CPAS Geplaatst 30 juni 2007 Rapport Share Geplaatst 30 juni 2007 Ik zou eigenlijk tussendoor wat piano willen oefenen, maar dat kan niet, eerst moet die buitenfilm afgelopen zijn. Tegen zoveel geluid kan ik niet opspelen.Dus nu zit ik tussendoor wat computerspelletjes te doen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
CPAS Geplaatst 30 juni 2007 Rapport Share Geplaatst 30 juni 2007 was een grapje hoor. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
joann Geplaatst 30 juni 2007 Rapport Share Geplaatst 30 juni 2007 ja dat is lastig he,maare wat is nou een derwisj....ik wil dat echt graag weten...!Het is een term die ik niet ken! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
CPAS Geplaatst 30 juni 2007 Rapport Share Geplaatst 30 juni 2007 Staat onderaan vorige pagina. Meer precies kan ik het niet omschrijven. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
joann Geplaatst 30 juni 2007 Rapport Share Geplaatst 30 juni 2007 Oeps, overheen gelezen na de correctie op de spelling van je naam :$Maar wat is dan een mullah, echt ik weet van dit soort dingen helemaal niks..maar ben graag bereid iets te leren! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
CPAS Geplaatst 30 juni 2007 Rapport Share Geplaatst 30 juni 2007 Joann,Een godsgeleerde. Dikwijls voert die ook de functie van immam uit, de voorganger in de moskee. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
CPAS Geplaatst 30 juni 2007 Rapport Share Geplaatst 30 juni 2007 De film is afgelopen, het publiek gaat weg. De mensen van de organisatie zijn nu in hoog tempo alles aan het opruimen, want straks worden de kraampjes voor de grootste boekenmarkt van Nederland opgezet.Het is heerlijk om in het hartje van een cultuurminnende stad te wonen, alles is dichtbij, maar je moet er ook wat voor over hebben. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
joann Geplaatst 30 juni 2007 Rapport Share Geplaatst 30 juni 2007 Corinne,even kort door de bocht...een mullah is een geestelijke.. "soort" immam, en een derwisj is een rondreizende immam (cq geestelijke) die wereldlijker georienteerder is.Is een derwisj dan ook westerser georienteerder, of dat niet?( en moeten er nou wel of geen dubbele puntjes daarboven?) Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
joann Geplaatst 30 juni 2007 Rapport Share Geplaatst 30 juni 2007 Nou dan ben ik toch blij met mijn rustige buitenwijkje,zelfs van uitgaande jeugd hebben we hier weinig last! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
CPAS Geplaatst 30 juni 2007 Rapport Share Geplaatst 30 juni 2007 Nee, niet meer op het westen geörienteerd, maar wel openstaand voor invloeden van buiten de islam en respect daarvoor hebbende.En ja, daar moet een trema op. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
tapas Geplaatst 30 juni 2007 Rapport Share Geplaatst 30 juni 2007 Joann, gewoon even googelenEen derwisj is een islamitische mysticus. Het woord is afgeleid van dar, Perzisch voor deur, en wisj, een bepaalde vorm van het Perzische werkwoord voor zitten. Een derwisj is dus iemand die maar aan één deur wil zitten, de deur van de goddelijke Geliefde.Sommige derwisjen wonen of komen samen in soefi-centra (Zaouïa (Arabisch), Khanqah (Perzisch) of Tekké (Turks)), anderen trekken vrij door de wereld. De voornaamste religieuze orden (tariqas) zijn:de tjestijja (Chishtiyya), gesticht door Aboe Ishaaq Sjami, de mawlawijja (Mevlevi), die haar oorsprong vindt bij Roemi, de qadirijja (Qadiriyya) of leerlingen van 'Abd al-Qadir al-Djilani, de sohrawardijja (Suhrawardiyya), gesticht door Aboe Nadjieb as-Sohrawardi, en de naqsjbandiyya (Naqshbandiyya), opgericht door Aboe Ya'qoeb al-Hamadani. De mystieke leer wordt voorafgegaan door een inwijding door een geautoriseerde leraar op het soefi-pad. Derwisjen worden gezien als beginnelingen op het soefi-pad, terwijl soefies al zeer ver op dat pad gevorderd zijn.(bron wikepedia) Joann, het is echt goed dat je nu de waarheid hebt verteld, maar ik snap dat mensen die naar die waarheid al lange tijd gevraagd hebben en die je zeer na stonden gekwetst zijn.. zoals Anna. Jij hebt jouw redenen gehad om zolang de schone schijn op te houden en Anna heeft haar redenen dat ze zich gekwetst voelt. Dat is nu even hoe het is en doet niks af aan het feit dat het goed is dat je je masker afgegooid hebt, net zoals het goed is dat Anna daar nu even niks mee kan.Grappig om te lezen over flesjes in tassen, dat heb ik nooit gedaan maar ik woon alleen dus kan in mijn eentje drinken en hoefde niks te verbergen voor iemand, maar ken het wel van in gezelschap drinken, rumcola en dan de rum maar even flink laten uitschieten.. of even uit de fles drinken in de keuken als niemand het zag.. en dan erg luidruchtig worden en niet weg gaan.. moeten ze me echt de deur uitzetten...dat heb ik eigenlijk al geruime tijd afgeschaft, in gezelschap drink ik nu gematigd (om dan daarna thuis los te gaan) (behalve als ik enorm gestresst was, dan wil het in gezelschap wel eens meer worden).. maar thuis, als er iemand belde ofzo als ik gedronken had dan zei ik dat wel altijd en dat het niet slim was om op dat moment in gesprek te gaan. Dat ik later zou terugbellen als ik nuchter was... dit omdat ik het zelf haat om met dronken mensen aan de telefoon te hangen die net doen of ze niet dronken zijn... tuurlijk belde ik dan niet terug uit schaamte maarja..Ik denk dat mijn alcoholprobleem voor buitenstaanders acceptabel was, ik was er eerlijk over, dat ik soms even los ging vooral na een stressvolle dag.. is ook allemaal niet erg, maar ik ga te ver door, tot smorgens vroeg en ga dingen doen die ik niet moet doen met drank op, krijg mezelf moeilijk mijn bed in en wordt om een uur of 6 dan bv op de wc wakker omdat ik daar schijnbaar toen ik ging plassen in slaap gesukkeld ben, of op de grond voor de tv en dan schaamde ik me zo de volgende dag, omdat ik zo over mijn eigen grenzen ga met alcohol op. Het kost me dan weer 2 dagen om uit die katerdip en het schuldgevoel te krabbelen.... Eigenlijk weet iedereen in mijn omgeving dat ik er een probleem mee heb, huisarts, op mijn werk, collega's vrienden, je merkt zelfs als je er eerlijk over bent dat mensen dan zelf ook over hun alcoholgebruik gaan praten, of over ervaringen die ze hebben gehad met alcoholisten (ouders enz)en dan merk je dat er meer begrip is als je van te voren ooit gedacht had.. tenminste, dat is mijn ervaring nog steeds.Het is dan ook makkelijker om hulp te vragen als het weer eens mis dreigt te gaan.nou, ik ga nu toch ook wel instorten hoor, na mijn actieve dag, lekker slapen dus! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
joann Geplaatst 30 juni 2007 Rapport Share Geplaatst 30 juni 2007 :$ik dacht al dat het niet uit zag zo,maar ik wist het niet zeker, en zonder typt sneller!Jij weet veel van het moslimgeloof..komt dat omdat je dames uit die gebieden lesgeeft in de nederlandse taal?Of had je je er al meer in verdiept? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
CPAS Geplaatst 30 juni 2007 Rapport Share Geplaatst 30 juni 2007 Tapas,Dank je voor de uitgebreide uitleg, nu weet ik ook meer dan alleen vaagheden er over. Niet aan gedacht om de wikipedia te raadplegen.Ja, dat alcoholgebruik.Welterusten. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
CPAS Geplaatst 30 juni 2007 Rapport Share Geplaatst 30 juni 2007 Joann,Nee, het komt niet door het contact met die vrouwen, het zijn dingetjes die ik her en der uit gewone lektuur heb. De uitleg van Tapas is veel beter. Daarbij komen ook termen naar voor waar ik niets van weet.Trouwens over hoe dat allemaal zit bij de katholieken en protestantsen weet ik ook niet. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
stien Geplaatst 30 juni 2007 Rapport Share Geplaatst 30 juni 2007 Net thuisgekomen lees ik het draadje van vandaag nog even door.Het was niet mijn bedoeling om zo laat nog te reageren, maar kan me even niet inhouden.Er bestaat zoiets als "liegen" en "liegen" . Je kan liegen om het gebruik van de hoeveelheid drank, welke alco heeft dat niet ooit gedaan. Alleen doe je met dit liegen alleen jezelf het aan, je berokkent een ander denk ik geen schade mee.Zelf ben ik ooit naar de huisarts gegaan om hulp te vragen tegen mijn alco gebruik. Ik was daar heel eerlijk in. Hulp heb ik van hem nooit gekregen op die basis, hij geloofde mij niet. Pas toen ik een combi van alco en med ingenomen had en met spoed weggebracht werd gingen zijn ogen open.Het andere "liegen" waar ik op doel is dat je de ander "persoonlijk" treft, het vertrouwen schaad, iemand in het hart raakt. Van veel mensen hier op het forum hoor je dan ook geregeld dat in hun relatie het vertrouwen hersteld moet worden. Dit gaat niet in één dag. Ook al biecht je nu op wat er allemaal gelogen is/was er is iets in die relatie geschaad. Om dát te herstellen is méér nodig dan een paar woorden. Daar horen ook daden bij maar ook tijd, vooral tijd. Iemand die tijden gelogen heeft, heeft zeker twee maal zoveel tijd nodig om dit weer te herstellen. Als het al te herstellen is.Voor vele alco's is het nu eenmaal zo dat er een behoorlijke achtergrond aan vast zit die ook nog eens zwaar weegt. Ik heb b.v. moeite om een "echte" relatie aan te gaan met b.v. vrienden, buren enz.Ik ben meer dan eens hierin geschaad en daar komt nog bij "als" ik me geef (de ander toelaat) ik er voor 100% voor ga. Dan komt het "liegen" ook nog eens tien keer harder aan.Dit zijn voor mij zo maar voorbeelden die ik geef, dat wij allen niet hetzelfde met gebeurtenissen omgaan. De één is gevoeliger als de ander.Waar ik mij nu weer aan erger, sorry ik kan het niet laten. Dat is dat er wederom een paar berichten zijn verwijderd. Het is er niet maar één. Voorts wordt hier weer een naam genoemd die niet meer op het forum mee schrijft. Is dit nou nodig, hebben we zelf totaal geen gevoel?Laat deze mensen waar ze zijn, ze kunnen niet meer mee schrijven noch reageren.Praat over jezelf, je eigen gevoelens, je eigen handelen, je eigen denkwijze.Dáár kunnen we wat mee.Dáár kunnen we op terug reageren.Dáár kunnen we mogelijk wat van leren. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
joann Geplaatst 30 juni 2007 Rapport Share Geplaatst 30 juni 2007 Hoi Tapas,natuurlijk snap ik dat iedereen zijn eigen tempo volgt,ik gooi ineens mijn masker af........en mensen zoals Anna voelen zich danbesodemieterd. Gelijk hebben ze!Dat zal ik ook nooit ontkennen! Waar ik me tegen verzet is dat ik dan in alles een waardeloos persoon zou zijn! Ik probeer mijn eigen ding bij mezelf te houden, ik ben zelf verantwoordelijk voor wat ik heb gedaan!Maar ik ben niet verantwoordelijk voor de reactie die een ander persoon daarop heeft/geeft!Al heb ik er heus wel begrip voor, het is nog steeds niet mijn verantwoordelijkheid!Het is wel mijn verantwoordelijkheid om herhaling te voorkomen!En om niet in oud gedrag te vervallen.......en daar wordt aan gewerkt zoals je hebt kunnen lezen!Ik heb bewondering voor jou omdat je na al die tijd toch weer hier hebt durven komen, en toegeeft dat het je nog niet helemaal gelukt is zoals jij het graag had gewild!Dat was juist wat ik niet meer durfde, ik was al zo vaak gestruikeld en opnieuw begonnen.Ik durfde het gewoon niet meer te schrijven, bang voor de afwijzing!En daarmee heb ik dan ook gelijk mijn reden tot drinken ge-openbaard...ik werd altijd afgewezen, nooit was ik goed genoeg.......dat heeft zich hier herhaald!Gelukkig heb ik dit patroon nu leren kennen,nu kan ik er wat mee! En ik dacht al een heel eind te zijn, maar vanavond besefte ik dat dat dus niet zo is!Het ophangen van een telefoon deed mij weer volledig afgewezen voelen, ik ben het niet waard om mee te praten! Mijn mening doet er niet toe! Ik moet het doen zoals me gezegd wordt anders tel ik niet mee!Die les heb ik al vaker gehoord.....en het doet pijn die te horen van iemand die zelf aangeeft zo niet te zijn!Maar goed, ik ga hier nu al weer verder op in dan me ge-adviseerd is te doen.Dus ik laat het er maar bij!Ik heb nog heel wat te leren voor ik het principe LET IT BE kan hanteren!Van de andere kant is me ook het een en ander duidelijk geworden waar ik moeite mee heb,en dat zie ik als winst!Weltrusten allemaal!Slaap lekker Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
joann Geplaatst 30 juni 2007 Rapport Share Geplaatst 30 juni 2007 Stien,Je duidt nu op berichten die ik eerder vanavond heb verwijderd.Ik schreef die in boosheid, en haalde daarbij forum en prive door elkaar.Dit was mogelijk kwetsend voor met name Anna.Terwijl ik dat niet zo bedoelde.Ik werd hier telefonisch op gewezen door Katrina, die dat met de beste bedoelingen voor iedereen deed!Niet alleen voor mij, maar ook voor alle anderen!Daarom heb ik het er zo neer gezet!Want als ik het zelf had moeten beslissen.........dan weet ik niet zeker of ik het weggehaald had!Mijn boosheid is nu inmiddels weggeebt...maar toen nog niet!Ik stuurde moedwillig aan op een ban van de moderator!Dan hoefde ik zelf geen beslissing meer te nemen!Of je daar begrip voor hebt, misschien wel..misschien ook niet!Ik heb uiteindelijk gekozen om het op deze manier te doen.de naam katrina roept hier dan misschien wel veel negatieve emoties op,ik heb heel veel steun aan haar!!!!Net zoals ik dat aan mijn dagelijkse gesprek met Ziza heb!What´s the diffrence?Het is niet bedoeld om onrust te zaaien, het is gewoon zoals het er staat!Katrina adviseerde me die berichten te verwijderen omdat ze te ver op prive ingingen,op dat moment was ik nog boos en het zeker niet met haar eens!Maar in tegenstelling tot velen vertrouw ik wel op haar oordeel!En heb mijn berichten op haar advies verwijderd, en dat is precies wat er staat!That´s it!nogmaals.............LET IT BE !!!! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
joann Geplaatst 1 juli 2007 Rapport Share Geplaatst 1 juli 2007 Oke, dit is duidelijke taal!Iedereen mag hier wat zeggen...........maar een antwoord, tsja dat is niet belangrijk!En zeker niet als het antwoord een naam bevat die jullie liever niet lezen!Ik maak er geen geheim van dat ik Ziza dagelijks bel,hij is dan wel niet mijn officiele sponsor.....maar wat heb ik al veel van hem geleerd!Tuurlijk was ik eigenwijs vannavond!Ik wilde het zelf even uitproberen,maar ja hij had toch weer gelijk!Je doet iets fout, je zegt sorry.....dat wordt geaccepteerd of niet!Geen discussie aangaan, dat wordt welles/nietesMeer dan sorry zeggen hoeft niet!De rest ligt bij de tegenpartij!Toch probeer ik steeds weer uit te leggen waarom,dat is iets dat bij mij ligt!En waar ik iets mee moet doen!Want ik ben verder geen verantwoording schuldig,ik heb niks miszegd, ik heb geen schuttingtaal gebruikt enik heb iedereen in zijn waarde gelaten!Ik heb alleen een naam genoemd, waar ik overigens toestemming voor heb!(want anders zou het niet eens in me opgekomen zijn om dat te doen!)pffffffffffff wat een eenvoudige bekentenis al niet te weeg brengt!Oke ik was niet eerlijk over mijn alcoholgebruik,dat heb ik nu al zo vaak herhaald...........!Maar daarmee ben ik nog niet verandert in een monster!Of je me nu vertrouwd of niet, of je me nu geloofd of niet......ik ben nog steeds een mens van vlees en bloed!En ik heb ook nog steeds gevoel en emoties!Take it or leave it! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
CPAS Geplaatst 1 juli 2007 Rapport Share Geplaatst 1 juli 2007 Stien, In tegenstelling tot jouw huisarts toen, steunt mijn huisarts me wel. In de tijd dat ik in mijn uppie aan het minderen was nadat mijn vriendin mij attendeerde op het feit dat ik altijd naar alcohol stonk (wat heet: van dik 2,5 fles naar 1,5), begonnen lichamelijke problemen op te treden waarvoor ik naar de huisarts ging. Een bloedonderzoek wees uit dat de waarden in de lever veel te hoog waren. De huisarts zei toen dat ik minder moest drinken. Nog minder dan die 1,5 fles lukte me niet erg, ja naar 1 fles. Dus de klachten gingen ook niet over. Bij het volgende bezoek raadde ze me aan aan te kloppen bij de verslavingszorg, wat ik ook gedaan heb.De begeleiding en ondersteuning aldaar was ver onder de maat en eigenlijk was het pilletjes geven en trek je plan. Die pilletjes verdroeg ik echter niet, maar uiteindelijk ben ik bijna drie maanden relatief droog geweest. Toen ik echter na de zomervakantie helemaal terugviel en mijn drankgebruik echt de spuigaten uit liep, kwam ik in een diepe depressie. Ik had het echt gehad met mezelf, ik moest maar uit het leven stappen. Ik heb de voorbereidingen getroffen: 8 slaappillen, 10 Librium 10mg. De blisters moesten echter eerst het huis uitzijn. Twee dagen later was dat het geval en toen dacht ik er nog eens over na, de ratio overtrof het gelukkig van de emotie. Volgende dag de pilletjes weggedaan naar de apotheek, met nog oude medicijnen. Ik had maar even de hele huisapotheek schoongeveegd.Toen had ik eigenlijk opnieuw hulp moeten vragen, maar ik dorst niet. Toegeven dat het mij niet gelukt was mijn alcoholgebruik te beheersen en weer erg veel drinken, dat durfde ik niet. In de periode van na de zomervakantie tot begin dit jaar heb ik naar juist die mensen die mij dierbaar zijn en mijn vriendin toe die met niet aflatende ijver probeerde mij te redden, flink gelogen over de hoeveelheden die ik consumeerde. Mijn man en kinderen zagen me verder en verder afglijden en wisten gewoonweg niet hoe of wat met me te doen. Ze hadden angst om mij. Mijn vriendin heeft me weer bij de haren getrokken en is mee op zoek gegaan naar hulp anders dan de plaatselijke verslavingszorg. Uiteindelijk ben ik dan hier terecht gekomen, veel fiductie had ik niet, maar wat kon ik anders doen om uit die cirkel te komen, want dat wilde ik echt. En kijk: het kan toch, de methode hier toegepast, had resultaat. De internetbehandeling, het forum, de vele gesprekken en het ge-e-mail met mijn vriendin en mijn eigen wil en doorzettingsvermogen (wat me dit keer gelukkig niet in de steek liet), samen vermochtten zij wat eerder niet lukte: mij adb maken. Ik voel mij nu ook sterker gewapend om een evt. uitglijer of terugval af te slaan. Ik hoop dat dat niet gebeuren zal, maar moet wel realistisch blijven, ik lijdt nu eenmaal aan alcoholisme. Alleen als ik over dertig, veertig of meer jaren overlijdt en niets meer gedronken heb, dat heb ik die ziekte overwonnen en ben ik genezen, maar ja, dan ben ik wel dood.Nu ben ik blij met elke dag dat ik niet gedronken heb, dat ik weer de blijmoedige optimist tot in de kist ben van weleer. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
CPAS Geplaatst 1 juli 2007 Rapport Share Geplaatst 1 juli 2007 Joann,Jij durfde dus ook niet te zeggen dat het niet gelukt was, zeg ik dat net na jouw bericht op het forum. Jouw berichten tussen het bericht van Stien en het mijne had ik nog niet gelezen omdat ik met mijn bijdrage bezig was. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
CPAS Geplaatst 1 juli 2007 Rapport Share Geplaatst 1 juli 2007 Is ondertussen iedereen naar bed,ga ik ook maar. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
joann Geplaatst 1 juli 2007 Rapport Share Geplaatst 1 juli 2007 Neh ik bennog wakker hoor...zat even elders te lezen... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
CPAS Geplaatst 1 juli 2007 Rapport Share Geplaatst 1 juli 2007 Ze zijn nu voor de voordeur de kramen aan het opzetten. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
CPAS Geplaatst 1 juli 2007 Rapport Share Geplaatst 1 juli 2007 Je lampje was uitgegaan, vandaar dat ik dacht dat je weg was. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
joann Geplaatst 1 juli 2007 Rapport Share Geplaatst 1 juli 2007 En ja ik durfde gewoon niet meer te zeggen hier dat het me alweeeeeeeeeer niet gelukt was!ik was al zo vaak gestruikeld, ik kon het echt niet meer opbrengen om nog een keer te zeggen dat ik weer de fout in was gegaan! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden