Spring naar bijdragen

Selincro (werkzame stof: nalmefeen) ervaringen?


Gizmo

Aanbevolen berichten

Selincro is een vrij nieuw geneesmiddel (sinds 2013 in Nederland op de markt) dat kan worden ingezet bij alcoholverslaving (het wordt ook getest voor o.a. gokverslaving en kleptomanie). Het moduleert het opiodsysteem door de mu-, delta- en kappareceptoren te antagoneren en zo het "feel-good-gevoel" van alcohol weg te nemen.

 

Nalmefeen is qua structuur en werkingsmechanisme te vergelijken met naltrexon. De halfwaarde tijd is echter langer en de biologische bereikbaarheid groter. Ook zou nalmefeen minder schadelijk zijn voor de lever, in vergelijking tot naltrexon.

 

Omdat het middel nog vrij nieuw is kan ik weinig gebruikerservaringen vinden op internet. Daarom aan jullie de vraag of jullie het (hebben overwogen te gaan) gebruiken of hebben gebruikt en jullie ervaringen er mee? Gebruikten jullie het dagelijks of alleen op risico-drink-dagen?

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik gebruik sinds eergisteren Selincro. Mijn psychiater heeft het voorgeschreven om dagelijks 1 tablet te gebruiken.

 

De bijwerkingen vond  ik ik het begin vrij heftig. De eerste nacht kon ik totaal niet slapen. Ik was erg opgefokt en voelde mijn hartslag in mijn armen en benen. Ook kon ik geen comfortabele houding vinden. Uiteindelijk ben ik om 04.00 maar opgestaan. Van 06.00 tot 15.00 heb ik gewerkt. Ik voelde me vaag, had moeite met concentreren (slaapgebrek of selincro of combi?) en was erg beweeglijk. Ik had sterk de neiging om steeds te lopen en vooral heel veel met mijn benen te bewegen. Stil staan was oncomfortabel. Toen ik terug naar huis fietste ging mijn versnelling ook lekker laag. Vannacht wel beter geslapen dan de nacht ervoor maar nog niet helemaal super. Vandaag, dag 3... Ik heb weer gewerkt en voelde me nog steeds een beetje vaag. Het is een gevoel dat ik heel lastig kan omschrijven, alsof ik mezelf niet helemaal ben en wat dromerig. De beweeglijkheid was stukken minder dan gisteren. Ik hoop dat ik vannacht ook wat beter slaap.

 

Ik heb nog geen ervaring met alcohol in combinatie met Selincro. Ik had ook niet echt trek, omdat ik me zo raar voelde.

 

Verder vind ik het raar dat ik het middel preventief dagelijks moet slikken, terwijl ik op internet lees dat het vaak wordt gebruikt op risico dagen. Ook wordt het veel gebruikt om te minderen en niet compleet te stoppen met drinken (wat momenteel wel mijn doel is)..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

De verslavingsarts schreef mij dit voor, eind januari. Met de instructie om 1 pil per dag te slikken, 1 uur voordat ik normaliter begon met drinken.

Nadelige effecten heb ik niet gemerkt. Ik merkte na ongeveer 1 week dat de trek een stuk minder werd, dat de alcohol mij echt een stuk minder smaakte en dat ik veel minder een roesgevoel kreeg.
ik heb het ongeveer 1,5 maand dagelijks geslikt, en ben het toen gaan afbouwen. Ik slik het nu alleen als ik toch weer trek krijg, of in een erge stress situatie kom, waarin ik vroeger direct naar de fles zou grijpen. Maar dat is misschien 1 x in de 3 weken, waarschijnlijk zelfs minder.

mijn eerste doel was te minderen, maar dat heb ik na een maand aangescherpt, en sinds 8 maart heb ik niets meer gedronken.
ik heb nog 2 doosjes, die ik bewaar voor het geval dat, dit heb ik wel met de verslavingsarts besproken.

met de andere middelen heb ik geen ervaring.

bewerkt door BillyBob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Zoals met de meeste medicijnen, zeker die op de hersenen werken, zijn de bijwerkingen bij ieder mens verschillend. Mocht ik het ooit gaan gebruiken of een ander hulpmiddel, de bijwerkingen van alcohol liegen er ook niet om, dus als het helpt neem ik die van medicatie wel voor lief. Wat is anderhalve maand op 15 jaar ellende van de drank...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Gisteren dan begonnen met Selincro. Omdat ik van nature erg last heb van bijwerkingen van medicijnen (dus eigenlijk ook van alcohol!) ben ik met een kwart tablet begonnen. Ik heb het geweten. Een paar uur na inname werd ik zo misselijk dat ik, nou ja, laat zich raden. Op dat punt dus een prima remedie. Ben in bed gaan liggen en maar slapen, leuk om 21:30 op zaterdagavond! Slapen is er niet van gekomen. Had dezelfde bijwerkingen als Gizmo. Erg rusteloos, spieren neigen extreem te spannen en niets smaakt me meer, koffie, eten, alles wordt geremd. Ook dat is niet erg, helpt om aan de lijn te doen :-)


Als het maar van voorbijgaande aard is, dit was nog maar met een kwart pil!


Ik heb zo het idee dat dit wel eens het begin kan zijn het realiseren van mijn doel, stoppen!


Misschien kan de moderator onze topics over Selincro samenvoegen, wat jij Gizmo?


Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Loen,

 

Ik ben inderdaad de afgelopen maanden wat minder druk geweest op het forum. Inmiddels heb ik de bijsluiter er maar eens bij gepakt. Wat staat daar bij bijwerkingen 'vaak' (minder dan 1 op 10 personen) o.a.:

Verlies van eetlust, braken, droge mond, gevoel van uitputting, zwakheid, ongemak of onbehagen, zich vreemd voelen, moeilijk slapen, rusteloosheid, spierkrampen.

Misselijkheid en slapeloosheid staan bij 'zeer vaak'.

 

Tjonge, ik heb alleen degene opgeschreven waar ik last van had/heb, terwijl ik dus zaterdagavond 1/4 tablet heb geprobeerd. Geen kattenpis!

Inderdaad staat er ook dat de dosering 1 tablet is op een risico-dag, maar als je dit krijgt is waarschijnlijk iedere dag een risico-dag ;-) vandaar dat de peut dat voor heeft geschreven.

Meldde eerder nog stoer dat ik de bijwerkingen wel voor lief zou nemen, maar dit is bijna gevaarlijk. Kreeg net een gaap/uitrek reflex, maar nu neigen mijn spieren op slot te gaan zitten/te verkrampen, achter het stuur en ik merkte dat mijn rijvaardigheid toch ook niet 100% is.... Straks veroorzaak ik nog een aanrijding. Ik denk dat het raadzaam is, dat ik de arts die het heeft voorgeschreven eens ga raadplegen.

 

En Loen, dank voor je reactie!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...