Spring naar bijdragen

Nieuwe oefeningen om je verslaving voor altijd te verslaan.


Parimendes

Aanbevolen berichten

De 'lesstof' die gebruikt wordt door de verscheidene instellingen om mensen te helpen bij hun verslaving is veelal hetzelfde. Vanzelfsprekend is dit met een hele goede reden, simpelweg omdat deze lesstof effectief is gebleken. Maar een vervelende bijkomstigheid is wel, nadat je alles een keer of twee hebt gedaan, de interesse vaak weg is.

Ik heb de materie al een aantal malen (tot vervelens toe) doorlopen. En ik vind het nu jammer dat ik eigenlijk geen 'huiswerk' meer heb om te maken. Terwijl ik van mening ben dat het heel nuttig kan zijn regelmatig te reflecteren en naar de toekomst te kijken. Derhalve heb ik mij voorgenomen op dit forum elke week één of meerdere oefeningen te plaatsen (vaak in combinatie met een theorie) en daarbij heet ik graag iedereen van harte welkom die het leuk vind om mee te doen en mee te discussiëren.

bewerkt door Parimendes
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Psycholoog Richard Koestner - Autonome motivatie

Beknopte theorie

(1) Als wij onze eigen keuzes maken, zijn wij gemotiveerder en hebben onze voornemens een grotere kans van slagen. 

(2) Als wij ons in onze voornemens primair laten leiden door schuldgevoel of door wat anderen willen, is de kans op duurzame verandering nihil. 

Ja, we zijn sociale wezens. Nee, we kunnen ons niet ontrekken aan de invloed van andere mensen. Maar, als we echt willen veranderen doen we er goed aan onze oren niet naar iedereen te laten hangen, maar vooral te luisteren naar die mensen die onze diepere waarden delen en oog hebben voor onze sterke punten. 

Oefeningen - vragen

De onderstaande oefeningen kunnen je helpen bepaalde veranderingen in je leven makkelijker door te voeren en in kaart te brengen welke personen je daarbij kunnen helpen en welke niet.

(1) Onderzoek wie er echt voor jou belangrijk zijn. Welke 5 tot 10 mensen tellen echt voor jou. Maakt een lijst met hun namen. Let op: je mag geen groepen mensen benoemen, zoals familie of gezin.

(2) Maak een 'stop-pleasing' lijst. Een lijstje met namen van 5 tot 10 mensen van wiens mening je je voortaan niets meer aantrekt (hier mag je eventueel wel groepen mensen benoemen, zoals de buren of collega's) .

(3) Onderzoek wat de mensen van de eerste lijst, jouw dierbaren van jou verwachten, wat ze jou het liefste zouden zien doen. En hoe zij jou kunnen assisteren bij jouw proces tot verandering.

Succes!

bewerkt door Parimendes
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Parimendes,  leuk draadje heb je gemaakt! Deze lesstof ken ik nog niet, dus ik ga dit zeker volgen. 

Kan niet beloven dat ik heel fanatiek mee ga doen, want heb op dit moment al psycholoog, meetings, emdr, 12 stappen, etc. Maar ik lees in ieder geval mee, schrijf mee, en kijk nog even de kat uit de boom of ik misschien iets zinnigs kan bijdragen op dit draadje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...
Op 22-11-2017 om 14:30 zei Bor:

Interessant wel, deze ken ik (nog) niet.

Ik ben een aantal jaren terug 5 maanden opgenomen geweest in een verslavingskliniek. Daar heb ik ook "dit soort huiswerk" gemaakt.
Die lesstof heb ik ook nog wel ergens liggen, mocht je geïnteresseerd zijn dan zeg je het maar hoor, dan zoek ik het even voor je op.:rose:

Hoi Bor, ja, ik ben geïnteresseerd in die lesstof! Heel graag zou ik die bekomen. Dank vast....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...