Spring naar bijdragen

zaterdag 18 augustus 2007


Sandra

Aanbevolen berichten

Nee Stien, ik richt dit niet speciaal tot jou, het gaat om een discussie die al een tijdje broeit tussen oud- en nieuwgedienden. Dat heb je waarschijnlijk even gemist en maar goed ook.
Maar helemaal niets persoonlijks tegen jou bedoeld, zeg, denk je dat ik eerst iets aardigs tegen je zeg en je daarna ga afkatten. Kom nou!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 135
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

An, geweldig dat het je gelukt is! :present:

Dit is een goede stimulans om door te zetten toch?
Toen men mij (pas na enkele weken) complimentjes begon te geven, voelde ik mij groeien.
Ik was inmiddels ook mijn dikke opgezette kop wat kwijt, en ook de nodige kilo'tjes waren
verdwenen. Doordat ik vanaf het begin structuur weer aanbracht in mijn dagelijks leven en
regelmaat de boventoon begon te voeren lag ik op gezette tijden bijtijds 'savonds op bed.
Dit uiteraard in aanpassing van mijn wisselende diensten.
Maar toch, de wallen onder mijn ogen verdwenen. Ik zag er uitgeruster (zo voelde ik mij ook) uit.
Ik voelde de mensen in mijn omgeving op een bepaald moment denken, wat is er gebeurd?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Stien, ja dat schreef je al eerder over die wallen. Heerlijk gevoel is dat he? Dat moeten we vasthouden, dit geweldige gevoel. Ik probeer nu te genieten van elke kleine verandering. Je zal wel merken dat ik vaak schrijf over mijn spiegelbeeld. Mijn zelfbeeld was het laatste jaar tot het 0 punt gekomen. Daarbij hoort dan ook dat ik geen nieuwe kleren meer kocht voor mezelf, mezelf eigenlijk niks gunde, omdat ik me zo waardeloos voelde, dus echt zonder waarde. Ik stond elke ochtend op en voelde me zo wanhopig, zo schuldig zo.... nou ja super negatieve gedachten. KEEK ik in de spiegel dan dacht ik walg, walg. Het gevolg was, weet ik zeker dat ik deze gedachten kwijt wilde en hoe deed ik dat dan. Juist, drinken zoveel mogelijk zodat ik al mijn ellende zou vergeten. Je komt in zo'n cirkel terecht. En wat super stom eigenlijk he? een enorme kronkel in je hersenen. Nu ik op dit forum ben is dit helemaal veranderd. Zoveel mensen die met dezelfde sorres zitten. Ik ben niet de enige en zovelen van jullie die al dagen, weken, maanden droog staan getuigen van hun betere leven. Natuurlijk met ups en downs, maar boven de teller, STUKKEN beter. Net zoals met plastische chirugie kan je ook niet verwachten dat je met opgepomte borsten ineens een gelukkig leven zal hebben. Zo zie ik dat ook met niet drinken. Het leven blijft hetzelfde, dezelfde zorgen en problemen die worden echt niet minder met niet drinken, MAAR ze worden er tenminste NIET nog erger door. Je creeert er tenminste geen nieuw probleem bij. Niet meer verstoppen, maar de naakte waarheid in de ogen gaan zien. Nieuwe mogelijkheden zoeken en een wereld gaat open. Ik weet van de jaren dat ik het eerste jaar had gehaald van niet drinken ineens ontdekte hoe gezellig de zaterdagmorgen markt was. Tjee, bestaat dit ook, geweldig leuk gewoon.
Ach, er zijn alleen maar positieve zaken te melden over het NIET drinken. Het is de verslaving die ons iets anders probeert wijs te maken. Het is een grote LEUGEN, die DRANKDUVEL. WEG ermee!!!
Het mooiste voor mij is eigenlijk dat mijn kinderen trots op me zijn, met me meeleven. Goh wat zijn kinderen toch flexibel. OK in een probleem komen is EEN, maar als een kind ziet dat de ouder eraan gaat werken en dit gaat volhouden, zijn ze trots op je. Ze zeggen me dat dan ook. 'knap van je mam, ik ben trots op je'. Zo leren ze denk ik dat als ze zelf een probleem hebben niet bij de pakken neer moeten gaan zitten, maar dat er altijd een mogelijk is om hulp te zoeken en niet weg hoeven te kruipen in het hoekje van de grote schaamte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tevens volg ik de discussie 'nostalgie' : dit thema kwam bij de AA ook telkens aan de orde.
Kijk, ik val ook zomaar binnen in jullie vertrouwde forum, en schrijf, omdat ik moet schrijven, omdat ik anders verzuip in de eenzaamheid en ellendigheid. Eerlijk gezegd heb ik het altijd heerlijk gevonden als 'oudgedienden' lekker kwekken over allerlei zaken waarvan ik eigenlijk niks weet, maar mij wel het gevoel geeft van: 'he , straks kan ik misschien ook eens over iets anders praten dan alleen over mijn dikke kop en op welke dag ik precies zit. Zover ben ik nog lang niet: de drank is mij n.l. nog steeds de baas en zit in mijn kop vast geklampt. Het moet eruit. Maar door, juist te lezen van degene die al zo lang op het forum zitten en een beetje zitten te kwebbelen over weet ik veel wat, wat ik zelf niet zo goed kan volgen denk ik : die zijn ECHT op de goede weg. Dat is mijn streven, dan weet ik, op dat moment, dat ik alcohol een beetje de baas aan het worden ben. Kort gezegd: deze leden zijn mijn voorbeelden! Mijn streven naar, mijn hoop.:musicnote:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedenavond allemaal,

Ik ben vanmiddag en vanavond afwezig geweest, heb het droog gehouden, en zit nu een beetje te lezen. Ik zie dat de discussie opnieuw over het onderwerp 'nieuwelingen' en 'oudgedienden' gaat.
Ik had hierover vanmorgen aan iemand een pb geschreven, met wat uitleg van mijn gevoelens hierover, maar kreeg het verzoek dit liever op de dagdraad te plaatsen. Dus op gevaar af dat iedereen hier over me heen valt doe ik dat, want op de een of andere manier heb ik er behoefte aan mijn gevoel van de laatste dagen te uiten. En als er één ding is, dat ik de afgelopen jaren heb geleerd, dan is dat dat het opkroppen en voor mij houden van mijn gevoel allerlei ongemakkelijke en onaangename gevoelens in me oproept, die ik vervolgens wil verdoven.

Veel mensen zullen het niet met me eens zijn, maar daar gaat het ook niet om. Het is MIJN gevoel, MIJN probleem ook. Het is ook aan mij om uit te zoeken waarom ik dingen op een bepaalde manier ervaar, en wat ik daarmee kan doen. Het forum is voor mij altijd een warm badje geweest, maar voelde deze week even als een koude douche. Vandaar dus.
______________________

Ik wil graag even reageren op Safi's aanvulling op het paardjes verhaal. Ik herken mezelf niet in Safi's toevoeging, maar dat maakt niet uit, het is haar gevoel.

Wij hadden in het verleden vaak lange, ook vaak zware, discussies op dit forum, die zich ontsponnen uit bijvoorbeeld zo'n berichtje van Mick of Rudy gisteren. Veel mensen reageerden met hun ervaring op wat er gezegd werd, en dit 'graven' in onze gevoelens, het verleden, onze problemen werd door velen (waaronder ik) als zeer helpend ervaren. Ook de herkenning was erg heilzaam.
Het valt mij op dat op het moment, als er zo'n serieus berichtje geplaatst wordt, vaak alleen een paar oudgedienden daar inhoudelijk op reageren. Het zijn met name de 'nieuwen' die de discussie heel snel weer laten verzanden in de draad van alledag, die vaak uitsluitend gaat over de boodschappen, de huisdieren, het eten, het douchen en dat soort onderwerpen. Dat vind ik jammer.
Verder stoort mij de zeer felle manier waarop sommige mensen kunnen reageren op een ander, met name als die ander een 'oudere' is. Ik krijg de laatste dagen het gevoel dat je hier alleen maar meetelt als je - zoals sommigen - de hele godganselijke dag mee zit te leuteren. Maar dat kan en wil lang niet iedereen.

Hetzelfde geldt in feite ook voor het 'geiten'. Tussen de zware onderwerpen door vonden en vinden een aantal mensen het ook wel eens leuk een poos te keten op het forum. We hebben zo menige leuke avond doorgemaakt, EN NIET GEDRONKEN. Vroeger waren er ook mensen die daar problemen mee hadden hoor, en dat werd ook gezegd. Maar iedereen vond dat het af en toe moest kunnen.
Nu wordt er verschrikkelijk heen gevallen over mensen die even willen geiten, en daardoor een wat serieuzer berichtje missen. Terwijl diezelfde mensen die zo boos en verwijtend worden, heel vaak ook niet reageren op een serieus bericht van iemand anders.

Ook het elkaar steunen komt op dit moment af en toe erg inhoudsloos op mij over. Iemand die emotioneel diep in de shit zit krijgt alleen maar reacties in de trant van 'kop op', of 'ik weet precies wat je voelt'. Sorry, maar als je depressief bent werkt zo'n reactie alleen maar averechts, want de kop omhoog houden is nu precies wat je niet kunt op zo'n moment, en natuurlijk kan die ander NOOIT precies weten wat je voelt. Ik weet waarover ik praat, en ik ben blij dat ik niet van dat soort reacties kreeg toen ik op mijn dieptepunt zat.
En de dwangmatige behoefte om echt OVERAL op te reageren, of anderen te vertellen wat ze moeten doen in een bepaalde situatie (terwijl iemand vaak alleen maar even wil zeuren) werkt op mij ook als een rode lap.

Overigens ben ik me er heel goed van bewust dat deze gevoelens die ik heb MIJN probleem zijn, en dat ik voor mezelf uit moet vinden hoe dit komt, en hoe ik ermee om wil gaan. Daarom hou ik me ook een beetje afzijdig op zulke momenten, hoewel ik me gisteravond niet kon bedwingen toch te reageren.
Het feit dat meerdere mensen die ik al wat langer ken hetzelfde gevoel hebben helpt mij in ieder geval om niet te denken dat het weer aan mij ligt, en dat ik gek ben.

Het is enkele mensen al opgevallen dat het af en toe zo extreem rustig is op het forum. Dit is volgens mij de reden. Ik zou absoluut niet weten hoe ik op een dagdraad met alleen maar informatie over wat men het eerstvolgende half uur gaat doen, of net gedaan heeft moet reageren, en ik voel ook niet de behoefte dat te doen. Dat neemt niet weg dat hele dagen hier schrijven een probaat middel kan zijn om niet aan het zuipen te slaan. Dat weet ik maar al te goed, want ik deed het een jaar geleden ook. En ik had het geluk dat ik midden in allerlei voor mij zeer zinvolle discussies viel. Dus bemoei ik me er op dit moment niet mee, maar hou me erbuiten.

Afijn, ik hoop dat het nu iets duidelijker is. Waarschijnlijk komen er ook wel weer een keer nieuwelingen waarmee wel een flinke boom opgezet kan worden over serieuze thema's verband houdend met ADB. Het is altijd een komen en gaan hier. En ik hoop dat die nieuwkomers hier hartelijker bejegend worden dan de 'oudgedienden' op dit moment.
____________________

Ik moet er bij zeggen dat dit zo'n beetje de eerste keer is dat ik hier duidelijk en open mijn mening durf te geven, in de wetenschap dat sommige mensen zich mogelijk aangevallen voelen en boos worden. Ik heb dit vele jaren geleden in een harde leerschool afgeleerd, en al die jaren lang gedaan wat ik in diezelfde leerschool geleerd heb: mijn mening voor me houden, de lieve vrede bewaren, elk conflict mijden en vooral proberen niemand voor het hoofd te stoten. Het conflict, de strijd, de woede en de angst die ik daardoor in mij zelf opriep heb ik 28 jaar lang gedempt met liters en liters bier en wijn.
Op dit moment voel ik de angst die ik geleerd heb te voelen voor het mezelf uiten. Mijn lichaam maakt adrenaline aan om zo snel mogelijk te kunnen vluchten. En al die dingen voel ik nuchter, dus heel hard!

Dit is wat een jaar niet drinken voor mij heeft gedaan. Ik plaats dit bericht, zelfs al valt iedereen zometeen over me heen. Ik vind dat ik het recht heb om te zeggen hoe ik deze week ervaren heb. Net zo goed als anderen vinden dat ze het recht hebben ongenuanceerd tegen iemand uit te vallen, of dat nu een 'nieuweling' of een 'oudgediende' is.

Overigens heeft NOOIT iemand van de oude paardjes GEZEGD dat het weitje van hun is. Iedereen die hier al wat langer is weet namelijk dat dat niet zo is. Het zijn volgens mij alleen enkele nieuwe paardjes die vinden dat de oudere hier niet meer mogen komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Anna, je maakt een heel proces door, verontschuldig je niet te veel: het hoort er gewoon bij. Hoe moeilijk het ook is om je gevoelens op papier te zetten. Eindelijk kom je voor jezelf op, voor je eigen gevoelens en durf je het op te schrijven. Het idee dat je hebt dat eigenlijk niemand kan begrijpen wat jij doormaakt klopt toch niet helemaal. Want we maken hier toch allemaal min of meer hetzelfde door.
Er zijn zoveel overeenkomsten. Als ik schrijf: 'ik begrijp het en voel met je mee', dan meen ik dat echt.
En de uitdrukking 'kop op', zeker als je depressief bent klinkt misschien belachelijk, maar ik zie het als een houding die je kan aannemen, zonder dat je het zelf misschien zo voelt, maar wel een eerste stap kan zijn, om te weten dat je het waard bent om je hoofd letterlijk omhoog te zetten, niet meer naar de (af) grond te kijken, maar naar boven, de toekomst, het nieuwe leven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Blacky,
Zijn de sigaretten echt zo veel goedkoper in Nl?
Goed dat je zo eens face a face met een gelijkgestemde kunt praten.
Ik heb vanmiddag fijn kunnen praten met mijn vriendin.
Zij probeert te begrijpen hoe het is om aan alcohol verslaafd te zijn en er in gevangen te zitten en hoeveel moeite het kost om er uit te komen en te blijven. Toch blijft het moeilijk om erover te praten, een paar keer had ik toch een flinke brok in mijn keel zitten.

@Stien,
Het forum houdt mij in ieder geval alert.

@An,
Niet wachten, gewoon geregeld proberen om er tussen te komen voor de internetbehandeling.

@Benthe,
Het forum niet zo zwart/wit. Iedereen zijn inbreng en aanwezigheid is belangrijk voor anderen en voor zichzelf.

@Knuffie,
Kiekeboe terug.
Alles OK.

@Anna,
Dank je. Ik vertoon ook vlucht- en ontwijkgedrag als er een conflict in de lucht hangt.

@Joann!
Daarom bleef je gisteren weg.
Had nou hier gekomen i.p.v. naar die gedachten te luisteren.
Je was nu al zover, zelfs de vakantie doorgemaakt.
Je hebt je nu herpakt, leer van wat er gebeurd is.
Wil je erover vertellen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Corinne,

Er valt niet zoveel te vertellen eigenlijk.
Ik baalde van mezelf, alles en iedereen...
kon niet uit die stemming komen en ben in de grootste
valkuil gestapt die er is...
Het bedenken dat alles leuker en gezelliger was toen ik nog dronk.
Ik heb het hier niet gemeld omdat ik op dat moment gewoon niet
tegen gehouden wilde worden, ik wilde me weer mezelf voelen.

Nu zie ik het idiote van die gedachtengang...
want ik werd echt niet meer mezelf door het drinken.
Eerder het tegendeel.

Het was een pijnlijk leermoment, maar heeft wel duidelijk
gemaakt dat er nog werk aan de winkel is voor me!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Corinne fijn dat je dit toch met je vriendin hebt kunnen bespreken.
En ik weet dat het forum niet zo zwartwit is, daar ging iets aan vooraf en ik had me weer eens niet zo moeten laten meeslepen. Het was juist mijn bedoeling om te zeggen dat het NIET zwartwit is, maar dat kwam dus niet zo goed over.

Blacky sinds de euro zijn sigaretten toch in Europa overal even duur? Stoppen met roken is natuurlijk ook een idee... oeps!

Voor mij wordt het tijd om even te chillen. Zelfgemaakte bananenijs met een pluim slagroom en een DVD over geliefden die elkaar ondanks alles weer terugvinden. Ik zet de dozen tissues alvast maar klaar.
Ben momenteel grootverbruiker van tissues, maar dan doe ik dat maar liever bij een sentimentele film (weet ik tenminste nog waarom ik huil) dan zomaar uit het niets.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

avond iedereen ,
inderdaad ik heb vitamine b mee en andere , de sigaretten welke ik rook zijn 1,30 € goedkoper in nederland
mijn kennisje in nederland is en dame die 25 jaar ja jullie lezen het juist vijfentwintig jaar ADB is en ik haal daar ook veel kracht uit want het is een van de weinige mensen welke ik ken wie haar eigen stopperiode niet vergeten is
ivm hoe het forum vroeger was en nu kan ik niet erg oordelen omdat ik toen maar af en toe las of iets schreef
voor mij gaat het goed oude forum mensen en nieuwe forum mensen dus zoals in mijn in het echt groep
ik blijf hier schrijven mogelijk om te tonen dat hoe moeilijk het soms is het de moeite loont dat adb te zijn en te blijven maar dit is op mijn eigen bedoelt
joaan spijtig morgen nieuwe dag en nieuw begin ook ik was iemand die regelmatig nog onderuit ging tot de dag dat ik 100% toe gegeven heb een drank probleem te hebben
zo lieve mensen ik ga naar mijn bedje toe
slaapzacht :lips:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi benthe
neen wat de prijs van de sigaretten betreft is het niet overal hetzelfde
spanje 2,40 € per pakje voor wat ik rook
belgie 5,30 €
nederland 4 €
zal wel te maken hebben met belastingen enz ??
vandaag eindelijk te weten gekomen en gezien gall & gall neen niet binnen geweest
en nu duik ik onder

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Joann,
Dat is duidelijke taal.
Het is dat waar ik zo bang voor ben voor mezelf.
Dat is dan weer de reden dat ik hier zo aan dit forum hang en dat ik per se nog niet wil stoppen met Refusal. Eerlijk gezegd vraag ik me af wanneer ik en of ik ooit sterk genoeg zal zijn om het zonder die stok achter de deur af te kunnen.
Eigenlijk zou ik me wat losser willen maken van het forum, maar ik durf niet.
En toch zou ik het gewoon moeten doen.
Eens moet ik toch eens leren om op eigen benen te staan.
Nu blijf ik hier alleen maar weg als ik buitenhuis ga.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Corinne,

Bedoel je dat je bang bent om je zo te voelen
zoals ik me voelde...?
Leuk is anders, dat is waar maar het is gewoon
een valkuil eerste klas!
Ik liep er met open ogen in, maar de volgende keer dat
dat dit gevoel zich aandient ga ik er wel anders op reageren.

Het lukt je uiteindelijk vast om zonder refusal gestopt te blijven!
Daar zou ik me nu nog geen zorgen over maken, komt wel aan de orde als
het zover is toch...?
En als jij het nodig hebt/ fijn vind om veel op het forum te lezen en schrijven
dan is daar toch niks mis mee! Het wordt vanzelf minder als de behoefte afneemt!

Je staat nu ook op eigen benen, je doet het echt helemaal zelf!
En je doet het hartstikke goed!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja doe ik dus ook, herkenbaar is dat. Heb heel Jane Eyre weer gelezen (1 doos tissues), Falling in love, met Streep en De Niro gekeken (een halve doos tissues), mooie muziek geluisterd (dankjewel voor de Gremlopodiën Corinne, ze vluchtten meteen op hun poten de deur uit) en ik doe alles om al die tranen er op een legale manier uit te krijgen.
Corinne ik heb momenteel ook veel behoefte aan de feedback van het forum. ("Oh jaaa? Nou dat hadden we nog niet gemerkt!")
Maar daar is het toch voor?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
Benthe

Aan iedereen: de discussie over de goeie ouwe tijd op het forum (en dat bedoel ik niet sarcastisch) suddert toch steeds verder. Blijkbaar broeit dat.


Mijn eerste gedachte een paar dagen geleden was: "prima, als jullie zo graag samen willen geiten, dan zetten jullie toch een apart forum op?" Op zich kan dat natuurlijk, maar wat zouden wij zonder de meningen van iedereen doen? Zowel oud- tussen- als nieuwkomers? Dan krijg je een situatie als: net op het forum, dan ben je een leerling. Drie maanden bij het forum, dan mag je meelezen in het gevordendenforum. Vier maanden op het forum, dan mag je zelfs meedoen. Twaalf maanden forum, dan krijg je een medaille en mag je zelfs meepraten met de senioren!


Er werd vandaag al gezegd dat iemand misschien nog niet zo lang gestopt is met drinken, maar verder wel veel levenservaring heeft. Daar kunnen andere mensen ook weer van profiteren.


Ik denk dat degenen die zo graag de knusse vroegere tijd terug willen (en dat begrijp ik echt wel) dat jullie zelf een beetje aan het doel van dit forum voorbij gaan.


En bovendien, wie van jullie heeft het ooit geholpen om ergens in te blijven steken?



Nea mind. A good reason to get pissed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...