Spring naar bijdragen

Even voorstellen


Suzie

Aanbevolen berichten

Ik ben Suzie, 51 jaar, getrouwd en geen kinderen. Ik worstel al een hele tijd (paar jaar) met mijn alcoholgebruik. Ik heb jarenlang elke dag 's avonds na de koffie, gewoon gezellig 1 wijntje gedronken. Dit verder zonder problemen. Had ook geen behoefte aan meer dan 1 glas.

De laatste jaren werk ik minder en ben vaak alleen thuis. Mijn behoefte aan wijn is de afgelopen tijd uitgegroeid tot een onweerstaanbare trek bijna de hele dag door.

Soms lukt het om er niet aan toe te geven (vooral als ik nog moet werken, ik heb dan veel contact met andere mensen en ben bang dat men het ruikt). Maar er zijn ook dagen dat ik de drang niet kan weerstaan en 's morgens al een glas wijn neem. Een ander probleem is dat ik het, als ik eenmaal begin, niet bij 1 glas kan laten. Die fles moet leeg! Ik weet dat het eigenlijk niet kan en dus probeer ik het voor mijn man te verbergen. Ik schaam me er ook heel erg voor en hoop altijd maar dat niemand iets aan me gemerkt heeft. Maar ondanks mijn vervelende gevoel hierover kan ik er niet mee niet stoppen.

Ik hoef van mezelf niet helemaal te stoppen, maar ik wil er weer grip op krijgen. Ik wil bv. door de week niets mdeer drinken en alleen in op zaterdag en zondag hooguit 2 glaasjes drinken.

Werk aan de winkel dus. Ik hoop dat het me gaat lukken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Suzie

Welkom hier...goed van je om je probleem onder ogen te zien,

voordat het helemaal uit de hand loopt

Vergis je niet in echtgenoten...die hebben meer in de gaten als wij denken

Wat je schrijft dat je een vervelend gevoel erover hebt en niet kunt stoppen

volgende zin...ik hoef van mezelf niet te stoppen...dit geeft jou al veel vrijheid <twijfel>

Grip krijgen op alcohol vergt discipline ...dat is ook de valkuil dat wij na 1 of 2 niet meer kunnen stoppen

Ook een belangrijke is dat je minder werkt en veel alleen bent...

Door een klein stukje te schrijven kun je van jezelf al heel veel leren

Het gaat je lukken...waar een wil is,is een weg

Succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Huttula,

Dank voor je berichtje.

Je hebt helemaal gelijk. Grip krijgen op alcohol vergt discipline. En die heb ik tot nu toe niet.

Ik wil eerst gaan proberen om te minderen. Dus bv. alleen in het weekend een paar glaasjes, maar als ik merk dat dat te moeilijk is, dan zal er niets anders opzitten dan helemaal stoppen. Daarin ben ik ook realistisch.

Ik heb het vandaag meteen al goed (naar mijn gevoel) opgepakt. Ik ben vandaag begonnen met een sapvastenkuurtje zodat ik het gevoel heb dat ik helemaal lekker schoon ben van binnen.

Een ander streven is om ook een paar kilo af te vallen. Want als ik drink wil ik er ook altijd bij eten (nootjes, koekjes, chips, enz) Dus tot nu toe mislukte uiteraard ook elke lijnpoging.

Ik hoop dat het me gaat lukken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Suzie,

Welkom op het forum van Adb!

Er is hier veel te leren als je alcohol de baas wilt worden.

Bovendien is het vaak gewoon een stukje gezelligheid met lotgenoten.

Er is van alles te vinden als je goed leest.

Op het draadje van: ditjes, datjes, dagdraad staat ook een topic: kiloknaller.

Daar zijn een aantal mensen samen bezig om hun gewicht onder controle te krijgen/houden, wat vaak gepaard gaat met veel humor.

Je kunt je er zo bij aanmelden en meedoen met de ploeg.

Veel succes in alles wat je wilt bereiken:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Suzie.

Goed dat je inziet dat je niet

meer zonder alcohol denkt te kunnen.

Minderen is vele malen moeilijker

gebleken, dan stoppen; voor velen hier.

Jij zult zelf ontdekken wat haalbaar en wat wenselijk is.

Minderen schijnt de meeste kans van slagen te hebben

als je een maand of 3 ook zonder kunt; dan heb je weer

een echtere keus dan nu. Nu is het meer een keus uit angst

lijkt me zo. De angst van nooit weer, kan grote invloed hebben.

Voor mij is het een niet meer hoeven geworden, heerlijk is dat.

Wat ik er nog wel in tegenkom is dat ik meer ben gaan snoepen/snacken.

Ondanks dat ik dat zonder drank een poos beter deed, is het er weer

ingeslopen. Ik blijf een gat vullen, wat niet met eten en/of drinken gevuld

hoeft te worden. Dus op hetzelfde niveau als met drinken ga ik nu aan

het werk met de volgende diepere laag.

Zo hoop ik te groeien zonder dat de weegschaal dat aan hoeft te geven:D

succes meis, ook jij kunt het.:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Suzie,

Schaamte is niet meer nodig als je toegeeft dat je er niets aan kunt doen maar dat alcoholisme een ziekte is. Het feit dat je niet stoppen kunt wijst in die richting. Minderen zal heel moeilijk zijn. Maar je kunt het inderdaad eens proberen met 3 maanden niet te drinken. Als dat je lukt !

Ik ben bij de AA. Daar heb ik geleerd dat ik het als alcoholist nooit in de hand zal krijgen. Vroeger of later gaat het weer mis. Bekend is dat we heel lang ontkennen alcoholist te zijn. We zijn daar heel sterk in. O, we hebben een alcoholprobleem. Maar alcoholiste? Ik? Geef je dat eenmaal toe dan ben je een stuk verder. Dan vind je ook de wegen om het aan te pakken. Stoppen is dan de enige oplossing.

Ik heb ook de onlinebehandeling bij Tactive gedaan. Het helpt mij nu meer dan ik gedacht had. Ik weet wat me triggert en hoe het aan te pakken.

Ik ben veel alleen. Heb geen stok achter de deur van een man die op mij let of beter die me wat kan helpen en ondersteunen. Of werk waar ik toch nuchter moet komen heb ik ook niet. Ik heb mijzelf de WAO ingezopen. Had daarnaast ook een psychische aandoening maar die werd zeker versterkt door de drank.

Je hebt in ieder geval de eerste stap gezet door toe te geven dat je een probleem hebt. Ik wens je heel veel sterkte en moed toe. Zoek hulp. Alleen stoppen is bijna onmogelijk.

:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook van mij welkom Suzie.

Zoals je in mijn onderschrift kunt zien heb ik ook eerst geminderd, maar uiteindelijk kostte het me meer energie om beperkt te drinken, als om helemaal te stoppen. Ik heb ook de online behandeling van Tactive gedaan. Dat kan je doen als stopper en als minderaar.

Het is een bekend verschijnsel dat één te veel is en tien te weinig!

Mijn trigger is chronische pijn. Als ik eenmaal gedronken heb wil ik die pijn even wegdrinken en dan is het moeilijk om maat te houden. Als ik niet drink doe ik verstandige dingen, zoals rustig aan of naar bed!

Wij hebben hier een virtuele huiskamer, op dagdraad, ditjes en datjes. Daar zijn bijna altijd wel mensen te vinden. We kletsen daar gewoon wat, maar als iemand steun nodig heeft (liefst vóór dat je gaat drinken) of iets wil vragen, schakelen we meteen oom. Mocht je per ongeluk over het hoofd worden gezien, ROEP dan nog een keertje.

Je kunt je ook per dag op het dagpact zetten. De mensen die zich daar op zetten beloven zichzelf en elkaar om die dag niet te drinken. 's Avonds vertel je dan hoe het gegaan is! Voor mij werkt dat als stok achter de deur!

Ik wens je veel succes en vooral hou vol. Mocht je struikelen, dan zo gauw mogelijk weer opstaan, je knietjes afvegen, kijken hoe het kon gebeuren en met nieuwe moed weer verder!

Lytse.:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je wel jullie allemaal voor dit warme welkom!

Jullie geven bijna allemaal aan dat het gemakkelijker is om helemaal te stoppen dan om te minderen. Ik probeer het minderen een paar weken en als ik merk dat dat niet lukt, dan zal ik ook zeer zeker omschakelen naar helemaal stoppen.

Vandaag is in elk geval al goed gegaan. Ik denk dat dat komt omdat ik nu daadwerkelijk actie ondernomen heb en deelneem aan dit forum. Het voelt toch een beetje als een controle en dat is wel goed voor me. Ik heb vandaag ook veel op het forum gelezen en herkende veel dingen en kwam ook wel tot een paar verhelderende inzichten.

Binnen een paar minuten is manlief thuis en heb ik dus voor vandaag geen mogelijkheid meer om te drinken. (Hij drinkt op weekdagen helemaal niet. Dus ik deed het altijd stiekem overdag als ik alleen was).

Op naar morgen met weer een dag van kruidenthee en vruchtensapjes. Klinkt misschien raar, maar ik heb er gewoon nu al zin in.

Fijne avond voor jullie allemaal!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Suus wat een herkenbaar verhaal!

Ook van mij van harte welkom hier op dit prachtige forum ook ik ben nog maar ruim een week hier en heb al veel tips toe kunnen passen.

Hier ook een minderaar maar vindt dit wel lastig moet ik zeggen al wil ik het toch proberen.

Idd als je moet werken heb je structuur en ben je vrij zijn er veel lege momenten waarvan je denkt dat je je verveelt (ik heb dat nog) we moeten er denk ik achter zien te komen wat ons dan bezighoudt dat we willen vluchten van de realiteit.

Af en toe ga ik gewoon zitten en laat ik alle gedachten voorbij komen en schrijf ik ze op.

Dat doet wel pijn het liefst ga ik dan alaminuut wat doen maar denk wel dat het belangrijk is.

Zelf heb ik volgende week vakantie voor het eerst zie ik er tegenop wat moet ik in hemelsnaam met al die vrije tijd zonder :wine:

Wens je heel veel succes!

De eerste stap is gezet!

Liefs Harjet.:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Harjet,

Dank voor je berichtje.

Wat fijn dat je op zo'n korte tijd hier al veel tips ontdekt hebt die je zelf ook kunt toepassen. Ik denk inderdaad ook dat minderen moeilijker is dan stoppen, maar ik wil mijn 'weekendwijntje' nog niet kwijt.

Het weekend is voor mij ook niet zo'n probleem. In het weekend drink ik nooit teveel omdat mijn man dan thuis is en ik aan hem niet wil laten merken dat ik wel meer lust. In het weekend gaan wij vaak uit eten en dan is een wijntje bij het eten toch wel erg lekker. Op vrijdag en zaterdag drink ik meestal 2, hooguit 3 wijntjes. Op zondag drinken wij geen alcohol omdat hij 's maandag weer om 05.30 uur uit bed moet.

Mijn probleem is van maandag t/m vrijdag overdag, als ik alleen thuis ben. Als ik dan niet meer hoef te werken, dan trek ik een fles wijn open :$.

En waarom? Misschien omdat er dan geen "controle" van iemand anders is. Ik schaam me nl. voor mijn drankgebruik en daarom denk ik dat ik stiekem ga drinken op momenten dat ik alleen thuis ben.

Ik ga zometeen om boodschappen. Kijken of ik de wijnafdeling van de Appie links kan laten liggen.

Groetjes,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

YESSS!!! Ik ben niet eens in de gang van de Appie-wijnafdeling geweest! Heb al m'n boodschapjes gedaan en heb alleen even het wijn-gangpad ingekeken, maar had niet zoveel moeite om door te lopen.

Vanavond samen met mannetje 1 glaasje wijn bij het eten en dan ga ik weer verder met m'n lekkere theetjes en sapjes. (Die zijn qua smaak zeker zo lekker dan een glas wijn)

Ik hoop zóó dat ik dit kan volhouden!

Fijne avond allemaal,

Liefs, Suzie :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog even een vraagje.

Ik post bovenstaande reacties hier omdat ik niet weet waar ik ze anders moet plaatsen.

Kan iemand mij vertellen of ik het goed doe? Waar ik deze reacties het best kan plaatsen? Hoe de draadjes werken (want daar snap ik echt helemaal niks van)?

Bij voorbaat dank voor jullie antwoord :present:

Suzie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Suzie,

als je in de linkerkolom ditjes en datjes dagdraad op 1 maart kijkt

dat is onze virtuele huiskamer en het is wel zo gezellig ook daar te komen.

Niet iedereen kijkt bij wie is wie en daar is bijna altijd wel iemand dus je

krijgt meteen reacties.

Wat ik me afvroeg bij het lezen net is waarom je vasthoudt aan dat ene glas als je toch schrijft dat je die theetje lekkerder vindt?

Misschien heb je het nog nodig om een andere reden dan?

En als je merkt dat het er weer 2 of meer worden of dat dat ene glas je vasthoudt in

het denken aan en bezig zijn met drank, dan zou je eens een poosje zonder kunnen

proberen. Dikke kans dat je het niet meer mist dan.

En het is goed je zo te lezen:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...