Spring naar bijdragen

trek


jannetje

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 70
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ha Jannetje,

Ik snap wat je bedoelt. Als je helemaal stopt met drinken kun je zeggen dat de alcohol jou dusdanig de baas was, dat je wel moest stoppen. Ik zeg bewust "was", want nu is het niet meer zo.
Inderdaad vallen de lichamelijke verschijnselen erg mee, maar af en toe is er de trek.
Ik denk dat je "trek" ook "herinnering aan een gewoonte" kunt noemen.

Maar goed, laten we het voor het gemak even de geestelijke verslaving noemen. Ik ben daar erg over aan het nadenken, wat die geest allemaal doet, maar vooral wat ie kan. Ik probeer er uit te halen wat erin zit en bronnen aan te boren in mijn geestelijk vermogen om een conditionering te doorbreken en op een nieuw spoor te gaan zitten. Als het één erin kan slijten, kan het omgekeerd ook denk ik.

Enfin, 't is nog niet helemaal helder, maar ik kom er zeker op terug.

Piggelmee

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Jannetje,
Jouw vraag heeft mij aan het denken gezet: ben ik nu de alcohol de baas? Ik denk, dat dat afhangt van je eigen doel. Ik ben me er van bewust, dat ik niet sociaal kan drinken. Dus dan kan ik je gelijk geven: ik vind dat niet de alcohol de baas-zijn. Maar: ik wil het ook niet meer. Ik denk, dat een gewoonte doorbreken niet zo moeilijk is, wel het ermee kunnen blijven omgaan. En dat is voor iedereen verschillend. Trek in alcohol heb ik nauwelijks meer; het uit je hoofd krijgen en de knop omzetten gaat anders, afhankelijk van je eigen doelstelling. En hoe iedereen dat noemt, maakt mij persoonlijk niet uit. Ik kan mezelf een slappeling vinden, omdat ik niet sociaal kan drinken, maar zo ervaar ik dat zelf (gelukkig) niet. En zoals je zelf al schreef: wat levert het mij op? Mijzelf momenteel niets. Dus begin ik er niet meer aan en dat ervaar ik als een verademing.
Verder denk ik, dat er een wisselwerking is: de trek, die je lichamelijk voelt, kun je beinvloeden door er zelf wel of niet aan toe te geven. En dat speelt zich af in je hoofd: wat wil ik, wat ga ik doen. De geestelijke verslaving overwinnen vind ik lastig, het eraan denken, je ermee bezig houden, het blijft lang doorwerken.
Ik denk, dat het belangrijk is, hoe je jezelf voelt bij datgene wat je hebt bereikt of wilt bereiken.
Groetjes, Fleur

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dit is een goede discussie trek zit in je hooft en je lijf geeft gehoor aan je lichaam
de trek word vaak zo sterk dat je lichaam je daar bij helpt heb ik vaak zat mee gemaakt
een paar jaar geleden had ik een baan en was toen al gokverslaaft ik ging netjes om half 8 naar mijn werk toe had geld genoeg op de bank staan ik wist dat om half 10 de gokhal open ging
om kwart over 9 begon er iets te veranderen kreeg last van hoofdpijn zweeten trillen slechte konsentratie begon mij echt ziek te voellen toen het pauze was kwan mijn chef bij mij of het wel goed ging ik voelde me wel slecht maar wist dondersgoed waar het vandaan kwam de trek om te gokken
ik werd toen voor de zekerheid naar de bedrijfsarts gestuurd die zag het al toen ik binnen kwam ga jij maar naar huis uitzieken spullen gepakt en gegaan maar inplaats daar van ging ik direckt naar de bank en daarna naar de gokhal toen ik eenmaal achter de kast zat verdween alles was weer zo gezond als een vis dus daarom denk ik dat trek in je hoofd zit
groetjes rob

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gezellig??
Hahahaha die Anton, valt me nog mee dat je het niet hebt gewist inmiddels ;).
Ik heb nav het onderwerp van vandaag effe wat gegoogled en kwam op het volgende:

Als het lukt om te minderen met drinken, zal de behoefte aan meer drinken dan blijven?
Het ervaren van trek/behoefte is een normaal verschijnsel bij mensen die stoppen of minderen met drinken. Zij kunnen daar soms nog maanden last van hebben. Trek kan opgeroepen worden door een scala aan prikkels. Veel voorkomende prikkels zijn bijvoorbeeld het ruiken van alcohol, andere mensen zien drinken en bij bepaalde emoties zoals spanningen of neerslachtigheid. Wanneer je geconfronteerd wordt met dergelijke prikkels bereidt je lichaam zich voor op de komst van de alcohol en ervaar je (sterke) trek/behoefte. Gevoelens van trek duren niet eeuwig, ze gaan vaak na een aantal minuten weer over. Het is een soort golfbeweging.
Trek wordt minder frequent en minder intens naarmate je je bewust wordt van waarom trek ontstaat en je ermee leert omgaan. Een aantal tips om anders om te gaan met trek/behoefte zijn:
-Afleiding zoeken door (lichamelijke) activiteiten te ondernemen
-Erover praten met vrienden of familieleden

Kijk voor meer informatie over alcohol ook eens op www.alcohol.pagina.nl.

Uit: www.jellinek.nl

Weet je wat het gekke is? ik heb wel 's trek in drop (trekdrop?) of in zuurkool of een zak patat op een moment dat het niet in huis is en er komt dan in de daaropvolgende tijd zeker weten een moment dat ik inderdaad die behoefte bevredig. Het is een gemis wat we ondervinden denk ik en dat zal net zo lang blijven bestaan totdat het is vervuld. Zoiets denk ik dat het is.
De kunst is om ertegen te blijven vechten, je hele leven lang.
Maar als ik dan Fleur lees, valt het misschien ook wel weer mee, wat is die positief, echt fijn om te lezen.
Liefs van Moon.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

mijn ervaring over trek is het begint in je hoofd en daarna reageert je lijf.
Ik begin zodra ik trek krijg met re dingen, zeg maar je zinnen verzetten.
In het begin heel moeilijk maar geleidelijk aan lukt het .
Wil hiermee niet zeggen dat ik geen trek momenten meer heb heb ze nog wel maar kan er enigzins mee omgaan nu.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jannetje, het nut van dit forum is voor een ieder anders denk ik.
Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat jij ook niet erg actief hebt meegedaan.
Je hebt een opening gegeven en een korte reactie maar niet echt meegediscussieerd, terwijl er toch best zinnige bijdrages tussen zaten.
Geef het nog een kans en doe mee.
Je vraag was ook wel een moeilijke: hoe gaan jullie om met het verschil tussen geestelijke en lichamelijke verslaving?
Volgens mij gaat het er niet zozeer om hoe je met het verschil omgaat maar meer hoe je met de beide verslavingen omgaat.
Lichamelijk ben je er nog wel 's overheen denk ik maar dan.........uit een aantal reacties heb je kunnen afleiden dat trek zich voornamelijk in het hoofd afspeelt, het antwoord op de door jou gestarte draad.
Nu is het aan jou om hiermee al of niet genoegen te nemen of de discussie verder uit te breiden.
Je reaktie van nu is wel erg kort door de bocht.
Kom op meid, ga door en maak er wat van want er laten er al genoeg hier het koppie hangen de laatste tijd.
Een forum is een middel om anoniem je mening te kunnen geven of van gedachten te wisselen.
Maak daar gebruik van zou ik zeggen.
Liefs van Moon.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier wil ik mij wel bij aansluiten, tenminste de op merking van iedereen laat z'n kop hangen.
Heb ik ook alhoewel bij mij het meer is ik heb niets te melden dus waarom zou ik reageren.
Maar ik lees alles wel en daar doe ik toch ook weer nieuwe gezichtspunten uit op.
Maar ik zal me voornemen om meer te reageren, hoe moeilijk dit voor mij ook soms is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jannetje, ik wil hier graag op terugkomen want ik worstel zelf ook met dit probleem. Waar zit de trek, waar komt het vandaan (en waar blijft het), wanneer ben je de "alcohol de baas" en wie zegt welke criteria gelden? Maar nu niet want anders is het zó 2 uur en ik moet slaap inhalen na deze week. Okee?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Jannetje en de anderen;
Ik zal maar met de deur in huis vallen: ik vind, dat Jannetje gelijk heeft. Ik had me er vandaag al een aantal keren over verbaasd, dat er zo weinig reacties waren op haar onderwerp; nu had ik de hele avond visite; ik kijk nu en het valt me tegen wat er is geschreven aan Jannetje. Jannetje is nieuw, probeert hier een disccussie op gang te brengen en dan valt het resultaat wel erg tegen.
En dat vind ik jammer! Ik weet, dat er vandaag genoeg mensen ingelogd stonden om te reageren. Iemand hoeft niet zelf de hele dag thuis te zijn om hier iets zinvols mee te kunnen doen. Je kan ook pas 's avonds inloggen om te kijken wat er is geschreven.
Groetjes, Fleur

Link naar opmerking
Deel via andere websites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...