Spring naar bijdragen

Vrijdag 20 juli

Gast

Aanbevolen berichten

16 uur geleden zei Etty:

Ik krijg er een brok van in mijn keel als ik dit lees.  Doet me denken aan de keren dat ik trots was en het niet mocht zijn.   Nee, trots zijn op jezelf mag altijd, daarvoor hoef je alleen maar aan je eigen voorwaarden te voldoen!:heart:

Ik heb er wat over nagedacht nog.  

Voor mij is alcohol een schild tegen me buitengesloten of afgewezen voelen.   Die gevoelens toelaten is pijnlijk.  De verleiding is vaak groot geweest om het af te dekken met alcohol.  Afscheid nemen van alcohol is  ook leven met mijn rotgevoelens.   De motivatie om dat aan te gaan  en te groeien wordt gesterkt door weten dat het niet anders kan.  Helpt bij de acceptatie. Bij de momenten dat ik kan denken dat ik het wel kan.   (  'kan niet ligt op het kerkhof en wil niet ligt er naast'.   )

Van alles kan mij laten denken dat ik het wel kan.  Woorden als knap bijvoorbeeld.  Een foto van een uitgebluste bergwandelaar voor een berghut met een glas wijn. 

Ik begrijp waar je van komt denk ik. Ik kan me niet goed herinneren of t ooit voor mij t zelfde was. Toen ik hier binnenkwam lopen waren er wel 'minderaars' (lelijk woord trouwens) maar er werd niet over gesproken. Beginnende minderaars werden een beetje aangezien. De zoveelste die de drank niet laten kan maar ook niet weet hoe hij/zij er mee om moet. Dus ook voor mij werd t eerst planmatig drinken. Wat eigenlijk absurd is. Na een paar maand maakte ik een deal hier met iemand. Drie mnd niet drinken. Na drie mnd maakte ik een deal met mezelf...gewoon doordoor. Dat wordt, terecht toegejuigd. Ik denk niet dat ik t vaak moeilijk had. Ook niet als er over alcohol werd gesproken. Ik had niet echt een plan maar ik wist dat ik nooit voor altijd droog zou staan. Dus op een dag. Totaal onverwacht kreeg ik een glas cava in mijn handen en ik dronk t op. De weg daarna ging niet geheel over rozen. Hoeveelheden zijn nooit mijn valkuil geweest, regelmaat wel. Dus ik glipte soms weg. Stuurde weer bij. Dat is nu ongeveer 5 of 6 jaar geleden? T enigste echt moeilijke moeilijke moment was toen mijn papa stierf en de weken daarop. Ik heb geen cravings, ik drink niet elke week, zelfs niet elke mnd. Ik deal met mijn issues zonder alcohol. Ik ben niet zoals elke normale drinker. Ik zal altijd mezelf onder de loop nemen. Maar toch ben ik een deel van mijn geloofwaardigheid verloren. Dat is lastig. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Interessant Fleurtje. Ik begrijp het wel, maar voel zelf meer voor het voordeel van de twijfel anders kost het zoveel energie om je daarmee bezig te houden. Dus voor mij is het een kwestie van zelf zo open mogelijk te zijn en er van uit gaan dat de ander het ook is. En natuurlijk denk ik er regelmatig het mijne van maar misschien hebben anderen dat ook wel bij mij daar heb ik geen zeggenschap over. Op dit forum ga ik vooral voor de momenten dat het voor mij iets toevoegt, of wanneer ik het gevoel heb een ander te willen steunen. Alleen lezen of gewoon een btje slap kletsen heeft me al vaak afgeleid en geholpen om door moeilijke momenten heen te komen, daar voel ik me alleen al heel dankbaar voor.

Als ik lees hoe mensen zorgvuldig hun woorden kiezend een ander in de “goede richting” proberen te helpen dan raakt dat me vaak.

Er is een gedachte die me altijd helpt bij wantrouwen en irritatie en dat is, “die andervoelt zich waarschijnlijk over zichzelf al rot genoeg” en dan vervalt de behoefte bij mij om daar nog eens op te gaan drukken.

Ik heb zowiezo geen oordeel over hoe iemand zijn pad loopt want dat is per persoon heel verschillend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Nietmeer, spijtig dat t zo moeilijk praten zo. Nu ik mijn post teruglees komt het weer anders over dan hoe ik bedoel. 

Maar dat is eigen aan een platform als dit.

Als ik t over geloofwaardigheid heb bedoel ik het breder dan of iemand al dan niet twijfelt aan hoe oprecht ik ben. 

Als ik kritsch of argwanend kijk naar andere mede niet geheelonthouders gaat t ook over meer dan puur hun alcoholinname.

Miss keuvelen we daar wel eens in real life over. Alhoewel die kans niet groot is. Ik ben niet zo goed in mensen ontmoeten :face-icon-small-shocked:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...