Spring naar bijdragen

ook nieuw


Emma

Aanbevolen berichten

Goedemorgen,

ik baal, gister ging het weer mis. Maar ik heb de schade kunnen beperken maar ik ben geheel niet blij met mezelf. Boos, teleurgesteld. Maar het zat de hele dag al zo "dwars". Van alles geprobeerd, uitstellen, druk gedaan, bezig gebleven maar ik kreeg het maar niet uit m'n hoofd. En dan ergens zit er een duiveltje in me dat vind dat ik best..... Allerlei smoezen, verhalen, redenen. Maar goed. Het is gebeurd en dat kan ik niet terugdraaien. Maar ik moet wel wat verzinnen voor dit soort dagen. Als het 's morgens al begint te "zeuren" moet ik dus blijkbaar meer doen.

Ik moet de "tips tegen trek" maar weer eens lezen.

Bedankt PP en Fleur voor jullie berichtjes. Het is prettig te weten dat er meer zo zitten te worstelen maar het wel redden.

Fijne zondag en tot mails,
Emma

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi Emma;
Blijven volhouden hé, het is een gevecht met de drankduivel.
Gebruik nu al jou energie in het NIET drinken dan in het wel drinken.
Ik heb me al zo dikwijls gevoeld zoals jij nu en inderdaad je begint zo van je zelf te walgen dat het niet schoon is.; maar dan belanden we zo snel in zelfmeedelijden (ik toch) en ben weer vertrokken.

Ik neem verlopig nog antabuse in dan kan ik niet drinken, misschien moet je dat ook enkele weken doen tot je de eerste zwaarste weken door bent.
Pak je fiets of ga wandelen, bel iemand op maar blijf niet alléén zitten.
Ik denk aan je en wens je veel sterkte
Het lukt wel zowel bij jou als bij mij !!!!!
dikke knuffel
Kato

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Emma,

jammer dat het je niet gelukt is nog een dag vol te houden. Teleurgesteld mag je zijn, maar boos is niet nodig. Dan ga je alleen maar meer twijfelen en jezelf dingen verwijten (ik faal, ik kan het toch niet etc. etc.) en dat zijn nu juist de triggers om er toch weer eentje (of meer) te nemen.
Wees nu maar gewoon trots op jezelf over die dagen dat je WEL zonder heb gedaan en stel je als doel dat nu weer te gaan doen. Beetje bij beetje kom je er dan wel. Gun jezelf ook de tijd en raak niet van de wijs als je een keertje van de route afwijkt. Het gaat erom dat je komt waar je op termijn zijn wilt. Dat kan soms ook via een omweg, maar daar moet je je niet door uit het veld laten slaan.

Groeten en succes,
Bino Rosa

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Emma & Anderen,

Ben het helemaal met vorige schrijvers eens. Ik leer ook bij Tactus dat ik niet zo boos op mezelf moet zijn (ik ben nogal sjagrijnig de laatste tijd, hoe zou het komen?)....maar dat je moet proberen jezelf te waarderen om de positieve dingen die je probeert en die vaak ook lukken (maar die in ons gevoel wegvallen tegen de mislukkingen in ons leven). :(

Wij moeten allemaal gaan leren, dat we kijken naar de positieve dingen die we hebben, en eigenlijk is elke dag dat je 's ochtends denkt: hee, ik ben niet ziek, ik heb redelijk geslapen, ik heb het (min of meer) volgehouden er één van het goede soort.

Ik vind je dus heel erg dapper dat je het zo opschrijft !!!! Alleen dát is al een compliment waard en betekent dat je jezelf serieus neemt en genoeg van jezelf houdt om je leven niet te laten vergallen (uiteindelijk heeft die rot-alcohol toch een destructieve uitwerking) door de drank.

Als ik dat lees van een ander denk ik jajajajajaja, jij hebt lekker lullen, maar vergeet niet dat jij de keuze maakt om voor een beter, gezonder, fijner, leven te kiezen ZONDER drank (of gematigd drank, maar dat begrijpt Binorosa beter dan ik, die kan dat wel en ik niet).

Kun je niet voor jezelf een beloning maken die toch fijn is en gewoon tegen jezelf zeggen: ik heb deze beloning verdiend (al koop je maar de libelle of een zak drop bij een tankstation) omdat ik zo mijn best doe? De truc is om NU je gedachten niet destructief te laten zijn want dan ga je vanavond weer drinken (omdat je toch vindt dat je mislukt bent, dat het geen zin heeft om "vol te houden" en zo voorts).

Meid, je doet je best voor jezelf en je omgeving en daarvoor moet je een PLUIM krijgen en geen straf, dat verdien je niet. Als je vanavond wéér gaat drinken of vanmiddag (nog erger) dan straf je jezelf omdat je dan toegeeft aan het gevoel dat je je net zogoed door kan drinken omdat je toch niets waard bent.

Kun je voor jezelf analyseren wat er gisteren mis ging? Gebeurde er iets, was je verdrietig of moe, of had je de perst erin, is er iets gebeurd? Ik weet van mezelf precies wanneer het het moeilijkst is en probeer dan te zorgen dat ik iets anders voorhanden heb om me af te leiden.

Hierbij nog wat tips: zorg dat je wat in je maag hebt (je wilt misschien het liefste nuchter drinken omdat het dan zo lekker voelt in je lijf....) ga iets doen wat je normaal NIET met drank erbij doet (weet je zelf het beste), op een andere plaats dan anders gaan zitten of iets gaan leren wat je nog niet kan, bv. puzzel uit de krant? iets op internet? strijken? (iets met je handen dus)....opruimen in huis, zuigen, weet ik veel maar iets ANDERS dan anders.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. En vandaag is dan niet de 1e dag hè maar gewoon de volgende !!!! Sterkte joh.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Emma
Je bent evengoed een kanjer, dat je je probleem onder ogen ziet en het hier durft te vertellen. Het stoppen met drinken gaat met vallen en opstaan; ik ben ook zo verschrikkelijk vaak gestruikeld. En de eerste weken zijn zo zwaar voor je. Ik leef met je mee, succes en sterkte. Als je het moeilijk hebt, schrijf je het maar weer van je af.
Groetjes, Fleur

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi houten,

je bent goed bezig he!
wat een verandering om tussen de regels te lezen hoe sterk jij je voelt.
en nu kun je al sterk zijn voor een ander.

ik geef je een pluim terug voor wat je in relatief korte tijd hebt bereikt.
en je hebt het zelf gedaan, niemand anders.

ben zelf niet meer zo heel vaak op het forum, maar lees wel de berichtjes.
groetjes van kika

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi allemaal,
heel erg bedankt voor alle opbeurende berichten. Ik heb me voorgenomen om door te gaan en dit niet te ervaren als opnieuw beginnen. Van de 8 dagen heb ik er 7 niet gedronken! Zo.

Was verder een brak dagje. Ik had wel het e.e.a. te doen maar ik kon er niet van genieten omdat ik me zo ellendig voelde. En toen bedacht ik me maar dat dat nooit meer zo hoeft te zijn.

Ik ga weer voor de nuchterheid en niet tegen de alcohol. Maar jammer was het wel.

Wat Houten schrijft over analyseren van het hoe en waarom. Ik doe mee aan de internet behandeling en tot nu toe vul ik vooral het alcohol schrift in en dat schept wel duidelijkheid in het hoe en waarom. Ik was moe, aan het eind van de dag door het dorp gelopen, teveel kroegen en mensen die gezellige afspraken maken. En dan word ik boos waarom ik niet "even een borrel" kan gaan drinken met een vriendin. Nog moeier en koud alleen thuis komen. Te laat op de avond nog iets weg moeten brengen en langs een super rijden die nog open was. Allemaal dingen die je nou net niet moet doen dus. Maar het stemmetje is dan zo sterk in me. Erg raar. Maar de tip van de lege maag vind ik wel een goede. Ik gister ook te weinig gegeten. Ik heb me afgelopen week verwend met chocolade en bastogne koeken, heerlijk maar vreselijk vies met alcohol. Misschien nog de c en b er even in houden. Straks ben ik weer zo fit dat ik het er wel af sport (toch???).

Slaap allen lekker en tot mails,
groet Emma

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Emma,

Nog even hoe het hoe en waarom van het moment toen het "mis" ging. Met het risico om in herhaling te vallen, zoals Opa2 wel eens zegt, wil ik (ook voor mezelf en voor alle anderen) het toch opschrijven. Je beschrijft echt duidelijk DE GROTE valkuilen:

- als je moe bent : dat is fataal voor je motivatie om niet te drinken
- aan het eind van de dag, dan heb je een hele dag "wegduwen" van de gedachte aan drank "erop" zitten
- je moet nog even weg : dus de gelegenheid doet zich voor (daar kan jij toch niets aan doen????)
- het is koud dus je wil warm worden (daar weten wij iets voor, niet dan?)
- je ziet een winkel die open is en dan....

Dan ben je eigenlijk ik zeg maar "niet toerekeningsvatbaar" en neemt je "oude gewoonte" om dat nare gevoel op te lossen de macht over.

Je nieuwe gewoonte van liters fris, sap en water, kilo's koek en snoep en en zo, is nog helemaal niet sterk en is ook lang niet zo bevredigend om dat koude, sjagrijnige en vermoeide gevoel op te lossen. Je lichaam kent de korte termijn oplossing: een drankje, en liefst met weinig in de maag, dan komt het zo heeeeeeerlijk binnen. Alleen, wij schrijven hier allemaal mee omdat we niet na 1 glaasje zeggen: "en nu zijn we heeeeerlijk opgeknapt" en laten het dan erbij en gaan weer andere dingen doen en fris drinken. Ik niet tenminste. En of dat nou na 1-2-3 drankjes is, je weerstand is dan weg.

Als ik die zwakheid voel aankomen (je voelt het opkomen, je voelt je moe, je wordt boos en sjagrijnig en geïrriteerd en je denkt "laat ook maar zitten kan het mij ook schelen") dan kun je tóch nog kiezen voor een andere gedachte:
"ik voel en weet dat ik het moeilijk heb maar ik ga het toch proberen om het patroon te doorbreken".

Niet meer dan dat. En dan 5 minuten lang proberen. Ik probeer het zelf dan 5-10 minuten uit te stellen. Als dat is gelukt dan denk ik: dat kan ik nog wel eens 10 minuten. En daarna doe ik het nog eens. En dan heb je het een half uur uitgesteld, en dat is WINST. Dan neem je de noten, fruit en kaas van Opa2, of iets anders dat bij jou past. Bijvoorbeeld een kopje bouillon, sommigen zijn dol op thee, maar het is allebei ook verwarmend.

Iedereen van ons moet op zijn eigen manier leren dat je die korte termijn - prettige reactie (drank) met je verstand kunt vervangen door een lange termijn reactie (je beter voelen omdat je niet drinkt). Maar dat moet wennen en je lichaam moet heel langzaam en helemaal opnieuw aanleren dat er een andere reactie is die op lange termijn prettiger is. En die willen we graag. Helder en fris de volgende dag beginnen, zonder woede en boosheid op ons zelf.

Heb je jezelf vandaag trouwens al een beloning gegeven omdat je niet in de herhaling bent gegaan? Erg knap van je dat op zondag (een van de moeilijkste dagen) weer hebt volgehouden. En je bent niet alleen !!!!

Zo, dat zijn mijn overdenkingen op de late avond. Misschien gooit de moderator mij eruit omdat ik te lang van stof ben. Maar..... beter lang van stof dan morgen een HOUTEN HOOFD. Doei !!! :lips: allemaal lekker slapen en morgen FRIS weer op.:rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi allemaal,

hetgeen ik hiervoor lees sluit ik me bij aan.

Wat mezelf betreft; het gaat goed met mij en mijn probleembestrijding maar ik ben afgelopen vrijdag wel van mijn route afgeweken en flink uit de bocht gevlogen. Een spanning die al weken aanwezig was viel weg. Een nieuwe kwam erbij omdat ik mijn verhaal niet kwijt kon en dus op mezelf aangewezen was. Klinkt raar, maar zo voelde het wel. Toen ik begon te piekeren kwam er een gevoel over me van;
ach, zout toch ff op allemaal..........het intereseert me nu helemaal geen ene reet ...!

Sorry, maar zo was het. Ik had het gewoon ff nodig om die ontlading van spanning kwijt te kunnen en in juiste banen te leiden. De volgende dag kreeg ik de rekening uiteraard gepresenteerd, Houten begrijpt vast het beste wat ik bedoel, maar ik was er niet echt kwaad, teleurgesteld of neergeslagen onder.

De dag begon gewoon weer opnieuw en de volgende uitdaging diende zich weer aan. Sinterklaasviering in het dorp, altijd gezellig met elkaar en traditioneel alcoholrijk. Het verdere weekend heb ik mij vervolgens in kringen begeven waar de drank dus welig tierde maar ik heb me nu weer wel, en vrij eenvoudig eigenlijk, aan mijn afspraken kunnen houden. Dat zie ik dus als winst! Eerst uit de bocht vliegen, het hoort er gewoon bij in mijn optiek, maar vervolgens was ik wel in staat om in gevaarlijke omstandigheden weer (de juiste) maat te houden. Daar was ik dus ook wel een beetje trots en blij om!

Dat geeft mij veel vertrouwen voor de toekomst. Ik denk ook dat sommige onder ons wel eens te snel willen. Ik heb mijn alcoholconsumptie in 2 maanden tijd gehalveerd, zit nu nog iets te hoog, en probeer daar nog meer af te krijgen. Geef jezelf dus ook de tijd om een jarenlang durend probleem op te lossen, en neem jezelf niets kwalijk als dat met horten en stoten gaat.
Vandaag en morgen staat voor mij weer in het teken van alcoholvrij.

Ik houdt jullie op de hoogte,

Groeten
Bino Rosa

Link naar opmerking
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...