Spring naar bijdragen

Waarom drink ik?


Aanbevolen berichten

Hoi,

zo'n 6 jaar geleden heb ik 2 jaar teveel gedronken. Daar had ik mijn redenen voor. Ik vocht al jaren zonder veel succes tegen depressies. Ik had heel wat te verdoven. 4 Jaar geleden ben ik dan voor een jaar gestopt met drinken. Heb mijn problemen aangepakt. Met succes eigenlijk. Geen depressies meer, een leuke baan, een goede relatie. Ik ben beginnen sommen en het is de laatste drie jaar van kwaad naar erger gegaan. Zo erg als het de laatste weken was, is het nooit geweest. Maar ik begrijp dus niet wat me doet drinken. Ik hou zelfs niet van de roes. Wel van de smaak. Behalve thee en water is er niet veel wat ik lust...

Of heeft het iets met genen te maken? Mijn grootmoeder had ook een probleem, biologische vader heeft zich dood gedronken op 56 jaar.

Iemand een idee? Ik kan pas eind augustus naar een psycholoog...

Bedankt alvast om hier te willen over nadenken.

Akkordeon

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Akkordeon,


 


Hartelijk bedankt voor je bericht. Enkele jaren geleden ben je succesvol gestopt met drinken en daarnaast andere dingen aangepakt, ook met succes! Knap dat je er zo'n ommekeer hebt kunnen maken.


Je merkt dat de gewoonte om wat te drinken steeds wat meer uit hand is gelopen en de oude gewoonte er langzamerhand weer in is geslopen. Een oude gewoonte verdwijnt nooit helemaal, al kun je jezelf een andere aanleren, een nieuwe gewoonte.  Soms hoeft er geen specifieke reden te zijn, waarom dit uit de hand loopt. Het is zeker zo, dat erfelijke aanleg hier ook een rol in speelt: je bent dan meer kwetsbaar. 


Je wilt graag weten waardoor het komt dat het uit de hand is gelopen met het drinken. Dat is zeker de moeite waard om te onderzoeken. Bijvoorbeeld met welke gedachten je jezelf toestemming geeft om te drinken, misschien hebben bepaalde situaties hier invloed op? Door hier onderzoek naar te doen, word je je nog meer bewust van wat een rol speelt in je drinkgewoonte, het maakt je meer alert. 


 


Je hebt jezelf al laten zien dat het mogellijk is om te veranderen: dat is je al eerder gelukt. De ervaring die je nu hebt kun je gebruiken om er weer sterker uit te komen en de verandering vast te blijven houden. 


 


Veel succes gewenst!


Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor jullie reacties!

Denk dat het vooral uit de hand is gelopen omdat ik met vriend mee ben gaan drinken. Verder zie ik drank ook wel als beloning: na een dag werk, na het maaien van het gras of werken in de tuin op mijn terras genieten van het uitzicht... En zoals gezegd: de gewoonte om elke dag te drinken. En niet meer kunnen slapen zonder drank. Jullie reacties hebben me wel geholpen het duidelijk te krijgen!

Lijken me minder zware trigger dan de depressies die ik vroeger verdronk. Moet dus wel goed komen!

Akkordeon

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Dat is listig en lastig als de partner ook drinkt. En niet kunnen slapen, tja, dat is bij mij de boosdoener geweest, ik kon al meer dan een decennia niet slapen en was nog langer depressief, maar wars van drank. Tijdens de studententijd ging het mis, door een relatie en daarna ben ik er eigenlijk niet meer vanaf gekomen en misbruik ik de drank nog steeds om te kunnen slapen. Toch heb ik andere manieren gevonden om te slapen, maar daar durf ik onvoldoende op te vertrouwen. Succes Akkordeon en alle anderen natuurlijk :-D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...