Spring naar bijdragen

Zaterdag 14 juli 2007


Gem

Aanbevolen berichten

Hallo,

Vandaag tot de ontdekking gekomen, dat niet meer drinken, heel positief is. Ik zal het uitleggen waarom dat voor mij geldt. Wij waren vanmorgen met onze boot vertrokken, om een tocht te maken. Op de IJssel na een goede twee uur varen, kreeg ik motorstoring. En dat is op de drukke IJssel k**. Normaal gesproken in mijn dranktijd, was ik in paniek geraakt en erg gestresst. Nu heb ik op een rustige manier, gedaan wat ik moest doen. Rustig laten weten over de marifoon, wat er aan de hand was. Zo dat de andere schippers weten, waarom je zo stuurloos bent. En de storing verholpen. Het was gelukkig niet zo'n grote, maar een die ik zelf de baas kon. Ik weet zeker, als het een jaar geleden was geweest het anders was afgelopen. Weer iets om toe te voegen aan mijn lijstje. Waarom ik niet meer wil drinken.

groet Ferry.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 98
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

dag marion ,
wat mij altijd helpt bij de gremlins is veel water drinken en het van mij af schrijven of spellekes spelen op pc :-))
ik moet eerlijk zeggen dat ik vandaag gedurende mijn slapen ook maar rare dromen gehad heb .
groetjes blacky

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve Marion,

Dat van die dromen, komt mij ook wel bekend voor. Toen ik pas was gestopt met alco, heb ik ook dromen gehad, die iedere keer terug kwamen. En steeds het zelfde waren. Ik heb me laten vertellen, dat dit normaal is bij het afkicken van een verslaving. En bij mij, hielde die zelfde dromen na een maand of drie op.

liefs Ferry.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo, het is een rustig draadje vandaag, ondanks dat er zoveel vroege vogels waren op de zaterdagmorgen. Daar hoorde ik niet bij, ik heb heerlijk uitgeslapen vanmorgen.

Je was niet de enige hoor Anjo, die een sik kreeg van de regen. Ik ben blij dat het eindelijk droog is, al is het benauwd vanwege de hoge luchtvochtigheid.

Blacky, ik denk dat dit een beetje een verdrietige dag voor je is, en dat terwijl je je al zo beroerd voelt. Sterkte, en ik hoop dat je snel beter bent.

Ik las de vraag hoe het is na een herval opnieuw te stoppen. Zelf heb ik daar ook niet echt ervaring mee, maar ik ben er wel benieuwd naar. Ik heb slechts twee maal een lange periode niet gedronken, tijdens mijn zwangerschappen en enkele maanden daarna, maar ik denk dat je dat niet mag vergelijken. Ten eerste was ik toen nog lang niet zo verslaafd als de laatste jaren, ik weet niet eens zeker of ik toen al verslaafd was, en mijn zwangerschap was de reden dat ik niet dronk, niet omdat ik vond dat ik een alcoholprobleem had.

Ik heb wel eens gelezen dat het na iedere herval moeilijker is om weer te stoppen. Dat is een van de redenen dat ik niet durf uitproberen of ik ergens één glas kan drinken. Ik vond die eerste weken verschrikkelijk, en ik moet er niet aan denken daar nog een keer doorheen te moeten.
Als ik kijk naar Sneeuwwitje, en Anjo, dan zie ik dat het voor jullie inderdaad moeilijk is opnieuw een punt te zetten. Ik kan me daar inmiddels iets bij voorstellen. De afgelopen 11 maanden heb ik ervaren dat ik me zonder drank weliswaar beter voel, en beter in staat ben richting te geven aan mijn leven, maar ik heb ook ervaren dat alle problemen niet over zijn, dat het leven niet gemakkelijker wordt, dat ik me nog steeds heel vaak rot voel, en dat die nieuwe richting ook van levensbelang is om gestopt te blijven.

Iemand herhaalde al Ziza's woorden: "steeds opnieuw hetzelfde doen, in de hoop dat de uitkomst anders zal zijn". Precies, dat is waanzin. Dus voel ik een enorme drang om dingen anders te doen, anders in het leven te staan. Het probleem is dat er heel veel omstandigheden zijn die ik niet bij machte ben te veranderen. Wat moet je dan? Anders reageren, accepteren, kun je zeggen. Dat is vaak gemakkelijker gezegd dan gedaan. Veel accepteerde ik al, met behulp van de nodige liters wijn. Dus niet accepteren? Maar wat dan te doen, als je het niet in de hand hebt?

Ik kom er nog niet uit, en dat zal dan ook wel de reden zijn dat ik af en toe nog steeds kan verlangen naar een knock out, zoals eergisteren. Wat me tegen-houdt is de angst dat ik na een herval niet meer de motivatie op kan brengen om opnieuw te stoppen. Juist omdat ik na 11 maanden nog steeds van die hunkermomenten heb, en omdat ik inmiddels wéét dat het leven niet ineens vurrukkulluk wordt. En wat ik in die 11 maanden inmiddels wél heb bereikt wil ik niet meer kwijt.

Aangepast i.v.m. te lange zin.:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

avond anna ,
heel goed beschreven en ook is dit de manier waarop ik het aanvoel .
ik ben wel enkele keren onderuit gegaan gelukkig soms maar voor een dag en neen daar wil ik niet meer naartoe .
ivm dat de tussen tijden korter worden dat was bij mij waarheid mogelijk omdat ik dacht ach het blijft toch bij dat een of twee glasjes niets is in mijn geval minder waar .
ook ik trek mij zoals jij recht aan de maanden welke ik reeds adb ben , ik zou het aanvoelen als teveel te verliezen en twijfel of ik de draad van adb zijn terug zou kunnen oppikken
groetjes blacky

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo de winkels zijn gesloten en de meeste Gremlins zijn alweer buiten de deur.
Ik voel me vandaag een beetje depri, dan is het idd heerlijk om alles even te verdoven, maar schijn bedriegt en het is maar voor korte tijd.
Dus........dooorgaan, op naar de eerste maand (Ik moet mezelf ff moed inspreken:D)

Ik heb een gevoel van leegte, zelfs van eenzaamheid nu ik niet meer drink.
Net zoals de meesten van jullie schreven. De eerste weken is het gevoel van nuchter zijn, geen kater hebben zo mooi, dan ben je daar steeds mee bezig.
Nu begint mijn leven "gewoon" te worden zonder drank en kater en kom ik mezelf tegen, zoals ik ben geworden door de drank en daar ben ik niet gelukkig mee.
Dus.......doorgaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Corinne:heart:
Fijn om te horen dat het iets beter gaat met je vader....zet hem op!

Meg...zo blij voor je dat je nu eindelijk de beloning krijgt waar je al dagen op wacht......en die MP3 speler...tof kadootje...ikheb zelf ook nog niet zo'n ding...ja ik loop ook altijd wat achter.....maar het lijkt me erg fijn om je lievelingsmuziek bij de hand te hebben als je eens een zwak moment hebt.

Marion..hou vol..ik ben ook op zulke momenten altijd zo blij dat de winkels dicht zijn...vroeger moest ik elke avond toch nog twee halve liters bij de patatzaak halen een minuut voordat zwe dichtgingen....echt zielig als ik er nu aan denk.

Ferry dat is een van de grootste motivators voor mij...dat ik mezelf zo veel beter in de hand heb als ik nuet drink en niet alles uitstel naar morgen en de dingen meer aanpak zoals ze komen en niet teveel denk ...ik wou..ik zou...en had ik maar.

Verder wens ik iedereen een fijne warme zaterdag avond...jullie zijn stuk voor stuk geweldig....ook al hebben jullie het moeilijk en vinden jullie jezelf chagerijnig...saai en depri...ikzie hier alleen maar sterke mensen die voor zich zelf opkomen...soms met een uitslipper...maar he...THAT'S LIFE.

Later:sun:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb lekker spagetti gekookt voor de boys, koffie gedronken en zit alweer aan tomatensap met flesje water erbij. Morgen gaan de kids een dagje met hun pa op stap, ik weet nog niet wat ik ga doen, maar in ieder geval lekker relaxen en wat rommelen in huis, ik vind het altijd lekker om opgeruimd en klaar te zijn met wat klussen als de boys weer terugkomen. Ik duik nog even onder de douche en ga wat lezen of zo.
Doei!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

Dochter is klaar met haar bladmuziek (ik heb het wel moeten afmaken).

Nu moet ik weer gaan bijlezen, maar het volgende uit het AD Dordtenaar wil ik jullie niet onthouden:

quote

Baby met 1,2 promille alcohol

Een pasgeborene is in Polen ter wereld gekomen met 1,2 promille alcohol in ht bloed. De moeder was gisteren stomdronken in ht ziekenhuis aangekomen om te bevallen. Artsen vechten voor het leven van de baby, aldus lokale media. Het was de zevende bevalling voor de moeder uit het Zuid-Poolse Sosnowiec.

unquote

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Blacky, ik ben blij dat je begrijpt wat ik bedoel. Moeilijk of gemakkelijk, we gaan gewoon door hè. :heart:

Ik geloof dat ik mezelf eindelijk weer een beetje bij elkaar heb geraapt, al is het een beetje laat. Ik heb een hoop opgeruimd en er staat een appeltaart in de oven, die heerlijk ruikt. Dat wordt smullen morgen.:)

Ferry had het vanmorgen over terrasjesweer, en de risico's daarvan. Hier zaten vanavond de nodige gezinnen te barbecueën. Ik weet nog dat ik er vorig jaar heel veel moeite mee had, als ik 's avonds de hond uitliet, om overal mensen met biertjes en glazen wijn in hun tuin te zien zitten. Ik voelde me dan vreselijk zielig. Alsof alleen met een paar liter wijn zoveel leuker is dan alleen met een pot thee en een geurende appeltaart in de oven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Anna,

Ik vind het ook altijd heerlijk ruiken: een taart in de oven. Helaas vind ik taart en gebak niet lekker om te eten. Nodig mijn man en kinderen maar niet uit, want dan blijft er voor jou niets meer over, die zijn dol op appeltaart.

Er zijn wel meer dingen die lekker ruiken als ze klaar gemaakt worden, maar die ik niet lekker vind om te eten.
Spek of ham met eieren bakken vind ik daarentegen niet lekker ruiken, maar wel heerlijk om op te eten.

Tegenstrijdig, ach, moet kunnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat een rust vanavond... gaat het zo goed met iedereen?

Nou, dan dump ik hier maar even wat hersenspinsels in de categorie "hoe werkt het stoppen bij mij". Hoop dat iemand er wat mee kan, zo niet, dan is het wellicht toch vermakelijk leesvoer.
Sommige had ik al eens gepost, maar ja, ik knip-en-plak nu even mijn lijstje:

Ik douche altijd 's ochtends. Voordat ik me af ga drogen, ga ik even ontspannen staan en doe m'n ogen dicht. Ik neem dan met al mijn zintuigen dat moment in mij op: het gevoel van het warme water over mijn schone lijf, het geluid van de vallende druppels, het vocht in de lucht die ik inadem, het stilstaan van de tijd en mijn gedachten... ik maak er een moment-opname van en sla die op tussen mijn oren en in de rest van m'n lijf.
Als ik in de loop van de dag een rot-moment tegenkom, doe ik weer even mijn ogen dicht en speel die interne opname af. Binnen een paar sekonden heb ik weer dat schone, rustige gevoel terug en als ik dan mijn ogen weer open doe, ziet de wereld er ineens heel anders uit.
Een soort innerlijke reset-knop.

In de hal staat op een kastje een schaaltje met Engelse pepermunt. Bijna iedere keer als ik er langsloop, pak ik er ééntje. Bij het binnenkomen, bij het weggaan, bij het klusjes doen in huis: ik heb altijd een frisse smaak in mijn mond. De visite vind het trouwens ook altijd een leuk gebaar.

Toen ik nog veel dronk, sliep ik slecht, ik bleef tot diep in de nacht op, nog een biertje, nog een biertje... maar de wekker loopt wel weer af om zes uur, moet toch werken he...
Nu slaap ik als een blok, veel en heftig dromen, af en toe nog een zweetbui,'s morgens na de koffie en de douche ben ik helemaal wakker en scherp. Wat ik dus niet moet doen is na het werk "even op de bank" gaan liggen. Ik duik dan dik een uur in een diepe slaap, en dat verpest mijn slaapmoment later op de avond.
Regelmaat is heel belangrijk: kies vaste tijden waarop je naar bed gaat en wanneer je opstaat. Ook als ik nog niet echt slaap heb, ga ik op mijn vaste tijd naar bed: lekker liggen, nog even de tv aan, en een half uur later merk ik dat ik de helft gemist heb door het doezelen dus dan kunnen de tv en het licht ook wel uit...

Die dromen zijn trouwens wel leuk. Nou ja, soms loopt het niet goed af in een droom, maar ik kan ze me altijd herinneren, en ook wel plaatsen, zo van "dat en dat wordt er mee bedoeld". Ik ga dat verder niet analyseren ofzo, dat mag mijn brein verder lekker zelf uitzoeken.

Probeer er niet aan te denken dat je bezig bent met stoppen en dat het zo moeilijk is en dat je je niet lekker voelt en en en... De eerste weken is afkicken, het lijf moet eerst gifvrij worden, daarna ga je je beter voelen. Beloofd. Je lichaam vraagt misschien om alcohol, maar je geest weet wel beter: het is gif. Niets voor jou. Niet goed. Ik vind benzine ook heel lekker ruiken, maar dat drink ik ook niet, ik weet wel beter. De gedachte om benzine te drinken is dus zinloos. De gedachte om alcohol te drinken is net zo zinloos. Ik drink het niet, punt.

Water. Veel water. Nog meer water. Iedere keer als je in de keuken komt, neem een slok water. Als je even achter de computer gaat zitten, zet een fris glaasje water op je buro. Spoelen en zuiveren, dat lijf. Ik dronk ook veel koffie, dat is nu 's ochtends drie koppen, en de rest van de dag thee, dan wordt ik ook niet zo hyper.

Ik ben nog vaak moe, nu nog na drie maanden alcoholvrij. Dat geeft niet, ik doe het gewoon rustig aan, de energie komt echt wel een keer terug. Heb nu al af en toe een bui dat ik ineens een karweitje oppak waar ik geen zin in had, waar ik al maanden omheen liep, en nu ligt het me in de weg. Dat kan alleen maar beter worden, ik geef het gewoon de tijd.

Ervaar de dingen eens op een andere manier. Als de regen tegen het raam slaat, druk je voorhoofd er tegen aan, doe je ogen dicht en voel de kracht van een waterdruppel die kilometers omlaag is gevallen, recht naar jou toe. Ga met je voeten op de koude tegels van de douche staan en voel het moment dat het steen niet meer koud is, omdat het jouw warmte aanneemt. Wees aktief en betrokken bij je eigen wereld. (Ik weet zeker dat je zelf nog wel leukere ervaringen kunt bedenken in deze trant, dit is ook een prima gremlin-verjager voor mij.)

En het lijstje blijft groeien... ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

He he, eindelijk zijn we dan thuis. ik dacht bij wijze van verrassing mijn man "even"te halen van Schiphol.
Was dat verrekte vliegtuig nog drie kwartier te laat! Afijn we zijn er weer, manlief staat momenteel even het chinese stof van zich af te spoelen.

Ik ben blij dat ik even wat reacties op mijn vraag heb gekregen hoe mensen het ervaren na een terugval weer te stoppen. Als ik dat zo lees dan ga ik voorlopig niet proberen een glaasje te drinken. Eigenlijk was ik stiekem weer met de gedachte aan het spelen tijdens de vakantie misschien een glaasje te nemen. Dit stimuleert mij weer om het (voorlopig) niet te proberen. Als het moeilijker is weer een poging te wagen te stoppen na een terugval, dan probeer ik dat te voorkomen. Ik zeg nadrukkelijk "probeer"want waarom zou ik niet de fout in kunnen gaan? Tenslotte heb ik het ook klaargespeeld vreselijk verslaafd te raken aan de alcohol!
Als Marion dan schrijft dat 20% van de mensen een verslaving krijgt (ik rook ook nog), dan behoor ik duidelijk tot de zeer verslavingsgevoelige mensen. Pech dat dat zo is, maar het is niet anders.
Wel maakt het dat ik me zorgen maak om mijn dochter. Hebben jullie dat niet? Als een van de ouders verslaafd is, dan raken de kinderen ook gemakkelijker verslaafd.
Mijn dochter is momenteel druk met het experimenteren met alcohol. ik hoop dat ik en mijn moeder toch voldoende voorbeeld zijn geweest om haar niet verslaafd te laten raken. Aan de andere kant ik had mijn moeder als slecht voorbeeld en toch overkwam het mij. Waarom zou het mijn dochter niet overkomen?
Ik kan alleen maar hopen....

Corinne, ik ben blij dat het beter met je vader gaat en dat hij weer wat eet. Dan voelt hij zich weer beter en dan ben je ook beter bestand tegen de ontstekingen in je mond.

ferry,
goed voorbeeld vandaag, waarom je beter ADB kunt blijven. Graag zou ik de preziese datum willen weten wanneer je je 1 jarig ADB-jubileum viert. ik zou je daar graag mee feliciteren op de bewuste dag.

Delta2,
Nog een krap uur en dan heb je je record geevenaard. Ik ga er tenminste vanuit dat je het red. Je schreef zeer vastberaden.

Blacky,
ook goede redenen om gestopt te blijven. ik kan niet genoeg van die redenen horen! Ik heb het heel hard nodig om ADB te blijven!

Water,
bedankt voor je uitgebreide bijdrage. Ik krijg er zin in om me te gaan douchen....

Anna,
Realistisch beeld wat je hebt beschreven. Ik vind het knap dat je ADB bent, maar lees en begrijp ook waarom je het volhoudt.

Alle anderen ook bedankt. Voorlopig ga ik gewoon door met ADB blijven. Het was toch blijkbaar een geniepige gremlin die mij de gedachte doorgaf misschien van de vakantie een glaasje te kunnen nemen.
Die gremlin is voorlopig weer even op afstand.

Zouden ze ook gremlin detectors verkopen. Ik denk dat er wel een markt voor is! In ieder geval zal het hier gretig afname hebben!

groeten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volhouden hoor, Marieke! Ik krijg ook altijd die kriebels in grote gezelschappen, dan denk ik "weg hier..." dus dat herken ik heel goed. Als het even kan ga ik het graag uit de weg...
Hopelijk heb je morgen tijd voor een lange boswandeling ofzo, als tegenwicht voor de drukke dag van vandaag. Ga lekker ver en lang uitwaaien, dat is pas echt ontspannen, je hebt het verdiend.
Ik wens nu alvast een hele fijne zondag voor jou!

:rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Marieke,
ik zat net iedereen te roemen, omdat ik allemaal redenen hoorde waarom ik ABD wilde blijven.
Kom jij met de andere kant van het verhaal! Ik ben blij met je verhaal, al vind ik het rot dat je het nu even moeilijk hebt. Voor mij is het mooie tegenhanger. ADB zijn is niet altijd fijn! Het is soms hartstikke moeilijk! Althans dat vind ik wel en dan ben ik nog maar een beginneling vergeleken met jou, Anna en ferry.
Marieke je doet het hartstikke goed. Kan me verschrikkelijk goed voorstellen dat je zin in een glas wijn hebt. Ook goed van je dat het ondanks alles geen issue is dat je er 1 neemt.
Sterkte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

avond gem ,
je zal wel blij zijn dat je man thuis is .
iedere keer dat jij over china schrijft denk ik aan het eerste cadeau welke ik mijn eigen gegeven heb ivm adb te zijn , en dat was een reisje naar mijn broer in japan , de grootste reden van mijn reis was omdat mijn broer ook te veel drinkt , we hebben er veel gesprekken over gehad maar ik vermoed dat zijn peer nog niet rijp is zoals men hier in belgie zegt .
maar raar is wel dat iedere keer dat we elkaar bellen de eerste vraag welke mijn broer mij stelt is hoe het met mijn niet drinken gaat .en dat hij best trots op me is , nu ja mijn broer weet van waar ik kom dus :-))
zo ik ga de andere berichtjes lezen en dan mijn bedje induiken
groetjes blacky

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...