katie1 Geplaatst 10 januari 2022 Rapport Share Geplaatst 10 januari 2022 Hallo, Ik ben recent begonnen met het slikken van Oxazepam, dat had ik zelf nog liggen. Dit in verband met zware slaapproblemen (vermoedelijk door hormonale veranderingen). Dat hielp super goed, maar ik heb het te lang doorgeslikt (ongeveer 3 weken, tussendoor wel een paar keer met lagere dosis en een paar keer een dag niet geslikt). Aan het begin heb ik ook de huisarts ingeschakeld welke mij ook oxazepam voorschreef, maar daarbij aangaf maximaal een paar keer per week. Dat lukte echter niet door de slaapproblemen. Dosis wisselde tussen de 15 en 50mg, ik slikte het alleen 's avonds voor de nacht. Ik dacht dat dit wel kon, maar kennelijk ben ik er toch verslaafd aan geraak. Ik voelde me een aantal dagen erg goed en wilde dus op eigen kracht stoppen en ben cold turkey gestopt, vanuitgaande dat met 3 weken slikken ik nog niet 'verslaafd' zou zijn. Echter, sinsdsdien ga ik door een hel en gaat het bergafwaarts. Ik heb extreme ontwenningsverschijnselen, alles wat je leest heb ik (heel erg angstig, dichtgeknepen keel, spierspanning, nog ergere slapeloosheid, enzovoorts). Ik heb dit 2 dagen volgehouden omdat ik dacht er even doorheen te moeten, helaas werd het erger en erger. Ik ben nu bang dat ik in een depressie geraak en als dit nog langer doorgaat dat ik nog ergere gedachtes ga krijgen.. Omdat het niet langer kon heb ik gisteren weer een dosis oxazepam genomen, ik ben begonnen met 15mg maar voelde me na 1,5 uur nog steeds wakker en heel erg in paniek. Ik heb toen nog eens 15mg bijgenomen. Toen gelukkig in slaap gevallen en een redelijk goede nacht gehad. Echter, vanaf dat ik wakker ben bekruipt de angst en paniek me weer. Ik ben heel bang dat ik er niet vanaf kan komen of dat ik opgenomen moet worden. Ik voel me inmens slecht.. Ik wil eigenlijk opnieuw aan de oxazepam en dan heeeeel rustig afbouwen. Na veel lezen ben ik erachter dat dat de enige manier is en dat ik daar een grote fout heb gemaakt. Uiteraard ook de fout gemaakt om überhaupt te lang pillen te slikken, maar daar doe ik niks meer aan. Echter, ik ben nu dus weer begonnen met slikken maar het lijkt alsof de ontwenningsverschijnselen aanwezig blijven. Kan dit..? Moet ik dan een hogere dosis en vanaf die hogere dosis afbouwen? Ook overweeg ik de overstap naar diazepam omdat ik dan denk ik wat langer profijt van de pillen heb en overdags rustiger ben? Plus dat schijnt makkelijker af te bouwen zijn? Ik wil echt heel heel graag er vanaf maar besef dat ik nu niet zonder kan. Ik durf de dokter niet in te schakelen omdat ik tegen zijn advies teveel en te lang heb doorgeslikt.. Hopelijk hebben jullie tips, met name wat te doen tegen de extreme angst / paniek. Als dat minder wordt dan kan ik weer stabiliseren en gaan werken aan een afbouwplan, maar nu wil ik meer en meer omdat die angst maar blijft. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Foxy Geplaatst 14 januari 2022 Rapport Share Geplaatst 14 januari 2022 Lieve Katie, Zomaar meer en meer slikken is geen goed idee! Zo wordt het erger. En je hoeft je niet bang te zijn voor de huisarts omdat je je niet aan de voorgeschreven dosering hebt gehouden. Ga terug en bespreek hoe jij je voelt. Ik denk dat jij tolerantie ontwenning hebt en je lichaam om meer vraagt. Ik zou niet ophogen. Of heb je de oxazepam in het illegale circuit gekocht? Ook dan moet je dit bespreken met de huisarts. Misschien is er wat anders dat beter helpt dan de oxazepam. Ik kreeg temazepam met als dosering indien nodig. Al met al heb ik 5 maanden aan de temazepam en oxazepam gezeten. Ben er nu 28 van af. En ik heb wekelijks een consult bij de huisarts over de voortgang van het slapen en de ontwenning. Sterkte ! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
katie1 Geplaatst 14 januari 2022 Auteur Rapport Share Geplaatst 14 januari 2022 Ha Foxy, Dank voor je bericht! Ik heb inmiddels inderdaad contact gehad met de huisarts. Ook ben ik weer redelijk stabiel. De aanvallen werden echt uitgelokt door het abrupt stoppen. Qua dosis zit ik nu op ongeveer 22,5mg oxazepam en ik slik dit alleen 's avonds. Ik ben aan het overgaan op diazepam zodat ik vanuit daar kan afbouwen (deze overgang gaat voor alsnog goed). Ik wil nu in een week of 6 via diazepam naar 0 afbouwen. Volgens mijn huisarts en een verslavingsdeskundige is dit goed mogelijk met hooguit milde ontwenningsverschijnselen (ook omdat ik maar relatief kort gebruik heb gemaakt van Oxazepam). Hoe heb jij het afgebouwd? Ook via diazepam? En hoe lang deed je hierover? Had je tijdens het afbouwen en daarna nog veel last van ontwenningsverschijnselen? Sorry voor de vele vragen :-| Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden