pietjepuk Geplaatst 22 mei 2006 Rapport Share Geplaatst 22 mei 2006 lieve Medestrijders,ik heb dit al gedeeld met degenen die ik zaterdag gezien heb maar, hier komt ie: vrijdag was ik dus alleen in de stad X. Ik woon daar vér vandaan maar vanwege de tocht ben ik naar stad X gegaan. Daar heb ik even gezellig een kroeg gezocht en ben aan de leestafel een krantje gaan lezen... met een rosé erbij. Waarom? ik weet het niet. Ik was alleen, niemand die me zag, ik voelde me ook wat uitgelaten denk ik, lekker in mijn eentje in een wildvreemde kroeg. Na het eerste roséetje volgden er nog een paar en toen ik naar mijn slaapadres ben gegaan zat daar een avondwinkel vlakbij... do I have to say more?Misgegaan, na bijna 6 maanden. Uiteraard met Tante Til en Helder over gehad, en later op de dag met Emma en Houtje. Wat het was? ik weet het niet, geen sociale controle, een beetje rebellie zo in mijn eentje? een gevoel van vroeger, als ik alleen was altijd aan de drank? ik weet het nog steeds niet. Wat ik wel weet, vorige keer dat ik 's avonds alleen zou doorbrengen had ik het ook zo moeilijk en toen ben ik de hele avond op het forum gaan zitten. Het is blijkbaar een enorme valkuil voor me. Mijn kater was groot, ik voel me nu nóg vermoeid na 3 dagen. Misschien vooral psychisch. Shit, dat je na zo'n lange tijd nog zo de fout in kan gaan. Een paar weken geleden schreef ik dat ik aan een fles had zitten ruiken, Houtje herinnerde me daar zaterdag aan. Dat was inderdaad een veeg teken. Helder zei ook: bij je vorige poging ging je na een maand of 6 de mist in, misschien is dan het euforiegevoel uitgewerkt. Ik weet het niet precies. Ik heb mezelf weer rechtop gezet, diep gezucht en me ook een beetje zielig gevoeld dat het probleem zo lang blijft. Ja, Fleur, ik MAG wel drinken maar ik WIL het niet. Op de een of andere manier was dat een beetje op de achtergrond geschoven. En Piggelmee, mocht je dit lezen, het was dus juist in mijn éentje dat het mis ging, je had me zo gewaarschuwd voor andere situaties!Goed, gebeurd is gebeurd, ik ga er weer voor!Extra alert.Ik heb het 'verwerkt' maar ik wil het hier wel kwijt. Enne, Houtje, ik ga ook écht niet bij één beginnen hoor!!! Het is bijna 6 maanden. PUNTUITPUNTENNEL!ps Piggelmee, ik zie dat je online bent, mijn eigenste maatje kan het nu dus lezen! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kate Geplaatst 22 mei 2006 Rapport Share Geplaatst 22 mei 2006 Marieke, ik las net op het andere draadje dat je alle kroegen bent afgegaan om je excuses aan te bieden.Dat vind ik ongelooflijk moedig van je.het voelde als een soort afscheid zei je: een mooi afscheidsritueel vind ik.Wat zijn jullie lief voor elkaar als iemand is uitgegleden: gewoon opstaan en doortellen!En dan stoppen mensen ook weer.Dat is een warm badje.Kate Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
pietjepuk Geplaatst 22 mei 2006 Auteur Rapport Share Geplaatst 22 mei 2006 mijn maatje Piggelmee hing vanuit de keulse pot al aan de telefoon!zij zei: we zouden het zaterdag kunnen vieren, een half jaar drankvrij!Aan het eind van het gesprek hebben we geconcludeerd dat het vieren gewoon doorgang gaat vinden.Piggelmee, ik zal het nóóóóit meer doen!marieke, ook sterkte! Pietje Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
anjo Geplaatst 22 mei 2006 Rapport Share Geplaatst 22 mei 2006 Het moet moeilijk voor je zijn/geweest zijn om het te doen, om het te vertellen.Ik denk dat als je een tijdje niet hebt gedronken dat je de vijand gaat onderschatten.Ik ken mensen die zijn al 10 jaar droog en die blijven op hun hoede. Sommige mensen die nemen de beslissing en dan gaat het knopje om maar ik denk dat er maar heel weinig zijn die dat geluk hebben.En nee, niemand hoeft terug naar af, het is geen potje ganzeborden.je bent al een jaar bezig lees ik, dus als je dan twee keer een uitglijer hebt gehad ben je dus 363 dagen nuchter gebleven en dat is gewoon een hele prestatie.Mijn bewondering had en heb je.groetjes,Anjo Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Satja Geplaatst 22 mei 2006 Rapport Share Geplaatst 22 mei 2006 Wat ik zo wonderlijk vind aan je verhaal, Pietje, is dat je zo rustig in die kroeg ging zitten en gewoon één roséetje nam. Was dat inderdaad zo? Of was je toen diep van binnen al van plan om door het lint te gaan?Mijn vraag is dus eigenlijk: Is het zo dat je behoefte toeneemt terwijl je aan het drinken bent, en wordt dan je vermogen om te stoppen steeds kleiner omdat je aan het drinken bent? Of ben je van tevoren al in een stemming om aan de drank te gaan en is één slokje genoeg?Ik ben echt nieuwsgierig hoe dat werkt want daar ga ik zelf geheid ook tegenaan lopen.En ik ben ook benieuwd naar de aanleiding. Ik kan het niet helpen om te denken dat het misschien te maken had met de ontmoeting met de anderen van de volgende dag. Of is dat een rare gedachte?Dus ik ben gewoon uitermate nieuwsgierig naar het hoe en waarom van je actie.Kun je altijd nog zeggen dat je het deed om mij te kunnen uitleggen hoe het werkt... Lieverd, gewoon doortellen hoor. Zou ik ook doen. Het voelt toch ook niet zo dat je weer helemaal opnieuw moet beginnen hoop ik hè?Satja Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
tapas Geplaatst 22 mei 2006 Rapport Share Geplaatst 22 mei 2006 Ik denk wel dat ik het snap.. een soort verlangen naar dat gevoel wat het vroeger gaf.. alleen, en dat is mijn ervaring, dat komt nooit meer terug. Want je kan gewoon niet meer zorgeloos drinken... nooit meer volgens mij! Toen ik vorige keer de fout in ging wilde ik zo graag weer dat zorgeloze gevoel hebben, maar het kwam maar niet.. hoeveel ik ook dronk! Ik denk zelfs dat dat nooit meer komt...Wordt niet te boos op jezelf. Je weet nu weer waarom je gestopt bent... en dat half jaar ga je zeker vieren! Het is raar hoe de geest werkt... denk je ermee klaar te zijn, ligt dat drankduiveltje toch weer in een kroeg op je te wachten... je weet nu iig dat dat zo werkt en hebt jezelf weer bij de kladden gepakt!zet hem op en ga door!! je zal wel moeten als grote voorbeeld op dit forum!! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
pietjepuk Geplaatst 22 mei 2006 Auteur Rapport Share Geplaatst 22 mei 2006 SatjaEérlijk waar: ik weet het niet precies. Ik weet wel dat ik wél wist dat het niet bij één roseetje zou blijven. Dat zéker. Ik weet ook dat ik zéker niet van plan was om me lam te zuipen. Met een kater mijn forumvrienden ontmoeten, dat was ik zéker niet van plan. ZEKER niet!Ik denk dat ik gewoon van plan was: 2 of 3.Maar na de eerste was het hek al eigenlijk van de dam.Nee, het had op zeker níet met de ontmoeting te maken maar meer met het feit dat ik alléén was, uren rijden van mijn man vandaan. Wat ik schreef: ik weet niet of het een soort rebellie was (lekker alleen in de kroeg, niemand die me ziet en die me kent..., ik voelde me eigenlijk erg prettig vrijdagavond) of het gebrek aan sociale controle (normaal zou ik toch wel te horen hebben gekregen bij de eerste slok: joh, wat doe je nu?) of de asociatie van vroeger in mijn eentje. Satja, eerlijk ik weet het écht niet. Ik weet wel dat ik me in het begin wel stout voelde en eigenlijk wel goed (dat gevoel wat Tapas ooit beschreef, eindelijk weer eens niet zo braaf en gecontroleerd). Wat wel meespeelde denk ik, na een paar roséetjes; nu ik tóch de mist in ga, kan ik het maar beter meteen goed doen. Ik heb het gevoel dat ik een half jaar niet drinken heb ingehaald in één avond want ik voel me nog steeds een beetje moe!Om je vraag te beantwoorden: ik weet niet hoe het werkt. Je neemt toch bewust de eerste slok! Linksom of rechtsom is de wil om te drinken groter geweest dan de wil het niet te doen. En dat het me achteraf niet bevallen is weet ik ook weer. Maar eigenlijk wist ik dat al 20 jaar!En Anjo, goede, van die ganzebord, als ik maar niet in de put terecht kom, vind ik het zo wel goed. Gedane zaken nemen geen keer, ik moet ervoor zorgen dat de knop niet terug om gaat! en daar knok ik nu voor en dat lukt op zeker!Tapas, dat grote voorbeeld.... zo voel ik me zelf écht even niet meer. Dát begrijp je wel. Maar dank voor je steun he Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
hermiena Geplaatst 22 mei 2006 Rapport Share Geplaatst 22 mei 2006 Hey pietje, wat dapper van je dat je het zo eerlijk opbiecht!!Heel herkenbaar ook wat je schrijft, over even geen controle en rebbels zijn. Maar morgen ga je gewoon vieren dat je 6 maanden droog staat hoor!! Samen met je vriendje piggel. Je moet maar zo denken je weet weer wat het je niet opleverd en je weet nu weer waarom je er mee wou stoppen dus je gaat gewoon met frisse moed verder!! Mischien hebben we het af en toe nodig om even weer met onze neus op de feiten gedrukt te worden? zou kunnen toch? Dus meid, kop op schouders omhoog en gaan met die banaan!!Ik reageer morgen ff op je berichtje wil hier nog even lezen en dan naar bed, ben mega moe.Liefs Hermiena Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
tapas Geplaatst 22 mei 2006 Rapport Share Geplaatst 22 mei 2006 Femmy schreef ergens over drinken als je je manisch voelt en dat herken ik ook wel.. drinken uit baldadigheid en als beloning na iets moeilijks. En dan dat rare zwartwitte he.. als ik er eentje heb genomen maakt het toch niet meer uit... Ik drink meestal ook niet als ik me beroerd voel.. want dan werkt het niet.. maar meer als beloning na een dag hard werken, na een moeilijk gesprek.. om de adrenalinedip op te vangen.misschien speelde dat mee PP? omdat je in je eentje in een vreemde stad was?Ach, misschien moeten we ook helemaal niet naar de oorzaak zoeken, wat gebeurd is is gebeurd en kan je niet meer terugdraaien, je kan alleen maar weer verder vooruit kijken en ik heb er alle vertrouwen in! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
pietjepuk Geplaatst 22 mei 2006 Auteur Rapport Share Geplaatst 22 mei 2006 dank Tapas,nogmaals, ik heb er ook alle vertrouwen in hoor, ben wel geschrokken hoe weinig verder je eigenlijk bent dan in het begin. Maar, ik ga de boel niet ontmoedigen. Lekker door! Ik WIL dit niet meer meemaken. Nogmaals, Puntuitpuntennel zouden de kindjes van Houtje zeggen! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
verientje Geplaatst 22 mei 2006 Rapport Share Geplaatst 22 mei 2006 herken dit zoooo erg. Heb vijf jaar geen druppel gedronken, gewoon afkeer van de geur, van alles, één druppel en je bent terug naar af om in ganzenbordtermen te spreken, wilde dit niet eerder zeggen om niet te ontmoedigen, maar het is wél zo,.........sterkte pietjeVerientje Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Houtje Geplaatst 22 mei 2006 Rapport Share Geplaatst 22 mei 2006 Pietje, Ik was zaterdag eigenlijk niet zo vreeeeselijk geschrokken toen jij dat zei van die uitschieter: Ik zei vond direkt en meteen, dat de ervaring op zich een leermoment was dat je je goed ingeperd hebt denk ik...... en volgens mij weet je nu weer donders goed waarom je niet meer wil drinken....toch? Gewoon doortellen als je zelf vindt dat dat kan, jij bent jouw eigen norm en niet wij of de Cactus-Stekels.Ik zei zaterdag nog tegen TT (tante Til) eigenlijk is die drank een monsterstje in een rugzakje op je rug (weetje nog wel die Gremlins) als er één zijn kopje uit de rugzak steekt --- je draagt ze altijd bij je --- moet je rapido de rits weer sluiten en OP SLOT doen.Levensgevaarlijk......Maar vaak zijn kinderen er erg luchtig in.... zeg mam er lag hier gisteren een reep chocolade (die mam niet eens lust) ehhhh..... tja...... nou ik zal het maar eerlijk zeggen, we zijn gaan vechten. HO MAAR roepen de spruitjes dan, we weten het al, de reep heeft verloren !!!!Ze weten dat ik niet drink omdat het niet mag bij de medicijnen (ongelogen waar) en verbazen zich over de hoeveelheid spa, koffie en cola die ik wegtank.... nou ja zeggen ze dan beter een moeder die teveel moet plassen dan met teveel wijn....En ach PeePee zo gaat het de ene dag wat makkelijker dan de andere.Toch denk ik dat je een zekere stress overhad van je drukke schema de week daarvoor en misschien vond je onbewust dat je het "verdiende" wat zou jij zeggen tegen PeePee als jij de Cactus was? Dat is een leuke oefening.....Verder vond ik het zaterdag stik-leuk, voor herhaling vatbaar. Wel meer emo dan ik had verwacht, gek hoor (ik ben een muts, die conclusie klopt). Het nare bericht van Dick hakte er echt even in, is inmiddels in zijn geheel van het forum verwijderd omdat het niet voldeed aan de normen van positief en opbouwend reageren naar elkaar. Ik heb een berichtje gehad van de Modder-eters.Aangezien de klok alweer één heeft geheid en ik morgen met een nieuw baantje begin voor de zomer ga ik fris mijn donsdenkje in.PeePee, weg met die zorgen, heb je ooit wel eens iemand een dieet............Liefs je maatje Houten die het ook niet altijd allemaal weet, maar DIT TOEVALLIG wel. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Piggelmee Geplaatst 23 mei 2006 Rapport Share Geplaatst 23 mei 2006 Hier Spuit 11 nog even uit de K. Pot.Nietsvermoedend koppensnellend op het forum verscheen ineens het bericht van mijn buddy PP. Eerlijk, mijn mond viel open, "NEEEEE hè, het is niet waar, trut, doos, oen!!!!! Dit kan niet waar zijn".Bijna het eerste wat in me opkwam was: "ik neem er ook één!!!!", echt waar!Toen heb ik haar gebeld. Het hoe en waarom is heel moeilijk te achterhalen, maar daar ga je het dan toch over hebben, misschien ook wel uit nieuwsgierigheid. Het is eigenlijk nu niet zo belangrijk. Belangrijker is om gewoon door te zetten en we gaan het gewoon vieren, de 26e staan we gewoon allebei een HALF JAAR DROOG!!!!En zo is 't!!!Maar wat ik toch wel ff kwijt wil is dat het voor mij dus erg belangrijk is om een maat te hebben, ik trek me daar erg aan op, ook al hadden we de laatste tijd wat minder contact (ook omdat ik bij mijn zieke vader was - niet in het land waar ik woon -) en schrijf ik bijna niet meer op het forum. Het is een enorme steun! Dus toen ik las van PP's "uitstapje" wilde ik dat ook meteen, want ik vond er ineens niks meer aan in m'n eentje!!! Dat was de eerste reactie. Nu - úúúúren later -, na veel hete thee en diepe ademhalingen kan ik zeggen dat ik dus wéér een valkuil heb ontdekt. Het steekt raar in elkaar, want stel dat ik óók een glas had genomen (en daarna dus nog 10) zou PP zich nóg schuldiger hebben gevoeld! Ook al ligt de verantwoordelijkheid natuurlijk bij mijzelf.Enfin, lang verhaal kort: we moeten dus ook sterk zijn voor elkaar!We gaan door! We tellen door en we gaan het redden.Afgelopen week heb ik iemand ontmoet die al 20 jaar niet meer drinkt en die man zei na 20 jaar nog steeds wat wij nu zeggen: "ik heb genoeg gedronken voor de rest van mijn leven" en "beter geen drank dan teveel". Dat vond ik allemaal goede, helpende gedachten. Die man miste het ook helemáál niet en in een gezelschap valt het al helemaal niet meer op als er een paar niet drinken, het is gewoon o.k.!Vanavond de verjaardag van mijn man gevierd en ik heb het "item" maar gewoon in de groep gegooid en dat werkt erg goed. Het is - en blijft - een actueel probleem (de gremlin in het rugzakje) en het blijft goed om het ook in je omgeving te bespreken, het helpt echt.Daarna was het Spaatje rood weer gewoon lekker en klonk de muziek weer heerlijk en het dansen gaat zelfs veel beter zonder drank (moest toch weer even denken aan die val - bijna - tegen de kachel aan met m'n zatte kop van een half jaar geleden!). En PP, maat, op naar vrijdag hè! Pieker maar niet over het hoe en waarom, dat wordt vanzelf wel duidelijk mettertijd. Aan alle andere maten: hou vol, zoek steun en blijf elkaar helpen!groeten van Piggelmee Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Emma Geplaatst 23 mei 2006 Rapport Share Geplaatst 23 mei 2006 Ha St.M,leuk je weer es te horen. Ja, PP heeft ons wel een spiegel voor gehouden. Dus blijkbaar, na 6 maanden moet je nog steeds zo op je hoede zijn voor het duveltje.En Piggel, herkenbaar wat je zegt. Je "maat" doet het dus jij wilt ook! Of het is een soort van co-denpendencie? Dat je afhankelijk word van elkaar. Maar wel heel goed wat je dan later bedenkt, dat PP zich dan nog vervelender gaat voelen. Maar ergens zijn we toch afhankelijk van elkaar geworden. Vind ik boeiend om over na te denken, hoe dat al werkt voor een forum. Ik begrijp wel dat PP er een Puntenel achter wil zetten maar je maakt toch wel veel los. En dat is jouw verantwoordelijkheid nu niet meer. Jij hebt gezegd wat je wilde zeggen en hoe "wij" er nu verder mee omgaan is onze zorg. Maar er gebeurd blijkbaar wel wat met zo'n bericht. Groepsdynamiek op een forum.Mooi eigenlijk.Tot horens,Emma Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
pietjepuk Geplaatst 23 mei 2006 Auteur Rapport Share Geplaatst 23 mei 2006 okee,als we er dan nog wat aan kunnen hebben met zijn allen heb ik er weer vrede mee. Het is inderdaad ook raar dat ik eigenlijk bijna 'sorry' wil zeggen. Sorry Fleur, Sorry Piggel, sorry allemaal! Maar ik moet gewoon zeggen: sorry Pietje! En Houtje, zo 'onmenselijk' ben ik niet hoor! Dat heb jij in je fantasie van me gemaakt. Maar ik káán je verhalen vertellen...!!dank voor jullie steun en voor mij is het nu klaar. Het gaat níet meer gebeuren en ik ga weer extra ertegenaan.Fijne dag! En Piggelmee, ik hoorde het aan de telefoon, jouw nieuwsgierigheid. Ik dacht inderdaad, he maatje, UITKIJKEN, niet doen hoor! Het was écht niet fijn!!!!!! Echt niet!!! St Maarten, geen dank, graag gedaan! wilde ik zeggen, maar dan voor de grap! NIET GRAAG GEDAAN!!! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden