Spring naar bijdragen

donderdag 22 maart


bibelle

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 52
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

stien,
Gefeliciteerd met je jongste. Lekker gevoel lijkt me dat.

Visje,
Fijn dat je het forum niet meer zo nodig hebt. Ik denk ook dat dat juist heel gezond is.

Mick,
Ik zal het hoogstwaarschijnlijk gemist hebben maar wat is zazan?

Lief dat jullie meeleven. Maar ik ben echt oke. Heb net met dochters 1+2 gebabbeld en omdat ik rustig ben zijn zij dat ook. Ik heb het alleen verteld in het geval dat ik uit mijn slof schiet.
Dus het liefst wil ik gewoon totdat ik weet wat er ongewoon is.

Rosie, gaat het een beetje?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo denk ik ook Kate en zo heb ik dat ervaren in mijn verwerkingsproces.
Eerst inzicht krijgen in het eigen onverwerkte leed van vroeger, herbeleven, een plaatsje geven en in de praktijk mee leren omgaan.
Gaan voelen op welk slinkse manieren ouders mij in de steek hebben gelaten.
Pijnlijk...nou en of.
Niet meer weglopen, je eigen pijn en verdriet van vroeger niet meer ontvluchten is een belangrijk onderdeel geworden van mijn herstelproces omdat ik anders geen inzicht had gekregen in het verleden leed en ik mijn ouders niet had kunnen vergeven welk geestelijk leed zij mij hebben aangedaan.

Liefde ontbrak vroeger en ik heb veel gemist door mij later de liefde van mijn dierbaren te ontzeggen, te weigeren omdat ik daar niet mee om kon gaan.
Ouders veranderen is niet mogelijk, wat je niet hebt kun je niet geven.
Maar ze blijven verantwoordelijk voor het gezin en de opvoeding.
Dat ouders slachtoffer zijn van hun eigen opvoeding vind ik een dooddoener die doet vermoeden dat jij en ik dan maar genoegen moeten nemen, met wat ons is aangedaan.
Vergeet het maar...

Als ik mijn ouders (reeds overleden)zou kunnen vertellen dat ik hen vreselijk heb gemist in mijn jonge jaren weet ik het antwoord al.
Ik ben weer het ondankbare kind waar alles voor is gedaan.
Moeite nog kosten zijn gespaard voor mijn opvoeding.

En dat terwijl ik er vroeger een pak slaag voor over had om een beetje aandacht.
Ik jatte een zakdoek van pa uit de linnenkast om hem per dag bij me te hebben.
Terwijl in de slaapkamer van pa en ma komen doodzonde was.
Geen risico was te groot om gezien te worden, een aai over de bol.
Een oogopslag of glimlach wat mij het gevoel had gegeven dat ik er mocht zijn, was voldoende geweest.

Liefde heeft vele gezichten en het heeft tot ik stopte met drinken.. geduurd voor ik liefde ...dus mensen...toe liet in mijn leven.
Nu ik mij op het pad van de liefde heb begeven hoef ik niet meer te drinken, wat voor mij een bewijs is dat mijn geestelijk ontwrichte situatie van vroeger alles heeft te maken gehad met mijn verslaving ...

Dus beste mensen in belang van het verwerkingsproces en vermits je nu nog last hebt van de vroegere invloed van ouders op je huidige leven, haal ze dan van hun voetstuk.
Niet al te letterlijk wel te verstaan.
Zelf heb ik dat proces stapsgewijs in therapie verwerkt zonder ouders, deze waren niet bereid dat samen met mij te doen.
Met hun was niets mis , ik had mezelf in de nesten gewerkt, zij schaamden zich voor mij.
en weer voelde ik het verschil tussen voorwaardelijke en onvoorwaardelijke liefde.
Ik voelde me in de steek gelaten.
Ik heb in die tijd afstand moeten nemen van mijn ouders om de liefde die ik zo heb gemist uiteindelijk bij mijzelf te vinden.

Nu ik mijn pijn, vreugde en verdriet niet meer ontloop heb ik mijn ouders vergeven wat ze mij hebben aangedaan en dat is goed zo.
Het is goed mogelijk dat één mijn kinderen bij mij aanklopt met de boodschap dat hij mij vroeger heeft gemist.
Dan zal ik nederig mijn hoofd moeten buigen en naar ze luisteren en mijn excuss aanbieden.
Want ik ben ook zo'n vader die zijn kinderen geestelijk emotioneel in de steek heeft gelaten.
Maar met het grote verschil dat ik de circel van mijn geestelijk onvermogen en verslaving heb doorbroken en mijn verantwoordelijkheid heb gepakt.

En dat kan ik van mijn ouders niet zeggen.

Rudy

Link naar opmerking
Deel via andere websites

gefeliciteerd marieke,
ik hou ook ineens geld over, nu ik niet meer met tassen vol flessen naar huis ga, en daarnaast allerlei andere zaken kocht, omdat ik niet wilde dat het kassapersoneel dacht dat ik alleen maar drank kocht. dus dat werkt dubbel: geen drank en geen camouflage-inkopen. ik heb nog voor 2 jaar waspoeder, shampoo, lucifers, wc-papier en ga maar door, en dat in mijn kleine huisje. geld maakt niet gelukkig, inderdaad, maar nu ik meer heb, en dat aan mijzelf te danken heb, ben ik er extra blij mee. ik heb het opgeteld: in 5 weken al zo'n 235 eurotjes. ik ga ze sparen voor een nieuwe grote moderne tv, denk ik.
het eten is (eindelijk, ik rammel) klaar. tot later.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rudy,
Soms wordt ik moe van het gevecht tussen mijn gevoel een plaatsje geven en de hedendaagse praktijk. Ik heb het gevoel soms dat ik het één net verwerkt heb en het volgende dient zich weer denderend aan.
Ouders kun je niet veranderen daarom moet ikzelf een weg vinden om hier mee om te gaan. Ik ben nu eenmaal gevoelig en daar wordt geen rekening mee gehouden. Alles mag tegen mij gezegt worden, ik ben geduldig heb een luisterend oor. Maar eenmaal weer op mijzelf raak ik helemaal van streek, want ik ga geen discussies meer aan, hoewel mijn moeder wat graag over vroeger praat. Maar weet je het is zo makkelijk te vertellen over je vader die niet meer leeft, die geen weerwoord kan geven. Gedoceerd weet mijn moeder telkens op nieuw nieuwe feiten van vroeger op te rakelen. Mijn man weet haar altijd te doorbreken, ik laat haar begaan. Enerzijds wil ik alles graag weten, anderzijds denk ik .......te laat, nu niet meer, genoeg, waarom, wat voegt het toe, wat moet ik ermee, en ga zo maar door.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedenavond, ik kom me ook nog maar heel even melden. Ik heb een waanzinnig drukke dag gehad, en ben helemaal bekaf nu. Het hakte er ook weer aardig in.

Frannie, dank je wel voor je uitleg. Soms denk ik wel eens dat er geen toeval bestaat. Toevallig vanmiddag kreeg ik de opdracht om, als ik er tenminste de energie voor heb, na te denken over het ontstaan van mijn onzekerheid. En nu lees ik bij jou dat het helpt te weten waarom je op een bepaalde manier reageert, of waar je angst vandaan komt. Precies, en daarom het ik het af en toe nodig om openlijk over mijn beleving te schrijven.

Robbie, veel succes verder. Fijn dat het goed met je gaat.

Anjo, we begrijpen het sowieso wel, als je een keer uitvalt, maar bedankt voor je uitleg. Ook heel veel beterschap voor je ex, en lief dat je zo'n steun bent voor je ex en je kinderen. Zorg je ook goed voor jezelf? :heart:

Kate, voor mij geldt hetzelfde als voor jou. Ik heb het nodig om eerst onder ogen te zien wat ik allemaal heb meegemaakt, en vooral om dit keer ook MIJN gevoel daarbij toe te laten. Als ik het blijf wegdrukken verandert er nooit iets, en zonder verandering is vooruitgang onmogelijk. Maar het is pijnlijk, af en toe, en het kost enorm veel energie.

Stien, gefeliciteerd met het afstuderen van je zoon. Wat zul je je trots voelen! Ik wens je een heel erg fijne dag morgen, geniet er maar van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Anna,
Dat herken ik ook in wat je wel eens vaker geschreven hebt: ik mocht ook nooit voelen wat ik echt voel.
En omdat het pijnlijk is drukte ik het zelf ook vaak weg.
Maar weet je, hoe pijnlijk ook, het is de moeite waard om van jezelf te mogen voelen.
En om degene te worden die je echt bent.
Ik ben opgehouden aan een toneelstuk mee te doen en heb voor mezelf gekozen.
En ja dat heeft veel energie gekost. Maar uiteindelijk kost het meer energie om je anders voor te doen dan wie je bent.
Het loont. En je bent het waard. Jij hebt ook het recht om jezelf te mogen zijn.

liefs,
Kate

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je wel Kate. Weet je, het moeilijke is dat ik nog steeds twijfel aan mezelf. Dat ik nog steeds heel vaak denk dat ik degene ben die het allemaal verkeerd interpreteert/begrijpt/voelt. Maar ik ben er zo moe van, om altijd maar mezelf geweld aan te doen, dat ik dan nog liever fout zit. En heel diep binnenin me zit ook iets wat ertegen in opstand komt om altijd degene te zijn die fout zit, en dat ook een keer gelijk wil hebben. Nou ja, ik weet het ook niet. Het is nogal verwarrend allemaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nee hoor, Kate ik lees even mee.
Al ben ik ook zo weer weg, net als jij fan van GA maar ook van House maar ik vergeet het altijd.... ik vind Hugh Laurie gewoon zo lekker Engels. Ook al spreekt hij hier met een goed Amerikaans accent
zo ""analretentive""

ja, het is vandaag heel erg stil op het forum.

Heeft iemand nog wat van Water gehoord?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Anna,

Ik denk dat het heel gezond is om even te checken of je het wel van de andere kant bekeken hebt maar
jouw gevoel is wie jij bent en daar moet je in eerste instantie op vertrouwen.
Je gevoel is het enige dat je niet hoeft aan te passen aan de buitenwereld, het is van jou en alleen van jou.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik loop mijn hele leven al de dingen van de kanten van anderen te bekijken Anjo, omdat ik geleerd heb niet te vertrouwen op mijn eigen kant.

Ik weet niet of Water wel eens iemand een pb stuurt. Ik heb in ieder geval niets van hem gehoord, en dat zit me dwars. Jou ook denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

filmpje uit, manlief gaat nog even de vuilnisbakken legen, en het oud-papier wegbrengen, ik doe morgen de glasbak -eitje, sinds ik niet meer drink- wat kan hij een hoop papier produceren als hij een stuk moet schrijven, zeg, een halve boom per dag; leve het milieu. (en ik dacht vroeger heel naief dat de computer een besparing aan papier zou opleveren)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi allemaal, hier alles goed, rustig dagje ervan gemaakt.

@ Marion, je vroeg me gister hoe het gaat een leven zo zonder alcohol.

Ik heb afgelopen 2 weken een paar keer behoorlijk last gehad van wat erg heftige trekmomenten die ik heb kunnnen opvangen door stom weg in bed te gaan liggen omdat ik mezelf niet vertrouwde.
Dit alles had te maken met een enorm stuk onzekerheid en bindings angst.

Ik ben i.o.m de verslavingsarts gestart met Refusal ( je wordt erg ziek als je ook maar iets van alcohol inneemt).

Dit geeft mij een enorm stuk rust moet ik zeggen. Er gaan nu dagen voorbij dat ik niet aan drinken denk en ook het smeden van snode plannetjes maken heeft geen zin meer.

Ik heb afgesproken om dit de 1 ste 3 maanden aan te zien en te kijken hoe het verder gaat.

Ik had gewoon een flinke stok achter de deur nodig en ben blij dat ik dezekeuze heb gemaakt.

Ik kan nu vollop genieten om nuchter een heerlijk gevoel binnen te laten komen en dat is iets wat ik nooit eerder heb ervaren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bibelle,

Inderdaad is sinds het computertijdperk het papierverbruik flink toegenomen.
Vroeger zette men nog wel eens een komma'tje met de pen, nu draait men het hele stuk weer uit.
En dan niet te vergeten de mensen die een stuk van bv 15 blz opnieuw uitprinten, omdat ze op blz 7 een klein foutje hadden gezien.
Bovendien lezen de meeste mensen het liefst van papier af.

Zo is het.

Groetjes
Corinne

Link naar opmerking
Deel via andere websites

mick, bedankt voor je link naar zen; ik had (eerder deze week, uit jouw beschrijving van die kinderen die binnenkwamen) al zo'n idee dat ik daar vroeger ook wel eens mee bezig ben geweest, een weekend gedaan; maar het was allemaal weggezakt.

ik heb nog een schuin laag bankje van dat weekend over, maar ik zag op de foto's dat je het ook met kussens kunt doen; of gooi ik de dingen door elkaar, en was wat ik 25 jaar geleden deed iets anders?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja, dat van dat komma'tje herken ik bij mijn latman: maar hij draait alleen de ene bladzij waarop de wijziging moet komen, uit. maar met de pen? dat heb ik hem al geen jaren meer zien doen.

ik bewaar alle papieren waar nog een witte achterkant aan zit, een bont gezelschap van papier, reclame, begeleidende brieven, rapporten van instellingen waar men geen 2-zijdige printers schijnt te hebben, enz.

ik werk voor mijn lezingen en lessen altijd met a-5 formaat; als ik gebruikt papier liggend gebruik in 2 kolommen, dan vouw ik ze dubbel, nietje erdoor (of gaatjes ponsen voor een snelhechtertje) en mijn stuk kan mee onderweg, en dan 's avonds de oudpapierbak in. zo demp ik mijn schuldgevoel voor de vele kilometers die ik in de auto zit bij het werk, en naar mijn Mutti.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve Mieke

Ik vind het fijn dat het zo goed met je gaat.
Geniet er lekker van meid, je hebt genoeg narigheid gehad.

Ik heb vanavond 3 halve liters gedronken.
We hebben 5 april een beslaglegging, het gaat beginnen.
Het werd me allemaal een beetje te veel.
Ik probeer nu te stoppen met drinken,

We gaan nog wel een keer samen koffie dronken hé, als je naar je dochter gaat.
Nodigen we Ferry ook uit, woont dicht in de buurt.


liefs Marion

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik keek net nog even naar onze berichtjes: we hebben de 400 van gisteren vandaag volgemaakt, dus dat hebben we bereikt; net als bij adb: kleine stapjes zijn ook stapjes, en uiteindelijk bereik je ook het doel, ook al is het in meerdere stappen. gisteren en vandaag samen toch 400.

tot morgen,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...