Spring naar bijdragen

zondag 18 maart 2007


CPAS

Aanbevolen berichten

Helaas, ik moet zometeen weer werken, dus ik keer vanavond weer wederom.
Beetje genoten van het concert Visje (beter laat dan nooit)?
Hier nog even voor de muziekliefhebbers een liedje van het concert waar ik geweest ben (natuurlijk wel een opname van een ander concert). Ik heb er al de gehele ochtend naar geluisterd, en het is een schitterende, toepasselijke tekst (ook een schitterende man trouwens, maar helaas valt hij op deze opname weg tegen het scherm, sorry dames :) ) http://www.youtube.com/watch?v=LQYN4BOo_zQ
Voel je je weer wat beter Anjo? Nieuwe dag, nieuwe start...
Zo, ik ga even wat doen. Iedereen veel plezier gewenst met schoonmaken, luieren, forummen, en wat dies meer!!!

Groetjes Sabine

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 85
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Visje, fijn dat je zo genoten hebt. En goed zeg, dat jouw man je kan opbeuren zodat je wat meer kan zien. Dat zou in mijn geval niet mogelijk zijn, houdt ie gelijk een hernia aan over. En helaas ook voor mij is dit niet weggelegd om in zo'n menigte te zijn.

Anjo, fijn dat je weer schrijft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemiddag iedereen,

Dank je wel voor jullie reactie op mijn stukje tekst van gister. Dat was erg leuk om terug te lezen en ook fijn dat ik sw weer een beetje op aarde heb kunnen helpen.

@anna:
Ik heb juist nu ik niet meer drink veel minder last van angstaanvallen en zoek ook bewust de dingen op die ik voorheen eng vond. Ik durfde 'vroeger' eigenlijk heel veel en was ook vaak de eerste die de 'sprong' waagde. In de loop van de jaren ging ik steeds meer angsten voelen, in eerste instantie hielp het onder invloed zijn van van alles en nog wat me wel over drempels heen, maar naarmate ik langer gebruikte werd ik steeds angstiger voor van alles en nog wat. Misschien zou zelfs wel het plafond van mijn huis naar beneden kunnen storten.... Nou, toen vond ik het echt genoeg hoor.
Ik wil dit niet en het belemmerd mijn vrijheid. Het is een grote motivatie geweest om te stoppen met drinken en misschien wel 1 van de grootste motivaties dat ik er ook niet meer aan wil beginnen en ik merk dat ik weer steeds meer durf. Heerlijk is dat, wat een bevrijding.
Vervelend dus, dat dit bij jou precies andersom is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gaat wel weer. Ik zie persoonlijk het nut er niet meer van in en mijn Gosh wat is een grote Jan groot.
In de reclame even duur als een kleintje, je zou je letterlijk dood drinken.
nu weet ik ook wel dat de meeste mensen het niet drinken als thee maar wat een waanzin.
Het is mij dus ook niet gelukt dus gaat het door de gootsteen, die kan wel een ontstopper gebruiken.

In ieder geval het was angst dat ik probeerde weg te drinken, geen idee hoe en wat. Dus moet je dan blijven vertrowen dat het wel goed komt maar ik ben niet altijd moedig.

Kijk ik kan gemakkelijk stoppen en dan krijg ik soms een moment dat ik denk nu zo ik wel en dat kan ik dan ook gemakkelijk wegdrukken. Maar feitelijk veranderd er voor mij niets.
Ik lees het bij velen van jullie, het stoppen met drinken is een ding, je leven op nieuw opbouwen is iets heel anders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Mick en Anna.
Bij mij zijn de angsten ook minder als ik geen alcohol drink. Van de week na mijn kater van donderdag, had ik vrijdag er nog last van. Ik had op een geven ogenblik zelfs moeite om met de honden te wandelen.

Vroeger had ik me aangewend om alvast te gaan drinken, voordat ik wegging, juist om de drempel te verlagen. Dan was ik mijn haren aan het föhnen, met de sherry ( in die tijd) naast me.
Het was toen ook heel moeilijk om dat patroon te door breken en nuchter bij de mensen te komen.
Hier heb ik nu geen last meer van, maar nu heb ik wel medicijnen voor, die ik toen niet had.

Het patroon doorbreken, aangeleerd gedrag afleren en de alcohol laten staan. Het klinkt heel makkelijk, maar ik weet ook dat je na een half jaar niet meer aan alcohol denkt, je hebt het dan echt afgeleerd om bij bepaalde valkuilen te gaan drinken. Maar ja, het klinkt zo simpel....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dag allemaal, ik ben weer terug van een leuke morgen, latman is net op en nu een lunch voor mij en ontbijt voor hem aan het maken.

het waait nu wel hard, op de fiets was het geen lolletje vandaag, vlak bij ging er een boom om, en het spoor is ook gesperd, hoorde ik, door een omgevalen boom. leve de lente! nu lekker droog en warm, en hij roept dat het ontbijt klaar is. ik ga dus maar gauw! de rest komt later nog wel weer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Anna,

Ik ben zelfs gaan drinken omdat ik merkte dat ze angstaanvallen dragelijker maakte.
Angstaanvallen kunnen een teken zijn dat je denkt dat je het niet kan bol werken, gooi daar een depressie en een hang naar perfectie bij en ze hebben vruchtbare grond.
Bij mij werkte mijn AD er goed tegen. Het zo msschien een goed idee zijn om er met je huisarts over te praten.


Wat ik wel eens doe als mijn tafel er niet meer uitziet, is in wrijven met terpetine en dan goed afspoelen en opnieuw in de was. Wel buiten doen!
Of als je iets vaak in de was zet al de oude was verwijderen, daar heb je speciaal middel voor bij de DIY zaken, ook buiten doen. veel werk want na het drogen lichtjes opschuren en dan opniew in de was.

Het spijt me dat ik jullie gisteren zo ongerust gemaakt heb. Vraag me ook af waarom ik dat geschreven heb, verwachten ik dat jullie me kwamen redden? Onverwachtte file op de A58 :D
Sorry, bizar gevoel voor humor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bibelle, gezellige brunch!

SW, klinkt inderdaad zo makkelijk al die patronen doorbreken. Op laatst was bij mij wel elke aktiviteit verbonden met het glas. Of na de aktiviteit de beloning met het glas.
Ik heb inmiddels heel veel veranderd, maar er blijven zaken moeilijk. B.v. het telefoneren. Ik telefoneer nu veel minder, heb toch een soort drempelvrees voor de telefoon ontwikkelt. Tijd is een belangrijke factor, jezelf tijd geven om het bewust te doorbreken. Stapje voor stapje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi blacky,

Ik noem whiskey altijd Jan van een bekend whiskey merk dat Jan de Wandelaar in het nederlands is vertaald uit het Engels.
Normaal koop ik meestal een kleintje, je hebt ze in 3 maten, uit zelf bescherming.

Je hebt gelijk hij is ook een opschepper, je zo eens moeten horen wat voor gebral ik eruit gooi na het nuttigen :$

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Anjo, fijn dat je er weer bent. Waar zie je persoonlijk het nut niet meer van in, dat je gisteren hebt gedronken of wat anders. Het niet drinken brengt onzekerheden met zich mee die we eerder wegdronken. Als we niet drinken dan komen de onzekerheden naar boven waar we bang van worden. We moeten de onzekerheden (en onze angsten) leren kennen en er mee om leren gaan. Hoe beter we er mee om leren gaan hoe makkelijker het wordt om een nieuw leven op te bouwen. Dat heeft tijd nodig. Ik hoop dat je er achter komt waar jou onzekerheid (of angst) uit bestaat.

Of is het nou totale onzin wat ik nu schrijf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier langs de rivier staat een harde, frisse wind, de zon komt tussen de wolken door, heerlijk! Ik hou van maart, en ik hou van dit weer, verslijt me maar voor gek.

Anjo, blij dat je weer boven Jan bent. Inderdaad, niet drinken is een ding, maar er verandert niets als je je leven niet omgooit. En dat valt niet altijd mee, want niet alles kun je zelf veranderen. Voor mij is het ook zo dat ik al heel jong ontdekt heb dat drinken hielp tegen de angst. Niet het dronken zijn, het klinkt misschien gek, maar ik heb een hekel aan dronken zijn. Het is precies die roes voor de dronkenschap die mij hielp tegen de angst en om het leven aan te kunnen. Alleen kan ik niet stoppen als ik eenmaal zover ben.

Ik wil nu leren de angst zonder drank onder ogen te zien. De AD helpt wel tegen de algehele somberheid, maar kennelijk niet tegen angst. In ieder geval niet afdoende. Maar dan, toen ik nog dronk sloot ik me ook meestal op in mijn huis en deed ik alleen de noodzakelijke boodschappen en andere dingen buitenshuis. Dat doe ik nu minder. Misschien moet ik me maar aanwennen om op een vrije dag 's morgens heel vroeg de uitverkoop in te gaan, als het nog niet zo druk is. Als het niet zo heel erg druk is in de winkels gaat het wel. Ik zal er binnenkort eens over gaan praten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zonder de AD had ik het waarschijnlijk niet gered om van de angstaanvallen "af te komen".
Ik had het ongeveer 22 jaar geleden zo erg, dat ik bijna nergens meer kwam. Ik wilde toen absoluut geen medicijnen, want ik had mijn alcohol toch...
Ik ben toen op 1 april (geen mop) met de alcohol gestopt en met de AD begonnen en met een half jaar gebeurde er iets wat ik nooit voor mogelijk had gehouden. De wereld ging letterlijk en figuurlijk voor me open, want na een half jaar ging ik solliciteren en ben dat zelfde jaar op 13 oktober met mijn nieuwe baan begonnen.
Ja, soms moet je kiezen uit twee kwaden, ik koos toen voor de AD, helaas zit ik nu weer aan beide.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Anna, via internet kan je ook heel leuk en goedkoop winkelen, het is vaak ook nog goedkoper. Ik vind het altijd een leuke sport om iets zo goedkoop mogelijk op het internet te bestellen. Ben dan ook wel heel handig geworden in googelen.

Wat is eigenlijk AD. Ik ben nog niet zo thuis in de afkortingen. Zo wist ik ook niet waarvoor Jan voor stond, kon ik natuurlijk wel raden. Jan de Wandelaar had nooit mijn voorkeur, laat hem maar lekker weglopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stien, ik heb dat ook, dat ik moeite heb met telefoneren. Alleen mijn kinderen en mijn zus bel ik spontaan, maar andere mensen heb ik moeite mee.


Op mijn werk moest ik altijd een stappenplan maken, voor mijn mentorkinderen en doelen stellen, maar ik denk dat ik nu voor mezelf maar eens een stappenplan ga maken.
Ik kan nog voldoende stappen voor mezelf bedenken en waarschijnlijk wordt mijn doel dan ook beter bereikt.

Het voordeel van het plan is, dat sommigen denken, dat ze niet voor uit gaan, maar als je dan na 3 maanden de stappen en doelen gaat evauleren, dan zie je dat de meesten voor uit zijn gegaan zonder dat ze het in de gaten hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dag allemaal, was ik toch bijna op de bank in slaap gevallen, het was ook vroeg vanmorgen. nu dus maar even wat nuttigs doen.

@corinne: je vroeg naar het soort werk dat ik doe. nou dat is lastig uitleggen. ik werk als free-lancer voor een vrijwilligersorganisatie. ik doe daar van alles, net waar ze me nodig hebben: begeleiden van vrijwilligers, lezingen houden, vergaderen met werkgroepen en bestuursleden, op kantoor een beetje de boel op orde houden en de vaste krachten aansturen. omdat we veel met vrijwilligers werken zit er ook veel werk bij in het weekend, omdat velen van hen overdag een eigen baan hebben. ik ben dus zelden langer dan een paar uur op dezelfde plaats, en met heel wisselende omstandigheden, soms alleen, soms met tientallen anderen.
dat maakte ook dat ik in het verleden heel gemakkelijk stiekem kon drinken; een fles in de tas bij de dikke mappen met vergaderstukken, en dan voor de vergadering even naar het toilet......; of een fles achter een losse plank in het keukentje van een andere locatie, of... je kunt het zo gek niet noemen of er stond wel ergens iets.
moeite met groepen (angst en gebrek aan zelfwaardering), moeite met telefoneren, angst om onderuit te gaan, en overal geheime slokjes. voor zover ik weet heeft niemand ooit iets gemerkt, ik deed nogal stoer als er op het werk werd gedronken (na bestuursvergaderingen vaste prik: met al die vette auto's met 6 airbags en radar-verklikkers durven die heel wat weg te werken voor ze instappen) en ik maar stoer de bob uithangen met mijn kleintje: ik drink niet als ik moet rijden (en dan thuis minstens de dubbele hoeveelheid in mijn eentje innemen)
nu ik gestopt ben zien zij geen verschil. ik krijg op mijn werk dan ook geen applaus, al valt het werken me zonder drank wel moeilijker.
gelukkig heb ik jullie en mijn man en mijn kinders, dus applaus krijg ik privé gelukkig wel. overigens: vandaag is het 4 weken, en bovendien ook nog eens een hele maand (dat is het voordeel van stoppen in februari, dan vallen die 2 jubilea samen)
ik heb alle geheime locaties in de afgelopen drie weken leeggeruimd, viel nog niet mee, want mijn tassen puilden uit van de lege flessen. maar die verleiding is nu in elk geval weg. nu volhouden, en in elk geval niets meer in huis halen.

vanmorgen een leuke lezing gehouden, met leuke reakties. gelukkig niet te lang, ik wil ook wat aan ons weekend hebben. morgen nemen we allebei een vrije dag, gaan we naar een tante van mijn man, die hier in de buurt woont; voor hem hier vandaan dichterbij dan bij hem vandaan.

@stien: ik kan dus niet vanaf elke werkplek mailen, meestal wel op donderdag, als ik op het hoofdkantoor langs moet voor declaraties en andere financiële rompslomp. dan probeer ik het zo te plannen dat ik er tussendemiddag ben, heb ik even voor mezelf, en zie ik zowel de donderdagse ochtend-als de middagploeg langskomen. en daar zitten nu net een heel stel gezellige mensen tussen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bibelle, proficiat met je maand alcoholvrij: :musicnote: hartstikke goed van je!
En altijd een reactie voor iedereen over, lief van je.
Als je na 50 dagen verder gaat beslissen moet je dat echt vanuit je zelf doen. Ook al is je mannie nog zo lief, je moet niet een borrel mee gaan drinken omdat hij zich ook aan jou aanpast en bij jou niet drinkt. Ergens lijkt me dat toch een verkeerd argument. Kijk goed bij jezelf naar binnen wat je nu echt wil en wat jij het fijnste vindt. Maar ook ik kan me niet met jou keuze bemoeien. Tot nu toe ga je in ieder geval goed!

Robbie, ook ik heb een chocolaverslaving. Maar die had ik ook al toen ik veel wijn dronk! De combinatie deed me alleen maar meer eten. Beter een "paar" chocolaatjes dan een fles wijn denk ik dan maar.

Corinne, wat kunnen mensen elkaar veel leed aandoen he. Rot dat je vroeger gepest werd. Je zegt dat de alcohol nu de pester is. Dat doet me denken aan een uitspraak van een psycholoog tegen mij: doe jezelf niet aan wat ze je vroeger aandeden.
Goed dat je er nu in ieder geval bewuster mee omgaat: bewustwording is heel belangrijk en het begin van het aanpakken van je problemen.

Rosie, fijn dat je je op het moment wat positiever voelt. Inspiratiebronnen: zie ze, herken ze en gebruik ze!

Blacky wauw 200 dagen: :rose: Dat geeft ons moed!

Anjo, gelukkig je bent er weer. Nee ik denk niet dat je wilde dat we je kwamen redden, je was te snel weer weg. Doe rustig aan meisje.

Het drinken voor je weggaat: net als zovelen deed ik dat ook weleens. Een halve fles wijn voor de ontmoeting met de collega's van mijn geliefde, een flesje voor de housewarming van de nieuwe buurman.
En achteraf denken: oh god ben ik niet te aangeschoten geweest?
Nu merk ik dat ik het contact met mensen kwijt raak als ik drink. Ik hou meer contact met de werkelijkheid en met mensen als ik niet drink en dat geeft me eigenlijk een veel zekerder gevoel.

liefs,
Kate

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kate, wat je zegt over dat zekerder gevoel ervaar ik eigenlijk vandaag pas erg goed.
Gisteren niet voor, tijdens en na de verjaarsbezoek gedronken. Normaal gesproken zou ik vandaag alles zoveel mogelijk nagesproken hebben met mijn man. Ik was altijd zoekende naar hetgeen ik toch door de drank gemist had, verkeerd begrepen had, niet bemerkt had enz. Totaal geen last van vandaag, heerlijk.
Wel ben ik net even op de bank gaan liggen, heb toch weer vast geslapen. Daar heb ik de laatste tijd vaker behoefte aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi anjo ,
hartelijk bedankt ivm je vertaling van jan :-))
hier in belgie is het nog altijd slecht weer .
persoonlijk ben ik ook een heel klein beetje boos omdat door mijn partner er niet aan gedacht wordt dat het vandaag de verjaardag is/was van mijn ma .
heb wel al voor morgen een mooi boeketje paasbloemen gehad , dus is mijn boosheid een beetje minder :-))
juist bezoek gehad van een vriendin welke ik leren kennen heb via internet en ja het is tot nu toe een fijne dag geweest , eventjes is het minder geweest toen ik met mijn broer in japan belde samen hebben wij een potje gehuild .
en wat kate schrijft ivm mijn 200 dagen ooit heb ik mij ook op getrokken aan andere mensen en eerlijk gezegt doe ik het nog dagdagelijks , als er een iemand was die niet geloofde dat het zou lukken dan ben ik persoonlijk het wel .
maar voor mij blijft het gewoon dag per dag
groetjes blacky

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Bibelle,

Toch een leuke, afwisselende baan heb je.
Ik merk echt een overeenkomst. Jij bent, net als ik, huiverig om naar mensen toe te gaan (vooral als je ze nog niet kent, of er veel van je wordt verwacht).
Gelukkig heb ik nooit in mijn werk alco gebruikt, maar als ik moest gaan telefoneren met iemand (meest hooggeplaatsten), dan moest ik toch eerst een heleboel moed verzamelen.
Mijn pianomaatjes hebben het nooit aangegeven, maar hen kom ik altijd met een forse dosis op. Anders slaan mijn handen vreselijk aan het trillen. (Ik heb dan inderdaad een ladinkje bij).
Presentaties geven, daar heb ik me nooit voor opgegeven. Ik heb het wel een keer moeten doen, mijn (leidinggevende) collega was ziek en de andere had een afspraak, en de demonstratie, uitleg over het gebruik van onze sociale kaart moest toch doorgang vinden. Heb ik dus gedaan, dat ging goed (in die tijd dronk ik nog niet). Was op zich ook wel grappig, omdat zich dat nog in de beginperiode van PC-gebruik afspeelde. Ik heb er toen nog voor gezorgd dat de handleiding van het programma toch wat meer op "dummies" werd opgesteld.
Trouwens, wat ook wel leuk was, alle deelnemers aan die cursus hebben goede contracten opgeleverd. Kennelijk beschik ik toch over enige overtuigingskracht.
Maar in wezen ben ik een (directie)secretaresse die het liefst op de achtergrond fungeert.
Als ik op visite ga, ben ik ook altijd heel matig en drink achteraf eventjes behoorlijk door.
Sinds ik wegens een reorganisatie werkloos ben, doe ik zelf aan vrijwilligerswerk, nl. Nederlandse taallessen aan allochtone vrouwen, die door omstandigheden nog niet rijp zijn voor de ROC's.
Dit is leuk werk, dat mijn geduld echt op de proef stelt, af en toe, maar geeft ook veel voldoening.
Ik heb tot op heden aan Turkse en Marokkaanse vrouwen les gegeven. Eerlijk gezegd vind ik de Marokkaanse gezinnen de leukste. Niet opdringerig gastvrij en vol humor. Ik voel me er heel erg thuis.
Maar ik zou echt wel weer alles willen aankunnen zonder die alco. En ik mag mijn werkloosheid niet als excuus gebruiken om me maar te laten hangen. Al kost dit moeite, ik heb gewoon te veel vrije tijd. Ik weiger mezelf op te geven, al is het in de eerste plaatst voor mezelf, maar ik heb nog 2 studerende kinderen en die hebben ook zo hun recht op een nuchtere moeder, net als mijn man recht heeft op een nuchtere vrouw.
Dat nuchtere wil ik dus weer bereiken en dan behouden, dat is mijn insteek.
Het forum en de behandeling is daarbij echt een steun voor me.
Ik wil het redden.
Willen is kunnen, is de slogan van een van de herstellingsoorden (somatisch) in Nederland. Ik wil, dus ik kan, maar ik erken het, ik kan het niet alleen.

Groet
Corinne
P.S. Ik raak altijd ontroerd door jullie onderlinge gesprekken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...