Spring naar bijdragen

even voorstellen.....

marianna

Aanbevolen berichten

Hallo,

Mag ik mij even voorstellen,
ik ben een vrouw van 30 jaar. Ik ben een trotse moeder van 2 lieve kindjes.
Mijn jongste is een meisje van 5 maanden.
Ik ben altijd een gezellige drinkster geweest. Een lekker glaasje rode wijn tijdens het koken en nog eentje in de avond. Tijdens de eerste zwangerschap heb ik nagenoeg niet gedronken. Na de zwangerschap is mijn huwelijk behoorlijk op de proef gesteld.
Ook ben ik minder gaan werken. Eenmaal thuis begon ik steeds meer te drinken, met als hoogte punt 1 tot 1,5 fles wijn per dag. Elke dag nam ik mijzelf voor het drinken te laten. Ik had immers de verantwoordelijkheid voor mijn kindje en ik wil toch een goede moeder zijn. Toch verlegde ik mijn grenzen steeds. Ook begon ik minder goed te functioneren op mijn werk, terwijl ik verantwoordelijk werk heb.
Een paar jaar later is mijn huwelijk weer `op orde` en besluiten wij samen voor een tweede kindje.
Dit is het moment dat ik ben gaan stoppen met drinken. Dit was erg moeilijk, maar eenmaal zwanger werd het makkelijker door de misselijkheid. Ik ben er trots op dat ik tot nu toe, bijna 1,5 jaar later, geen druppel meer heb gedronken.
Niemand weet dat ik het alcohol gebruik niet meer onder controle had. Iedereen weet dat rode wijn bij mij hoort en vindt dat ik een gezellige drinkster ben.
Tijdens de zwangerschap en nu, ik geef borstvoeding, heb ik een goed excuus niet te drinken. Over een paar maandjes zal ik stoppen met de borstevoeding en heb ik geen excuus meer.
Ik zie hier erg tegenop. Iedereen zal het raar vinden dat ik niet meer drink en ik wil niet toegeven dat ik er een probleem mee heb gekregen.
Ik weet niet hoe ik mijzelf kan verdedigen om niet meer te drinken.
Diep van binnen weet ik dat ik niet meer mag en kan drinken. Ik wil het ook niet meer, vooral voor mijn kinderen.
Maar ik weet niet hoe ik bestand ben tegen de druk van buitenaf.
Zijn er andere moeders met jonge kinderen met het zelfde probleem, of heeft iemand tips voor mij.
Ik hoor het graag.

Verder wens ik ieder een goed nieuwjaar !
Marianna

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Marianna,

Goh, je ziet dus nu al op tegen de tijd die komen gaat. Dat zegt wel wat hè?
Misschien kun je voor jezelf opschrijven waarom jou het nu lukt? Dat kan je straks natuurlijk ook helpen!
Jouw eigen gezondheid is toch echt net zoveel waard als die van jouw kindjes, denk ik.

Je kunt hier heel veel lezen Marianna. Genoeg om je te realiseren dat doordrinken geen enkel nut heeft en je alleen verder in de problemen helpt. Op termijn....

Ik wens je veel succes bij het voorbereiden....
en kijk ook eens op de andere onderwerpen hier. De dagdraad bv, hoewel het daar soms erg druk is, maar daar leer je medestrijders kennen.

Een fijne jaarwisseling en gezond 2010 gewenst!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve Marianna,
Ik herken je moederliefde en je hoeft je dus niet te verdedigen
als je uit die liefde stopt, of liever niet weer begint.
Als je toch behoefte hebt kun je zeggen dat het stoppen i.v.m. de zwangerschap en borstvoeding
je zo goed bevalt en dat alcohol je helemaal niet meer smaakt. je zal zien dat hetb meevalt, de meeste mensen zijn op zichzelf gefixeerd, dus ze zijn er snel aan gewend. en er blijft ook meer voor hen over, dus accepteert men het vaak goed. Sommige mensen zeggen dat ze medicijnen slikken en dat dat niet samengaat, maakt niet uit, alles wat jou helpt is ok. Er komt vanzelf een tijd dat je het aan sommigen gaat zeggen, en jij bepaalt zelf hoe eerlijk je wilt/kunt zijn. maar ik heb hier nog niet gelezen dat er iemand zich vervelend bij behandeld voelt. zelfs in de kroeg, of misschien wel juist, is er respect voor.
Hooguit confronteer je mensen een beetje met hun eigen drankgebruik, en dat is aan hen om daar iets of niets mee te doen.
Je kunt ook heel simpel zeggen: vandaag drink ik niet en het zo laten. komt er een vraag ok, maar meestal is de mededeling voldoende.
dat is ook wat wij hier doen, niet teveel in de toekomst, dat is de angst voor de angst bevestigen, niet nodig: vandaag neem ik die eerste niet, is al voldoende.
Ik hoop dat je hier komt lezen en schrijven op de dagdraad bij ditjes en datjes en dat je je algauw zo thuisvoelt dat je weet dat je hier kunt vragen als je steun nodig hebt. En iemand die al 1,5 jaar niet drinkt, petje af!, heeft ook veel te geven hier, dus welkom!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Marianna,

Ik herken veel van jou verhaal; al ben ik dan 10 jaar ouder dan jij. Ik had ook steeds tijdens de zw.schappen en BV het blije gevoel: 'gelukkig, nu heb ik een stok achter de deur om niet te drinken en te roken', maar helaas viel ik daarna (6mnd BV bij elk kind) toch weer terug in mijn oude gedrag!

Gelukkig heb ik nu de steun van het forum en ben bezig met de internetbehandeling van ADB; hiervoor heb ik nog nooit hulp gehad bij mijn alc.-probleem. Nu je op het forum bent kun je je moeilijkheden met ons delen en kunnen wij je steunen; daarnaast is de internetbehandeling misschien ook wat voor jou?
Het kan via je ziektekostenverzekering of gratis/anoniem (dit laatste doe ik).

Ik wens je veel sterkte toe; goed dat je je hier hebt aangemeld!! :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Marianna,

Wat heb je te vrezen, de ander of jezelf? Als jij ervan overtuigd bent dat je beter zonder kunt en je neemt jezelf serieus, dan doen anderen dat ook. Het zijn niet de anderen die jouw leven leven.

Alles begint bij goed zijn en lief zijn voor jezelf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...