Spring naar bijdragen

Lever vervetting


Han

Aanbevolen berichten

Ik heb dat ook gehad. Eerst wist ik niet eens waar het op sloeg en leek het me het niet zo verbazend omdat ik so-wie-so al een behoorlijk wat buikvet met me mee tors. Later kwam het verband met overmatig alcoholgebruik explicieter ter sprake bij mijn huisarts en legde die me ook uit dat het nu nog wel omkeerbaar was maar dat ik afstevende op onherstelbare schade als ik zo door zou blijven drinken. In dat laatste geval spreekt men geloof ik van levercirrose als ik het goed onthouden heb. Voor die tijd was al ter sprake gekomen dat minder drinken gunstig kon zijn om mijn te hoge bloeddruk beter omlaag te krijgen. Niet onbelangrijk in mijn geval omdat ik al een paar keer gedotterd ben om een vernauwde kransslagader weer open te krijgen en dus duidelijk in de risicogroep voor hart- een vaatziekten zit. Die bloeddruk op het gewenste peil houden lukt echter ook wel met medicijnen. Aangezien mijn drinkpatroon nog best redelijk te combineren was met mijn werk en andere bezigheden zag ik het ook niet als een heel hoge prioriteit daar wat aan te veranderen. Ik had vanwege dat verhaal over de bloeddruk wel al meermalen pogingen ondernomen structureel minder te gaan drinken, maar dat had geen blijvend resultaat gehad.

Toen ik van die mogelijk weldra onomkeerbare leverproblemen hoorde heb ik de knop pas echt kunnen omzetten. Ik schrok er behoorlijk van want ik had bij een kennis gezien hoe snel je kunt overlijden als die lever echt fors aangetast is. Achteraf ben ik blij dat ik daardoor de motivatie kon vinden zonder alcohol verder te gaan. Op het begin is dat wel raar maar al vrij snel begon ik er aan te wennen en inderdaad kwamen mijn leverwaarden al vrij snel weer terug naar normale niveau's. Inmiddels drink ik al 3,5 jaar niet meer en voel ik me daar echt prettig bij. Het scheelt nog een hoop geld ook.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...