Spring naar bijdragen

voornemens


Kaya

Aanbevolen berichten

Beste mensen, hier de nieuweling op dit forum (het gaat al gemakkelijker). Ik ga komende maanden minderen met drinken. Moet ook wel, hoewel ik (nog) geen lichamelijke klachten heb merk ik wel dat ik er met ' mijn hoofd ' steeds minder bij ben (vooral in de ochtend) en gewoon ontzettend moe ben. Op 2 januari start ik met een nieuwe functie, wil dit ook mede aangrijpen om er echt iets aan te gaan doen....... Gisteravond ipv een liter wij een fles van 0.70 leeggedronken. Merkte vanochtend direct al verschil. Had wel tot 21.00 uur fanatiek gesport en kon wat gemakkelijker gaan slapen. Geruststellen (slap waarschijnlijk) is dat er nog een behoorlijke drankvoorraad staat. Alle soorten, maten en smaken (en ik lust het allemaal :)).

Buiten mijn drankgebruik slik ik ook paroxetine (depressieve gevoelens en angsten). Dit medicijn heb ik al eens afgebouwd maar na een paar maanden bleek ik toch niet zonder te kunnen. Het drinken zal hier ongetwijfeld mee te maken hebben. Ik hoop ook hier vanaf te kunnen komen. Zijn mensen die dit herkennen?

Groet Kaya

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 72
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ha Kaya,
goed voornemen. We zullen je steunen in je besluit. Lijkt me lastig zo'n drankvoorraad en alles lusten. Maar goed, je maakt een begin en dat is al heel wat. Ik denk dat zo'n nieuwe baan best de stok achter de deur kan zijn. Maak er wat van.

Over anti depressiva en alcohol staat ook vrij veel op de site. Ik slik zelf ook het e.e.a. en merk dat als ik niet drink de medicijnen beter aanslaan en ik ook minder nodig heb. Zeker als je ook last hebt van angst is alcohol niet zo'n lekkere combinatie. Alchohol maakt die angstgevoelens erger, ga je meer medicijnen slikken, kan je nog meer drank aan, nog meer angst de dag erna en zo voorts. Naar cirkeltje maar het werkt wel zo. En zo werkt dat met een depressie ook. Het nadeel van een anti depressiva en alchohol is dat (ik in iedergeval) meer kan drinken, maar ook veel ongeremder ben. Kan erg vervelend worden. Dus let op!

Maar goed, ik juich je besluit toe en heel veel sterkte ermee.
Emma

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Kaya,

Goed van je om zulke voornemens te hebben, ik hoop dat het je gaat lukken.
Wat ik nog wel even wil zeggen is dat anti- depressiva niet helpt als je er zoveel drank bij neemt.
Je krijgt dan hetzelfde effect als dat je ze door de gootsteen spoelt.
Ook is het zo, in tegenstelling wat Emma zei dat door de anti- depressiva de drank juist versterkt wordt.
Ik heb de ervaring dat ik eerder aangeschoten was toen ik die pillen slikte en daarnaast dronk.
Dan is het ook nog zo dat een psychiater of psycholoog ze niet eens voorschrijft als ze zouden weten dat je dronk.
Het is precies zoals Emma zei, je angsten worden groter, en drank is ontzettend depressiverend.
En dat je zo moe bent komt door het feit dat je wel als een blok in slaap valt maar je slaat de remslaap over en die zorgt er juist voor dat je alles verwerkt en dus uitrust.
Het klinkt allemaal erg verstandig maar helaas, Kaya, ben ik een ervaringsdeskundige en probeer je gewoon net als de anderen op het forum te helpen.

Ik hoop dat je er iets aan hebt en hoop dat je goede keuzes maakt.

Groetjes Gerda

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal,

Ik ben een nieuweling op het forum. Ik heb al een aantal weken stiekem meegelezen en was er "blij" om dat veel mensen dezelfde problemen hebben als ik. Nu voel ik me niet meer zo alleen. Het drinken is een ver weggestopt geheim. Ik durf hier met niemand over te praten. Ik wil heel graag stoppen met wijn drinken, maar zie er erg tegenop om helemaal nooit meer iets te drinken. Wijn heeft mij veel narigheid gebracht, maar ook veel gezelligheid.
Het liefst zou ik door de week niet meer drinken en in het weekend op een normale manier.
In 2006 wil ik heel graag verantwoorder met drank omgaan. Het lijkt me verschrikkelijk moeilijk en ik weet niet goed hoe ik het moet doen, omdat ik er eigenlijk met niemand in mijn omgeving over wil praten.

Hoe het forum werkt, weet ik ook niet goed. Ik heb al wel een paar weken stiekum meegelezen, maar ook geprobeerd om echt mee te doen. Nu heb ik eindelijk een gebruikersnaam en een wachtwoord die kloppen. Ik verstuur dit bericht en hoe ik verder moet reageren weet ik niet.
Ik verwacht meer steun van het forum dan van tactus.

Als dit allemaal goed gaat en ik weet hoe het werkt, dan heb ik nog wel een aantal vragen. Doordat ik nooit met anderen over drankmisbruik praat, weet ik ook heel weinig over de gevolgen. Ik maak me soms wel heel erg veel zorgen over mijn lichamelijke gesteldheid. Bv.: hoeveel kun je drinken zonder dat je eraan doodgaat.

ik wens iedereen op dit forum heel veel sterkte in hun strijd!!!

jannetje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Jannetje,

Fijn dat je bij ons gekomen bent, dat is in ieder geval een goede keus van je.
Vervelend he dat je met niemand over je problemen kunt praten, er ligt ook zo'n taboe op alcoholisme.
De mensen van dit forum zijn geweldig en je kunt alles tegen ons zeggen, wat je maar wilt.
Meestal hebben we zelfs maar een half woord nodig om elkaar te begrijpen.
We zitten immers allemaal in het zelfde schuitje, dat heb je wel kunnen lezen.

Hoe je het allemaal aan moet pakken is helemaal je eigen keus, eerst moet je bedenken wat je zelf wilt, wil je echt helemaal stoppen of wil je af en toe nog wel kunnen drinken.
Dit laatste is verschrikkelijk moeilijk want er hoeft maar iets rottigs te gebeuren en je neemt toch weer meer dan je zou willen.
Maar daar moet je maar rustig over nadenken, in je eigen tempo.
En over je vraag van hoeveel kun je drinken voordat je doodgaat, nou dood ga je niet zo gauw, een mens kan veel hebben, maar de gevolgen die drank op je hebben zijn eigenlijk nog erger.
Maar daar kun je ook alles over lezen hoor op het internet.
Verder kom je maar gewoon meepraten, je hebt inmiddels gemerkt hoe dat gaat, gewoon op antwoord drukken en praten over je dingen.
Ik wens je veel succes en hoop vaak van je te horen.

Groetjes Gerda

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Jannetje,
welkom ook van mij. Fijn dat je meedoet. Het maakt eenzaam he, een drankprobleem en daar met niemand over kunnen praten. Naar voor je. Maar lucht je hart, zowel over je alcohol gebruik als wat je bezighoud en wie weet ontdek jij ook dat er een andere manier is om met alcohol om te gaan. Goed plan om enkel in het weekend te drinken. Je hebt waarschijnlijk wel gelezen dat er meer mensen hier zijn die een weg zoeken om verstandig met alcohol om te gaan zonder dat ze radicaal stoppen. Probeer het, mocht het je niet lukken kan je altijd nog helemaal stoppen.
Maar ik denk dat je van Tactus ook veel steun zal ontvangen. Probeer het maar.
En hoeveel je kan drinken zonder kwalijke gevolgen kan je ook lezen op de site van Tactus, maar meestal wordt 10-15 eenheden per week voor vrouwen aangehouden. Tja, en dat jassen wij er wel eens in een avond doorheen toch? En vooral dat zoveel tegelijk drinken is erg slecht voor je. Dus niet denken dan doe ik 1x in de week die 10 eenheden!


Gerda, nog even over je berichtje over de anti depressiva. Het ligt erg aan wat je slikt, maar sommige middelen maken dat je op de een of andere manier meer kan hebben, niet echt de bedoeling. En mijn psychiater schreef het voor ondanks dat ze wist dat ik veel dronk. (en een psycholoog mag geen medicijnen voorschrijven)
Maar je hebt gelijk dat het effect bijna nul is als je erbij blijft drinken.

Prettige dag, mooie avond en tot horens,
Emma

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Jannetje,
Welkom! Ik hoop, dat je je hier snel thuis zult voelen. Hier kun je praten over je probleem. Ook bij mij is mijn probleem niet naar de buitenwereld bekend. Heb er nog nooit met iemand over gesproken, alleen mijn man weet ervan. Er rust toch een soort taboe op. En dat maakt het soms ook zo moeilijk, want alcohol en gezelligheid hoort bij elkaar.
Je hebt al een goed doel gesteld. In ieder geval hoef je je hier niet te schamen. En we proberen je te steunen. Er zijn hier meer mensen, die niet stoppen, maar minderen.
Veel succes en weet: je staat niet alleen.
Groetjes, Fleur

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Jannetje, goed van je dat je besloten hebt aan het forum deel te nemen. Ik herken veel in je verhaal. Ben zelf ook nieuw en net gestart met dit forum. Het is inderdaad moeilijk om met je probleem naar buiten te komen. Ik hoop dat we het komend jaar de grote stap kunnen zetten, het minderen van het drankgebruik. Sterkte en veel succes, groeten Kaya

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jannetje, Kaya en wie zich nog meer aanmeld,

dat is zo lekker van dit forum. Binnen een week of 2 heb je niet meer door dat het zo'n taboe is. Je kan er hier over praten, het wordt een onderdeel van je leven, zoeken naar een oplossing die bij je past en ga zo maar door. Er zijn zoveel mensen in Nederland die en probleem hebben met alcohol en daar niet over kunnen of durven praten. En als je al eens iets in die richting zegt is het of dat je een slappeling bent of een blik van herkenning.
Zoek uit wat je wilt en wat bij je past. En misschien past helemaal niet drinken toch meer bij je. Of is het gewoon noodzaak. Ook oke, dan is er een tactus en een forum om je ook daar bij te helpen. Zoek uit denk ik dan, je drinkt al zoveel jaar teveel of onopgemerkt dat die paar weken uitdokteren wat bij jou past er ook nog wel bij kunnen.

Lasten van schouders zijn er hier afgehaald. Soms met een overdosis humor maar bij mij werkt het wel. take care allen
liefs Emma

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve vrienden en vriendinnen van het forum,

Ik wil jullie allemaal vanavond een hele fijne jaarwisseling toewensen.
Ik hoop ook dat we in 2006 heel erg veel aan elkaar zullen hebben maar dat komt volgens mij wel goed.
Houten, ik zie het al voor me, twee van die mannetjes die aan het scheppen zijn. En je hebt ook gelijk, de voordelen van geen drank zijn veel groter dan de voordelen van drinken.

Heel veel plezie allemaal en tot in het nieuwe jaar!!!!

Liefs Gerda

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve forum vrienden,

ik wens jullie allemaal een heel fijne avond toe. ik zit klaar met de bollen en de bubbles (ook die van jip en jasses) om van 2006 een geweldig jaar te maken.

Een van mijn leukste ervaringen van 2005 is toch wel dat ik jullie allemaal virtueel heb ontmoet en ik heb het gevoel dat ik er een heel nieuwe familie bij heb.

Tot morgen!
dikke zoen Emma

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal,

Ik voel mij erg gesteund door al jullie lieve reacties en welkom aan een nieuweling. Ik wil het dit jaar graag anders doen. Het lijkt mij erg moeilijk en zal jullie steun echt nodig hebben. Als je er met geen bekende over durft te praten, is het wel erg prettig dat dit forum er is.
Deze jaarwisseling was voor mij minder beneveld dan de afgelopen jaren, maar nog niet goed genoeg naar mijn zin. ik hoop dat jullie allemaal een betere jaarwisseling hebben gehad. Heel veel sterkte gewenst voor 2006.
Lieve groeten voor allemaal!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou nou nou moet je nou eens zien,
Gerda, een van onze nieuwelingen, die zich als een ware Fleur de Tweede over Jannetje bekommert. Is dat nou niet fantastisch? Mét goeie uitleg over minderen en stoppen en voors en tegens en de hele rataplan. Ik kreeg zowat tranen in de Houtense oogskens. Meiden (en jongens) wat mogen jullie trots op jezelf zijn.

De Houtense Zwabberdoelen zijn gisteravond aan het zwabberen geweest, alles kan ik laten staan maar ..... een fles Piper Heidsieck als limonade op tafel zetten, nee. Kortom ik ga bij mijzelve te rade. Het was een klote jaarwisseling met veel ruzie en gedoe, bij mijn beste vriendin nota bene, en ik voelde me zoooooo belazerd. De hele dag en de hele Kerst sterk geweest, en nu 3 glazen champagne erdoor gejast. Helaas vond ik het nog lekker ook. O o o o o Houten, geen gele truien (al ingeleverd bij PP) met tranen in mijn ogen mijn punnikstring uitgetrokken en opgestuurd aan Bien, en nu: jullie mogen het zeggen, mijn eigen Cactus is ziek, dat is nummer 2 deze periode (ik schijn geen gezonde uitwerking op deze beste lieve schatten te hebben) vandaag is stemdag. Ga ik vandaag dan maar voor weer voor dag 1 of is dit een inzinking (het zijn wel 3 glazen en mijn uit-de-band-spring-max is 2 glazen volgens mijn eigen doelen die ik ook keurig noteer in het schrift)... of zeg ik nee ik ga door want die 63 dagen staan er en vergissen is menselijk.

Ik neig naar het laatste maar ik wil eerlijk blijven, vooral naar mezelf en naar jullie.

De stembussen worden om 24.00 uur vanavond gesloten.

Stemmen mag alleen onder forum-nickname.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

He Houten,

What the f... is dit! Geen twijfel mogelijk, gewoon weer het oude oppakken en lekker droog blijven staan. Drie glaasjes sjanpoepel met oud en nieuw gaan jou toch niet uit het veld slaan. Heet vergissen niet menselijk te zijn! Gewoon doorgaan, het ging toch helemaal superdepuper.

Een wijsheid van m'n Engelse maat:

Don't waste time
by looking back
just keep going
on the same track

Veel gezond & wijsheid in 2006
Bino Rosa

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve, lieve, lieve houten,

meisje toch,
wat ben je weer streng voor jezelf?
de ene dag ben je bergen aan het verzetten en
de volgende dag zit je op de bodem.

heel vervelend die ruzie bij je beste vriendin,
maar het is gebeurd!
bel haar op en praat het uit
daarom is zij jouw beste vriendin.

3 glazen sjampie????????
en jij zit in de put??????

als je die 3 nou eens afzet tegen wat je eerst dronk op oudejaarsavond
dan denk ik dat je nog op winst zit.
die gele trui breng ik je terug, gewassen en gestreken
want die heb je verdiend voor de geweldige prestatie,
die prestatie wordt niet minder door 3 glazen :wine:
ben wel bang dat die string niet meer afgestaan wordt door bino

droog je tranen en mijn adoptieplan is nog steeds geldig!!

liefs
kika

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve Houten,

Ben je nou helemaal gek geworden????? Natuurlijk ga je gewoon door meid.
Okay, je hebt 3 glazen champagne gehad, nou en? Dat wil toch niet zeggen dat je gelijk terug bij af bent?
Je gaat toch niet door met zuipen of wel dan?
Een mens is maar een mens hoor en je kunt af en toe struikelen dat is niet meer als normaal.
Mens, kijk wat je voor die tijd naar binnen werkte en hoe dat je geest vertroebelde. De reden dat je op een gegeven moment besloot: zo kan het niet langer, die reden is er nog steeds en dus ga je gewoon door.
Niet naar gisteren kijken, gisteren is dood, vandaag leeft en we gaan op naar morgen!!

Bedankt voor je compliment trouwens, ja je wordt hier zowaar geinspireerd.

Heel veel liefs

Gerda

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve Houten,
ben het helemaal met de vorige sprekers eens: je gaat gewoon weer door. Maar ik vind het wel heel jammer voor je dat de oude jaar niet gezellig was. Balen, ik hoop dat je het uit kan praten.

Hier was het een dolle boel, beetje te dol dus ik moet zeker 96 gele truien breien om het weer een beetje goed te maken. Maar goed, vandaag start het nieuwe doel. Droog de week door en in het weekend mag ik wel wat van mezelf. Moet ook eerlijk zeggen dat ik geen bubblie of wat dan ook meer kan zien.

We gaan er weer voor!
liefs Emma

Link naar opmerking
Deel via andere websites

lieve allemaal

voor de nieuwelingen, welkom uiteraad, voor houten: joh, je BENT niet fout, je hebt een FOUTJE gemaakt. hoef je je gele trui niet voor in te leveren. Kika, kom m maar halen hoor. Is trouwens wel 15 uur vliegen kan je beter een nieuwe breien!!! Ik ben nog al ver weg.

Gek he Houten, dat jij dat hele Cactusteam ziek weet te maken! dat is toch ook een prestatie. Nee hoor, inderdaad, bel je vriendin en heb het erover, zucht even diep en ga weer lekker verder. No big deal hoor. Niet te moeilijk over doen.

Kika, ga maar snel breien voor Houten, een beetje zacht kleurtje geel, staat haar vast leuk

Bij mij alles goed gegaan, maar de omstandigheden waren niet moeilijk
Liefs en succes allemaal

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo allemaal;
alle nieuwelingen; welkom; ik hoop dat jullie er iets (liefst veel ;)!) aan zullen hebben hier; misschien een kleine tip van deze zijde; mijn ervaring is dat je er vooral veel aan kunt hebben, wanneer je actief meedoet! (helaas lukt mij dat -actieve dus veel schrijven- de laatste tijd niet zo heel erg; maar dat komt vooral vanwege praktische zaken die nu ff veel energie opslorpen).

dan Houten;
je schrijft zelf over 'de houtense zwabberdoelen' die gisteravond opspeelden; wat vreselijk jammer om te lezen...
en je schrijft dat je je afvraagt of je 'gewoon' door kunt gaan en de 3 champagnes als (menselijke) 'vergissing' zult wegboeken... of dat je vandaag dan maar weer bij dag 1 opnieuw moet beginnen? Je wilt ons er zelfs over laten stemmen...

Nou dear Houten; wat jij moet/wilt doen, is -uiteraard- helemaal je eigen keuze;
misschien helpt het als je jezelf eens afvraagt wat voor verschil het maakt of je vandaag (1 januari) nu als dag 1 of als dag 64 (oid) wilt benoemen... want wat zegt dat getalletje jou???: ik bedoel; waarom zou dat belangrijk zijn?
(maakt het je sterker/beter? haal je er kracht uit?of???)

Misschien is het verschil helemaal niet zo boeiend...; belangrijker lijkt mij dat het zo is dat je vandaag 1 januari 06 er anders instaat dan 63 dagen geleden... en DAT kun jij alleen zelf beoordelen...

Je schrijft dat je eerlijk wilt blijven; naar jezelf en naar ons...; nou Houten; ik denk dat die eerlijkheid _naar jezelf_ idd het allerbelangrijkste is; zonder eerlijkheid naar jezelf werkt het iig niet; en voor die eerlijkheid is vooral MOED nodig (Kalmte, Moed en Wijsheid... zegt men bij AA)... jij brengt die moed op! (toch?)

daarom; vanaf deze kant; een dikke nieuwsjaarsknuffel voor jou en voor alle andere forumleden die hier de moed opbrengen om eerlijk met zichzelf aan de slag te gaan; die confrontatie is soms hartstikke pijnlijk (weet ik...) maar levert uiteindelijk resultaat (ben ik van overtuigd).

lieve allemaal; ik ben blij dat het weer januari is; dat de 'feestdagen' achter me liggen en dat ik ze zonder alcohol heb kunnen doorbrengen; voor iedereen de beste wensen en een gezond 2006 (+7+8+9+10+11 etc.etc ;)!)
hartelijke groet

Toni

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hey,

nou houten,
na al deze lieve woorden moet het je toch al beter gaan.

trouwens had ik je al verteld dat ik de komende week afwezig ben.
helaas werd ik verplicht om een vliegreis te maken
helemaal tegen mijn zin in een onverwacht snoepreisje
moet namelijk een geheimzinnig geel pakje ophalen in een ver continent
of verplicht 14 dagen breien
je begrijpt ..
dit is een moeilijke afweging
maar ook daar was ik in 0,2 seconde uit
en had ik zomaar een beslissing genomen!

een geheim wat ik verder met niemand deel...
bovendien ook een blind date met iemand die heeeeeeel veeeeeeeel op jou lijkt!
later zal ik je alles uitleggen.

veel liefs
kika

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal,
Nou, iedereen heeft toch zijn best gedaan om de feestdagen bewust met zijn/haar drankgebruik om te gaan! En dat is waar het om gaat: of je zelf tevreden bent met hoe het is verlopen.
Houten, niet zo somber. Ik ben het met Toni eens, het maakt niet uit of je nu wel/niet overnieuw moet beginnen: je bent zelf al lang al op de goede weg. Doorgaan met die handel!
En voor de anderen: we gaan ervoor.
Kika, ik word nu wel nieuwsgierig, maar ik wens je een fijne tijd in dat verre land.
Groetjes, Fleur

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal,

Ik durf me nog niet zo goed te mengen in alle bemoedigingen naar elkaar. Ik vind dat ik daar als nieuweling nog niet zo het recht toe heb. Ik ben erg blij met de tips die ik heb gekregen. Morgen gaat het echt beginnen voor mij en ik zie er erg tegenop.
Al 10 jaar lang drink ik elke dag een fles wijn en in het weekeinde soms nog meer. Ik begin er gezondheidsklachten door te krijgen en maak door de drank ook nogal eens ruzie met mijn partner. Mijn kinderen worden er ook niet altijd blijer van.
Kortom; het moet echt anders!!!!!

Houten, ik ben jaloers op je dat je al 63 dagen geen druppel hebt gedronken. Dat is een enorme prestatie! Petje af.
En........ook mijn hulpverlener van Tactus is ziek (en ik doe nog maar een paar weken mee!)

Als het goed is drink ik nu mijn laatste glas rosé van deze week. Zoals ik al zei: ik zie er erg tegenop. Gelukkig heb ik morgen afleiding, omdat mijn kleine nichtje van 4 komt logeren. Voor haar moet ik goed zorgen en daar past alcohol drinken niet bij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou Jannetje,
Wat je ook schrijft, je bent welkom, hoor. Niet durven? Je doet nu toch al mee. Kom op, we steunen je hier wel.
Goed voornemen! En we gaan ervoor. Kan me voorstellen, dat je erg tegenop ziet om te gaan stoppen, maar elke dag niet gedronken is een dag winst. Als je wilt, kun je het. En het begin is het moeilijkst, maar als je blijft schrijven, krijg je hier onze support!
Petje af voor je nieuwe start.
Groetjes, Fleur

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ha Jannetje,
en heb je een beetje kunnen genieten van je laatste glaasje van deze week? Wat wil je nou precies ook al weer? Door de week niet drinken en in het weekend wel of helemaal niet meer?

Ja, het beginnen er aan en al die valkuilen op je weg zien is een lastige. Oo wat te doen met al die momenten dat je zo graag iets wilt drinken etc. etc. maar zoals al zo vaak gezegd, bekijk het per dag, per uur desnoods of zoals Houten doet met de kookwekker. Het gevoel van "ik snak" gaat meestal binnen een half uur wel over.

Ik kan me voorstellen dat het voor je partner en je kinderen ook prettiger is als je aanspreekbaar bent. En je kan het, zeg dat gewoon elke dag een keer of 100 tegen jezelf. (ik zit ook in dit stadium en blijf maar herhalen hoe goed ik het toch doe....) Maar lastig is het wel.

Blijf schrijven en je komt er,
Groetjes Emma

Link naar opmerking
Deel via andere websites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...