Spring naar bijdragen

hallo allemaal

Sylke

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal op dit forum,

ik ben Sylke, 42 jaar, moeder van een zoontje van 5, lerares, zus, vriendin, dochter. Een paar dagen geleden ben ik met jullie mee gaan lezen en ik was verbaasd én opgelucht dat die kromme gedachten en dat ingewikkelde handelen rondom drinken en 'niet drinken', die hele worsteling niet van mij alleen zijn. Dat er veel meer mensen, of ze nu droog staan of niet, dagelijks worstelen zoals ik: in de Supermarkt ronddralen en die schappen proberen te vermijden, maar dan die fles in het karretje bij de vrouw die naast ze loopt zien....en ach, die vrouw ziet er toch ook fris en vrolijk uit, die gunt zich dat drankje wél, waarom ik dan niet?...heb ik toch wel verdiend? etc. etc.

Ik ben heel blij dat ik dit forum ontdekt heb want ik ben er volledig van doordrongen dat ík dat ene glas niet meer moet nemen. Zoals iemand schreef, in dat eerste glas zit een rem en met dat je dat eerste glas neemt slik je die rem door en zijn er geen grenzen meer. heel herkenbaar. Zo werkt het voor mij tenminste wel. En of dat nu genetisch bepaalt is, of dat ik door allerlei akelige ervaringen steeds meer ben gaan drinken....dat doet er eigelijk niet toe: ik moet eerst stoppen, dan kan ik die problemen en herinneringen veel beter hanteren.
Nou, ik kan nog wel een eind door kletsen en vertellen over al die beschamende momenten uit het verleden en over de buikpijn, de hoofdpijn, de angsten die alcohol mij heeft gegeven afgelopen jaren. Maar ik laat het even hierbij: ik begin vandaag aan mijn zesde droge dag, voor mij al heel wat. Mijn record van de afgelopen 10 jaar staat op 10 dagen....(heb ongeveer 5 pogingen gedaan denk ik).

Wil jullie nog even zeggen dat ik weinig tijd voor mezelf heb, naast mijn werk en mijn zoontje (ik voed hem alleen op), dat ik misschien wat vaker mee zal lezen dan schrijven (hoewel ik dat laatste wel heel graag wil). Neem me dat niet kwalijk. Ook nu weer tettert mijn mannetje tegen me aan en probeer ik me te focussen op deze tekst, en dat is gezellig maar ik zal daardoor wat vaker passief aanwezig zijn op het forum, denk ik.

Vandaag ga ik met een vriendin klussen in huis. Vriendjes zullen in en uit lopen, het staartje van de schoolvakantie hier...ga zelf komende week ook weer volop aan het werk. Hoop jullie te 'spreken' en ga op naar de 11 dagen, daarna zie ik wel weer. Mijn intentie is: helemaal stoppen. Ben zo benieuw hoe het werken en leven is met een helder fris hoofd! Ik wil mezelf dát geven en niet meer die korte termijn rust van iedere avond die fles...à 2,99.

Alvast een fijn weekend iedereen!

Groetjes van Sylke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Sylke.

Goed van je dat je de weg naar het forum hebt gevonden. En het geeft toch niet dat je in eerste instantie veel zult lezen en weinig tijd hebt om te schrijven.
Mij heeft het forum door menig moeilijk moment geholpen. Ik sta nu 11 maanden droog en weet nog heel goed hoe moeilijk ik het in het begin vond. Pffffff. Maar het went, dat niet drinken is mijn ervaring. Kijk niet verder vooruit dan 24 uur, dat is te overzien, stap voor stap, desnoods uur na uur.

We schrijven elke dag op het dagdraadje. Meestal in de vroege ochtend opent iemand een nieuw dagdraadje. Daar delen we onze ervaringen, lachen we, steunen we elkaar, maken we ruzie, maken we het weer goed, zijn hard doch liefdevolvoor elkaar. We delen een gemeenschappelijk iets; we zijn alcoholisten en hebben hier heel veel last van.
Het leven wordt niet ineens veel simpeler maar ik vind het zo ontzettend de moeite waard dat ik niet meer hoef te drinken.
Dat gevoel niet meer te hoeven wens ik voor jou ook. Succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor je reactie Bambam,

11 maanden! Geweldig! Ik begrijp dat het leven niet meteen makkelijk(-er) wordt en dat dáár ook weer een valkuil in schuilt maar daarom juist: goed van je hé. Ik ga meelezen én meeschrijven hoor, wanneer tijd en kind het me toelaat.
Tot later,

Sylke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hé Roosje, wat leuk, die overeenkomsten (behalve die ene dan...je weet wel)! Ik wil graag meeschrijven en ga dat ook doen maar is lastig met zo'n kleine blaag om je heen. Vandaag een paar keer ingelogd en kort meegelezen. Een vriendin van me helpt me de kamer van mijn zoontje op te knappen; superfijn! Maar dan kan ik niet lang online. Vanavond vind ik vast even de tijd...... Jij gefeleliciteerd met je record, bijna twee weken, fijn wel hè.

Bedankt voor je roosje (ga even kijken waar ik die vind).

Sylke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sylke,

Welkom op dit forum, als je steun en een uitlaatklep zoekt in je streven ADB te worden, zit je hier goed.
Zelf ben ik een vrouw van 47,5 met man en zoon van 19 en dochter van 16. Ik sta nu 4 maanden met trots droog. Niet alleen ikzelf ben daar tevreden mee, mijn huisgenoten ook. Ik heb een lange weg afgelegd om dit te bereiken. Maar het resultaat is de moeite waard geweest.
Er zijn meer mensen die zich hoofdzakelijk beperken tot meelezen. Dat op zich kan je al de nodige handvatten en steun bieden. Voor de wat meer actievere forumleden, zoals ik, geeft juist het schrijven (of van zich afschrijven) de steun om dat eerste glas te laten staan. Prettig (voor mij dan) is dat je regelmatig laat horen hoe het met je gaat.

Tot lezens op het dagdraadje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hai Corinne,

Corinne, 4 maanden! Helemaal super! Ik wil dat ook heel graag bereiken. Maar eerst maar even die week volmaken. Volgende week ga ik weer werken, ik weet dat ik in de auto op weg naar huis, kind opgehaald bij de BSO...het is dan al 6 uur geweest (en ik moet nog koken, eten,afwassen, kind naar bed doen, lessen voorbereiden)...heel graag wijn zal willen halen. Dus komende week wordt een pittige test voor mij. Want ik wil óók heel graag met een fris hoofd voor de klas staan, na 8-en nog wat tijd voor mezelf hebben (i.p.v. om 9 uur, met de fles achter de kiezen, naar bed te strompelen om later, om een uur of 1 's nachts wakker te worden en niet meer te kunnen slapen...), geen buikpijn meer, geen wallen...

O ja over dat meelezen: ik ben ook een schrijfster, en zeker een 'van me af-schrijfster'. Heb vroeger eindeloos veel dagboeken en brieven geschreven.Om mijn gedachten te ordenen maar ook omdat ik van schrijven hou. De afgelopen 5 jaar jaar ben is mijn leven veel drukker geworden: ik ben samen gaan wonen, getrouwd, moeder geworden, gescheiden....in combinatie met mijn baan heeft dit ervoor gezorgd dat ik nu bijna geen dagboek meer schrijf.....jammer, ik mis dat. Wat ik je eigelijk wil zeggen: ik wil heel graag meeschrijven! En niet alleen meelezen. Hoop er de tijd voor te vinden.

Tot later Corinne

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Marieke en Safi,

bedankt voor jullie welkom, ik probeer mee te lezen en te schrijven op de dagdraad. Merk wel dat ik het soms lastig vind om tussen al die 'bekenden van elkaar' opeens mijn 'stem' te laten horen...heb ik real life ook wel last van, hoop dat dat snel over is.

Sylke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hai sylke,

weet even dit: ik heb hier maandenlang van me af geschreven, voelde me hier ontzettend thuis maar ben op een gegeven moment wat minder gaan schrijven... Toen kwam de verwijdering... ik was niet meer één met m'n dagelijkse clubje. Dat clubje heeft zichzelf verversts, logisch.. Ik voelde me in eerste instantie niet meer thuis in dat "nieuwe" clubje maar door mee te lezen heb ik ontzettend veel herkenning gezien en weet nu dat het niet uitmaakt wanneer je inspringt in dit hele verhaal.. het is allemaal heel herkenbaar voor iedereen, zo universeel voor een alco-problematikus....schrijf dus gerust wat je hartje bezeerd... je krijgt hier hoe dan ook, antwoord. Aan jou om daar weer op te reageren. Maar weet dat je in een schuitje zit dat vol zit met mensen, en dat wil ik nog even benadrukken: MENSEN, die gelijkgestemd zijn, hoewel menigeen denkt alleen op de wereld te zijn..................

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hé Kohtje, bedankt,

ja natuurlijk werkt het zo: wanneer je je terugtrekt moet je later weer wennen aan de nieuwe sfeer. Op het werk is dat ook zo: wanneer ik in de pauzes in de klas blijf, werk nakijken etc. dan verlies ik de binding met de rest van het team. Wanneer ik dan als laatste die volle teamkamer inloop...moet ik altijd weer even slikken. Bedankt voor je woorden, dat helpt me weer, veel succes ook voor jou,

Groetjes van Sylke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goh Sylke,

Wat een verhaal vol erkenning. Vooral dat om 9 uur naar je bed strompelen als je kind slaapt (dat lukt over een paar jaar niet meer hoor) en om 1 uur het huishouden gaan doen........:huh:
Alleen zijn en een kind opvoeden..........:huh:
Werken en laat thuiskomen met je "verdiende" wijntje..........:huh:

Je kunt rechtsboven op "selecteer emoticon" klikken en proberen maar met de knop "preview" onderaan.

Ik zie je op het dagdraadje.

Heel veel sterkte en 1 mega GROTE tip: ga de internettherapie doen van Tactus, gratis, anoniem, zo goed ik heb er zo veel van geleerd. Echt een aanrader. Schrijf je vandaag nog in meid.

Sterkte en succes

een collega-alleenstaande moeder

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Houtje,

Bedankt, ben je echt al bijna 2 jaar ADB? Jé wat knap! had je al meerder pogingen ondernomen daarvoor? want ik weet het al zo lang, maar er ook echt helemaal naar handelen....daar moet je blijkbaar 10 x vaker voor op je bek gaan dan ik had gedacht. Ik ben zo blij dat mijn kind pas 5 is nu, heb het idee dat hij er nog helemaal nooit iets van meekrijgt en wil dat ook nooit zien gebeuren. Wil hem juist zélf behoeden voor welke verslaving dan ook...
Hé ik heb vorig jaar een tijdje de internetbehandeling bij Brijder gaan, vond ik ook buitengewoon goed. Maar ben gestopt omdat het me niet lukte en ik zo teleurgesteld was in mijzelf. Wil het nu graag even op deze manier, zonder internetbehandeling, proberen. Omdat de belangrijkste voorwaarde om te slagen (in het niet-drinken) m.i. je innerlijke overtuiging is.
maar ik neem je advies wel degelijk ter harte hoor!
bedankt,

Sylke:present:

hé gelukt met het roosje, thanks!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Sylke,

Van harte welkom op dit forum maar dat had je al gelezen dat je dat bent. Maar dit ook dan nog even van mijn kant. Ik wens je veel sterkte toe met je voornemen. Het heeft in mijn optiek heel veel te maken met standvastigheid om te willen en kunnen stoppen. Hoe streng kun je voor jezelf zijn en hoeveel trek je je daar van aan.

Bij mij is het een wisselend gebeuren. Eerst wilde ik helemaal stoppen, toen zo nu en dan kunnen drinken. Toen toch maar weer helemaal stoppen en daarna toch maar weer soms drinken met als resultaat soms toch weer wat te veel. Dan heb ik ook nog eens een 40 jarige ervaring van drinken, dus de gewenning is er al zo lang. Mijn omgeving drinkt stevig dus dat maakt het niet gemakkelijk om te stoppen maar uiteindelijk is het toch aan mijzelf om me te houden bij datgene wat nog gezond is voor mijn lijf.

Een dagelijkse strijd en soms trek ik me er even helemaal niets van aan. Maar nogmaals heeeel veeeel sterkte en ik hoop dat het je gaat lukken.

Tot horens,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Lucienne,

Bedankt voor je berichtje. Ik ben met alcohol drinken begonnen op mijn 15-de (de slokjes wijn die ik mocht proeven toen ik nog jonger was tel ik niet mee), dat is dus ook al 27 jaar ervaring! maar vanaf ongeveer mijn 32-ste is het eigelijk pas een probleem geworden. Ik woonde toen nog alleen en mijn buurjongen dronk erg veel, mijn beste vriendin en ik beklonken vanalles met onze vino of portjes en mijn nieuwe vriend dronk lekker met me mee. In die periode vond ik niet-drinkers ook nog een beetje saai. Zo dom!
Nu leef ik weer alleen maar in een eengezinswoning met om mij heen allemaal (overwegend) leuke, lieve mensen met kinderen. Er wordt gematigd gedronken, het valt niet op wanneer ik de wijntjes tijdens een bbq afsla bijvoorbeeld en de sociale controle is (onbedoeld) vrij groot: kinderen lopen in en uit, en de ouders als vanzelf dus ook...dan wil je niet om 4 uur al naar alcoholitis ruiken. Mijn schaamtegevoel (of vriendelijker geformuleerd; mijn gevoel van eigenwaarde) behoedt mij hier dus deels van mijn 'ondergang'.

Lucienne, lijkt me extra lastig wanneer je omgeving stevig drinkt. Wanneer ik mijn beste vriendin zie bijvoorbeeld (zelf absoluut niet verslaafd maar ze is er niet vies van) krijg ik een enorme Pavlov reactie ('zet de glazen op tafel, want het gaat hééél gezellig worden')....ben heel blij dat de meeste mensen hier niet om half 3 al met de rosé al in hun voortuin zitten want dan doe ik binnen de kortste keren mee (en waar zij dan stoppen -wijntje 3- begin ik net....die fles moet op hoor!). Krijg zelfs een beetje trek nu ik dit schrijf.

Jij dus ook heel veel succes Lucienne:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 2 weeks later...

Hoi Sylke,
ook namens mij van harte welkom op dit forum.
Ik hoop dat je hier de kracht vind om je voornemen waar te maken.
Ik ben 46 jaar, getrouwd en heb een dochter van bijna 17. Ik heb 20 jaar teveel gedronken en heb tot mijn verbazing al sinds 22 mei niet meer gedronken. Dat ik dit vol kan houden komt mede door dit forum, waar je mensen met dezelfde ervaringen aantreft.
Ik wens je heel veel sterkte!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...