Spring naar bijdragen

De schaamte is zo groot

birthe

Aanbevolen berichten

Ik wil me ook voorstellen hier. Ik ben Birthe, en ik heb me vandaag aangemeld voor de AdB internetbehandeling. Ik drink al een jaar of 3 echt teveel, en het lukt me tot nu toe niet om daar blijvende verandering in aan te brengen. Ik schaam me heel erg voor dit probleem, en ben ook voortdurend bang dat mensen het aan me zien, of ruiken, en ontdekken hoe veel en hoe vaak ik drink.
De dagen dat ik nuchter op sta en fris en fruitig naar mijn werk kan gaan zijn heerlijk, maar er zijn erg veel dagen dat ik me brak en katerig voel en de hele dag bewust dat ik afstand moet bewaren, en kauwgom gebruiken om mijn kegel te verbergen. Heel afschuwelijk.
Het afgelopen jaar heb ik me heel vaak voorgenomen om te minderen, in elk geval door de week niet meer te drinken, maar ik moet concluderen dat het niet lukt. Ik heb meer hulp en aansturing nodig.
Ik heb veel te verliezen. Heb een fulltime baan en een opleiding, heb 2 kindertjes in co-ouderschap. Het gaat allemaal nog, maar ik zie waar ik de steken laat vallen, en ben bang volledig af te glijden. Ik ben heel bang. Kan niet ontspannen. Kan niet slapen. Als de kinderen bij hun vader zijn slaap ik vaak op de bank, omdat ik dan niet naar mijn bed durf. Liever dan met lampjes en tv aan een beetje wegdoezelen. De nachten zijn een drama, met en zonder drank. Piekeren, nare dromen. Na teveel wijn wordt ik om 5 uur wakker en kan niet meer slapen. Zonder drank heb ik het gevoel de hele nacht niet diep te kunnen slapen en raak ik bijna in paniek.
Ik heb me hier in april al ingeschreven, maar durfde het niet aan, en ben een hele tijd weggebleven.
De schaamte is ook te groot. Nu denk ik dat ik geen keuze meer heb. Ik moet hier iets mee doen.

Ik hoop dat het me dit keer lukt om hier te blijven, en dus ook echt de confrontatie aan te gaan.

Groet, Birthe.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een erg leuke huisarts, dat weerhoudt me er juist van om dit aan hem te vertellen! Schaam me dood. Terwijl ik best wat ondersteuning zou willen door middel van medicatie. Mijzelf hier aanmelden is (opnieuw) de eerste stap. Als ik nu geen grip krijg denk ik dat ik inderdaad iets als refusal zou moeten vragen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Birthe welkom
En ja jou verhaal is heel herkenbaar, het niet meer durven slapen en die angsten,

maar wel heel goed van je dat je deze stap durft te zetten
en dat je het erkent dat de alco een probleem voor je is,
daar heb je naar mijns inziens al heel wat mee gewonnen,
ikzelf heb de AdB behandeling ook gehad en heb er heel veel aan gehad en nog

je hoeft je hier niet te schamen want we hebben allemaal hetzelfde probleem,
dus kom op meis nergens voor nodig
en ook biij je huisarts zo las ik schaam jij je ,
ik durfde het ook niet aan m,n huisarts te vertellen, tot dat ik het wel moest vertellen want zonder de alcohol
kwamen m,n dieptse emotie,s los( die had ik weggestopd door de alco)
en ter ondersteuning heb ik toen een paar slaap tabletten gehad voor als ik het eens weer heel moeilijk had gehad en gedroomd, dan kon ik tenminste weer een nacht slapen,
nu gebruik ik het niet meer .

Mijn huisarts toonde heel veel begrip toen en nog
nu ga ik af en toe nog bij haar langs om mijn ervaringen te vertellen.

wees trots op jezelf dat je de stap naar hulpverlening hebt gezet.

ik wens je heel veel succes

knuffel van meiske voor een dapper vogeltje :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hee Birthe...

Het feit dat je al weet wat refusal is geeft misschien al aan dat je geen grip hebt.
Ik gebruik het overigens zelf ook en weet dat het niet DE ultieme oplossing is, maar het kan de vicieuze cirkel wel heel goed doorbreken..
Niet schamen joh, wees trots dat je hulp zoekt.
en ga naar de HA, echt, je zal versteld staan hoe het meevalt!!
En oplucht...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Birthe,
Net als iedereen hier hoef je je nergens voor te schamen. Je kan je beter uiten (ook bij je huisarts) dan je drinken voor jezelf te houden.
Goed dat je je hebt aangemeld voor de AdB internetbehandeling.

Ik begin dinsdag bij Verslaafdenzorg met een groep. Moest vandaag naar hun verslavingsarts omdat ik ook verslaafd ben aan slaappillen. Dus dubbelop. Zal er op ditjes&datjes/dageraad wel een verslagje over schrijven.

Veel sterkte en vooral veel succes!

Knuffel dombie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Birthe
welkom hier en gefeliciteerd met
je moed het nog een keer hier te proberen. Ik vind dat je heel realistisch bent over
je problematiek en je hebt veel te winnen met deze, misschien enge poging.
Het is jammer dat het in april niet lukt, maar misschien kun je er later op terugkijken en zien dat je deze tijd nodig had. Als het eerder had gekund was het toen al gelukt. Het kost tijd om je los te weken van al die jaren waarin je je hebt aangewend te drinken i.p.v. je problemen aan te pakken. Ik weet ervan
been there and seen it all. Ook de schaamte herken ik uit eigen ervaring. Iedereen, ook ik, zegt niet nodi, en toch hij is er, en je hebt ermee te dealen. Ik heb mijn huisarts ook niet ingelicht. Gelukkig had ik geen medecatie nodig. Ben in een keer gestopt op 4 aug. en erg weinig verschijnselen gehad, en geloof me, ik drink al zo'n 30 jaar. Dronk durf ik nog niet te typen merk ik. Maar ik kon meteen met de behandeling starten en heb heel goed voor detoxen gezorgd, en verder heb ik een goede conditie, dus dat is positief. En mijn lichaam herstelt snel. Net als jij heb ik kinderen in co-ouderschap, deels dan,
en dat heeft als voordeel dat wanneer ik meer als een uur wakker lig, ik gewoon lekker een uurtje een thriller ga lezen, daarna lukt het wel. Er zijn ook kruidentabletten, €5,99 heten en kosten ze (via DAdrog.)
en die helpen me met inslapen, melatonine is ook natuurlijk, maar doet helaas niets voor mij.
Ik heb het gevoel dat je er stevig instaat, in de keuze dan he, niet in de drank, en dat je het wel redt nu.
Als je hulp wilt, gewoon vragen via de dagdraad, aanmelden voor de ADB=behandeling kan ook anoniem en als ik het goed lees bij Dombie hebben verslaafdenzorginstellingen een eigen arts, dus via zoiets kun je ook refusal vragen als je die nodig lijkt te hebben.
Heel veel succes, je kunt het
en je staat er niet alleen voor!
Jane

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er gebeurt iets raars met mijn computer waardoor ik niet kan antwoorden? Even proberen of het zo dan lukt...
Dank voor jullie begripvolle en bemoedigende reactie, dat doet me toch een beetje goed. Voel me verder megaslecht vandaag, wilde dat het alvast morgenochtend was.

Ik heb al heel wat rondgelezen hier en ben ook van plan deel te nemen aan het dagdraadje, maar die drempel is nog best hoog.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu is het zaterdagmorgen, en ik voel me al iets beter dan gisteren goddank. Het rondlezen hier gisteren heeft me goed geholpen, ik kon mezelf gisteravond tenminste een klein schouderklopje geven: goede start, je bent tenminste bezig nu.
Ik ben benieuwd wat de internetbehandeling verder gaat inhouden. Heb er al wel een idee van. Wat ik moeilijk vind is om nu een beslissing (tot stoppen bijvoorbeeld) te nemen, terwijl ik weet dat dat het beste zou zijn om te doen. En dat minderen voor maar heel weinig mensen lukt. Ik zie allemaal achterdeurtjes ontstaan, ja maar, en nee, tenzij. Herken mijn eigen smoesjes en uitvluchten.
Toch zou ik dat het liefste willen geloof ik, niet drinken, tenzij er een etentje of een feestje is, en het dan in de hand kunnen houden. Ik ga er nog maar even over broeden, en ook jullie bijdragen lezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo ik ben een vrouwelijke stan en voel mee met birthe heel herkenbaar.ik heb me ook aangemeld bij online hulp.geen idee hoe ver ik kom.minderen lijkt me wel wat maar stoppen zou beter zijn mar daar moet ik nog lang niet aan denken.moeilijk hoe is het zo ver gekomen?moeilijke jaren achter de rug maar nu t langzaam ietsjes beter gaat moet ik me met de toekomst gaan bezig houden maar....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben wel benieuwd hoe de internetbehandeling nu verder gaat, krijg ik vanzelf bericht hoe verder te gaan, weet iemand dat?
Ik heb al wel de aanmelding ingevuld, en hou ook het dagboek bij. Dat is al niet niks, merk ik. Ook was vanmorgen een van de eerste gedachtes hier in te willen loggen, en dat is een heel prettig idee. Sta er nu toch minder alleen in, ook al ken ik jullie niet en vice versa. Jullie deelgenoot maken van dit voornemen zorgt inderdaad voor wat minder schaamte, en het verminderen van het gevoel een verborgen leven te hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...