Vie Geplaatst 26 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 26 augustus 2007 Goeiemorgen,Hier een vroege vogel na een onrustig nachtje. Snipverkouden geworden en een zeer hinderlijke mug die dwars door het zwaarste muggengif heen stak. Hier een bult, daar een bult, overal een bult, bult.... Straks maar eens even op jacht, mijn wraak zal zoet zijn.Haddock natuurlijk is het open einde van De Val logisch, maar ik kan daar niet tegen. Ik wil gewoon altijd weten hoe iets afloopt. Voor de karnemelkdrinkers: wat heb je een heerlijke romige soorten these days. Iets duurder, dat wel, maar ik koop wel drie pakken daarvan voor de prijs van een fles wijn. Heel gek is dat, als ik iets koop dat net wat luxer is dan een ander product, kan ik het niet laten om te denken: maar als ik wijn had gekocht, was ik veel duurder uitgeweest.Blacky hoe was het in Aalst?Voor iedereen een sterke, fijne, droge dag. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
blacky Geplaatst 26 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 26 augustus 2007 goeden morgen benthe en iedereen , aalst was prachtig maar ik was stik kapot .mooie markt en mooie kinder rommelmarkt leuk om de zien hoe die kleintjes hun speelgoed willen verkopen om mogelijk weer iets anders te kopen veel te veel gewandeld en dan heb ik gisteren avond gevoelt heel pijnlijke bijna verbrande voeten en om 20 uur lag ik al uitgetelt in de zetel snurk snurk snurk nooit geweten dat ik zo op mijn eene van een terrasje kon genieten gewoon met een kopje koffie en een watertje ik verschoot ook een beetje bij het berichtje van gem "de fles is bijna leeg " mogelijk was ik nog niet wakker genoeg gaat het vandaag gem ??tapas ik hoop zoals iedereen dat je iets van kaatje hoort , het niet weten van iets is veel erger als het wel weten sterkte sinds ik in belgie woon heb ik een bril maar vindt hem nooit als ik hem nodig heb nu de meeste zaken kan ik nog zonder bril dus :-))hier is het momenteel enorm mistig buiten gelukkig niet in mij hoofd geen drank geen mist he hoe gaat het met max benthe ?zo ik ga jullie eventjes laten om een kopje koffie te gaan nemen groetjes Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sandra Geplaatst 26 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 26 augustus 2007 Goedemorgen Benthe en alle anderen,Heb heerlijk geslapen, lag 22.00 uur al in bed. Ik had namelijk gister zwaar gesport en was bekaf. Straks weer een paar uurtjes sporten.Door de weeks kom ik vanwege miijn werk niet toe aan sporten vandaar dat ik de schade in het weekend inhaal.Benthe beterschap. Het lijkt me zeer vervelend om door een mug hele nacht te worden geplaagd. Ik heb wel een idee hoe zoet je wraak zal zijn. Succes ermee. Voor de rest een fijne dag allemaal. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Vie Geplaatst 26 augustus 2007 Auteur Rapport Share Geplaatst 26 augustus 2007 Hier ook geen mist Blacky. Heb je je voeten niet op een bruisbadje getrakteerd?Max is leuk. Liep vanmorgen tegen zessen alweer met hem langs de Maas, hij overal snuffelen naar aangespoeld touw, dooie vissen en andere stinkende dingen. Een van de katten is reeds zeer goeie vrienden met hem geworden en slaapt mee in de hondenmand.Voor het 's avonds wandelen heb ik een regeling met de buurman getroffen, de buurt hier staat namelijk als nogal onveilig bekend, maar dan laten we onze honden samen uit. Die buurman is zo een beul van een vent met een pitbull (sul van een hond trouwens, maar ziet er gevaarlijk uit), dus dat loopt wat veiliger.Nog even over brillen en ogen, na bloedonderzoek vorige week is geconstateerd dat men de operatie (lens-implantaten) nu wel verantwoord acht. Ik vind het verbazend en verheugend dat na zes weken geen alcohol, het lijf zich blijkbaar weer redelijk hersteld heeft na al die jaren slempen. Maar: nu krijg ik de zenuwen. Moet er toch nog even over nadenken. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
An Geplaatst 26 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 26 augustus 2007 Goedemorgen, jullie zijn nog behoorlijk actief s'avonds!! Je hebt hier de vroege en de late vogels.Benthe, dat is ook niet niks lens implantaten. Heb met interesse alle oogverhalen gelezen, mijn armen worden ook tekort en moet nodig brillen aan gaan schaffen, maar ik wacht nog een maandje af, want ik heb toch het idee dat het ook met alcohol temaken heeft dat de boel achteruit gaat.Tja Blacky, vreemd he, terrasjes aandoen met kofie en watertjes, maar het gaat best he?Sandra ben jij zo'n sporter geweldig zeg!!Ik denk dat ik vanmiddag maar niet naar het feestje ga, de vodkafles van gistermiddag zit nog in mijn brein, ben er toch wel onrustig van geworden. Maar het 'gewoon' wakker worden, zonder me te moeten afvragen 'hemel wat was het laatste wat ik gisteravond eigenlijk deed' wel zo prettig. Niet na te denken 'hoe kom ik de dag door'. Dit voelt goed en VANDAAG DRINK IK NIET: dag 13, klinkt toch wel serieus nu he?Soothe, dag 11 he, kom op, we gaan het weer voor elkaar krijgen Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Vie Geplaatst 26 augustus 2007 Auteur Rapport Share Geplaatst 26 augustus 2007 Sandra sporten is jarenlang mijn houvast geweest tegen de drank, alleen de laatste twee jaar ging dat beslist niet meer. Nu begin ik er weer voorzichtig mee and it feels good!An, dag 13 alweer Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gem Geplaatst 26 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 26 augustus 2007 Goedemorgen wakkeren!Momenteel behoor ik tot de vroege en latere vogels, helaas moet dat na vandaag voorbij zijn want dan moet ik weer vroeg mijn bedje uit.An,Mijn blik was door de alcohol behoorlijk vertroebeld. Ik zie nu een stuk scherper.Dag 13! Laat het een geluksdag zijn en neem die eerste niet! Als je je niet zeker voelt heb je gelijk dat je vanmiddag niet gaat! Niet drinken is nu belangrijker.Sandra,Nog een paar dagen joh. Dan vakantie. Ik hoop de sport binnenkort weer op te pakken en dan echt vol te houden! Mijn man is aardig aangekomen na de vakantie en wil ook gaan sporten! Dat scheelt weer, kunnen we samen en dat houd de moed er beter in.Benthe,Leuk dat een van je katten vriendjes is geworden met Max! Loopt het een beetje op de hondentraining?Blacky,gelukkig was MIJN fles al lang leeg en die is niet meer gevuld. Het ging weer prima gisteravond.Jij bent toch bijna aan je jaar alcoholvrij? Of heb je die datum al gehad? Want dat is echt een mijlpaal zeg... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sandra Geplaatst 26 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 26 augustus 2007 Benthe, Gem,Sporten is ook mijn houvast, daarnaast is het voor mij belangrijk om lekker in mijn vel te zitten, zodat ik qua figuur tevreden ben met mezelf, wat een reden minder is om naar alcohol te grijpen.Gem, gezamenlijk sporten is zeer stimulerend.Benthe, goed van je dat je het sporten herpakt Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Vie Geplaatst 26 augustus 2007 Auteur Rapport Share Geplaatst 26 augustus 2007 Sandra een week of acht geleden kon ik me even net lang genoeg uit mijn roes losweken om de stad in te gaan om wat kleding te kopen. Ik zag mezelf in de passpiegel onder dat onverbiddelijke tl-licht en het zweet brak me uit. Weinig meer over van al die gelijnde spieren die ik had opgebouwd, en hoewel ik nooit dik ben geweest, een buikje, een vies, papperig drank-kwabje. Gètverrr! En of het nu in beginsel deze ijdelheid is geweest of niet, het heeft zeker meegeholpen aan het besluit dat er iets drastisch moest veranderen.Sporten verjaagt trouwens ook een heleboel muizenissen.Gem, begin er maar lekker aan met je man, wat voor sport gaan jullie doen?Met de hondentraining gaat het goed, dank je, de trainer zegt alleen dat ik nog teveel over me heen laat lopen, maar ja, ik ben niet zo'n drill-sergeant. Beetje een tussenweg vinden dus. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
water Geplaatst 26 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 26 augustus 2007 Goedenmorgen!Iedereen: goed gedaan gisteren, het was weer een goede gremlin-bashing-day zo te lezen! Weer heel wat van die pokkebeesten knockout buiten de deur gezet, mooi werk! Vandaag ben ik een late vogel, ben net pas op. Gisteravond naar een verjaardag geweest, ik zat naast de krat bier en nam de lege flesjes aan en gaf de volle weer, geintje van een vriend van me, die zei: "bij jou is dat wel veilig tegenwoordig"... een half jaar geleden zou ik echt m'n best gedaan hebben om zelf die krat leeg te krijgen! Er werd ook naar gevraagd, zo van "jij drinkt helemaal niet meer?" dus maar gewoon gezegd dat ik er niet meer zo goed tegen kan en dat het zonder alcohol allemaal net zo leuk is. Het "zo niet leuker" erachteraan heb ik alleen gedacht, niet hardop gezegd... Wel grappig, een paar moeilijk kijkende mensen, biertje of breezertje of citroentje in de hand, instemmend knikkend, "nou, toch knap hoor..." je ziet ze over zichzelf nadenken. Mooi weer, droge dag, kleine klusjes, beetje uitrusten tussendoor: lekker hoor!Hou vol! aangepast: stijlfout Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
stien Geplaatst 26 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 26 augustus 2007 Een hele goede morgen,Na even stil geweest te zijn nu het draadje weer opgenomen.Even een stilte inlassen voor mijzelf heb ik ervaren als niet verkeerd.Toen ik met vakantie was en niet/weinig kon schrijven terwijl ik hetvolgens mij ohhh, zooo, nodig had was veel moeilijker als de afgelopen week.Ik zie het als een soort bezinning, even van een afstand mee lezen. Wél demogelijkheid te hebben om te schrijven maar bewust alles even over me heenlaten gaan.Ik heb de laatste avond dat ik op het draadje schreef aangegeven dat het mij even "genoeg" was, het een en ander heeft mij die laatste avond goed geraakt. Maar dit draadje moet voor mij ontspanning blijven ofwel ontspanning bewerkstelligen.Dáárom schrijf ik mee op het draadje, om gevoelens en ervaringen te kunnen delen.Van een ander te kunnen leren, om zo mogelijk mijn ingeslagen weg op de juistemanier voor mij te kunnen bewandelen.Maar die avond knapte er iets in mij en kwam hard aan. Sommigen die hier weet van hebben zullen zeggen zand erover, ofwel, waar maak je je druk om!Wel mijn gevoel is diep geraakt en ik heb bemerkt niet zo één twee drie hersteld.In al die maanden dat ik hier op het draadje schreef ben ik "langzaam" losgekomen.Ik schreef niet over alles in het begin, dat heeft moeten groeien.Ook het pb's schrijven heb ik moeten leren, het heeft vaak héél bevrijdend voor mij gewerkt.Een pb waar ik toch wat méér zieleroerselen in kwijt kon wanneer soms het water me aan de lippenstond of om gewoon van mij af te kunnen schrijven. Waarbij ik bepaalde personen hier de laatste maanden en een enkeling al van af het begin volledig in vertrouwen heb genomen.En dat heeft mij geweldig geholpen, geholpen tot waar ik nu gekomen ben. Mijn uitgangspunt om ADB te kunnen worden en zo mogelijk te blijven was en is vooral eerlijkheid.Eerlijkheid jegens mijzelf, echtgenoot maar ook jegens mijn therapeut die mij begeleidde tijdens de internet therapie. En ook hier op het draadje en zeker in mijn pb's.Vertrouwen in mijzelf maar ook jegens andere mensen heeft moeten groeien. Heeft tijd nodig gehad.Voor mij betekent een pb sturen dat ik dat in vertrouwen stuur naar een ander.Dit is ongeacht de inhoud van mijn pb, anders had ik het net zo goed op het draadje kunnen schrijven.De verwachting dat een pb naar een tweede, derde of meerdere personen wordt doorgestuurd en besproken wordt, ongeacht de inhoud heeft mij geschokt. Een pb blijft voor mij een persoonlijk vertrouwensbericht ongeacht de inhoud.Mocht ik dit verkeerd zien, dat is natuurlijk mogelijk, dan sta ik open voorandere argumenten maar wordt ik denkelijk wel beknot in mijn vrijheid van schrijven. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sandra Geplaatst 26 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 26 augustus 2007 Benthe,Na elke binge-periode moet ik weer aan mijn buikspieren werken, en al mijn spieren trouwens, en dan wil je niet in de spiegel kijken, maar ja, naa een paar weken intensief trainen, gaat het buikje wel weg.Walter, mijn complimenten.Stien, naar mijn mening is een PB prive en vertrouwelijk. Ik heb ook moeite om mensen te vertrouwen en herken wel dat gevoel die je beschrijft. Ik had hetzelfde op mijn werk. Had iemand vertrouw en die heeft mijn vertrouwen behoorlijk geschonden. Nu is mijn standpunt dat de persoon een probleem heeft en niet ik. Die persoon weet niet hoe ie met vertrouwelijke informatie moet omgaan. Ik weet dat het diep in je ziel kwets maar probeer een manier te zoeken om ermee om te gaan. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gem Geplaatst 26 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 26 augustus 2007 Lieve Stien,blij dat je je weer meldt hier! Niet alleen omdat het blijkbaar goed is voor jou maar ook voor mij omdat ik wat van je leer!Ik weet niet wat er voorgevallen is, wil het ook niet weten, maar ben eenvoudig blij dat je er weer bent!Een PB voel ik ook als persoonlijk. Ik verwacht dat mensen die inhoud alleen voor zichzelf beschouwen, tenzij ik het anders aangeef natuurlijk. De naam zegt het al: PERSOONLIJK bericht.Ik hoop dat je jezelf weer hebt gevonden en dat je verder kunt gaan op de ingeslagen weg of op een ander pad, wat goed is voor jou! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gem Geplaatst 26 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 26 augustus 2007 Even tussendoor:Benthe,ik zie de titel van de dagdraad: een nieuwe zondag, een nieuw geluid. Met geluid bedoel je toch niet die beesten, die muggen heten he? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gem Geplaatst 26 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 26 augustus 2007 Hoi Water,hij gaat goed zo te horen! Lukt het een beetje in je huis? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gem Geplaatst 26 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 26 augustus 2007 Sandra/Benthe,Ik was begonnen met cardiofitness. Dat ga ik weer oppakken in combinatie met krachttraining.Een goddelijk lichaam zal ik niet krijgen, maar het zal wel beter worden dan het nu is! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ferry Geplaatst 26 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 26 augustus 2007 Hoi Stien,Ik schrik ervan, als ik het goed begrijp, is je vertrouwen geschonden, door het doorsturen van pb's.Als dat zo is, vind ik dat een grote schande. En zou ik de naam van die persoon openlijk op het forum zetten. Want dit kan echt niet. Ik hoop dat ik het verkeerd heb begrepen en dat het zo niet is.Ik persoonlijk ben blij, dat je weer komt schrijven.Succes en liefs.Ferry. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ferry Geplaatst 26 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 26 augustus 2007 Er wordt op het ogenblik over sporten geschreven. Nou ik ben de laatste tijd ook weer flink aan het hardlopen. En ga direct om 11.00 uur meedoen aan een prestatieloop van 5 km. Ik zie het niet om te winnen, maar gewoon om te zien wat ik op mijn leeftijd (58) nog kan. Ik heb voor mezelf, de laatste tijd ervaren, dat door niet te drinken mijn conditie met grote sprongen vooruit is gegaan. En ik hoop dan ook op 28 of 29 minuten binnen te komen.Heb allemaal een fijne droge dag.Groet Ferry.typfout Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
water Geplaatst 26 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 26 augustus 2007 Hoi Gem, ja hoor, het wordt echt wel wat, nog 1001 karweitjes te doen maar dat geeft niet, daar heb ik de rest van m'n leven de tijd voor... lekker relaxed bezig zijn en blijven dus.Stien, I'm with you. Zelf doe ik niet aan PBtjes of e-mail of telefoontjes want dat wat jij beschrijft is dus exact waar ik geen zin in heb. Ik vind wel dat je er op een hele knappe manier mee omgaat, complimenten! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Vie Geplaatst 26 augustus 2007 Auteur Rapport Share Geplaatst 26 augustus 2007 Gem dan had ik beter kunnen schrijven, een nieuwe ZOEMdag, een nieuw geluid. Maar geluk bij een ongeluk, mijn oren zitten vanwege de verkoudheid potdicht, je kan een kanon naast me afschieten.Stien wij hebben begin vorige week wat gekibbel via de PB gehad, ik heb niets aan een ander doorgestuurd en ik hoop dat je mijn poot hebt geaccepteerd. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gem Geplaatst 26 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 26 augustus 2007 Ferry,allereerst nog gefeliciteerd met je mijlpaal die je onlangs hebt gehaald! Een jaar niet drinken. Geweldig hoor!:musicnote::present:veel succes met die prestatieloop. Laat even weten wat je tijd is geweest! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ferry Geplaatst 26 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 26 augustus 2007 Gem,Bedankt. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
tapas Geplaatst 26 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 26 augustus 2007 goed hee, Ferry, ik heb in juni een prestatieloop gedaan en het viel me mee, een uur over 9.2 kilometer gedaan hihi, was wel zwaar want ik liep met een liesblessure.. hoezo eigenwijs en dan ook nog met een halve kater. Gisteren ben ik weer begonnen met hardlopen na het ooglaseren, voor het laseren had ik ook pas weer een keer of 3 gelopen na die blessure maar het gaat goed. Gisteren meer dan 10 km gelopen. Ik ben een duurloper, snelheid vind ik absoluut niet belangrijk, wel lekker in een ritme komen en afzien... en genieten van de natuur en af en toe wat braampjes plukken hihiWat een brillenverhalen gisteravond.. voor het laseren had ik een verte bril en kon ik zonder bril beter lezen.. nu na het laseren zie ik scherp in de verte en dichtbij valt me gelukkig mee, mij ene oog is nu meer van de verte en de ander kan ik beter mee lezen.. dus dat wordt flink knipogen maar het gaat nu nog zonder leesbril.zondag, laatste vrije dag en morgen weer werken, ik MOEt echt vandaag mijn huis schoonmaken, heb ik de hele week niks aan gedaan, vanavond met de hele familie bij mijn ouders eten, eerst vond ik dat ik ook wel gewoon een wijntje mee kon drinken en afgelopen donderdag was dat ook 1 van de redenen dat ik die 2 biertjes nam, maar ik ga het, zoals ik er nu over denk, niet doen want heb er niet veel aan en als ik tussen mijn familie zit kan ik me nogal ergeren en dat is beter te hanteren zonder drank dan met.Benthe, ze hebben mij ook altijd gezegd dat ik mijn hond over me heen laat lopen maar ik ben ook zo'n softie, nou werkt straffen bij mijn hond gelukkig totaal averechts en is het een hond die goed zonder al te consequente aanpak kan en ben ik overgestapt op het clickeren, een vorm van belonen van goed gedrag en negeren van minder goed gedrag.. misschien ook iets voor jou? Als je er meer over wilt weten hoor ik het welNou, ik ga aan de slag! ruimen, zuigen, dweilen, afwassen enzovoorts! bleeeeeh Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
peppashooter Geplaatst 26 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 26 augustus 2007 benthe,ik heb zelf een tijdlang behendigheid gedaan met onze fauve.doe jij ook zoiets misschien? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
safidepafi Geplaatst 26 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 26 augustus 2007 Aangezien ik ook in eerlijkheid geloof: Het voorval waar Stien het over heeft heeft met mij te maken.Die bewuste week werd de sfeer steeds grimmiger op het forum en op die bewuste dag kreeg ik een PBtje waarin het hele forum en vele nieuwkomers op dat moment in vraag werd gesteld op een voor mijn gevoel vervelende manier en werd er ook nog kwaad gesproken over iemand die mij dierbaar is.Mijn eerste reaktie was degene terug schrijven dat ze dit niet met mij moest delen aangezien het over alle forum leden en het forum zelf ging en die reaktie heb ik ook naar degene verstuurd in een PBtje.Maar het hele bericht een paar maal gelezen was ik echt verward en woest dat iemand mij hiermee wilde belasten en ik niet vind dat PBtjes hiervoor zijn. Het is om persoonlijk over je drank verslaving en je verwerking daarvan met anderen die je na staan of waar je vind dat je veel steun ontvangt te schrijven.Of om over dingen te praten die niets met alcohol te maken hebben.Maar ik was die dag heel boos op degene die mij die PB stuurde en raakte zo opgefokt dat ik het naar iemand heb gestuurd die mij zeer na staat om te vragen of ik de juiste beslissing heb genomen.Dit was een verkeerde keuze.Later op de dag vond Stien dat ze nogal aangevallen werd op stukjes die ze schreef en heb ik de PB ook naar haar gestuurd om duidelijk te maken waarom sommigen onder ons nogal fel reageerden over een aanval op waarover er in die tijd geschreven werd op het forum. Stien vertelde me dat ik die PB niet door had mogen sturen en dat die persoon bij mij om hulp was gekomen. En die had ik moeten geven.Maar ik ben het er nog steeds niet mee eens dat als iemand mij een PB stuurt en het hele forum afkraakt en 1 persoon bij naam dat diegene dan om hulp vraagt.Een paar minuten later had diegene die de PB naar mij had gestuurd het hele verhaal op het forum gezet net zoals ik voorgesteld had, zonder het stukje waar ze iemand afkraakt.Ik heb Stien geschreven dat ik verkeerde keuzes heb gemaakt door Pb's door te sturen maar ik was echt getroffen door het geschrevene ook omdat ik mijzelf nog als nieuwkomer zie en het hele onderwerp in die dagen van nieuwkomers en oudgedienden en wie wat, wel of niet en hoe diep moet schrijven a lot of b%ullsh%t vond.Ik heb er geen spijt van ...wel dat het Stien zo heeft gekwetst en daarom heb ik haar gisteren ook geschreven om toch a.j.b weer op het forum te komen schrijven om dat veel mensen haar missen..waaronder ik.Als mensen hier op willen reageren dan graag via het forum nu we toch alles eerlijk en open op tafel leggen Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden