pion Geplaatst 23 september 2006 Rapport Share Geplaatst 23 september 2006 Ben een +50-er, en hoe ouder, hoe meer ongemerkte gelegenheden om te drinken.Al 2 jaar geleden vond ikdat sociaal drinken moest kunnen.Na tactus-terapie van een jaar geleden, waar ik toch een 10-tal maanden enkel op zaterdag dronk, ligt mijn verbruik weer in stijgende lijn, kortom weer alle dagen.Geen probleem om een dag niet te drinken, maar één glas is genoeg motivatie voor een tweede, derde enz.Sinds 4 dagen definitief gestopt (toch voor een paar maand)Ik volg hier ook al meer dan een jaar de discussie, dus aan al degene die sociaal proberen drinken.Lijkt me volgens eigen ondervinding niet haalbaar.pionwaarom pion : een pion wordt regelmatig verplaatst zonder dat hijzelf daar invloed op heeft. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
joann Geplaatst 23 september 2006 Rapport Share Geplaatst 23 september 2006 . Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chinagirl Geplaatst 23 september 2006 Rapport Share Geplaatst 23 september 2006 Hoi Pion,Fijn dat je je even voorstelt, ik had je al ergens zien reageren en geen idee wie je was. Ook jij bevestigt weer wat ik wist dat sociaal drinken slechts voor een enkeling is weggelegd en zeker niet voor mij.Die rolstoel zit je erin of zou dat je toekomstplaatje zijn geweest als je was blijven drinken.in ieder geval welkom en succes.gr. CG Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
pion Geplaatst 23 september 2006 Auteur Rapport Share Geplaatst 23 september 2006 geen rolstoel hoor, maar een mens wordt een deel geleefd door de omgeving Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Anna Geplaatst 23 september 2006 Rapport Share Geplaatst 23 september 2006 Hallo Pion,Veel succes met opnieuw stoppen met drinken. Weer een bevestiging dat "sociaal" en met mate drinken voor ons niet mogelijk is. Misschien komt er ooit een dag dat ik dat niet meer jammer vind, maar tot die tijd moet ik me verhalen als dat van jou maar voor ogen houden, als ik het weer eens wil proberen.Dat een mens voor een deel door de omgeving geleefd wordt is waar, ik heb het aan den lijve ondervonden, maar het klinkt wel erg fatalistisch. Ik zie het liever als een interactie, want je kunt er zelf wel iets aan bijdragen.Groet,Anna Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kohtje Geplaatst 24 september 2006 Rapport Share Geplaatst 24 september 2006 Dag Pion.Gefeliciteerd met het inzicht voor jezelf dat sociaal drinken een niet haalbaar ideaal blijkt te zijn. Ik hoop dat je vanuit dit inzicht ook makkelijker het besluit kunt nemen en handhaven om dan maar helemaal niet meer te drinken. Voor de meesten is sociaal drinken nog een laatste strohalm waar men zich aan vastklampt voordat het gebruik helemaal losgelaten kan worden. De onzekerheid van wat te doen op momenten dat je eerder terugviel op "vriend alcohol" is bedreigend als die vriend er niet meer is. Als je er echter achter kunt komen waarom die vriend zo nodig was op bepaalde momenten, is er wel een alternatief te vinden.Je schrijft dat je een Tactus-therapie hebt gevolgd. Welke was dat? Was dat de internetbehandeling? En wat heb je aan die therapie gehad? Heb je er veel van geleerd?Je ziet dat ik eindig met een salvo aan vragen. Ik hoop je hiermee te verleiden tot het terugkomen hier op het forum en nog het één en ander te vertellen....Vriendelijke groet, Kohtje. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
pion Geplaatst 25 september 2006 Auteur Rapport Share Geplaatst 25 september 2006 Dag Anna, Katrina en Kohtje,Meteen aan alledrie antwoorden.Het is me ook al opgevallen tijdens de behandeling, zowel Nederlanders als Vlamingen gebruiken dezelfde woorden, maar de taalbetekenis is dikwijls anders, ook aan de hulpverlener heb ik regelmatig bepaalde woorden moeten uitleggen. Ik heb de indruk dat wij woorden en uitdrukkingen fantasierijker gebruiken, en dat jullie woorden zakelijker gebruiken.Ivm naamkeuze pion : niet dat ik fatalistisch ben hoor, bepaalde factoren heb je niet in de hand maar voor de rest ben ik wel een doorzetter.Iets met mate doen ligt niet in mijn aard, zowel met werk, hobby en ja natuurlijk ook drank, altijd te enthousiast.Ivm tactus : het was idd de internetbehandeling die ik gevolgd heb.Ben daar trouwens heel positief over, men laat je de keuze een doel te stellen, bij mij was dat 2 dagen in de week 2 eenheden, en men gaat daar ook geen oordeel over vellen.Het belangrijkste dat ik geleerd heb is om het drank(ge-)verbruik beschouwelijk te leren benaderen. Je leert beschouwingen als goesting (trek bij jullie) in het juiste kader te plaatsen. Ook oplossingen te vinden om drankgebruik te vermijden edm.Doordat ik ondertussen alle stappen en misstappen onderrtussen ondervonden heb, kan ik niet anders dan tijdelijk te stoppen.En, ik moet je gelijk geven, ik probeer nu ook nog altijd de deur op een kier te houden voor "vriend alcohol". Niet dat dat erg is, ook met het stoppen met roken heb ik verschillende pogingen ondernomen, telkens waren ze langer, nu weet ik al niet meer hoelang ik gestopt ben.Persoonlijk denk ik ook dat het in Vlaanderen de sociale druk veel hoger ligt dan in Nederland. Wij hebben veel meer gelegenheden om te drinken.Om maar een voorbeeld te geven, elke vereniging geeft wel een drink voor de opening van het seizoen, een nieuwjaarsreceptie en een afsluiter op het einde van het seizoen.Zo dat was het (voor vandaag)pion Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
petra Geplaatst 25 september 2006 Rapport Share Geplaatst 25 september 2006 Beste Pion,aardige inzet: de woordenbrij doorroeren. Sociaal drinken, matig drinken, verantwoord drinken, gecontroleerd drinken.voor jezelf heb je vastgesteld dat matig/verantwoord drinken te makkelijk leidt tot meer.dan is de conclusie die je trekt de juiste. tijdelijk stoppen met drank. waarin tijdelijk een ondefinieerbaar einde heeft.Prima.Ik kan matig en verantwoord drinken, ik heb dat eerst keurig 3 maanden gedaan alvorens te stoppen. Keurig (ik ben ook erg matig en gedisciplineerd ).Ik zou er verantwoord oud mee kunnen worden.Maar die teugels steeds aantrekken, de rem steeds activeren, toegeven aan maatschappelijke druk en tegendruk geven aan mijn schrijnende behoefte aan een escape uit de levensstrijd; het is met te vermoeiend.Ik moet al zo veel nadenken over en beslissingen nemen in dingen als eten, luieren, werken en daar mezelf met een zweep bewerken.Laat die drank nu voor mij maar een achtergrondrol spelen.Als ik oud ben ga ik zuipen, denk ik................... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden