Spring naar bijdragen

Even voorstellen


bonbon

Aanbevolen berichten

Hallo, ik ben bonbon, 47 jaar, single, geen kinderen en werk fulltime.
Drink sinds een jaar of 6 dagelijks een halve liter wijn, met feestjes soms een hele fles.
Al tijden moe en al een tijdje depressief. Slik sinds een jaar AD en wil minder drinken omdat het slecht is voor m'n gezondheid (slik ook medicijnen waarbij ik maar 1 of 2 glazen per dag mag drinken.

De vermoeidheid komt zeker door de drank, sinds 3 weken ben ik aan het minderen en ik heb al meer energie en ben helderder. Mijn doel is doordeweeks niets en op vrijdag en zaterdag maximaal 4 glazen.
Stoppen is vooralsnog niet mijn doel, maar mocht het nodig zijn, dan zal ik het zeker overwegen.

Ik herken veel in de verhalen hier en het wordt me steeds duidelijker dat ik echt wat aan m'n drankprobleem moet gaan doen.

Deze stap is nieuw voor me, ik heb altijd gedacht dat het allemaal wel mee viel, maar dat is niet zo.
Hopelijk kan ik hier wat steun vinden

groeten,
bonbon

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom hier Bonbon.
Wellicht kun je hier vinden wat je zoekt.
Erkennen dat je een probleem hebt en in zicht hebben in je eigen drankgebruik zijn de eerste stappen.
Je schrijft ook dat je al meer energie hebt en meer helder bent, je weet dus ook wat je er voor terug gaat krijgen!

Heel veel succes Bonbon!

Jim.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom hier Bonbon. De eerste stap is wereklijk toegeven dat je een probleem hebt.

Weet je dat je van alcoholgebruik depressief kunt worden. grote kans als je stopt met drinken ook je depressie verdwijnt.

Veel succes met voorlopig minderen. Voor mij was helemaal stoppen veel gemakkelijker dan minderen. Het geeft veel rust. Niet altijd maar met het gedoe van de drank bezig te zijn. Er zijn werkelijk boeiender zaken.:present:

Veel succes.

Hanneke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom.
Ik ben het eens met Hanneke : stoppen is makkelijker dan minderen.
Het idee om NOOIT meer te drinken kan benauwend zijn, maar de hele werkweek uitkijken naar vrijdag voor je wijntje is ook niet echt rustgevend.
Hoeft voor jou niet zo te zijn hoor, spreek meer uit m'n eigen ervaring.
Veel succes en hoop dat je je vlug weer beter gaat voelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Bonbon,
het forum kan je steun geven
in je tocht om ADB te worden, net als
de online training van Tactive, dan heb je er een
individuele steun bij en met een dagboekje een mooie stok
achter de deur. Het heeft mij goed geholpen de eerste maanden
en sinds mijn energie toeneemt en mijn somberte af, kan ik het aardig
met het forum en mijn maatje af.
Het gaat niet vanzelf en sommige dingen duren langer als andere, dat is bij iedereen
verschillen en afhankelijk hoe (lang) je patroon was, en je lichaam en je geest moeten
resetten. Wees mild en geduldig en je zult er komen!
Per dag een keus maken helpt echt, de stappjes worden kleiner en te overzien. Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo Bonbon, jouw verhaal is heel herkenbaar voor mij.
Ik ben sinds 2 weken en 2 dagen gestopt met drinken, voordien had ik er al verschillende pogingen opzitten om te matigen. Dan dronk ik niets in de week maar dubbel zo veel in het weekend, ondanks mijn goeie voornemens :( en dan gaf ik het op en wou ik er weer een tijd niets meer van weten, lees: elke dag gewoon drinken...
Door de verhalen hier te lezen, en zeker het herkenbare verhaal van Spud, raakte ik er meer en meer van overtuigd dat ik misschien beter helemaal moest stoppen. En nu bekijk ik het per dag, feestjes, etentjes en weekends zijn heel lastig maar ik ben altijd zooo blij als ik de dag erop met een helder hoofd en een frisse tint opsta. Ook ik slik al jaren een anti-depressivum maar ben van plan daar ook mee te stoppen want ik voel me gek genoeg al veel beter in mijn vel, minder down. Ook nam ik vaak een licht slaapmiddel soms bewust met de wijn in de hoop dat het dan sterker ging werken maar ik heb in tijden niet meer zo goed geslapen als de laatste dagen. In het begin heb ik veel gezweet 's nachts maar dat is nu over.
Alleszins heel veel sterkte met je voornemen en hopelijk tot snel ! liefs, E

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor alle reacties, met jullie hulp gaat het me lukken!
Ik heb wat problemen gehad met inloggen, wilde m'n wachtwoord resetten, maar dat lukte maar niet. Hopelijk lukt het nu wel.

Zojuist op de fiets naar huis, voelde me moe, had 't hartstikke koud en ik dacht: ik ga een wijntje drinken, want ik wil troost!
Ik heb het niet gedaan, maar voor mezelf een glas tomatensap ingeschonken. Gelukkig heb ik er niet aan toegegeven.
Het is vooral het thuiskomen: een koud leeg huis......
Herkent iemand dat?

groeten,
Bonbon

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Mupke,

Voor mij werkt het ook zo dat als ik eenmaal aan het eten ben, ik helemaal geen behoefte meer heb aan alcohol.
Ik drink 's avonds thee en dat vind ik dan erg lekker. Nu geldt het voor als ik alleen thuis ben (dat is overigens best wel vaak). Hoe ik me zal voelen en gedragen als ik in gezelschap ben, zal nog moeten blijken. Ik ben benieuwd hoe ik ermee zal omgaan, maar ik ben er zeker van dat ik moet veranderen.

groeten,
Bonbon

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Jim,

Ja, dit is inderdaad het begin.
Het helder zijn is echt lekker, ik was al langere tijd zo ontzettend moe en had na het werk echt nergens meer zin in. Ik wist wel dat de drank mij geen goed deed, maar ik kon de stap niet zetten. Nu ik gesprekken heb met een psychiater en me hier heb aangemeld denk ik dat ik het kan.

groeten,
Bonbon

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Hanneke,

Of met het verantwoord drinken mijn depressie ook zal overgaan, moet nog blijken. Wel denk ik dat ik me een heel stuk beter zal voelen. Ik heb nu al meer energie, maar ik ben al jaren zo passief geweest, mijn leven stond gewoon stil, dat ik nog niet precies weeet hoe ik het een en ander moet aanpakken.
Maar ik ben positief, het zal beter met me gaan.

Ik wil hier nog een hoop lezen, we zullen elkaar weer tegenkomen.

Jij ook veel succes.

Groeten,
Bonbon

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Triop73,

Ik lees hier van meer mensen dat stoppen uiteindelijk makkelijker is. Dat geloof ik ook wel, maar het idee is voor mij inderdaad momenteel wat benauwend. "NOOIT MEER" klinkt nu nog niet erg uitnodigend. Het is nu nog teveel een gevoel van "opgeven".
Als ik het punt bereik van "ik hoef/wil niet meer, dan is het natuurlijk anders.

groeten,
Bonbon

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Jane4,

Ik heb me ook aangemeld voor de online training, maar ik heb zojuist het bericht gekregen dat mijn begeleidster ziek is en hopelijk volgende week er weer is. Ik wacht dus even af en ondertussen ben ik op het forum te vinden.

Ik moet nog een hoop bijlezen, want ik wil ook graag weten hoe jullie pad is geweest.

De AA is mij ook geadviseerd, maar dat zie ik vooralsnog niet zitten. ADB spreekt me wel aan, ik denk dat ik het daar wel mee red.

groeten,
Bonbon

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Bonbon,
ik heb het tot nu toe ook met ADB gered,
en als je begeleidster ziek is, dan vind je er hier gelukkig
een heleboel, dus maar wat vaker hier lezen.
Je hoeft niet heel erg je best te gaan doen hoor, om ieders
verhaal te lezen, er zijn er zo veel, en weet je, je leest elke dag weer nieuwe dingen.
Wat wel handig is als je bij thema's en tips gaat lezen als je eens veel tijd hebt.
Er hebben velen al zoveel op de draadjes gezet en als die een poos niet ge-aktiveerd worden zakken ze naar beneden, terwijl er hele interessante tussen zitten. Wat je aanspreekt heeft je meestal ook iets te zeggen.:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo BonBon,

Wil je graag veel succes wensen.
Ik weet intussen dat minderen heel moeilijk is.
Probeer het zelf ook.
Maar je rekt de grenzen die je zelf gesteld hebt zo makkelijk op.
Ik kan bijna altijd wel een smoes verzinnen waarom de gestelde regel NU even niet geldt.
En die trek in drank verdwijnt nooit op deze manier, altijd oppassen, altijd beheersen.
Je mist na een paar glazen de lol van het feest omdat je jezelf zo in de gaten zit te (moet) houden.

Ik heb het nog niet opgegeven hoor, en ik drink nu alles bij elkaar een fractie van wat ik ooit dronk.
Maar het blijft een gevecht, iedere keer die afweging, zal ik wel, zal ik niet...
Daarbij wetend dat als ik het wel doe de trek met elk glas stijgt, de verleiding monsterlijk wordt, de beheersing bijna niet meer op te brengen.

Zou je in elk geval aanraden te beginne met minimaal een paar weken helemaal geen alcohol.
En vanuit nul starten met je "gecontroleerde" gebruik.
Misschien, ik hoop het zo voor je, bevalt dat heerlijke, frisse, heldere gevoel na die paar weken droog je zo goed dat je helemaal niet meer wil drinken.
Dat je door hebt dat die drank helemaal niets toevoegt, integendeel...
Dit is geen gezwam BonBon, ik weet het uit ervaring.
Als ik dan weer eens heb gedronken, niet teveel, gewoon netjes.
Dan vraag ik me daarna meestal af wat die paar glazen nu hebben bijgedragen, of het zonder die drank minder leuk was geweest.

En dan moet ik concluderen dat die drank nergens toe gediend heeft, het zonder misschien nog wel leuker was geweest.
Ik trots op mezelf had kunnen zijn in plaats van medelijden met mijn lever te hebben.

Hoe het ook zij, ga er voor, succes en sterkte,
Harry

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Harry,

Jij hebt dus inmiddels geconcludeerd dat die drank nergens toe gediend heeft.
Is dat de laatste gedachte die je over de drank gehad hebt, of heb je na die gedachte weer wat gedronken? Zo ja, wilde je de roes of ging je voor de smaak?

groeten,
bonbon

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De gedachte NOOIT meer te kunnen drinken benauwde ook mij voor ik gestopt was. Maar bij de AA leerde ik het per dag te doen. Vandaag drink ik niet en morgen zie ik wel weer. En morgen werd dan ook weer vandaag. Zo is het me inderdaad gelukt. Het is gewoon een trucje. Je voornemen nooit meer te zullen/ mogen drinken werkt niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Na die gedachte heb ik weer gedronken BonBon,
Keer op keer...
Dat wilde ik ook aangeven, dat minderen zo moeilijk is.

Die roes wil ik juist niet, 't gaat me om de smaak of meer nog de gezelligheid, het meedoen, nou vooruit een roesje dan, dat is wel aangenaam
Weet de laatste tijd meestal te stoppen voor het roesje een beneveling wordt.
Maar dat kost wel veel energie en zelfbeheersing.
En de gedachte aan drank die raak ik ook niet kwijt.
Vanavond moeten we weg, zit nu al te overwegen of ik zal drinken.

Maar zoals gezegd, ik ben nog zoekende...
En toch, als ik anderen een raad mag geven: gewoon stoppen.

Rare jongens die Harry's.

PS: Drink nu per week nog niet wat ik tot voor kort per dag dronk, dat dan wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Komt bekent voor Teveel, bij mij was het toch altijd wat meer dan alleen maar voor de smaak. Na 2 wijntjes voel je nog niets en dan is een derde, en vervolgens meer, toch wel gauw genomen. Ik dronk, achteraf gezien, toch wel eerder voor het versuffende effect. Gewoon op de bank neerploffen en verstand op nul. Sinds ik 2 weken en 3 dagen niet meer drink zijn mijn avonden veel actiever geworden. Ik ben de hele tijd bezig en val om rond 23 u als een blok in slaap. Vervolgens sta ik op met een helder hoofd en voel ik me na mijn eerste koffietje alweer fit. Voordien moest ik me 's ochtends uit bed slepen en kwamen er wel meer dan 1 koffie aan te pas om me weer op de been te helpen. Ook had ik steevast een zwaar hoofd en vooral een depressieve, zelfs chagrijnige stemming.
Gisteren erg slecht nieuws gehad 's avonds. Ik dacht nu mag ik er toch wel eentje... maar heb het niet gedaan en vanmorgen tot het besef gekomen dat het hoe dan ook niets aan het slechte nieuws had veranderd. In tegenstelling tot vroeger heb ik nu een potje gehuild en dat lucht ook op !
liefs, E

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goede morgen allemaal!

Heel herkenbaar allemaal.
Super knap Elvira dat je niet gedonken hebt gisterenavond!

Ik heb sinds 17 november 2008 tot 17 aug 2010 HELEMAAL droog gestaan.
Vanaf 17 aug dacht ik "hè vakantie eentje moet toch kunnen".
Nou mooi NIET....het is weer een gevecht geworden.....wel minder en ook heel veel dagen niet.......
Ben nu vanaf 30 november 2010 weer helemaal gestopt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Weer kost het me moeite ....maar ik ga er weer voor.
Ze zeggen met vallen en opstaan.....
Nou ik ben gevallen en STA IK WEER OP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sterkte allemaal!!

Liefs Tine.. en probeer mensen te vinden die je kunnen en willen steunen!
Zonder was het mij niet gelukt!

En oh ja.....zweren en beloven helpt niet te stoppen......het enige wat je moet doen is NOOIT het eerste glas drinken.
Dit zijn MIJN ervaringen......dit is MIJN advies.

Ik wil hier NIEMAND meekwetsen.....iedereen heeft een eigen leven!!!!!!!!!!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je Tine, wat goed dat je weer gestopt bent ! Sterkte ermee. Eergisteren was ik op een receptie, ze kwamen enkel met glaasjes Cava rond, dus ik heb het aangenomen, best eng ! En heb er vervolgens een tijdje mee in mijn hand gestaan om het dan bij anderen bij in te schenken. Wat ik vreemd vind nu is dat niemand, van de 18 mensen die er waren, geen alcohol dronk... Gisteravond waren er mensen op bezoek en is er ook onwijs veel gedronken, ik aan de sapjes en thee. Hoe later, hoe meer dronken ze werden en ik voelde me erg prikkelbaar en kwaad op hun. Ook mijn man. Tot voor 2 weken en 5 dagen deed ik gewoon mee, het is moeilijk voor me, ik heb haatgevoelens en moet hier beter mee leren omgaan. Iemand suggesties ? liefs E

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Probeer maar meer bij jezelf te blijven Elivira,
iedereen is verantwoordelijk voor eigen gedrag.
3 weken geleden nog maar dat jij ook zo was.
Pas als jij langer niet drinkt heb je kans dat mensen, door het voorbeeld,
gaan zien dat jij er toch wel fris en fruitig bijloopt en het misschien wel eens niet overwaait.
Mijn zussen zijn nog steeds verbaasd als ze horen dat ik "nog stees" niet drink.
En drinken in mijn bijzijn ook nog maar niet of nauwelijks, valse schaamte waarscijnlijk, maar
wel prettig voor mij. Ik ergerde me ook wel eens, maar ook dat gaat over. Leven en laten leven.
Wel merk ik dat ik meer met matige en niet drinkers optrek nu en das ook winst. Ik zoek de echte drinkgelegenheden niet meer op, voel me er niet thuis. En als het eens niet anders kan, blijf ik kort,
of heb het alsnog naar de zin, maar dan ben ik dus echt bij mezelf.
Met je man zou ik op een neutraal moment eens praten, kijken hoe het voor hem is en of jullie
afspraken erover willen en kunnen maken. Hij kan je helpen en dat is ook goed voor de relatie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wijze woorden alweer Jane, je heb gelijk, ik moet proberen meer bij mezelf en mijn eigen redenen te blijven. Maar ik ben gisteren chagrijnig gaan slapen en vandaag idem dito opgestaan. Het vergt gewoon tijd vrees ik... Je mag fier zijn op jezelf, al 1.5 jaar alcoholvrij, ik hoop dat ik het ook haal, ik heb heel veel steun aan je ! Ik hoop dit weekend ergens een rustig moment te vinden om het met mijn man te praten maar ik vrees dat het geruzie zal worden... :(
E

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Een tijdje geleden heb ik besloten te minderen en noteer ik exact wat ik drink.
Geen gesjoemel, maar standaardglazen van 100ml. Op woensdag, vrijdag en zaterdag.

Hieronder m'n gebruik van de afgelopen weken.
vrij 20/11 : 3
za 21/11 : 2
wo 24/11 : 1/2
vrij 26/11 : 2 1/4
za 27/11 : 1 1/2
wo 1/12 : 0
vrij 3/12 : 1/2
za 4/12 : 1
wo 8/12 : 10 ml
vrij 11/12 : 1/2
za 12/12 : 0
wo 15/12 : 30 ml

Ik heb ontdekt dat m'n rem nog werkt en daar ben ik blij mee. Tot nu toe valt de behoefte reuze mee, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik mezelf toesta te drinken. Ik mocht van mezelf op vrijdag en zaterdag 500 ml drinken en die gedachte geeft me rust, tegelijkertijd ben ik bewust bezig toch zo weinig mogelijk te drinken en dat vind ik niet erg, ik voel niet de behoefte om meer te drinken.

Misschien zullen jullie denken: nou, als je dan toch zo weinig drinkt, kun je er net zo goed mee stoppen, dat geeft nog meer rust. Maar die gedachte benauwt me (nog).
Mijn doel is nog steeds verantwoord drinken en als dat niet blijkt te gaan, dan stoppen.

Wat wil ik eigenlijk zeggen/vragen? Ik wil graag een schouderklop :)
Nadat mijn begeleidster ziek is geweest, gaat ze vrijdag voor 2 weken met vakantie en ja, ik heb behoefte aan wat feedback.

Ik twijfelde of ik dit bericht bij ditjes en datjes moest plaatsen, maar ik dacht: die zitten allemaal naar 't Groot Dictee te kijken. :)

groeten,
Bonbon

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...