Spring naar bijdragen

HSP


luna1961

Aanbevolen berichten

Gisteren is mij verteld dat ik Hoog sensitief ben. Nu wist ik dat al wel een beetje.Ik heb geprobeerd praktische info te vinden en dat is best moeilijk te vinden. 

Het zijn vaak prijzige boeken of sites waar je voor meer informatie moet betalen. 

Ik wil graag anders met dingen omgaan maar loop steeds tegen dezelfde dingen op. Ik droom bv enorm levendig. 

Daar ben ik soms dagen van slag van. Klinkt bizar maar sinds ik gestopt ben is dat een dingetje. 

 

Zijn er goede sites of betaalbare boeken hierover ?

Enorm bedankt voor de input van een ieder :heart:  :rose:  

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Luna,

 

Het beste boek wat ik erover gelezen heb en wat mij toen veel herkenning bracht, waardoor ik verder ging zoeken op het net is: "Hoog sensitieve personen, Hoe blijf je overeind als de wereld je overweldigd" van Elaine N.Aron. Koste toen 12.50. Maar dat was in 2007 dus zal nu vast een stuk goedkoper zijn.

Ik had toen ook niet zoveel geld dus heb toen ook wat boeken over het onderwerp besteld van de ankertjes serie.

"Hooggevoeligheid als kracht" en "Hooggevoeligheid als uitdaging" die mag je hebben als je wil want heb ze zelf daarna nooit meer aangeraakt omdat bovenstaand boek me te goed bevallen was. En aangezien ze gewoon in een A-4 envelope passen en ik van mijn overige priority zegels af moet mag je ze gewoon gratis hebben.

 

Verder ben ik, omdat ik toch wel veel behoefte had om erover te kunnen praten met mensen die ongeveer het zelfde dachten en voelden op Merudi.net terecht gekomen.

Daar heb ik met name in mijn begin tijd, fijne en prettige mensen gevonden die me ondersteunde in mijn zoektocht en me tips gaven. Wel moest ik wennen aan het feit dat het soms best lang kan duren voordat je een reactie krijgt omdat het een nogal groot forum is met boel veel onderwerpen. Na een verandering is de website een beetje leeggelopen en ben ik er ook vertrokken dus ik weet niet hoe druk het daar nu inmiddels weer is. Maar ik weet wel dat er nog steeds hele lieve en warme rondlopen. En dat je daar net als hier voordat je lid wordt ook gewoon mee kan lezen. Dus is de moeite van het spieken denk ik wel waard. Ook zijn daar wel mensen die je misschien naar andere sites kunnen verwijzen die misschien meer aansluiten op wat jij precies zoekt. En volgens mij hebben ze zelfs een heel topic enkel over dromen.

 

Ik hoop dat je hier iets mee kan? En als je de boekjes wil hebben pb me je adres maar. Na versturen delete ik je adres gewoon weer, enige wat ik dan wel zou willen weten is of ze aangekomen zijn via pb. Meer niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Luna,

 

Herkenbaar. Alhoewel ik zelf de indruk heb dat mijn hersenen nog slechter prikkels kunnen verwerken door die jaren drankmisbruik. Ik zit sinds een tijdje op het punt dat het filteren wel heel erg faalt (zou ook burn-out kunnen zijn). Als ik tv kijk kan ik hartelijk lachen, maar ook hard huilen. Deze week kreeg ik op mijn werk te horen dat ik aan acquisitie moet gaan doen en sindsdien ligt er een klomp op mijn maag. Mijn eigenwaarde is al zo laag en dan nog eens vreemde mensen telefonisch 'lastig gaan vallen'.... Maar goed, daar had ik 10, 20 en 30 jaar geleden ook al last van en toen was ik nog geen alcoholist. Het moet dus wel iets van structurele aard zijn zoals HSP.

Dat levendige dromen hoort volgens mij wel bij ontwenning, ik heb er zelf iig ook last van gehad. Meditatie of een afgeleide Westerse versie mindfulness kan helpen. Kun je ook van alles online of in de bieb over vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik word er soms gek van. Dan denk te hebben gereageerd en zie ik mijn bericht niet terug. 

Ontwenning zou ik ook accepteren maar na 8 maanden ? 

Ben mijn hele leven al zo geweest. En ik hield alles maar een beetje voor mij. Ik kan het alleen niet uitleggen hoe ik soms dingen echt letterlijk voel. 

In mijn vel zeg maar. 

 

Spud enorm bedankt voor je aanbod. Ga ik graag gebruik van maken. Ik heb bij Bol.com gekeken. Nou ik ben de enige niet en de boeken zijn enorm duur geworden. 

dus in plaats van goedkoper een stuk duurder. Er zijn ook werkboeken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi verhaal Jopie.

Wil er nog aan toevoegen de geur van echte jasmijn, die me tegelijkertijd het gevoel kan geven dat ik veilig ben en geborgen omdat ik zweef en intens verdrietig kan worden.

Heeft lang geduurd voordat we wisten waarom ik zo heftig op die geur kon reageren.

Als ik als baby nogal flipte door de spanning met mijn ouders, ging mijn moeder vaak met mij op de schommel zitten. Daar werd ik rustig van. Later bedacht mijn moeder dat dat onder een jasmijn struik was.

 

Ik denk dat iedereen wel HSP kan zijn. Als deze reageert op geluid, gehoor en gevoel. Stil staat bij alles wat deze oppikt. Het is en blijft een hokje waar je jezelf in wil zetten of niet. Ik noem mezelf liever een gevoelig persoontje. Dat beschermd me voor alle vooroordelen die er over Hsp bestaan. Altijd lief en vriendelijk en begaan.

 

Luna, je mag die boekjes van me hebben. En zelfs dat eerste boek van me lenen. Maar hoop ook dat je op dat forum ben gaan kijken. Want over je beleving kunnen praten is zoveel waardevoller dan herkenning vinden in boeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...