Spring naar bijdragen

Student

dd87

Aanbevolen berichten

Hoi,

ook ik wil me eventjes voorstellen

Ben een student van 22 jaar, drink voor mijn gevoel veel te veel en wil daarbij wat tips.....mijn opa ( nooit gekend ) was altijd alcolist en dronk vaak sterke drank, mijn vader doet dat eigenlijk nog elke dag ( 1 sixpack bier per dag en sweekends daarbij nog enkele flessen wijn ) ....mijn broer is ook een stevige drinker geweest in zijn studententijd maar nu hij een vaste baan heeft neemt het wat terug.

Mijn eigen situatie is dat ik elke week minimaal 2 keer flink op stap en daarbij rond de 20 bier drink, geen enkel probleem zal je denken dat doen studenten nou eenmaal. Maar daarnaast drink ik ook erg veel, zoals vanavond was ik gewoon een avondje vrij en thuis, en heb ik 7 flesjes bier en wat blikjes weggedronken. Hier schaam ik me dood voor, niemand die het ziet of opmerkt maar voor mezelf voelt het niet goed. Vrienden vinden tijdens het stappen dat ik flink kan drinken maar verder maken ze zich geen zorgen oid, zij weten niet dat ik in men eentje ook vaak behoorlijk zuip. Soms ook voor het naar school/ werk gaan ( als ik rond 13:00 uur moet beginnen ) drink ik soms al wel een blikje bier ( daarna ff snel tandenpoetsen )

Ene kant wil ik hier vanaf , het is erg ongezond en het voelt gewoon niet goed....maar de andere kant wil ik er absoluut niet vanaf, drinken is gewoon gezellig en het gebeurd automatisch , het is daarbij ook breed maatschappelijk geaccepteerd....

ben ik een probleemdrinker ? heb zelf wel het gevoel dat als ik een 40 urige baan zou hebben mijn alcoholgebruik veel minder zou zijn, maar dat is puur een goedmakertje naar mijn inziens.

alvast bedankt voor de reacties

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi dd87 ,

Welkom op het forum .
Op de vraag of je een alcohol probleem hebt kan ik niet zeggen maar zo ben ik ook begonnen .
In mijn studietijd was er altijd wel lol en dronken echt veel alcohol de lol kon niet op .
En ja ken je verhaal als ik vrij of alleen thuis was ging het drinken door .
Ach die paar biertjes wat maakt het uit ik ben jong komt wel goed . ( dacht ik ) .
Elke dag ging het zo het werd een gewoonte en het smaakte zo lekker en had nooit een kwade dronk werd er vrolijk van en lekker in mijn vel , lang leve de lol .
Maar nu 20 jaar later ben ik bezig onder begeleiding met adb en huisarts om van het alcohol probleem af te komen .
Sta nu 10 dagen droog , maar kan je vertellen en kijk maar naar andere form gebruikers het valt niet mee .
Echt moeilijk en zwaar zowel lichaamlijk en geestelijk doet alles pijn . ( eertse dagen )
Maar proberen vol te houden dat is de geest .
Dus student kijk uit , het wordt een gewoonte en voordat je het zelf weet kun je er niet meer buiten , het is een sluipend proces .
En ja ik weet het want op een feest met vrienden die allemaal drinken wil je toch of moet je meedoen , nou kon ik het maar terug draaien en was ik maar het watje wat niet dronk in die tijd .
Denk er goed over na nu je het nog kan om te stoppen , het is echt niet stoer .
Denk aan de toekomst dd87 .

Veel succes ,

Driek

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo dd87
Welkom hier op het forum.
Als ik je zo lees, ja dan ben je al een probleemdrinker.
Je vrienden weten niet dat je alleen ook zoveel drinkt, dus je bent niet alleen
een sociaal drinker. Bovendien ben je hier en dus op zoek naar een manier om
er anders mee om te leren gaan. Dat is goed hoor, wees jezelf maar bewust hoe je het doet.
Je hoeft het niet te veroordelen. Je kunt overwegen op de ADB behandeling te klikken en eens te kijken
of dat je iets te bieden heeft.
Je krijgt dan individueel ook begeleiding en kunt samen onderzoeken wat het beste bij je pas. Je doelen kun je bijstellen. En het kan ook meevallen hoor. Ik ben begin augustus begonnen en
wilde in eerste instantie minder drinken, maar wilde ook wel proberen even zonder te zijn.
En dat ben ik nu, bijna 3 maanden later nog steeds. Ik begin de dag gewoon met de gedachte
ik ga vandaag niet drinken. En nu denk ik er eigenlijk haast niet meer aan. Ik koop eens wat maltjes op dagen dat ik denk trek te gaan krijgen en dan zet ik een lekker potje gemberthee met zoethout en dan vergeet ik die maltjes soms helemaal.
Af en toe is het moeilijk, bij stresssituaties en ik ben een stressdrinker, dus de HALT momenten (Hungry-Agressive-Lonely en Tired) moet ik even oppassen en dan kom ik soms even het forum op met een vraag of om steun. En dat gaat fijn.
Ik hoop dat jij je hier ook thuis zult voelen, er zijn nog een paar jonge mensen en ik had gewild dat dit er was, toen ik jonger was, wie weet had ik dan veel eerder de verantwoording genomen voor mijn drinkgedrag. Veel succes met wat je gaat kiezen.
Jane

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha collega student :)

Kan erger maar teveel ist inderdaad wel.

Mijn ervaring is dat het er inderdaad bij hoort.
Waarom mag Joost weten.
Cultuurtje van feestjes/sozen, uitgaan enz...

Maar bij de meeste studenten die ik ken(de) en ook dronken
verdween dit vaak zomaar als ze student-af waren
en zich bezig gingen houden met de grote mensen wereld.

Als je al een probleemdrinker bent
en je het in de genen hebt is het inderdaad goed je even te beraden.

Als je vragen hebt hoor'k 't wel.

Julius.
student (24)

p.s.: Toen ik een betaalde stage kreeg, dus in totaal 40 uur werk/school ging zoop ik Juist.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom hier,
als je schrijft dat het niet goed voelt zoveel als je drinkt, lijkt me duidelijk genoeg. Ik dronk als student bij vlagen ook wel veel, maar toen vrijwel nooit als ik alleen was, en zeker niet overdag. De laatste jaren deed ik dat vooral wel, en dat ben ik ook gaan zien als veeg teken. Juist ook omdat het daarmee leidt tot een soort dubbelleven en ik mezelf (en anderen) niet meer recht kon aankijken. Ik belazerde de boel, zo voelde het.
Werk hebben, en daarmee regelmaat en verantwoordelijkheid kan helpen, maar het is zeker geen garantie. Misschien kun je hier al een start maken om weer grip te krijgen op je drankgebruik. Wel drinken als het leuk is en als je op stap gaat, maar niet per se moeten op andere momenten.
Succes,
Birthe.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...