Spring naar bijdragen

Af en toe een Oxazepam


Arvium

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen!

Ik ben Rick, kakelverse deelnemer van het forum.

Ik heb eigenlijk een hele simpele vraag: kun je verslaafd raken aan Oxazepam als je het één keer per week neemt?

Een tijdje geleden ben ik gestopt met roken, kort daarna veel last gekregen van angst en depressie klachten. Toen heeft de huisarts me een doosje Oxazepam 10 mg voorgeschreven, om te nemen op de moment dat ik dacht dat ik het nodig had, met een maximale dosering van 30 mg per dag. Ik heb het nu niet meer 'nodig' maar ik ben nu ook gestopt met het drinken van alcohol. Ik merk dat ik een ontspannings momentje mis in het weekend en Oxazepam werkt daar uitstekend voor. Gewoon even een aantal uurtjes ontspannen, lekker slapen en 's ochtends weer fris wakker worden. Mijn vraag is dus of daar risico's aan vast zitten? Ik wordt namelijk liever niet verslaafd, omdat ik dan met de ontwenningsverschijnselen zou moeten dealen waarover ik op dit forum al heel wat heb gelezen. Lijkt me heel zwaar! 

Ik had gelezen dat er geen bewezen lichamelijke negatieve effecten aan Oxazepam gebruik vast zitten (zoals leverfalen bij overmatig gebruik van alcohol). Maar alle verhalen die ik lees van forumdeelnemers gaan over dagelijks gebruik van benzo's. Dus dacht ik, vraag ik het gewoon!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 16-1-2022 om 22:14 zei Arvium:

Ik merk dat ik een ontspannings momentje mis in het weekend en Oxazepam werkt daar uitstekend voor. Gewoon even een aantal uurtjes ontspannen, lekker slapen en 's ochtends weer fris wakker worden. Mijn vraag is dus of daar risico's aan vast zitten?

Arvium,als ik het goed begrijp heeft jouw huisarts oxazepam zo nodig voorgeschreven vanwege angst en depressie klachten.
En gebruik je oxazepam nu ieder weekend als ontspanningsmiddel.
Heb jij de vraag of je verslaafd kunt raken aan oxazepam als je het één keer per week neemt ook aan je huisarts gesteld?
En mijn eigen vraag: ben jij benzo de baas?

Misschien is het een idee om een zelftest te doen?
Sla eens een weekendje over en kijk wat er dan gebeurt.

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor je bericht Roberto!

Ik heb oxazepam inderdaad door m'n arts voorgeschreven gekregen in verband met angst en depressieklachten. We hebben het toen ook over verslavingsgevoeligheid gehad, ze vertelde me dat als ik niet meer dan 3 keer per week één 10mg pil pak, dat ik niet (lichamelijk) verslaafd zal raken. Afgelopen weekend was de eerste keer dat ik een pil had gepakt sinds maanden, voornamelijk omdat ik niet meer zo van alcohol kan genieten, maar wel op zoek was naar een afschakelmomentje. Door m'n angststoornis kan het heel moeilijk zijn de gedachtentrein stil te zetten. Alcohol of oxazepam helpt hierbij. 

Of ik benzo de baas ben? Ik denk het wel. Ik heb de oxazepam al maanden in de kast liggen en heb het toen de angstklachten het ergst waren sporadisch gebruikt wanneer ik echt even niet meer kon. Ik ben ook niet van plan dit weekend te gebruiken als het niet nodig is, ik vroeg me alleen af of het kwaad kon, stel dat ik het wel zou doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Arvium:

We hebben het toen ook over verslavingsgevoeligheid gehad, ze vertelde me dat als ik niet meer dan 3 keer per week één 10mg pil pak, dat ik niet (lichamelijk) verslaafd zal raken.

Arvium, jouw huisarts heeft blijkbaar al een antwoord op jouw vraag gegeven.
Waarom stel je die vraag dan op dit forum nog een keer?
Ik ben geen arts, maar ik denk dat jouw huisarts gelijk heeft.

Overigens hebben benzo's wel degelijk lichamelijke negatieve effecten.
Je gaba-receptoren kunnen in de war raken.
Hoe snel dat gaat en bij welke dosering weet ik niet.
!0 mg oxazepam is een vrij lage dosering.

Voor mijzelf omgerekend is dat ongeveer 3 mg diazepam, als ik goed gerekend heb.
Voor mijn alcohol detox is mij 4 x 10 mg diazepam per dag voorgeschreven, waarvan ik 3 x 10 mg heb geslikt.
Dat zou dus ongeveer 12 x 10 mg of 9 x 10 mg oxazepam zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 18-1-2022 om 22:44 zei Roberto:

Arvium, jouw huisarts heeft blijkbaar al een antwoord op jouw vraag gegeven.
Waarom stel je die vraag dan op dit forum nog een keer?
Ik ben geen arts, maar ik denk dat jouw huisarts gelijk heeft.

 

@Roberto  @Arvium

Helaas is het niet zo dat als we vragen hebben over benzo-gebruik of afbouwen dat we die dan maar aan onze huisarts hoeven te stellen en dat we dan kunnen vertrouwen op het antwoord. Als je hier of op Benzobuddies wat meer rondkijkt zul je zien dat waarschijnlijk de meeste mensen in de problemen zijn gekomen terwijl ze zich juist aan de adviezen van hun arts hielden. Wat afbouwen betreft slaan huisartsen en psychiaters vaak volledig de plank mis en veel mensen zijn hierdoor in een hel terecht gekomen.

Of het onschuldig is om een maal per week een relatief kortwerkende benzo als oxazepam te gebruiken weet ik niet. 

IK wil echter wel kort iets over mezelf vertellen dat hiermee in verband staat.

Heel lang geleden heeft mijn arts mij vanwege serieuze klachten lorazepam voorgeschreven. Dit is ook relatief kortwerkend maar werkt wat langer door als oxazepam. Ik heb dit een aantal jaren gebruikt, voor een deel dagelijks. Daarna ben ik gaan afbouwen. Ook al heel lang geleden dus. Ik kan me dit niet meer zo goed herinneren maar ik denk dat ik het in ongeveer 2 weken gedaan heb, waarbij ik met een scherp mesje stukjes van het tabletje afsneed. Zonder weegschaaltje dus. Ik ervoer dit wel als moeilijk maar het was te doen, mede omdat ik de steun had van een homeopathisch middel.

Ik ben echter niet helemaal naar 0 gegaan. Omdat ik al serieuze klachten had voordat ik met de lorazepam begon bleef ik het incidenteel gebruiken. Vaak in de weekends en ook soms door de week. Ik ervoer dat gebruik echter niet als problematisch en had niet het gevoel dat er veel mis mee was.

Na een aantal jaren is er echter toch iets goed misgegaan. Mijn gezondheidstoestand is toen ernstig verslechterd wat mij noodzaakte weer vaker lorazepam te gaan gebruiken en ik was er nu al heel snel volledig afhankelijk van.

Dat viel samen met een periode waarin ik op advies van mijn arts met een ander homeopathisch middel was begonnen. Ik heb dus heel lang gedacht dat mijn nieuwe klachten hierdoor werden veroorzaakt. Nu ik meer weet wat benzo's kunnen doen ben ik hier echter niet meer zo van overtuigd. In die periode ben ik namelijk ook begonnen om mijn incidentele lorazepam gebruik tot een minimum te reduceren waarbij ik er geen rekening mee hield dat dit van invloed kon zijn. Ik houd er nu dus rekening mee dat dit wel van invloed is geweest. Zeker weet ik het niet en het kan ook een ongelukkige combinatie van beide factoren zijn geweest.

Het belangrijkste is dat je er rekening mee houdt dat er op een gegeven moment klachten kunnen optreden die verband houden met je oxazepam gebruik, en dat je dat dan niet interpreteert als of dat zou betekenen dat je eigenlijk meer oxazepam nodig hebt maar dat het juist betekent dat je het te lang gebruikt hebt en dat je er nu helemaal mee moet stoppen.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 minuten geleden zei karel12:

Helaas is het niet zo dat als we vragen hebben over benzo-gebruik of afbouwen dat we die dan maar aan onze huisarts hoeven te stellen en dat we dan kunnen vertrouwen op het antwoord. 

@karel12, dat is mij bekend.

Mijn vraag: Waarom stel je die vraag dan op dit forum nog een keer?
Had ik ook als volgt kunnen formuleren: vertrouw jij je huisarts niet?

Als ik Arvium goed begrijp gebruikt hij oxazepam recreatief.
Daar zit voor mij een risico in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@karel12 @Roberto

Dank voor jullie reacties. Als ik het zo hoor, met jullie persoonlijke verhalen en valkuilen erbij, lijkt het me het beste om oxazepam in z'n geheel te vermijden. Dat is wat ik ga doen. Ik heb nog ongeveer een strip over als vangnet, mocht ik last krijgen van klachten maar recreatief ga ik het niet meer gebruiken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...