Spring naar bijdragen

Ben ik het of ben ik het niet


Twijfelaar

Aanbevolen berichten

Hallo mensen
Ik ben een Twijfelaar. Ik ben 40 jaar, getrouwd, vader van 2 zoons.
In principe drink ik doordeweeks niet. Het punt is enkel dat als mijn vrouw er niet is, er bij mij een kennelijk onweerstaanbare drang ontstaat om een pilsje te pakken, maar dan binnen 2 uur tijd ook gerust nog een stuk of 4,5, of om een glas wijn te pakken, maar dan ook binnen een paar uur de fles leeg te drinken. Als de fles leeg is dan zegt eigenlijk een stemmetje dat het wel lekker is om er nog een open te maken.

Ik heb ditzelfde met chips en vroeger gehad met roken. Waar ik vroeger nog gewoon voor de gezelligheid 1 sigaretje kon roken, ging dat de laatste jaren beslist niet meer en rookte ik gewoon te veel op een avond. De hoeveelheid en het tempo waarin neemt in steeds rapper tempo toe. Ongeveer een jaar geleden rook ik helemaal niet meer. Kost me weinig moeite, zolang er maar niemand in mijn omgeving op het juiste tijdstip, met bijv een borrel, mij een sigaret aanbiedt. Ik kan slecht dit soort verleidingen weerstaan.
"Een chipje" pakken kan ik ook slecht. De zak gaat al snel leeg.

Het erge is dat ik dit vnl doe als mijn vrouw er niet is, wetende dat zij er anders iets van zou zeggen. Bijzonder kinderachtig en onvolwassen inderdaad, ik zal de eerste zijn om dat toe te geven. Toch is er iets in mij dat iets oproept als ik maandag naar huis rijdt en ik weet dat zij er niet is dat ik bij thuiskomst wel even gezellig een biertje mag open maken.

Wat zijn de slechte symptomen:
- ik heb 1 een lege fles wijn verstopt om te voorkomen dat uit zou komen dat ik die avond een fles wijn had leeggedronken. Maanden later vond zij die natuurlijk, ik was de fles al weer vergeten
- na die vondst hebben we een heftig gesprek gehad over onze toekomst samen en afgesproken dat ik doordeweeks niet zou drinken, wat ik afgelopen maandag dus toch gedaan heb, en waar ik mij diep over schaam. Ik heb die avond ook gelijk een hele fles dus leeggedronken. Dat leegdrinken gebeurt eigenlijk gedachtenloos... ik heb het amper door dat ik bijschenk.
- Ik ben slecht in maat houden.

Aan de andere kant ben ik 2 jaar dronken geweest door Drambuie, een whiskey likeur, en heb daarom de volgende dag die fles leeggegoten in de gootsteen en sindsdien geen sterke drank meer aangeraakt.
Mijn vrouw vertrouwt me nu niet meer en ik snap wel waarom. Ik vind mezelf geen alcoholist, maar wel een slappeling die als hij er niets aan doet wel aanleg heeft om alcoholist te worden.

Waarom kan ik me zelf onvoldoende vertrouwen en gewoon zelf sterk zijn terwijl ik dat bij andere dingen wel kan zijn (waar geen verleiding speelt) en sterker nog, dat ook van anderen verlang (kinderen, collega's).

Mijn opa was alcoholist, mijn ouders niet. Wel alcohol drinken bij ons vrij gewoon. Bijv 1 of 2 borrels voor het eten en dan weer rond half 10 's avonds (overigens voor ons kinderen pas toen we 17 jaar waren ongeveer).

Ik ben nu bezig met Tactus Internetbehandeling.
Ik drink nu 2 wkn helemaal niks, eigenlijk om de kat niet op het spek te binden. Met mijn vrouw is het uitgepraat, die staat achter me nu ik volop hulp zoek. Mijn hulpverlener bij Tactus heeft me aangeraden op het forum ook eens te laten zien.
Vorige week donderdag naar AA geweest maar ondanks de zeer prettige en openhartige gesprekken had ik toch zoiets van ja, zover ben ik nog niet (hoop ik).
Ik moet leren met mate te drinken. Lukt dat niet, dan hoor ik er alsnog en ben ik ook de eerste om dat toe te geven.

Ik hoop veel van jullie te leren. En wie weet zijn er meer mensen met het talent om verslaafd te worden zonder dat er nu al dagelijks of met regelmaat er veel te veel doorheen gaat.

Hartelijke groeten
TWIJFELAAR

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Twijfelaar,

Ik zou het niet weten of je nu wel of niet een alcoholist bent, maar je hebt in ieder geval wel een probleem. Niet kunnen stoppen als je eenmaal een glas gedronken hebt is het probleem van bijna iedereen op dit forum. Succes met je pogingen iets aan je stiekeme drinkgedrag te doen. Schrijf en lees mee op het dagdraadje bij Ditjes en datjes, daar zul je veel herkenbaars lezen. En er wordt ook veel lol gemaakt.

Sterkte,
Anna

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Twijfelaar,

Welkom op het forum!
Zoals je zult merken zijn er hier veel mensen zoals jij. Het gaat er mijns inziens niet eens zozeer om of je iedere dag drinkt en hoeveel. Als je voor en door alcohol dingen gaat doen die je niet zou willen doen (stiekem drinken, flessen verstoppen) dan kan dat een hint zijn dat je niet bezig bent hoe je bezig zou willen zijn, en dat lijkt me de belangrijkste graadmeter, en dan maakt het niet uit welke naam je daarop plakt.

Moeite met alcohol hebben kan ook betekenen dat je één keer per week helemaal 'los' gaat, en op dat moment geen maat kunt houden, ook al hou je je de rest van de week wel in. Het gaat volgens mij om wat het met je zelfbeeld doet, niet om de hoeveelheid die je drinkt.

Wellicht is het voor jou mogelijk om 'sociaal' te leren drinken, waarmee ik bedoel dat je zelf vantevoren een hoeveelheid vaststelt en je daar aan houdt. Veel van ons (waaronder ikzelf) hebben dat geprobeerd, maar dat valt nog niet mee. Ik heb voor mezelf besloten dat drinken niet voor mij is, omdat mijn remblokjes het niet zo goed doen... :)

Misschien kan het forum je helpen hier een keuze in te maken, en wat die keuze ook is: als het voor jou werkt zal iedereen blij voor je zijn.

Groet,
Twan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo beste Rosie, Twan, Ferry en Anna.
Bedankt voor jullie reacties.

Ja, ik twijfel nog steeds. Momenteel drink ik helemaal niets. Ben wel erg bewust mee bezig. Idd heb ik er wel aanleg voor dat mijn drankgebruik ooit ontspoort en dat jaagt mij ook wel schrik aan. Zeker als ik wat verhalen op dit forum lezen. En zoals iemand op de AA tegen mij zei; why take the risk?

Goede vraag.
Omdat het echt lekker is?
Omdat het sociaal geaccepteerd is?
Ik weet het echt niet.

Ik hou nog ff contact, en hou jullie op de hoogte ok? Zoals het er nu uitziet zal ik op termijn wel weer een pilsje pakken, en waarom klinkt dit nou als verraad aan jullie als ik dit schrijf?
Ik zit nog met veel vragen. En wantrouwen richting mijn eigen zelfbeheersing.

En ja, ik twijfel nog steeds.

Jullie allemaal sterkte - ik geloof wel dat radicaal stoppen eenvoudiger is dan minderen.
Maar of het onmogelijk voor mij is? Ik weet het echt nog niet.

Hartelijke groeten

TWIJFELAAR

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Twijfelaar,

Ik had ook erg moeite met de definitie van "verslaafd" maar die is toch vrij simpel. Namelijk dat het je leven verandert als je het weg zou laten en dat zou moeite kosten.

Verder lees ik in je verhaal een grote mate van herkenning, die al eerder hier gesignaleerd is namelijk het "onmatig" zijn. In drinken, roken, werken, geld uitgeven, uitgaan, noem het maar op. Wij alco's zijn overàl onmatig in en daarom ook makkelijk(er) verslaafd. Ik kom hier nog op terug als je dat zou willen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo twijfelaar een toepsselijke naam overigens.
Ik vergeet steeds weer dat er nog meer discussie groepen zijn dan alleen maar ditjes en datjes vandaar mijn verlate antwoord.

Twijfelaat alleen jijzelf kunt de vraag beantwoorden of je alcoholist bent of niet.
Je verhaal over de manieren en mate waarin je drnkt klinkt me erg bekent in de oren.
Ik ben alcoholist..
Ik maakte afspraken met mijn inmiddels exvrouw maar heold me daar niet aan.
En ik werd steeds blijer met de gedachte dat ik er niemand thuis was dan kon ik rustig mijn gang gaan.
Ik beloofde hemel op aarde maar kon me niet aan mijn beloften houden.
Ik sprak af één per dag maar eenmaal de drank in mijn lijf was er geen houden meer aan.

Op die momenten hate ik mijzelf om mijn oneerlijkhied.
Maar ja als je iets niet mag ga je het stieken doen en nadien komt het schuldgevoel.
Ik zag niet in dat mijn exgenoot bezorgt was om mij.
Ik vond dat zij zich niet moest bemoeien met drankgebruik.
Ik ruilde haar liefde voor mij steeds weer in voor drank.

Nu ik gestopt ben met drinken is tot me doorgedrongen hoe pijnlijk die situaties voor haar geweest moeten zijn.
Sociaal drinken overigens een woord dat je alleen maar in alcoholistische kringen hoort..was niet voor mij weg gelegd.
Uiteindelijkverloor ik kat en kogel en stond op straat alleen met al mijn bezittingen gepropt in één koffer.

Twijfelaar gooi al je twijfels van je af en laat het zo ver niet komen.
Het is goed dat je inmiddels naar de AA bent gegaen en hulp gevraagt hebt bij het CAD.
Twijfelaar je kunt deze klus niet alléén klaren daarom is alle hulp welkom als het gaat om een verslaving het hoofd te kunnen bieden op langer termijn.


Ik wens je sterkte..

Rudy
delenis helen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Rudy
Ik krijg kippevel van je reactie. Bedankt. Gelukkig ben ik nu zover dat ik absoluut drank aan de kant zet als het gaat om de liefde van mijn vrouw. Ze steunt me ook aan alle kanten.
Ik troost mezelf door te zeggen dat ik 'slechts' 1x drank verstopt heb maar ik durf ook niet te zeggen dat het nooit meer zou gebeuren als ik het sociaal drinken (ik hou de term er nog maar even in) toch weer zou oppakken.
Dus zo erg vertrouw ik mezelf niet en terwijl ik dit schrijf wellen de tranen in mijn ogen, zo baal ik eigenlijk daarvan.
Ik heb inmiddels veel reacties gehad en eigenlijk komen die allemaal op hetzelfde neer. Ik ben een alcoholist of zal het worden als ik niet nok met een drankje pakken. doe ik dat niet dan volg ik het zelfde levenspad als velen van jullie, eindigend in een scheiding en een veel groter probleem dan nu.

Shit shit shit.

Ik heb even tijd nodig om dit te verwerken.
Het is allemaal niet wat ik wilde horen geloof ik.

Ik zal op ditjes en datjes nog even mijn verhaal van gisteren vertellen.

Hee nogmaals bedankt voor je verhaal.

Twijfelaar

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Twijfelaar,

Is het niet zo dat wanneer je niet zeker of je een alcoholist bent, je het eigenlijk al bent. Je vertoont in ieder geval de kenmerken met stiekum drinken en flessen verstoppen. Dat doe je toch niet als je geen alcoholist bent. Wat nog ontbreekt is de erkenning voor jezelf dat je het bent en dat je er iets aan wilt doen. In mijn ogen is minderen geen optie. Ik kan dat in ieder geval niet. Dus beter is het radicaal te stoppen.

Ik wens je heel veel sterkte.

Ariel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...