Spring naar bijdragen

Afbouw van Oxazepam


Sannie

Aanbevolen berichten

Hallo, ik ben San en ik heb mij gisteren voor het eerst aangemeld. Ik werd er door Ad op geattendeerd hier te kijken.

Ik ben een vrouw van 44, trotse moeder van 2 zoons. Vorig jaar november belandde ik na  turbulente jaren en het inslapen van mijn paard ineens op de eerste hulp met hevige paniekaanvallen, mijn pols was ruim 200 slagen per minuut en ik dacht werkelijk waar dat ik doodging, doodeng. Oxazepam gekregen 3 stuks om te kalmeren, op een maandag naar de huisarts helemaal overstuur en op de oxa verder gezet, 3x 10 Mg per dag. Geadviseerd were om an lichte dosis AD te gaanzodat de oxa weg kon, maar ditcwilde ik niet. Uiteindelijk gaan afbouwen tot ik in juli op 2x 5 Mg nog zat. Tijdens onze vakantie gebeurde er nogal wat en belandde ik weer op de bodem, daar toch besloten weer 3x 10 Mg te nemen, want de paniekaanvallen bleven komen (gegeneraliseerde angst heb ik last van). 

Na thuiskomt weer afgebouwd naar 2x 5 Mg en 2 weken terug naar sochtends een kwart pilletje (2,5 Mg en savonds 5 Mg) Dit ging tot vorige week goed, daarna werd ik ineens enorm  nerveus is het oorsuizen enorm verergerd en heb ik allerlei ontzettend nare verschijnselen, onrust, gejaagd, nerveus, oorsuizen, wazig zien, beginnende paniekaanvallen welke ik overigens wel geleerd heb af te stoppen, slecht eten, huilbuien en je gewoon geen raad meer weten, overslaand hart, enorme druk op hoofd, oren, keel en borst. Overigens ben ik niet depressief, gelukkig maar. Ik heb enorm spijt van het beginnen aan de oxa, nu je er vanaf wil merk je wat een bocht het is. Voor de zomervakantie werkte ik weer 4 dagen en 1 dag thuis....nu alleen thuis omdat het gewoon niet gaat.

Ik snap nu ook dat ik te snel ben afgebouwd...ik wil dit uitzitten (hoe ontzettend naar ik mij ook voel en ik het doodeng vind) maar de volgende afbouw vind ik doodeng en de huisarts beseft volgens mij niet hoe verschrikkelijk dit voelt. Ik overweeg zelfs de Bouwman kliniek in te schakelen....hoe nu verder...

groetjes, San

bewerkt door Sannie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi San,

welkom op ons forum.
Ik denk dat je hier op het goede adres bent om steun te vinden om af te bouwen. Zolang je op de oxazepam zit, heb je steeds kans op tolerantie ontwenning en dat maakt je heel erg ziek en kwetsbaar. Deze al je inderdaad moeten afbouwen. De meeste klinieken weten niets van benzo-ontwenning en behandelen het als een alcohol verslaving of drugs verslaving. Omdat benzo's echt beter heel langzaam afgebouwd kunnen worden, kan ik je aanraden niet naar een kliniek te gaan. Wat ik hoor gaan ze altijd te snel.

Misschien kan je voorstellen aan je arts om over te stappen op Diazepam, omdat deze minder tussentijdse ontwenning geeft vanwege de lange halfwaardetijd. Hiermee kan je goed afbouwen in kleine stapjes.

 

heel veel sterkte!

x Liz

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je wel Liz voor jouw reactie. Ik heb morgen een afspraak met de huisarts. Ik ben gaan zoeken op internet en kwam terech bij het Ashton Manual en zo bij taperingstrip.nl. Deze apotheek kan tapering strips op maat maken en deze kunnen zo snel gaan als je zelf wil...van 3 maanden tot een jaar etc. 

Ik twijfel over de overstap naar Diazepam en Zoja welke dosis. Ik zit nu nog steeds op 2,5 mg oxa sochtends en 5 mg savonds. 

Hoop dat mijn huisarts gaat meewerken. Alles is voorgekauwd op de site taperingstrip.nl met schema’s etc..

bewerkt door Sannie
Schrijffout
Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Sannie:

Dank je wel Liz voor jouw reactie. Ik heb morgen een afspraak met de huisarts. Ik ben gaan zoeken op internet en kwam terech bij het Ashton Manual en zo bij taperingstrip.nl. Deze apotheek kan tapering strips op maat maken en deze kunnen zo snel gaan als je zelf wil...van 3 maanden tot een jaar etc. 

Ik twijfel over de overstap naar Diazepam en Zoja welke dosis. Ik zit nu nog steeds op 2,5 mg oxa sochtends en 5 mg savonds. 

Hoop dat mijn huisarts gaat meewerken. Alles is voorgekauwd op de site taperingstrip.nl met schema’s etc..

Hi San, Ik snap dat je het spannend vind. Het is voor mensen die dit niet mee maken ook niet te bevatten wat het met je doet als je deze medicatie gaat afbouwen. Je zal er wel rekening mee moeten houden dat de verzekering de strips niet vergoed.  ( Het is namelijk niet bewezen dat voorzichtig afbouwen beter is volgens ZIN ) ( Zorg Instituut Nederland) ( en die bepalen wat er vergoed moet worden:angry:)
Als je de overgangsequivalent gebruikt die de Ashton Manual aanhoud, dan zit je wel goed. Leuk is het niet, maar wanneer je lichaam gewend is, is het afbouwen makkelijker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 uur geleden zei Kannietmeer:

Hi San, Ik snap dat je het spannend vind. Het is voor mensen die dit niet mee maken ook niet te bevatten wat het met je doet als je deze medicatie gaat afbouwen. Je zal er wel rekening mee moeten houden dat de verzekering de strips niet vergoed.  ( Het is namelijk niet bewezen dat voorzichtig afbouwen beter is volgens ZIN ) ( Zorg Instituut Nederland) ( en die bepalen wat er vergoed moet worden:angry:)
Als je de overgangsequivalent gebruikt die de Ashton Manual aanhoud, dan zit je wel goed. Leuk is het niet, maar wanneer je lichaam gewend is, is het afbouwen makkelijker.

Nou mijn huisarts werd er niet enthousiast van. Hij wil het zelf eerst verder onderzoeken, dus volgende week weer terug. Hij vond het verstandiger terug te keren naar de dosis waar ik nog goed functioneerde....dus inmiddels 3 weken hel voor niets....nou dat dacht ik niet. Ik probeer het nog vol te houden. Overstap diazepam zag hij ook niet en zei: je hebt te snel afgebouwd, allemaal leuk lief en aardig, ze snappen het idd zelf ook niet. Ik kreeg ook nog de opmerking: sommige mensen komen er nooit vanaf. Nou ik heb het Ashton Manual bij hem achtergelaten en gevraagd op taperingstrip.nl te kijken. Dat het mij behoorlijk geld gaat kosten, maakt mij niet uit...wil graag blijven functioneren. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Op 25-9-2018 om 22:24 zei Kannietmeer:

Hi San, Ik snap dat je het spannend vind. Het is voor mensen die dit niet mee maken ook niet te bevatten wat het met je doet als je deze medicatie gaat afbouwen. Je zal er wel rekening mee moeten houden dat de verzekering de strips niet vergoed.  ( Het is namelijk niet bewezen dat voorzichtig afbouwen beter is volgens ZIN ) ( Zorg Instituut Nederland) ( en die bepalen wat er vergoed moet worden:angry:)
Als je de overgangsequivalent gebruikt die de Ashton Manual aanhoud, dan zit je wel goed. Leuk is het niet, maar wanneer je lichaam gewend is, is het afbouwen makkelijker.

Nou mijn huisarts werd er niet enthousiast van. Hij wil het zelf eerst verder onderzoeken, dus volgende week weer terug. Hij vond het verstandiger terug te keren naar de dosis waar ik nog goed functioneerde....dus inmiddels 3 weken hel voor niets....nou dat dacht ik niet. Ik probeer het nog vol te houden. Overstap diazepam zag hij ook niet en zei: je hebt te snel afgebouwd, allemaal leuk lief en aardig, ze snappen het idd zelf ook niet. Ik kreeg ook nog de opmerking: sommige mensen komen er nooit vanaf. Nou ik heb het Ashton Manual bij hem achtergelaten en gevraagd op taperingstrip.nl te kijken. Dat het mij behoorlijk geld gaat kosten, maakt mij niet uit...wil graag blijven functioneren. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inmiddels ligt het Ashton Manual drie weken bij de huisarts en nog steeds heeft meneer de juiste personen niet gesproken. Ik zit nu 5 weken op een kwart (zelf snijden van een 10mg pilletje) sochtend en een halve savonds (5 Mg). Ja ik ben weer wat functioneler dan de eerste 3 wkn na start van deze dosis, maar de symptomen zijn onverminderd aanwezig, wel in iets minder erge mate, maar ze wisselen wlkaar af in vorm en heftigheid. Ik vind het bizar dat de huisarts, zijn collega’s en ook mijn psycholoog nog nooit gehoord hebben van Ashton Manual of taperingstrip hier in NL. Overigens heeft mijjn psycholoog zich wel ingelezen en zelfs al een andere patiënt afgeraden de een benzodiazepine te gaan gebruiken.

ik begin ook mega gefrustreerd op mijn huisarts te raken. Ronduit schandalig dat er zo mee wordt omgegaan. Ik snap echt wel dat je aan mij niet veel ziet, ik kan mijzelf goed beheersen tevens 1 van mijn valkuilen, maar ik voel mij absoluut niet serieus genomen, we moeten er maar even doorheen....dat even is het grote probleem, het is niet “even” en zeker niet als je zelf moet rommelen met de pillen kleiner te krijgen. Echt vermoeiend 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...