Spring naar bijdragen

Stoppen Lorazepam


Bronkie

Aanbevolen berichten

Goedenavond, 

Ik slik nu geruim 2 a 3 jaar 2,5mg Lorazepam per dag. Ik slik op de ochtend 1,25 mg en rond de middag wederom 1,25 mg. Daarvoor wel eens een tablet van 1 mg maar niet structureel. Ik merk dat nu al last heb van onrust en dat m’n lichaam om meer Lorazepam vraagt. Ik wil er echt heel graag vanaf, het zit me letterlijk in de weg. Ik heb nooit de dosering verhoogd, dat was soms wel het advies van huisarts of apotheker.
Via het document “Ashton Manuel” lees ik dat de overstap naar Diazepam gangbaar is. Ik heb 1 keer geprobeerd af te bouwen met de overstap naar Diazepam. Ik ben toen in één keer overgestapt van Lorazepam naar Diazepam en heel snel qua stappen geminderd. Dit was, op z’n zachts gezegd, echt geen succes. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben echt ten einde raad. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Bronkie, 

Welkom op dit forum! Alvast een heel moedige stap dat je hebt beslist om af te bouwen en heel goed dat je de Ashton manual al hebt gelezen, dan weet je al veel over het proces. Eén goede raad: doe het heel langzaam aan! Begin met een kwartje (10% van je dosis) eraf en kijk even aan hoe je daarop reageert. Wacht dan 10-15  dagen voor je de volgende stap neemt. Hoe lager de dosering, hoe minder grote stappen je mag nemen. Dus misschien kan je in het begin wat sneller gaan, maar dat moet je eerst even aftasten.. Ik heb ervaring met een cold turkey van slaapmedicatie  (ideetje van mijn huisarts), dat was echt de hel!  Als gevolg daarvan Lorazepam beginnen nemen, na 3 maanden beginnen afbouwen van 1 naar 0,5 , dan naar 0,25 maar dat was te snel, weer naar boven en uiteindelijk afgebouwd met stapjes van 0,10 en nu zelfs met 0,02 voor de laatste loodjes. Ik doe dus al meer dan 6 maanden over afbouw van 0,5mg, maar ik heb dan ook heel weinig last omdat ik zo traag ga.  

Ik weet dat veel mensen inderdaad de overstap maken naar diazepam, maar ik lees hier ook vaak dat de omzetting heel moeilijk is en ook vaak in een te lage dosering wordt omgezet. Ashton raadt 10 mg Dia aan voor 1 mg lorazepam, maar de meeste dokters hanteren een omzetting van 5mg Dia voor 1 mg Lora.

Ikzelf heb gekozen om met lora zelf af te bouwen, omdat ik het effect van een stap in de afbouw ook wou voelen, zodat je zeker niet te snel gaat. Maar dat is puur mijn aanvoelen daarin.

Veel succes!

Groetjes, Lynn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Lynn46

Bedankt voor je uitgebreide antwoord en advies. Bedoel je een kwart afhalen van de huidige dosering van m’n 2,5 mg Lorazepam?

Ik twijfel ook om het om te zetten naar Diazepam omdat ik dat al een keer geprobeerd heb. Na het lezen van Ashton werd ik iets geruster omdat ze de overstap van Lorazepam naar Diazepam niet in één keer doen maar echt in fases. Ik weet het eigenlijk allemaal niet zo goed meer. Maar ik ben er wel achter dat ik wat moet doen! 
gr Bronkie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei Lynn46:

Hallo Bronkie, 

Welkom op dit forum! Alvast een heel moedige stap dat je hebt beslist om af te bouwen en heel goed dat je de Ashton manual al hebt gelezen, dan weet je al veel over het proces. Eén goede raad: doe het heel langzaam aan! Begin met een kwartje (10% van je dosis) eraf en kijk even aan hoe je daarop reageert. Wacht dan 10-15  dagen voor je de volgende stap neemt. Hoe lager de dosering, hoe minder grote stappen je mag nemen. Dus misschien kan je in het begin wat sneller gaan, maar dat moet je eerst even aftasten.. Ik heb ervaring met een cold turkey van slaapmedicatie  (ideetje van mijn huisarts), dat was echt de hel!  Als gevolg daarvan Lorazepam beginnen nemen, na 3 maanden beginnen afbouwen van 1 naar 0,5 , dan naar 0,25 maar dat was te snel, weer naar boven en uiteindelijk afgebouwd met stapjes van 0,10 en nu zelfs met 0,02 voor de laatste loodjes. Ik doe dus al meer dan 6 maanden over afbouw van 0,5mg, maar ik heb dan ook heel weinig last omdat ik zo traag ga.  

Ik weet dat veel mensen inderdaad de overstap maken naar diazepam, maar ik lees hier ook vaak dat de omzetting heel moeilijk is en ook vaak in een te lage dosering wordt omgezet. Ashton raadt 10 mg Dia aan voor 1 mg lorazepam, maar de meeste dokters hanteren een omzetting van 5mg Dia voor 1 mg Lora.

Ikzelf heb gekozen om met lora zelf af te bouwen, omdat ik het effect van een stap in de afbouw ook wou voelen, zodat je zeker niet te snel gaat. Maar dat is puur mijn aanvoelen daarin.

Veel succes!

Groetjes, Lynn

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Bronkie:

Beste Lynn46

Bedankt voor je uitgebreide antwoord en advies. Bedoel je een kwart afhalen van de huidige dosering van m’n 2,5 mg Lorazepam?

Ik twijfel ook om het om te zetten naar Diazepam omdat ik dat al een keer geprobeerd heb. Na het lezen van Ashton werd ik iets geruster omdat ze de overstap van Lorazepam naar Diazepam niet in één keer doen maar echt in fases. Ik weet het eigenlijk allemaal niet zo goed meer. Maar ik ben er wel achter dat ik wat moet doen! 
gr Bronkie

Hey Bronkie, 

Nee, sorry, dat was niet duidelijk... ik bedoelde een kwart tabletje lorazepam, dus 0,25 mg (datbis dan 10% van je dosis). Maar ik weet niet of dat lukt: ik had smelttabletjes die makkelijk in stukjes te snijden waren, en later ben ik bij de apotheek magistrale bereidingen gaan halen, maar dat kan blijkbaar alleen in België. In Nederland kan je taperingstrips halen bij de regenboogapotheek.

Anderen gaan vijlen, of doseren met een drankje. Er staat hier op het forum al wel uitgebreid beschreven hoe je dat doet, maar niet zo makkelijk om die info terug te vinden. Als je daar uitleg over wil kan je je vraag stellen aan @karel12, die is expert;)

Veel succes! Lynn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...