Spring naar bijdragen

woensdag 25 april

bibelle

Aanbevolen berichten

• Antwoorden 120
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Blacky, in een woord verschrikkelijk wat er geburd is.
Het is dan ook geen wonder, dat je door zulke tv beelden gaat dromen.
Gelukkig heb je vandaag iemand gebeld, die je heeft kunnen bijstaan.
Goed dat je dat gedaan hebt.
Ik hoop dat het nu een beetje beter gaat en dat je vannacht lekker zult slapen.

Het regent hier nu in de Achterhoek, maar ik hou het droog;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Blacky,

Dank voor je toelichting. Nare ervaring.

De kleur van de lampjes der afwezigen is: blauw.
Die der aanwezigen is: oranje.

Ben je wel ingelogd, maar doe je al enige tijd niets op het forum, wordt je lampje ook blauw.

Maar het gekke is, dat als ik uitlog, mijn lampje nog enige tijd oranje blijft. Als ik echter wil schrijven op het forum, moet ik me dan wel opnieuw aanmelden.

Zelf kijk ik altijd onder "home" en dan verversen, om te weten wie er zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hihi Marion, je bedoelt een snelkoppeling......ik ga ook altijd rechtstreeks naar het forum zonder te hoeven inloggen.

Blacky, vreselijk wat jij meegemaakt hebt zeg!! Suicide is altijd erg, maar op deze manier......:o
Van je af schrijven helpt vast tegen je vreselijke dromen!!

Hier is het nog steeds bloedje heet.............

Ik ga aan het eten beginnen, eet ze voor straks en wellicht tot laters!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb mijn inloggegevens niet laten onthouden door de computer.
Mijn kinderen zitten nog al wel eens op mijn computer, vandaar.

Ik ga nu ook de voorbereidingen tot het koken en het koken ter hand nemen.

Spercieboontjes, bieflapjes en aardappeltjes.
Ik ga er denk ik een lekker dikmakend gepeperd botersausje bij maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo die is weer doorgespoeld, uiteraard met water.
Ja, ik heb nu de gewoonte zéér vroeg warm eten te eten en vroeg te koken. Vroeg koken deed ik al op de gekste tijden i.v.m. de werk en sport gewoontes van de mannen. Maar nu eet ik ook graag vroeg en verdrijft mijn trek en ga direkt al over op de koffie. Dan is mijn moeilijk uurtje weer voorbij.
Nu eet ik wel altijd achter de computer met mijn bord en zat het forum bij te lezen.

Blacky, bij jouw bericht schoot dus die doperwt in het verkeerde gat. Ik ben waarlijk toch echt geschrokken hoor. Geen wonder dat jij hier problemen mee hebt en de nodige nachtmerry's. Wat afschuwlijk om dat mee te moeten maken. Houdt me nog wel één ding bezig, als het suicide was heeft je moeder nog iets nagelaten als een brief of iets dergelijks. Ik bedenk me wel dat dit zeer persoonlijk is, en dat het al heel wat is dat je dit op het forum hebt laten weten. Dus als je er niet verder over schrijven wilt begrijp ik dat best.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo mijmerend in de zon vanmiddag lag ik te denken aan de voor en nadelen van het gebruik van alcohol. Raar misschien, maar komt er een heel ander rijtje aan bod. Namelijk de nadelen van de voordelen. Je houdt geld over door geen alcohol te gebruiken, maar kilo'tjes verdwijnen, kleding wordt te groot, ben weer gaan sporten, badpak wordt te groot. En zoals Marion herbalive kost ook niet niets, nieuwe clubs bezoeken enz. Dan moeten er ook voordelen van de nadelen zijn toch?
Nou ja zal wel van de warmte komen die kronkel in mijn kop.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat is trek of craving.

Indien je het leven accepteerd zoals het op je af komt accepteer je ook de trek momenten.
Accepteren betekend voor mij, niet meer ontkennen.
Niet meer ontkennen is onder ogen willen zien dat er trekmomenten zijn en durven kijken waar de trek vandaan komt en deze bespreekbaar proberen te maken.

Ik heb zelden of nooit trek aan drank.
Op het moment ik vroeger weerstand bood aan de trekmomenten verergerde de trek.
Hetzelfde is denk ik te vergelijken door aan woede haat angst of wrok voeding te geven door weerstand te bieden of er tegen te vechten.
Door tegen de trekmomenten te vechten geef je er voeding aan en worden deze erger.
Door de trekmomenten of emoties of het leven te accepteren of het een deel van mij is, ontstaat er ruimte naar de trekmomenten of pijn of verdriet te kijken en ontstaat ruimte er wat aan te doen.

Door na verloop van jaren inzicht te hebben gekregen in mijn problematiek en anders met mijn emoties en gevoelens leren omgaan, zijn de trekmomenten ook grotendeels verdwenen.
Ieder inzicht of emotionele omslag verinnerlijken betekende meer rust en vrede in het lijf.
De duidelijkheid die ik heb verkregen door mijn verleden te herbeleven en mijn angsten overwinnen in de praktijk, heeft mijn trekmomenten in de kiem gesmoord.

Ondanks mijn verslaving ver van mij af staat, de trek voorbij is, ben ik me ervan bewust dat één moment van onachtzaamheid of onverschilligheid het verschil kan betekenen tussen leven of dood.
Dat zeg ik niet om mijzelf of anderen angst in te boezemen, ik zeg dat uit ervaring, omdat het zo is.

Iedereen een prettige alcolvrije avond toegewenst.

Rudy

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi stien .,
sorry ivm die doperwt :-))
en neen het stoort mij niet om er iets over te schrijven tenslotte kent niemand mij .
neen stien mijn ma heeft geen afscheids brief achter gelaten de laatse maal dat ik mijn ma gehoord heb was 4 januari 2005 ze was toen heel boos op mij voor iets wat mijn partner blijkbaar misdaan had ??
in het algemeen praat ik er nog weinig over maar soms is het moeilijk het alleen te verwerken
schuld gevoelens en noem maar op
het niet weten waarom ze was nog geen 63 jaar
groetjes blacky
de dood van mijn moeder is mogelijk wel de aanleiding geweest voor mijn drinkstop , omdat ik haar daad altijd op haar jaren drinken gestoken heb , drank maakt de hersens kapot .
ga koken mijn gedachten verzetten
stien bedankt en de andere ook :present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stien toen ik nog dronk koos ik ook bij een honger gevoel voor drank.
Ik wist dat ik door te eten geen drank meer lustte en vond dat vreselijk.
Ik koos dus altijd voor drank.
Op den duur liep de hele boel door elkaar heen.
Ik wist het verschil niet meer tussen een honger of drank gevoel.
De drank won het van de gedachte dat ik moest eten om niet het loodje te leggen.

Gelukkig voormij ben ik weer gaan eten....

Eetsmakelijk
Rudy

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rudy, precies dat is mijn drank trek. In het verleden dronk ik al vast om zgn mijn honger te verdrijven. Maar van liever lee heeft de drank de plaats van voedsel ingenomen. Want als we dan gingen eten had ik geen behoefte meer aan eten. Het gekke is dat ik geen onderscheid kon maken toen ik pas stopte met de alco tussen drank trek en honger. Toen heb ik 's middags plaats gemaakt om chocolade onbeperkt bij de thee te nemen en dat nam mijn honger/trek af. Ook met de chocolade ben ik nu gestopt en nu dan maar vroeg eten, en het werkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens AA is alcoholisme een twee-voudige ziekte... het eerste deel bestaat uit de obsessie en het tweede deel uit de allergie (craving)...
Als ik niet kan stoppen met denken over drinken / gebruiken en als ik de eerste neem en niet meer kan stoppen met drinken dan ben ik vrij machteloos...
Wat mij apart maakt van "normale" drinkers is het feit dat ik na een drankje niet meer kan stoppen...mijn lichaam reageert heel anders op drank dan normale mensen...

Vaak wordt er gezegd vandaag drink ik niet in AA kringen.... maar als het zo simpel zou zijn dan zou ik echt geen probleem hebben... want ik maak een beslissing om niet te drinken en daar hou ik mij dan aan... helaas is mijn waarheid anders... ik kon beslissingen maken wat ik wilde maar telkens viel ik weer terug...ik kwam met een waanzinnig excuus om wel te drinken (ouders , partner blablabla huil huil lach lach etcetc..) en als ik begon ging ik door tot het einde...
Dus het besluit om niet te drinken kon ik niet hanteren....

De 12 stappen hebben me bevrijd van de obsessie.... dus ik hoef vandaag helemaal geen beslissingen te maken... drank komt niet in mij op en drugs ook niet .. en als ik er al aan denk reageer ik daar gelaten en humorvol op...

Mijn ervaring..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo, ik heb ook gegeten, andijviestamppot met speklappen, daarna de winterkleren verwisseld voor de zomerkleding. Je wilt niet weten hoe een troep het hier nu is. Doordat wij binnenkort gaan verhuizen, zijn nu nog met de verbouwing bezig, heeft mn man alles maar vast van de vliering gehaald..........:o
Alles van de kids stond er nog op, speelgoed, schoolspullen, enz enz.....Dat mogen ze dus lekker zelf meenemen nu...
Maar ondertussen staan er dus drie kamers en een overloop vol met pestzooi......
Zometeen nog even naar schoonmoeders, die ook al 5 weken in het ziekenhuis ligt.

Rudy, misschien lees ik het verkeerd, maar jij schrijft dat jij niet vocht tegen je trekmomenten, betekent dit dat je dan maar ging drinken als je trek had??

Stien, voordelen van de nadelen??? Uhh, met een kater heb je geen honger, scheelt dus weer eten.
Verder kan ik er ff geen verzinnen:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rudy,

Een aardig stukje over trekmomenten. Het is inderdaad de manier waarop je ermee omgaat die van belang is. Ik accepteer mijn trekmomenten, maar daarmee is niet altijd de trek meteen weg.
Ik zal het even vergelijken met iets meer onschuldigs maar toch een beeld vormt.
Je komt voorbij een frietkraam, en mmm die frietjes geven je trek. Als je geen echte honger hebt, dan zeg je tegen jezelf: ruikt lekker, maar straks moet ik wel kunnen eten. Als je op zo'n moment erge trek hebt gecombineerd met het feit dat je toevallig die dag een uur later eet, zul je eerder toegeven om een patatje te kopen.
Wat ik wil zeggen de situatie waarin dat trekmoment komt, bepaalt mede de grote en de impact van dat trekmoment.
Een belangrijk verschil is natuurlijk dat patat niet verslavend is en dat je na dat ene patatje niet een volgende meer neemt.

Het omgaan met die grote-trekmomenten is heel vermoeiend voor me. Toegeven kan ik niet doordat ik Refusal gebruik. Maar het kost me wel moeite om oorzaak, het waarom ervan te vinden enzo. Kortom om tot een analyse te komen, om er een volgende keer beter mee om te kunnen gaan.

Maar ja, ik heb er nog maar 2 weken ervaring mee. Bij mijn vorige stoppoging (zonder refusal) liep het uiteindelijk altijd op een uitglijer uit. Nu met die refusal is die kans wel heel klein en daardoor heb ik nu wel de rust om in alle opzichten allerlei trekmomenten te onderzoeken, de kleine kan ik meteen een plek geven en is die trek in een paar seconden weg. Ik moet dus nog een plek voor die grote-trekmomenten vinden. Om een fout te kunnen herstellen, moet je uiteindelijk ook eerst weten waar de fout is gemaakt; om een ziekte te bestrijden moet je eerst de diagnose stellen voor je aan de behandeling begint. Dat is wat ik met mijn "moeilijke" momenten probeer te doen. Waar en hoe en wanneer ontstaat zo'n moment. Als ik dat weet, kan ik de volgende keer beter inspelen op de situatie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben altijd blijven eten: ontbijt, lunch, avondmaal en rond 11 's avonds.
Voor mijn gevoel moest ik altijd een bodem hebben voor ik dronk.
En bij elk glas wijn hoorde een beker water (dat zal wel voorkomen hebben dat ik een kater zou krijgen, die ontstaat nl. door vochttekort in de hersens).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Blacky, ik wist dat je moeder suicide had gepleegd want dat had je al een keer gezegd, maar ik las nu pas de wijze waarop. Wat ontzettend moeilijk moet dat voor je zijn geweest, ik kan me voorstellen dat die herinnering steeds terug blijft komen. Sterkte :present:

Ik heb altijd, net als Corinne, gewoon gegeten ondanks dat ik al een aantal glazen wijn op had voor we gingen eten. Ik had ook gewoon trek, in feite dienden die glazen wijn tijdens het koken ook om de honger een beetje te stillen tot we aan tafel gingen. Door mijn werk eten we nogal laat, dus ik heb altijd flink honger.

Corinne, ik weet niet of je ook de internetbehandeling doet. Daarbij heb ik wel geleerd mijn trekmomenten te analyseren, omdat je steeds moet invullen wat je doet en waar je aan denkt op het moment dat je trek hebt. Dat ik trek had om te drinken als ik erg moe was of gespannen wist ik al, maar je ziet op een gegeven moment ook een lijn in de andere trekmomenten.

Rudy, je hebt dat mooi onder woorden gebracht over het accepteren van de trekmomenten. In feite ervaar ik nu hetzelfde. De trekmomenten zijn er zo af en toe, en ik kan accepteren dat ze er zijn, en kijken waar ze vandaan komen zonder er aan toe te geven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooie teksten over trekmomenten. Ik heb weer genoeg om verder over na te denken.... Er zit bij mij nog iets tegenstrijdigs in, ik ben er nog niet helemaal uit. Maar jullie ideeën erover voegen wat toe, mooi is dat.

Blacky, wat verschrikkelijk dat je dat hebt moeten meemaken. Viel de plotselinge trek in dat huis samen met je herbeleving deze dagen? Wat goed van je dat je iemand gebeld hebt. Ik proef wat terughoudendheid bij je tegenover je partner om je hierover te uiten. Wat jammer dat je dat niet bij hem of haar kwijt kunt. Dit lijkt me niet iets om helemaal in je eentje te moeten verwerken. Heb je nog andere mensen bij wie je je hart uit kunt storten?
liefs,
Kate

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Anna,

Ik doe de internetbehandeling. En ben nu de fase herkennen, onderzoeken enz. van die momenten.
ik heb ook al een heleboel dingen op een rijtje staan om op te letten of te onderzoeken en vooral om van op afstand naar te kijken om er ook achter te komen waar ze nu vandaan komen, met welke handelingen en gedachten ik op zo'n moment te maken heb. Dat alles moet ik eerst weten om vervolgens dingen te kunnen ombuigen.
Kortom ik moet nog veel over mijzelf leren. Ik ben nog niet aan mijn eindexamen toe.
Zolang dit mij nog niet lukt, blijf ik wel aan de refusal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...