Spring naar bijdragen

Dagdraadje


Mieke

Aanbevolen berichten

hoi Marieke44,

alvast dank voor je steun.
ben al de hele dag op forum wie is wie aan het lezen......
heb het gevoel dat ik hier even genoeg aan heb.
ben niet zo een prater om mensen te steunen vind mijn eigen situatie al af en toe meer als genoeg.
maar goed ik zal mijn best doen .

marco

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 89
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hoi Marco,
Welkom op het forum, ik heb nog niet je stukje gelezen dat zal ik zo dadelijk eerst eens doen.
Je hoeft geen prater te zijn om hier te schrijven hoor, probeer het gewoon uit.

Ik was even drukdoende de mailbox op te schonen en pben en had dus even nergens erg in.
Kan me voorstellen dat je op een gegeven moment genoeg hebt van dat soort berichtjes, probeer het eens bij thema's. Daar kun je gericht lezen waar je interesse naar uitgaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Knuf, fijn dat je weer kan komen piepen. Welke verslaving heb je nu opgebouwd i.p.v. het forum? :D

Joann, je bent al lang op het forum. Ik ben bang dat ik jou geen nieuwe tips kan aanreiken je kent ze inmiddels allemaal al. Staat het water koud? Ligt de strijk klaar? Warm/koud douchen? Kookwekker gebruiken? Sporten? nou, ja vul zelf verder maar aan toch? Heel veel sterkte!

Vandaag heb ik fijn koffie gedronken bij mijn moeder. Dit viel onder de catagorie moeilijke klussen.
Met lood in mijn schoenen er heen, ik ben gewoon nog dood moe van mijn werk gister avond.
De koffie was lekker het lekkers erbij heb ik weerstaan, goed hé :D
Voorts een stukje van ons verleden doorgesproken, heavy. Het is gewoon onbegrijpelijk dat nú nog steeds nieuwe puzzel stukjes van mijn verleden boven tafel komen. Soms zelfs best wel shockerend mag ik wel zeggen. Maar verbazend ik kan het zonder erna naar de fles te moeten grijpen dat in het verleden toch echt standaard was. Ik raakte na zo'n bezoek altijd erg van slag.
Maar vandaag, ik ben zelfs alleen op bezoek geweest, ging het wonderwel goed. En ook thuisgekomen voel ik me goed, ik lijk eindelijk de snaar gevonden te hebben om er mee over weg te kunnen!

Dit is een welkom effect van het droog staan, geweldig!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi allemaal,

Ben vrij vanmiddag.. ons dochterje is vandaag 4 jaar geworden...
En ik had afgesproken om ons zoontje op te halen van school... wel leuk om te wachten op de bus die terugkwam van schoolreisje omdat opgewekte koppie te zien hahahaha !! Iedereen had een glimlach op zijn of haar gezicht...een van de begeleidende moeders kwam naar mij toe om me vervolgens te vertellen over ons zoontje ; "dat ventje is werkelijk nergens bang voor".... en met een vette knipoog antwoordde ik; "het is net zijn vader" ... hahahaha was dat maar waar hahaha....

Laat ik voorop stellen dat het me niet verbaast dat mensen liegen...ook ik zelf maak mij daar nog steeds schuldig aan...kijk over drank en drugs hoef ik niet meer te liegen... maar ben ik wel eerlijk in hoe ik mijzelf presenteer aan anderen ? Doe ik mijzelf net niet een beetje anders voor om in de smaak te vallen bij anderen ? Ben ik eerlijk in het toegeven van mijn eigen tekortkomingen ook naar anderen toe indien nodig ? Geef ik altijd eerlijk antwoord als mij gevraagd wordt hoe het met mij gaat ? Uit ik mijzelf als ik het ergens niet mee eens ben als mij dat wordt gevraagd ? Ben ik eerlijk tegen iedereen of alleen op dit forum ? etcetc... ik kan nog wel 100 vragen verzinnen....
Toen ik net stopte met drinken en gebruiken stond ik nog steeds in "defense mode" ... ik was nog steeds dezelfde figuur alleen zonder drank en drugs.. en omdat ik totaal geen zelfwaarde had in het begin was mijn altijd mijn eerste gedachte "hoe lul ik mij hier uit" , "ze mogen niet zien dat ik het niet weet/begrijp" , of als ik eerlijk ben dan zien ze mij voor minder aan...helemaal een klassieker was om te liegen omdat ik een ander zou kwetsen met de waarheid...kortom ik was mijn leven zoals ik het geleefd had nog steeds aan het goedpraten en verdedigen... en ik ben zo blij dat ik een sponsor had want die hakte dwars door al mijn onzin heen... keer op keer...keer op keer... hij confronteerde mij keihard als het moest...voor mij is een voorbeeld van een leugen al als ik met mijzelf afspreek om die dag bepaalde dingen te doen en ik doe ze niet...dat is liegen op afspraak met mijzelf...en natuurlijk had en heb ik altijd wel een excuus om dingen niet te doen...(wat allemaal onzin is)
En wat is de reden om te liegen ? ANGST.... heel simpel..niet meer en niet minder...angst voor afwijzing , angst om te falen , angst voor de mening van anderen ...etcetc...
En met elk nieuw leugentje creer ikzelf mijn angst.... en ik ben verantwoordelijk om erover te waken dat ik eerlijk blijf met behulp van mij Hogere Macht...want ik moet ten allen tijde proberen uit het resultaat te blijven..en er op te vertrouwen dat dingen goedkomen als ik eerlijk ben...al het andere is voor mij manipulatie... en natuurlijk manipuleer is soms nog...sterker ik ben me er soms niet eens van bewust...zo verstrengeld ben ik met mijn gekke denken...en ik heb bijna 17 jaar zo geleefd en zo een denkgewoonte is niet weg met 6 maanden of 1 jaar of 2 jaar....het vereist aktie en nog eens aktie en bereidheid om er aan te werken...en mensen om mij heen die me op mijn tekortkomingen kunnen wijzen...alleen zo kan ik naar volwassenheid groeien....

-----
AA boek nl uitgave pagina 110

Angst ; dit korte woordje slaat bijna op iedere kant van ons leven. Het is een nare en diep insnijdende draad die overal door het weefsel in ons bestaan liep. Het bracht reeksen omstandigheden teweeg die ons veel ongeluk brachten, dat wij - naar ons gevoel - niet hadden verdiend. Maar hadden wij de bal niet zelf aan het rollen gebracht? Soms lijkt het wel of angst op een lijn kan worden gesteld met diefstal ; ze blijken allebei altijd weer verdere moeilijkheden uit te lokken.
-----

En Rudy schrijft het mooi... laten we ervaringen delen op dit forum hoe het ons vergaat en waar we tegenaan lopen in plaats van ongevraagde adviezen zonder maar ook enige ervaring te geven en over onszelf niks vertellen...het werkt alleen maar averechts (dat is inmiddels ook mijn ervaring ) ....

Goed voor zover mijn ervaring en mijn mening (en voor mijn mening kun je nog geen kopje koffie krijgen bij de McDonalds tenzij je 2 euro erbij geeft, probeer het maar eens hahaha)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is nu het mooie van een forum als dit, Miep.

Als iets je raakt zoals negatieve prikkels schrijf er dan over.
Probeer op die manier inzicht te krijgen in de onrust die het draadje van gisteren bij je veroorzaakte.
Er is vast wel iemand die zich aangesproken voelt en zich herkent in jou onrust.

Zelf zie ik dit forum als een plek waar ik veilig mijn problemen kan ventileren, mits deze niet te intiem op te persoonlijk zijn waardoor ik de ander zijn privé aangelegenheden in gevaar breng.

Verwen je zoontje eens wat meer dan anders ...das goed voor het genezingsproces

Geniet van je vrije dag...

Rudy

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar waarom nou altijd die leugen Marieke.?

Ik weet met zekerheid dat ik ben beginnen te liegen omdat ik vroeger niets mocht.
Als ik al iets mocht , duurde het onder begeleidend gemompel en gemor allemaal véél te lang.
Sex was smerig, drank taboe.
Het geloof (religie) werd gebruikt als chantagemiddel.

Gevolg was dat ik dingen stiekem ging doen en me daarna schuldig voelde want uiteindelijk had ik de regels en wetten van mijn opvoeders overtreden.
Ik groeide dan ook op voor galg en rad werd verteld omdat ik regelmatig met vis bakken uit de pan sprong.
In tegenstelling van wat mijn ouders beweerden vond ik b.v sex heerlijk en niets vies aan.

Maar ik geloofde mijn ouders onvoorwaardelijk in hun uitspraken en vergat wat ik zelf voelde
Door de ontstane verwarring wat nu wel of niet waar was, bleef ik dingen stiekem doen en loog er na die tijd over.

Zo is het liegen ontstaan.
Liegen hoorde evenals wantrouwen, manipuleren, oordelen en veroordelen verwijten enz...bij mijn vroegere leven.
Mijn opvoeding had een dusdanig destructief karakter dat ik het leven vaak niet meer aan kon, ik zelf was destructief geworden en ben gaan drinken om verlichting te voelen in mijn bekrompen bestaan.

Blijkbaar moest ik eerst inzien wat liegen inhield voor ik inzicht kreeg in eerlijk mijn waarheid durven vertellen.

Ik was zodanig beinvloed door de normen en waarden van vroeger dat in het begin voor mijn eigen mening uitkomen voelde als het verraden van mijn opvoeders.
En dat is niet zo.
Ouders zijn ook mensen met kwaliteiten en gebreken.
Produkt van hun eigen opvoeding..

En dat blijf je zolang je er niets aan doet.

Ik heb die circel dank zij mijn alcoholisme doorbroken.
Inmiddels zijn de motieven achter mijn gedachten eerlijk zodat ik niet meer hoef te liegen of te chanteren of te vluchtten of ondergronds te rommelen of indirekt mensen verketteren.

Ik kan mijn medemens ook na een conflict recht in de ogen blijven kijken.
En dat voelt goed.

Rudy....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Miep ...bepaal je eigen tempo.
ieder is op zijn manier bezig met herstel.

Neem vooral in het begin niet te veel hooi op je schouder.

Haal uit de berichten wat je kunt gebruiken en bewaar eventueel de rest voor later.

Rudy....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Miep,

je bent bezig goede stappen te zetten.
Ik las gisteren ergens een spreuk. Vond ik grappig.

'Als je loslaat heb je beide handen vrij'. Tja, zo is het ook. Waarom ik het dan soms allemaal toch zo ingewikkeld vind??

Oke, ik ga koken voor mn ouders. Mn moeder mag, na haar beroerte, nu middagen naar huis. Fijn is dat, het gaat de goede kant op. Ik ben dankbaar dat ze er nog is en het zo goed met haar gaat. Het is fijn van betekenis te kunnen zijn.

Ziza, gefeliciteerd met je dochtertje. Fijn dat jij daar lekker nuchter bij bent en van geniet:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Miep soms moet je jezelf in bescherming nemen.
Overdaad schaadt.

Wat mij heeft geholpen is opschrijven wat er allemaal door mijn hoofd ging nadat maar ook voordat ik gestopt ben met drinken.

Aan het licht kwam een hoop gedrag waar ik wel mee kon omgaan zoals manipuleren, liegen, jaloezie, wrok en wraak, verwijten, onverantwoordelijk en de onderliggende angst.
Dit gedrag heeft me naar de rand van de afgrond gebracht.

Mondjesmaat kreeg ik inzicht in de problemen waar ik niet mee kon omgaan.
Geestelijk emotioneel was ik niet volwassen geworden en door open te staan voor deze problemen en er aan te werken kwam ik steeds dichter bij de kern van mijn eigen identiteit.

En nu ga ik eruit, voor het eten zorgen..

Dagdag..

Rudy...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

BB, fijn dat het voor uit gaat met je moeder. Je ouders zullen het zeker waarderen dat je hun ondersteuning biedt. Ziet het er naar uit dat ze weer geheel naar huis zal kunnen?

Mick, rib uit je lijf of valt het mee? Anders konden we hier wel een ruilhandeltje opzetten. :D

Ziza, gefeliciteerd met je dochtertje, da's vast dikke pret vandaag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stien, ja ik hoop dat ze straks weer naar huis mag.
Ik heb nog een BB in de aanbieding en Eckhart Tolle, de kracht van het Nu ofzo. Maar die heb ik nog lang niet uit....vraag me af of ik daar ooit aan toe kom. Het Bog Book pak ik zo nu en dan, dus die wil ik ook niet kwijt... Hum, toch zelf maar kopen dan?

Maar ja, boekenwijsheid is mooi, in de praktijk brengen iets anders.

Stien, mooi dat je wel op vakantie kunt en dat je wat kon ruilen. Een hele zorg minder toch.

Zou het aan het weer liggen of is het de stress, ik ben hondsmoe, blehhhhhhhh. Beetje van beide waarschijnlijk.

Ok terug naar mn eten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Middag iedereen op het forum,

Ben blij dat de rust hier gekeerd is. En dat het met iedereen beter gaat. Met mij gaat het ietje minder goed. Heb eindelijk een afspraak met mijn leiding gevende om over het conflict te pratenen dat is a.s. maandag. Ik voel wel dat ik gespannen bent. Onderweg naar huis kwam weer de oude duivel in mijn hoofd. Had bijna toegeven en de auto richting supermarkt gereden en dan was ik verloren. Het koste mij veel wilskracht en ratio om toch gewoon naar huis te rijden. Ik weet het begin niet met het eerste glaasje maar soms komt de duivel toch weer met me spelen. Ik denk dat ik het tot en met maandag wel moeilijk zal hebben, maar probeer deze periode als de grootste uitdaging van het moment te beschouwen en misschien is dat ook zo.
Ik wordt wel heel moe van. Heb echt zin om een potje te janken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sandra, maar je hebt het wéér overwonnen, hartstikke goed! :present:
Jammer is dat altijd dat als je een conflict wil uitpraten er altijd een wachttijd aan vast zit met leidinggevende. De wachttijd is goed om te laten bezinken en te overdenken maar té lang krijg je al gauw met opbouwende stress te maken. En dat is in ons geval het moeilijke.
Toch proberen het hoofd koel te houden, desnoods tot maandag een andere route berijden zodat de associatie mogelijk minder wordt met de aanschaf van alco.
Van die vermoeidheid had en heb ik ook enorme last van gehad en ook zo dat de tranen me nader stonden dan het lachen. Thuisgekomen liet ik ze maar de vrije loop dat luchtte toch wat op.
Optie voor jou?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

BB, ja het zijn nou niet bepaald streek romannetjes om te lezen.

En jaaaaah, ik kan met vakantie. Ik heb gisteravond er weer een paar uurtjes bij gesprokkeld, hi,hi,hi.
Tot 16.00uur werken, kan nog naar huis en zelf mijn koffer ophalen voor vertrek.
Maar daar neem ik geen genoegen mee hoor, ik blijf naar een oplossing zoeken en wil die dag ook gewoon vrij. Komt wel goed. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo ik ben ook weer thuis. Heb me even ingelezen. De sfeer is weer een stuk beter dan gisteren, dus ik heb weer zin om me op dit forum te wagen.

@Anna, je reactie gisteren, als laatste van de dag: je relativeerde alles heel goed. Dank je wel daarvoor.
Ik ben altijd bang voor dit soort situaties, kan niet goed met conflicten omgaan. Heb de neiging me dan terug te trekken, zo ook op het forum. Dat dit struisvogelpolitiek is besef ik wel. Helaas is dit een gevolg van mijn opvoeding daar er vroeger bij mijn ouders thuis altijd zo mee om werd gegaan. Niet goed dus.
Ik ben het me in ieder geval al bewust, dat is stap 1. Nu hiermee leren omgaan.

@Sandra, wat jij nu even meemaakt na zo'n dag gisteren op je werk is voor mij heel herkenbaar. Goed dat je a.s maandag een gesprek hebt met je leidinggevende(een term die ik overigens haat: leidinggevende, maar helaas is het algemeen gebruik). Je bent er niet voor weggelopen. Tevens ben ik nog niet zolang ADB. Ruim drie weken, waarvoor ik je feliciteer!!!:present::present::present:
Ik heb er ook dagen bij dat ik het liefst keihard zou janken en raar; dat mag vaak helemaal niet van mezelf. Terwijl het juist goed is daaraan toe te geven, want dan ben je het kwijt. Ja ik kan het heel mooi beredeneren, maar zelf WETEN is 1 ding, maar het DOEN is een tweede. Je bent hartstikke goed bezig weet je dat!

@Corinne, ik hoop dat je werkdag vandaag weer zo leuk was als afgelopen maandag. Ik hoor graag hoe het is geweest. Goed van je dat je maandag niet taalde naar een glas wijn toen je thuiskwam. Dit wil genoeg zeggen. Ik had vandaag in de trein best wel zin in een glas. Dat voel ik regelmatig. Gelukkig zit de rem er bij mij op het moment genoeg op. Hoop dat ik dat vast kan houden.

@Miep, hoop dat je kind weer een beetje is opgeknapt, zodat hij lekker weer morgen naar school kan.
Goed dat je gisteren niet hebt gedronken.

@Stien, ik weet niet wat er in het verleden is voorgevallen tussen jou en je moeder, maar het is fijn dat het bezoek vandaag niet zo'n last was. Ik had op het laatst toen mijn moeder heel veel dronk, zo moeizame verhouding met haar, dat ik totaal ges;loopt was als ik bij haar op bezoek ging. Door de drank was ze nergens meer in geinteresseerd, ook niet meer in mijn dochter, terwijl ze voorheen in haar nog wel belangstelling had.
Ik heb het er na haar overlijden nog steeds moeilijk mee, dat onze relatie niet meer goed is gekomen en dat ze zo plotseling is overleden, zodat we het nooit meer hebben kunnen uitpraten. Aan de andere kant, ze was al zover heen, dat praten ook niets meer had opgelost. hoop dat jij met je moeder nog een beetje schoon schip kan maken of in ieder geval redelijk relaxt bij haar op bezoek kan gaan.

@Luciene, gisteren was een heftige dag op het forum. Hoop dat je het droog hebt gehouden, maar dat denk ik wel anders had je er wel melding van gemaakt. Sterkte met de drinkende familie thuis, bewondering dat je je daar staande in weet te houden.

@Soothe, ik weet niet of je nu wel of niet mag meepraten op dit forum, maar meelezen kan niemand je verbieden. Vanuit hier dus veel sterkte en ik hoop dat je er vandaag een tweede alcoholvrije dag aan vast kan plakken. Zoals ik gisteren al schreef: 40 jaar alcohol is niet zomaar uit je systeem, daar gaat lange tijd overheen. Kanp van je dat je het iedere keer weer probeert, vooral omdat je weet hoe moeilijk de eerste dagen iedere keer weer zijn.

@Joann, veel sterkte de rest van de dag. Ik ga ervan uit dat je ons nu echt op de hoogte houdt.
Hoop dat je niet teveel last hebt van afkickverschijnselen en dat je nog een beetje gezellig kan zijn naar je gezin. 5 kinderen en een man, dat is niet niks en dan nog jezelf handelen. Hoop dat je vol weet te houden.

@Bambam, fijn dat je er iedere keer een dag alcoholvrij aan weet te plakken, hoezeer het soms moeite kost. Je bent al een heel eind en nu nog het besef, dat we niet moeten proberen om weer voorzichtig te gaan drinken. Sommigen mensen kunnen dat niet meer, waarvan ik er 1 ben. Nu scheelt het dat de eerste dagen mij nog kakelvers in het geheugen liggen. Maar als de tijd verder verstrijkt, dan moet ik vast teruggrijpen naar mijn dagboek om te beseffen dat ik dit niet meer wil meemaken.

@Alle anderen, ik heb alle bijdtragen gelezen, maar dan wordt mijn stuk zolang. Ik typ niet snel en sommige dingen komen vast als mosterd na de maaltijd.
Ik wens iedereen sterkte in de strijd tegen de alcohol en tegen onze behofte om te drinken.
Het is goed om met zowel oudgedienden, zoals Rudy en Ziza op het forum te zijn, als met mensen die net zijn begonnen met ADB te worden. We kunnen allemaal van elkaar leren.

Liefs,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Mies,
Ik las in je Wie is Wie dat je van plan bent naar de huisarts te gaan en dat je bang bent dat je i.v.m. je alcoholprobleem niet veel zult zeggen. Zelf was ik daar ook bang voor, dus ik heb een lieve vriendin meegenomen, die van alles op de hoogte is. Misschien een idee voor jou om dat ook te doen. Helpt wel.

@Allemaal,
Ik ben weer thuis na een plezierige werkdag. Ik zou daar best vast willen werken, er heerst op die school een ontzettend goede werksfeer. Helaas is het maar tijdelijk nu.
Nu ga ik het draadje lezen en wat reacties geven. Dus tot straks (jullie hebben al veel geschreven).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gem,

Het gaat nog steeds goed,
ik heb geen druppel alcohol gedronken!
De afkickverschijnselen zijn niet fijn,
maar die gaan voorbij..daar moet ik gewoon doorheen.
Ik was vandaag niet de gezelligste in huis, beetje afwezig...
in mezelf gekeerd. Komt ook weer wel goed!

En nu ga ik mijn onderschrift aanpassen :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Soothe, ik zie je ingelogd maar je zwijgt. Misschien omdat je ff niet meer mee mag schrijven, ik weet het niet.
Ik wens je sterkte in je poging ADB te blijven. Hou vol, het loont ook al denk je nu misschien van niet en zal het je aan je r**t roetsen. Stap niet in die valkuil maar hou vol. Drink veel water, thee, zoek afleiding, ga wandelen met je hond, spring onder de douche of whatever maar laat die eerste staan! Succes en sterkte.

Zo mensen, ik ben me toch een potje geiiriteerd, tjong jong jonge.
Als ik nu nog had gedronken had ik het flink op een zuipen gezet en was daarna lekker ruzie gaan maken. Heb ik nu ook zin in. Niet dat drinken he maar wel die ruzie. Ik erger me dood aan alles en iedereen. Vind mn vader een ouwe eigenwijze ongeduldige ...... grrrrrr.
Goh op wie zou ik toch lijken. En dat besef maakt me ook zo geirriteerd. Ik heb het gevoel dat ik overloop en dat is ook wel een beetje zo. Ben al maanden op de hobbel, doe mn best en voel me k*t. Maar ook dit gaat weer over en ik drink niet. Mn hoofd loopt over, er komt maar geen rust. Dat zal echt wel anders worden maar nu voelt het ff zo.

Ik ga zo mn moeder terug brengen naar het verpleeghuis. Es kijken of ik daarna op de snelweg iemand gek kan maken:devil: hihi, rustig maar, geintje.
Of misschien kan ik wel even met mn moeder gaan crossen:angry::D:P

Later

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...