Spring naar bijdragen

voorbeeldfunctie ouders/kinderen


jessica

Aanbevolen berichten

Hoi,

Ik lees net een artikel over toenemend alcoholgebruik onder jongeren. Men heeft in den lande nu al veel ervaring met kinderen van 11-12 jaar. Ook schrijven ze in het artikel dat ouders het soms heel gewoon vinden dat hun kinderen drinken. (om verschillende reden). Vaak lijken ze de hoeveelheid drinken van eigen kind te onderschatten of de evt schade niet onder ogen te willen zien.
In het zelfde stuk geven ze advies voor ouders hoe hier mee om te gaan.
Ook rept men over voorbeeldfuctie van ouders. Ik voel me natuurlijk erg aangesproken. Ik vind dat ze wel gelijk hebben maar ik kan nog steeds niet de borrel laten staan. En daar baal ik dan wel weer van.
Ik probeer er wel rekening mee te houden. Pas drinken beginnen als mijn kind naar bed gaat of bijna naar boven. Maar ze komt nu op een leeftijd dat het naar boven gaan iets later mag en dan wordt het voor mij moeilijker om vol te houden niet te drinken waar ze bij is. Ik ben met die voorbeeld functie de laatste tijd veel bezig en over aan het denken. Het zou voor mij een reden kunnen zijn om te stoppen.
Ben ook wel eens bang voor lichamelijke aandoeningen door alcoholgebruik waardoor ik mischien niet meer volledig de ouder kan zijn die ik wil zijn. Ben nu ook vaak snel moe en daardoor geprikkeld. daar heeft ze last van denk ik. en ik zelf dan ook weer.
Dit gegeven is voor mij in een eerder stadium de reden geweest om te stoppen met drinken. Ik heb toen therapie gehad en heb tevens een jaar niet gedronken. Voelde me er heel happie bij, een soort overwinning. Uiteindelijk ben ik toch weer begonnen met drinken, heel langzaam. Kan niet eens meer de reden bedenken waarom ik na een jaar weer ben begonnen. Het zal ws wel tijdens het uitgaan zijn geweest. Hoe dan ook, het blijft mij wel worstelen, mijn verantwoordelijkheid naar mijn kind zowel in gezond blijven als in voorbeeldfunctie. Ik vind dat ik voor haar moet stoppen. Heb me dus opgegeven voor een internetbehandeling in de hoop dat dit voor mij straks een stok achter de deur kan zijn. Ik leun op de ervaring dat ik eerder een jaar ben gestopt en dit dus kon volhouden.

Jessica.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Jessica,
Ik ken de literatuur over dit soort onderwerpen een beetje, er is duidelijk een relatie tussen drinkgedrag van ouders en van hun kinderen.
Drinkende ouders (kinderen hebben dat zonder meer door hoor, ook als je probeert dingen stiekem te doen) vinden het normaler of minder problematisch dat hun kinderen op jonge leeftijd gaan drinken.
En die jonge leeftijd is nou juist zo bepalend voor de hersenschade die het aanricht.
Eigenlijk zouden kinderen pas tegen hun 18e voorzichtig kennis moeten maken met drank, dan zijn hun hersenen en hun emoties uitgerijpt. Dan kunnen ze makkelijker besluiten nemen over willen drinken.
Drank is er nou eenmaal in onze maatschappij, daar moet iedereen een keuze in maken.

Ik zelf heb tegenover mijn kinderen, bijna 13 en 14, open kaart gespeeld over mijn drinkstop. Toen mijn dochter hoorde dat ik hiermee bezig was heeft ze een tijdje stilletjes gedacht: mijn moeder, een alcoholprobleem? Wat heb ik dan gemist, hoeveel wist ik niet?
In haar omgeving wordt door veel anderen nl meer gedronken dan destijds door mij!
Ik heb hun mijn gevoel van afhankelijkheid uit kunnen leggen, en het gevaar van drank voor sommigen.

In elk geval zijn mijn kinderen, sinds ik gescheiden ben, een grote motivatie om mijn volle verantwoordelijkheid te nemen in drankgebruik. Dat voelt als extra steuntje in de rug.
Toch is mijn eigen streven naar onafhankelijkheid van middelen het allerbelangrijkste.

De extra stimulans die ik mijn kinderen kan geven als voorbeeld van een genuanceerde (niet)drinker werkt positief. Het alleen maar voor hun doen werkt niet, denk ik, dan maak je je weer afhankelijk van iets/iemand anders, de kracht en de motivatie moet je in jezelf zoeken. Zelfrespect.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hee Jessica, lang niet gezien zeg.

Wij zijn van dezelfde lichting zeg maar okt. 2005.
Ik schrik er wel van dat het volhouden na een jaar niet gelukt is voor je. Wat rot moet dat zijn, vooral voor je kids.

Die zijn mijn motivatie nog steeds om het wel vol te houden, want ik denk nog steeds dat één te veel is en 10 te weinig.

Gewoon opnieuw beginnen en kun je geen hulp krijgen via de Tactus en internet?

Groeten en blijven schrijven hoor,

Houtje=Houten gestopt op 28 oktober 2005.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Jessica,

Jammer dat je na een jaar toch weer bent gaan drinken. Voor mij waren mijn kinderen ook een belangrijke motivatie om uiteindelijk toch de beslissing te nemen te stoppen met drinken. Mijn kinderen zijn 21 en 17 jaar, en gaan dus ook regelmatig uit. Toen ik me aanmeldde voor de internetbehandeling, in juni, dronk mijn oudste zoon regelmatig heel erg veel als hij met vrienden ging stappen. Regelmatig trof ik hem 's morgens slapend in een stoel aan. Zijn fiets was vaak beschadigd, hij had schaafwonden omdat hij ergens gevallen was en kon zich daar dan niets meer van herinneren. Gelukkig had mijn jongste zoon, na één keer flink dronken geweest te zijn, overgegeven en de volgende dag een gigantische kater, besloten dat hij dat nooit meer mee wilde maken.
Ik realiseerde me terdege dat ik mijn zoon moeilijk op zijn drankgebruik aan kon spreken, als ik zelf ook regelmatig dronken was. Dat verwijt kreeg ik ook van hem. Naast de andere redenen die ik had om iets aan mijn alcoholprobleem te doen, was dit ook een heel belangrijke: een beter voorbeeld zijn voor mijn kinderen.

Ik drink nu vier maanden niet, en ik heb steeds meer de indruk dat dit ook op mijn kinderen het gewenste effect heeft. Mijn jongste zoon drinkt in het weekend regelmatig een paar biertjes, maar met mate. Na die ene keer heb ik hem niet meer dronken gezien, en ik heb goede hoop dat dat zo blijft.
Voor mijn oudste zoon is het inmiddels twee maanden geleden dat hij stomdronken thuis is gekomen. Hij drinkt wel bier als hij met vrienden gaat stappen, maar komt vroeger thuis (4.00 uur i.p.v. 7.00 uur), heeft geen nieuwe beschadigingen aan zijn fiets, zijn knieën, handen en broek zijn heel en hij weet nog wat hij gedaan heeft. Voor mij een enorme opluchting, en een extra stimulans om door te gaan met niet drinken.

Anna

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Petra, wat goed dat je het open met je twee kinderen het besproken. Deze aanpak zou denk ik ook wel bij mij passen. En natuurlijk heb je gelijk als je zegt dat ik de kracht en de motivatie in mijzelf moet zoeken. daar ben ik me op dit moment steeds meer van bewust. Het voelt nu voor mij als in een soort overgangsfase zitten in denken over drankgebruik.

Anna, goed man dat je al vier maanden niet drinkt. Ik hoop dat ook nog eens op mail te zetten. Ik kan me je zorgen voorstellen als je kinderen drank gebruiken en hoe hier het beste op te reageren. Zeker het aanspreken lijkt me dan lastig als je zelf het zelfde drinkgedrag vertoont. Grappig hoor, dat je nu al met je voorbeeldfunctie kleine veranderingen waarneemt bij je zoon. Voorbeeldgedrag werkt dus echt. Jij hebt het nu in de praktijk ervaren.

Wat ik nog niet zo goed weet (of niet meer weet) hoe ik mezelf kan oppeppen om dus niet te drinken, juist als de zin erg groot is. Ik hoop dat het (eindelijk) kunnen starten met de internetbehandeling mij in de overgangsfase kan helpen naar niet drinken.

Houtje, ja dat is inderdaad lang geleden. Dat jij je mij nog weet te herinneren. Ik ben lang offline geweest. maar zoals ik al aangeef, ik denk het nu nodig te hebben. Het gewoon wat anoniem van me afmailen. Gedachten, zorgen, vragen, delen aanhoren(lezen) enz.

Jessica

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jessica, hier een berichtje van een partner van een alcoholist, samen hebben wij een kind. Gelukkig is mijn partner nu sinds 2 jaar een niet drinkende alcoholist want kinderen lijden onder het alcohol misbruik van een ouder. Mijn zoon was 13 jaar toen alles hier op zijn hoogtepunt was en de bom barste, mijn kind heeft de ruzies meegemaakt, de onredelijkheid, onverschilligheid van zijn vader. Hij veranderde van een zelfverzekerde knul in een ventje wat 's nacht in zijn bed plaste van de zenuwen. Op dat moment had mijn partner echt niet in de gaten wat hij ons kind aandeed, als je vaak drinkt veranderd namelijk je gehele persoonlijkheid en zelf ben je echt de laatste die dat in de gaten heeft. Ook mijn partner dacht dat het allemaal wel mee viel en dat ons kind er niets van merkte want hij deed erg zijn best om zich normaal te blijven gedragen dacht hij (niet dus).

Laat dit svp ook voor jou een stok achter de deur zijn, om hoe moeilijk het ook is, de drank af te zweren, ook mijn partner heeft weleens gedacht, ach eentje moet wel weer eens kunnen, maar nee, echt het gaat gewoon niet, wat hierboven geschreven staat klopt echt: 1 is geen, 10 is teveel. Mijn partner staat nu 2 jaar droog en de situatie thuis is 100% veranderd, maar zie, toch kijk ik na al deze tijd nog op deze site, zie wat een impact het heeft op je medemensen.

Kom op ga genieten van je kind en geef het alle aandacht en liefde die het nodig heeft en verdient, echt de fles is geen goede vriend, de relatie tussen jou en de fles is een vriendschap die maar 1 kant opwerkt, jij vind misschien troost en steun bij die fles, maar de fles doet echt niets voor jou, sterker nog hij vernietigt alle kansen op een fijne relatie met je medemens, laat die fles niet winnen svp !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Sanne,

Fijn dat het tij is gekeerd in je gezinssituatie. Ik begrijp uit je mail hoeveel impact zijn drankgebruik op jou en jullie leven heeft gehad en nog steeds heeft. (Want je bezoekt nog steeds dit forum).
Bedankt voor je berichtje/ reactie, inderdaad voor mij een stok achter de deur. Ik neem je woorden mij dan ook zeer ter harte. Heeft jou partner hier hulp bij gehad of is hij zelf opgehouden met drinken. Is een kind hebben en je daar verantwoordelijk voor voelen ook voor hem nog een stok achter de deur geweest? Ik hoop dat het met je zoon goed gaat en dat hij zijn zelfvertrouwen weer wat terug heeft gekregen. De impact die het op jou en ook op hem heeft gehad stemt me droevig. Ik hoop dat ik alles optijd voor kan zijn.
Nogmaals bedankt voor je reactie en ik hoop dat het met jou en je gezin heel goed blijft gaan en dat wonden kunnen helen..

Jessica

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Jessica,

Fijn dat je er weer bent. Natuurlijk is het afschuwelijk voor kinderen om een alcoholist in huis te hebben.
Ik heb erop gestaan dat mijn zoon bij zijn vader ging wonen totdat ik het onder de knie had.
Hij drinkt geen druppel.

Ja ik weet dat sommige ouders er lacherig over doen, ze onderschatten de situatie blijkbaar.
Maar zoals wel vaker wordt het uit het verband gerukt, niet het drinken van jonge pubers maar de macht die de ouders daar over hebben. In die leeftijd hebben leeftijdsgenoten zoveel meer invloed dan ouders.
natuurlijk als een kind die ouders vaak te veel ziet drinken dan is dat geen goede zaak.
Wat ik zie, is dat ook kinderen waarbij de ouders niet drinken ook meegaan met de groep.
Het wordt dus ook tijd dat aan alcohol gebruik net zo veel aandacht wordt gegeven op scholen als aan de schadelijke gevolgen van roken.

Liefs,
Anjo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Anjo,
Je hebt gelijk dat voor pubers contact en voorbeeldgedrag van leeftijdgenoten een grote invloed op ze heeft. Ze zullen misschien wel allemaal gaan experimenteren, maar het idee dat je alcohol nodig hebt of dat alcohol 'erbij ' hoort is toch drempelverlagend lijkt mij.
Wat Anna beschrijft bij haar zoons is ook wel stimulerend in dit opzicht
Onderzoeken in deze richting hebben altijd betrekking op grote groepen, de trend die zich aftekent wordt natuurlijk niet door alle individuele gevallen bepaald.
Je hebt het gedrag (en de bevattelijkheid!!!!) van je kinderen niet levenslang in de hand. Gelukkig niet.
Wat ik belangrijk vind is dat mijn kinderen voldoende kennis van zaken hebben en in hun eigen tempo op het juiste moment beslissingen durven en kunnen nemen.
Wat wel overduidelijk is (en waartegen nu een klein beetje opgetreden wordt) is dat op jonge leeftijd, < 15 jaar, veel drinken (binge-drinken) een zeer grote kans geeft op alcoholafhankelijkheid op latere leeftijd. Dat schijnt een chemisch/biologische achtergrond te hebben.

Eens in de 2 weken toeter dronken worden is dan veel erger dan elke dag een glaasje. Terwijl dat niet makkelijk als problematisch gezien wordt is dat het toch!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...