Spring naar bijdragen

Zondag 19 maart

Satja

Aanbevolen berichten

Hé Pietje, niet terugkrabbelen, je bent juist zo'n heerlijk mens.
Volgens mij gaat het er hier om dat Eus aangeeft dat ze dit soort inbreng gewoon niet wil op dit moment, en daar is volgens mij niets mis mee.

Dus niet opeens anders gaan reageren op anderen hoor!

De allereerste keer dat ik ga zeggen dat ik wel weer wat kan drinken dan wil ik graag een bloedserieuze reactie van jou. Al vraag ik me trouwens af of we dat allemaal nog gaan meemaken want zoals ik me nu voel ben ik niet van plan om ooit nog een druppel te drinken.

Satja

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nee, dit was een heel kinderachtige, recalcitrante reactie, je reageert zoals je bent en dat verandert niet zo snel denk ik.

Maar even iets anders, speciaal voor de 'alleenstaanden' onder ons.

Vanavond en vanacht is mijn man niet thuis. Dat vind ik op zich heerlijk. Ik heb alleen ijs en taart gegeten vanavond en ga overdwars in bed liggen enzo.

Het enige is: ik vind het veel moeilijker dan anders om niet te drinken. De sociale controle is volledig weg, als ik het jullie niet zou vertellen zou je het ook niet weten. Ech niemand zou er achter komen. En dat voelt vreemd en maakt het echt een stuk moeilijker.

Ik wou dus maar zeggen: ik denk dat degenen die alleen wonen of met hun kinderen, het extra moeilijk hebben ten opzichte van degenen die gewoon met hun partner besproken hebben wat ze aan het doen zijn en op die manier sociale controle hebben.

Zijn jullie het daarmee eens?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

pp, je bent niet alleen hoor, want ik kom vanacht bij je logeren en ik hou je heel scherp in de gaten!!!!!!!!!! Dus wat we ook doen we gaan niet drinken hoor. We gaan lekker een kussengevecht houden wat ik natuurlijk vet ga winnen, en we gaan het over jeugdliefdes hebben en we eten een bak ijs leeg omdat dat zo goed is voor de lijn!!!! En we gaan lekker samen kijken naar bridget jones en haar dagboeken. Dus meid, maak je niet sabbel je hebt vanacht echt geen tijd om te gaan drinken hoor!!! Lekker springen op het bed en ons inbeelden dat we weer 16 zijn? zijn er meer dames die zin hebben in een pyama party bij onze pietje? Neem dan ff wat chips mee en flessen ranja want van ranja wordt je melig hoor!!!

Even over de discussie met eus, Ik ben het helemaal eens met satja en pp. We zijn hier toch om elkaar te helpen met ons doel? En ja als je er dan niet tegen kunt dat iemand je op je valkuilen wijst??? Ja dan weet ik het ook niet meer hoor!!! Tante til schrijft zo mooi door schade en schande en zo is het ook. Eus je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden hoor dus accepteer die hulp nou in plaats van weg te gaan want dat vind ik de kop in het zand steken hoor. En dat geld voor iedereen hier eigenlijk. Satja beschreef heel mooi de valkuil van eus. Ik zag hem ook. Vind het eigenlijk jammer dat ik nu pas in log anders had ik w.s. ook zo gereageerd. We zijn hier om elkaar te helpen en daar hoort soms ook een beetje kritiek bij wat bij de meesten juist heel erg goed werkt. En denk nou niet dat pp alleen de pittbul hier is want ik ben een tijger, ggggggggggrrrrrrrrrrrrrrrr. En ik hou me ook zeker niet stil als ik denk dat iemand kuilen voor zichzelf aan het graven is.

Liefs Hermiena

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tsja, ik weet het niet hoor, wat makkelijker is.

Als alleenstaande heb je inderdaad minder sociale controle en je hebt ook zo'n levensgrote depressievalkuil voor je neus waar je in dondert als je gaat denken dat het toch niemand interesseert wat je doet etc, etc.
Maar aan de andere kant weet je ook heel goed waar je het voor doet. Het is helemaal je eigen keuze en het komt helemaal aan op je eigen wil en motivatie.

Mij lijkt het lastig als ik voor iemand anders zou stoppen. Dan wordt het zo'n offer aan de ander en ik geloof dat ik daar dwars van zou worden.

Met alleen kinderen is het weer anders denk ik. Die doen natuurlijk een (terecht) appèl op je verantwoordelijkheid. Dan heb je weer een andere motivatie om jezelf bij elkaar te rapen.

Zou het niet vooral te maken hebben met je eigen karakter? Ik ben zo'n 'kleine zelfstandige' die bij voorkeur alles alleen doet, maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen.

Satja

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan trouwens niet meedoen met die pyjama-party want ik moet morgen weer werken, gatverdegatverhelemaalgeenzininnazo'nlekkerweekjevrij. En aangezien ik nog lang niet verhuisd ben moet ik treinen en razend vroeg uit m'n bed.

En van dit soort heerlijke draden krijg IK nou zin in een borrel. Om de feestvreugde te verhogen, maar dat is inmiddels al een bekende smoes voor mij. Heb ik tenminste weer eens wat voor in mijn alcoholmemoires!

Satja

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ga toch even de knuppel in het hoenderhok gooien. Dit forum heet Alcohol de baas... nergens staat dat je niet meer mag drinken, ook bij Tactus is het niet zo dat je nooit meer mag drinken. Het gaat er wel om dat jij de alcohol de baas bent en niet andersom. Hoe iemand dat doet is zijn eigen keuze. Als Eus ervoor kiest om bv 2x per week 2 a 3 glazen wijn te drinken dan vind ik dat alleen maar heel erg knap.. bij de een kan dat lukken, bij de ander lukt dat niet of een tijd wel met wat missers, Misschien is die weg ook wel veel moeilijker te bewandelen dan de totaal-droogstaan-weg (leuke naam voor ons soepdorpje??). Iedereen is hier volwassen en verantwoordelijk voor zijn eigen leven. Iedereen mag hier zijn eigen keuzes maken. Ik denk dat we Eus ook kunnen steunen in het normaal leren omgaan met alcohol.

Ik begrijp dat het voornamelijk goede raad is die we Eus willen geven en dat iedereen uit eigen ervaring spreekt en bij het merendeel van ons is de ervaring dat als het een beetje mag dat dan snel het hek van de dam is en we weer vervallen in alles of niets.

Eus het is wel belangrijk dat je een duidelijk doel voor ogen hebt denk ik.. op die en die dag drink ik zoveel en niet meer. Dan moet het denk ik voor ons mogelijk zijn om je te helpen als je merkt dat je de rest van de fles liever in je keelgat wilt gooien ipv zo'n vacuumdop te gebruiken of liever nog, in de gootsteen te gooien.

PP, Houtje en Satja ik begrijp jullie ook volkomen.. jullie hebben het ook geprobeerd waarschijnlijk en dat lukte niet. Geef Eus ook de kans om het te proberen. Of het haar lukt of niet dat zal de tijd uitwijzen.

en PP, geniet maar lekker van je manloze nacht.. geniet van het dwarsliggen, maar dan wel in bed en zonder drank.. want je kent jezelf goed genoeg.. en morgen is er weer een dag die je echt liever katerloos doorbrengt.

Het is idd moeilijker in je eentje. Hier is ook niemand die op me let.. maar dat maakt het wel des te meer mijn eigen keuze dan!! en de trots dat ik het alleen kan!!

zo.. Anke heeft gezegd en zoekt zo haar warme bedje op.. barst nog steeds van de rugpijn en ga morgen een afspraak maken met mijn huisarts.. rugpijn, spastische darm, en dat samen is geen fijne combi.. trusten allemaal en tot morgen!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tapas ik vind het heel lief dat je het op neemt voor eus maar ik denk dat jij het gevoel hebt dat we eus aan vallen en dat is niet zo. Eus schrijft een doel, en past dat steeds weer aan en nog eens weer aan en nog eens weer aan en dat doet ze heel triomfantelijk van hoera ik mag wat drinken terwijl ze mischien niet in de gaten heeft dat ze aan het afglijden is. En ze verpakt het dan ook nog zo dat het net lijkt alsof het heel erg goed gaat maar lees haar doelen maar eens na, ze mag steeds meer van zichzelf.

Dit is een gedrag wat velen van ons herkennen en we willen haar daar alleen maar voor waarschuwen omdat het best link is. Wat ze daar mee doet moet ze zelf weten maar als het misgaat kan ze dan in ieder geval niet zeggen dat we haar niet hebben gewaarschuwt.

Het is prima als eus zichzelf complimentjes geeft en het ook werkelijk goed gaat. Maar waarom wordt ze dan boos als we haar op de gevaren wijzen? Het kan toch geen kwaad om eens kritisch te kijken voor haar naar de raad die wij haar geven in plaats van weg te lopen?
Of snap ik er nu niks meer van?

Eus, natuurlijk moet je helemaal zelf weten hoeveel of je drinkt en of je je er prettig bij voelt. We houden je alleen maar een spiegel voor en je mag er in kijken. Je hoeft er niet in te kijken hoor. Maar blijf wel schrijven want wij zijn niet je vijanden maar je kameraden in de strijd tegen drank.

Liefs Hermiena

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tapas,

ik vind dit niet de knuppel in het hoenderhok gooien hoor, ik vind dit gewoon een goede inbreng in de duscussie. Maar het zal je verbazen, ik ben het 100% met je eens! Echt 100%. Ik heb het ook niet over wél of niet drinken. Helemaal níet. Ik heb dat al zo vaak gezegd, ons aller Bino en Frank hadden als doel minderen en dat is ze volgens mij ook uitstekend gelukt. En we probeerden hun daar allemaal mee te helpen.

Mijn waarschuwing betreft het bijstellen van je doelen!! Daar hebben we al vaak een draadje over gehad. Als je je doel telkens verandert is het moeilijk om op het rechte pad te blijven. Daarom vraag ik ook: wat is je doel. Toen ik begon vroeg Fleur dat aan mij en toen dacht ik: laten we het even gezellig houden! Maar ik vond later dat ze gelijk had.
Als iemand, wie dan ook gaat voor: 2 avonden per week 3 drankjes of wat dan ook, dan is dat éven duidelijk als iemand die gaat voor 0. Dat is mij om het even!! Overigens weet ik inmiddels dat ík dat niet kan, daarom ga ik voor de 0. Maar alcohol de baas betekent dat je je aan je eigen afspraken houdt. Welke dat ook zijn.

Maar ik vind het weer goed geweest voor vandaag, ik heb mijn inbreng gehad en ga eens even van mijn vrije avondje genieten. Nog maar eens een dame blanche maken! Ik had de bak ijs per ongeluk in de koelkast gezet in plaats van in de diepvries en nu is het ijs zo zacht dat ik de rest ook maar opeet!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mensen mensen

Hoe vaak ik niet op mijn kop heb gekregen voor "zwabberende doelen" niet consequent bla-die-bla. Hoe ik het verder doe, DOET ER NIET TOE. Ik heb maar één motivatie: doe ik het goed genoeg voor mezelf? Als het antwoord NEE zou zijn, was ik weg, verdwenen, pleite.

Die Medea hebben we nou wel genoeg op de kop gezeten, tijd voor een beetje empathische liefdevolle aandacht graag.

p.s. in mijn optiek - but hoe em ai - is alleenstaand,. weinig geld, weinig uitjes, en 2 kinderen een killing combination...........

tegenwoordig praat ik er bijna wet ze over, dus hoezo vervroegd groter worden?

Een 'trust voor allen op hun donzen peluwzzzzzzzzzzzzzzzzzz........
een slaperig houtje (pammetje en wat rode wijn doen wonderen) jullie mogen morgen gaan gillen okee?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve Eus,

droog je tranen, je hoeft je niet te verdedigen want je wordt m.i. niet aangevallen!! welterusten voor straks, droom lekker

Houtje, op je kop gekregen? ik begrijp het geloof ik niet meer, wat we hier doen, ik zit hier duidelijk met een andere reden dan anderen?!

welterusten allemaal, veel plezier met het gele topje

PP

ps: trouwens, ik bedacht me ineens, we hebben een aantal maanden geleden exact dezelfde discussie gehad als vanavond. Ik heb het opgezocht. Dat was op het draadje 'wat zijn exact onze oorspronkelijke doelen' gestart door mij, geeindigd door Bino Rosa met 57 postings, van 4 december en de discussie begon met een posting van Piggelmee op dat draadje op 6 december om 15.45 uur (na deze posting is ze even onder tafel gekropen). Ik ga een beetje deja vu's krijgen geloof ik na bijna 4 maanden meepennen hier. Wel interessant om te lezen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik haak toch nog even aan bij deze discussie. PP, ik vind het niet gek dat we de zelfde discussie met enige regelmaat opnieuw voeren. Kracht van de herhaling toch? En daarbij zijn er (gelukkig) weer een stel nieuwe forumleden en zij zitten in het proces wat wij misschien een paar maanden geleden hebben gehad, dus beginnen we weer opnieuw.

Maar dit berichtje is niet gericht aan PP hoor, gewoon aan iedereen. Ook voor de oudgediende is een paar maanden geleden een andere tijd, zijn er nieuwe inzichten, soms veranderde omstandigheden. Maar het blijft goed om erover na te denken wat je nou wilt.

En Eus, gewoon blijven schrijven hoor. Droog de tranen en kom op.
Emma

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sociale controle is inderdaad erg belangrijk he? Dat geld voor mij ook wel hoor. Zonder partner is het denk ik een stuk moeilijker om niet te drinken omdat je dan niet gecontroleerd wordt. Of zoals st. maarten als je in het buitenland zit. Knap hoor dat het je dan toch lukt. Denk ook dat je motivatie moet zijn dat je niet voor een ander stopt met drinken maar voor jezelf.

Eus, deze discussie is inderdaad al eerder gevoerd vandaar ook dat we mischien wat fel zijn. Dit was niet bedoeld om je aan het huilen te maken maar bedoeld om je te helpen. Dus hup, kruip onder die tafel vandaan, droog je tranen en schrijf gewoon weer verder. Denk aan je doel!!!!

Succes er mee!

Liefs Hermiena

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal,
Mij is het niet gelukt dit weekend. Ik zou zograag me kunnen willen beperken tot een a twee gaasjes wijn per dag maar dat is teveel Dus Eus petje af dat je je hebt kunnen indammen.
En Satja, wat een prestatie na zo'n korte tijd al naar een feestje zonder de nodige borrel
Hoe doe je dat?
wat mezelf voorstellen betreft ik zal die onder kennismaking weegschrijven nieuwsgierig ? zie aldaar.Nu wil ik het wel volhouden. in ieder geval vandaag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Nieuwe aanmaken...