Spring naar bijdragen

Zaterdag 8 september 2007


RJB

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 260
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Benthe, ik weet niet zo goed wat ik voel w.b. de relatiebreuk. Het houdt me regelmatig bezig in de zin van dat ik regelmatig denk aan vroeger en zijn complete desinteresse in de kinderen nu.
En dan voel ik inderdaad kwaadheid en teleurstelling.
Verdriet is wel aanwezig...denk ik...maar dan héél diep binnen in me. Het komt nog niet naar de oppervlakte.
Mezelf kennende komt dat wel en dan ga ik me ook heel erg kl*te voelen.
Geen zin in, beetje bang voor, ga nu zo lekker met niet drinken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
water

Ben begonnen met drinken om de lichamelijke pijn van een paar gebroken botten te bestrijden, i.p.v. met pillen (die toch niet werkten). Tsja, en dan ga je ongemerkt over een drempel en zit je er aan vast...



Toen die gebroken botten genezen waren, bleef je waarschijnlijk drinken?
Weet je ook waarom?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wel het lijkt er op dat dit draadje de lijd draad wordt dus ik kopieer je berichtje hier ooknog even
RJB
Mijn man heeft in onze drank-drugs periode de dood in de ogen gekeken en dat moment wilde ik ook vaak weer ophalen omdat er bij mij ook veel schuldgevoelens waren omdat ik hem niet beter beschermen kon.
Ik wist rationeel wel dat het zijn eigen schuld was...maar irrationeel voelde IK me schuldig omdat ik niet beter opgepast had, een beter partner was geweest, hem er niet voor heb kunnen behoeden.
Ik wilde er daardoor veel over praten omdat ik die onbewuste gedachten niet uit mijn hoofd kon zetten.
Nu nog na 13 jaar is die behoefte bij mij groter dan bij mijn man ...ook al heeft HIJ het meegemaakt...overkwam het hem.
Ik wil niet zeggen dat het bij je Geliefde zo is....maar misschien kan je haar vragen of ze aan haar eigen heeft getwijfeld als ze je zo dronken bezig zag en je niet kon helpen ook al beloofde je dat je niet zou drinken/ niet gedronken had.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by: Calimero
quote:


Zat laatst te bedenken dat zeker omdat we veel stevige drinkers in de familie en kennissenkring hebben het goed is als ik mijn kids kan meegeven dat alcohol ook een andere kant heeft en dan ook laat zien dat niet drinken in een groep drinkers mogelijk is en je dan fitter thuis komt.
quote:




Dat is een mooi streven en dat ga ik ook zeker proberen.
Neemt niet weg dat alcoholisme een ziekte is die genetisch bepaald kan zijn.
Ik heb mijn vader amper gezien in mijn jeugd (mijn ouders waren gescheiden en hij had geen interesse) maar ik weet wel dat hij een alcoholist was. In de la van zijn bureau op zijn werk, had hij altijd een fles whisky liggen. Zijn café bezoeken waren talloos.
Mijn moeder had een café en ik vond het heel normaal om voortdurend dronken mensen te zien. Een poos heeft mijn moeder ook veel te veel gedronken maar daar is ze op een gegeven moment mee gestopt.
Verder zitten er in mijn familie behoorlijk wat alcoholisten...tantes, ooms. Eén van mijn broers is zwaar alcoholist en daarnaast gebruikt hij drugs.

Ik ben zelf heel erg verslavingsgevoelig. Ooit verslaafd geweest aan de tranquilizers maar heb daar na vele jaren op eigen houtje mee kunnen stoppen.

Mijn moeder is bepaalde perioden in haar leven behoorlijk depressief geweest en ik heb daar ook last van.
Het bewijst maar weer eens dat alcoholisme een genetisch bepaalde ziekte kan zijn, zoals depressie.

Het enige wat we kunnen doen, is onze kinderen zo goed mogelijk voorlichten en er het beste van hopen.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
water

Omdat ik inmiddels verslaafd was?
:D



Hahah,lekkere smoes.

Ik geloof dat niet echt. Ik denk dat veel drinken wel degelijk een functie heeft in plaats van alleen de verslaving. Je bent lichamelijk verslaafd maar ik denk dat een belangrijk deel van die verslaving, geestelijk is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Safi, ik hoop toch dat het een leidende draad wordt en geen lijdensdraad... :D

Wat je vertelt over je (misplaatste) schuldgevoel maakt heel wat in me los. Ik heb wel verteld over die heel goeie vriend van me die vorig jaar is gestorven aan de gevolgen van alcohol. Het is nog steeds moeilijk om mezelf niet te verwijten: had ik meer, anders, beter...?
Nee, dat had ik niet. Het was zijn keuze.
Aan de andere kant zijn er nu mensen die stomverbaasd op mijn drankverleden reageren. Ik was zo'n thuisdrinkster, dus niet veel mensen hebben er iets van gemerkt. En nu zeggen ze, waarom heb je ons niets verteld, had het maar verteld, dan hadden we je kunnen helpen.
Nee, dat hadden ze dus ook niet, het was mijn keuze.

Beseft jouw lief hoe dicht hij langs het randje is gelopen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ben nog niet op tijd op een lijntje aan te maken.

maar ik heb een vraag herkennen jullie dit

buiten dat we ze ziekte alcoholisme hebben, hebben we de ziekte van mateloosheid

chocola op een bordje...........het moet op
chips de zak moet leeg

genot in welke vorm dan ook, meer meer en meer

ik hoor het wel.

flipsen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
flipsen

ben nog niet op tijd op een lijntje aan te maken.




maar ik heb een vraag herkennen jullie dit




buiten dat we ze ziekte alcoholisme hebben, hebben we de ziekte van mateloosheid




chocola op een bordje...........het moet op


chips de zak moet leeg




genot in welke vorm dan ook, meer meer en meer




ik hoor het wel.




flipsen



Herkenbaar Flip.
Ik moet mezelf altijd streng een halt toeroepen.
Een blik koekjes...ik zou ze zo allemaal opvreten. Is maar een voorbeeldje.
Wel heb ik het meer onder controle dan vroeger. Ik kán mezelf nu die halt toeroepen en er dan ook daadwerkelijk mee stoppen.

Wat ik wel vreemd vind aan mezelf is dat als ik een glas drinken voor me heb staan, die in no time leeg is en ik dan alweer naar de koelkast loop voor een volgende.
Tis een neurotisch tikje overgehouden aan de mateloosheid waarmee ik wijn dronk, denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen allemaal,
twee draadjes en we gaan blijkbaar op deze door! Prima.

Ik heb kaartjes gescoord voor The Boss! YESSSSSSSSSSSSSS!!!!!!!!!!!!!!!!!
Op het veld. Geweldig! Vanmorgen vroeg op de fiets en stoeltjes mee. We waren tweede.
Lange zit hoor tot 10 uur, maar wat zullen we op 30 november een fantastische avond hebben! Het eerste concert dat ik van hem zag was in 1981. Daarna bijna geen optreden gemist. Misschien eentje.
Zou dus zonde zijn als het niet was gelukt, maar we gaan!!!!!!

Delta,
Gefeliciteerd dat het is gelukt je vakantie alcoholvrij door te komen en dat het relatief weinig moeite heeft gekost.

RJB,
als ik je verhaal lees denk ik dat je geliefde angst heeft dat je sterker wordt. Voorheen was je door je drankgebruik wellicht meer afhankelijk van haar? Nu toon je wilskracht en misschien is ze daar (onbewust) bang voor?? Ik ken jullie niet, maar zo komt het wel op me over.
Blijft natuurlijk het feit dat je dit moet "handelen". Ik kan me voorstellen dat het sloopt, als ze er steeds maar op teruggrijpt. Praten, praten, praten dus, ik denk dat dat de enige optie is! Maar ook aangeven wat deze gesprekken met je doen!
Sterkte hoor!

Water,
wil je nu echt beweren dat je niet weet waarom je dronk, behalve om in eerste instantie de pijn te verdoven en later puur omdat je verslaafd was? Dat geloof ik niet!

Alle anderen, goed gedaan weer! Ik drink ook niet vandaag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

RJB, tart jezelf niet zo en grijp in!! ik vind dat wat je vriendin nu doet vrij oneerlijk... Je hebt domme dingen gedaan, je hebt haar vertrouwen geschonden, dat is helemaal waar, maar nu doe je je best om dit te veranderen en krijg je al die shit nog eens avond na avond over je heen... verleden is wat gebeurd is.... verleden kun je niet meer veranderen, het heden wel, en dat doe je nu en dan gaat zij nu continue het verleden oprakelen en de pijn die dat haar deed... je schreef al eerder dat ze het moeilijk vind dat jij sterker wordt omdat ze bang is je dan te verliezen. Dat lijkt mij een beter gespreksonderwerp dan steeds maar weer de rotdingen boven te halen. Het voelt voor mij dat ze het makkelijker vind met je om te gaan als je je maar schuldig en klein voelt dan met jou als volwassen man die verantwoording voor zijn daden neemt en zijn leven in eigen hand neemt... en dat jij wat terugvalt en het steeds blijft aanhoren en je weer schuldig gaat voelen, goeie bodem om ongelukkig van te worden.

sorry dat ik zo fel reageer maar het is ook zo herkenbaar. Je vriendin is bang maar ze uit het op een niet opbouwende manier en probeert je mijns insziens weer terug te duwen in de rol van degene die zorg nodig heeft en haar in de rol van degene die die zorg geeft.

poeh, dat moest er even uit!!

Quera, vandaag je alcoholfeestje, wees gewoon eerlijk en zeg dat je niet meer drinkt, dat het je leven te lang bepaald heeft en dat je dat niet meer wilt en dan kan je 2 reacties krijgen, of mensen vinden het stom.. jammer dan.. dan zijn het geen echte vrienden, of mensen gaan nadenken, snappen het, laten je met rust en je zal zelfs merken dat ze bewondering voor je hebben, kijk, en aan die mensen heb je dan wel wat. Ik schreef donderdag al dat ik naar de kroeg ging met collega's en dat het merendeel voor het eerst niet dronk omdat ik niet dronk, uit respect en uit eigen keuze.

oja een tip: neem je eigen drankjes mee als je niet de hele avond op water of cola wil zitten want als het echt een zuipfeestje is is er meestal verder weinig non-alcoholisch in huis.

Nou, genoeg gepreekt pfffft...
verder gaat het hier wel goed hoor hihihihi

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
flipsen

maar ik heb een vraag herkennen jullie dit

buiten dat we ze ziekte alcoholisme hebben, hebben we de ziekte van mateloosheid

chocola op een bordje...........het moet op

chips de zak moet leeg

genot in welke vorm dan ook, meer meer en meer



Persoonlijk vind ik alcoholisme en mateloosheid geen ziekte, een ziekte klinkt mij teveel als excuus in de oren, zie het als een verslaving, gebrek aan zelfbeheersing.
Weet niet hoe het voor anderen is, op zich kan ik best iets met mate doen, als ik er maar het nut van inzie, kwestie dus van anders denken, wat denk ik wel te leren is. Denk dat het meer een kweste van willen dan van kunnen is.

Cal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
Gemotiveerd



Water,


wil je nu echt beweren dat je niet weet waarom je dronk, behalve om in eerste instantie de pijn te verdoven en later puur omdat je verslaafd was? Dat geloof ik niet!







Moet er een betere reden voor zijn dan? Ik had toen geen geestelijke problemen of zo. Nadat de botjes weer min of meer heel waren bleef de drank lekker. En zo sukkelde Water jaren voort... gewoon dom.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Flips, de mateloosheid waarmee je dingen tot je neemt die niet goed voor je zijn, kun je omzetten in een zelfde mateloosheid om dingen te doen die wel goed voor je zijn. Die eigenschap heb je nou eenmaal, daar moet je danmaar mee leven.
Het is maar welke kant je met deze nogal ontembare eigenschap op wil gaan. Destructief of constructief. 't Is als een wild, prachtig paard: het kan je vertrappelen of... je kan er op rijden!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

cal



meer een kwestie van willen?



oh wat heb ik gewild dat ik sociaal kon drinken............
ik moet erkennen dat ik anders ben dan anderen

ik kan het niet.........zal het nooit kunnen.........
dus..........

nee voor mij is het duidelijk, ik kan het niet

en ik ga mateloos nuchter zijn

groet flipsenText

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen!

RJB: zou het kunnen helpen om zowel voor jezelf als voor jouw geliefde te erkennen dat jouw drankverleden nu eenmaal ontegenzeggelijk een onderdeel IS van jullie gezamenlijk verleden (en niet omdat zij dat wil?)
Voor haar is het ook een heftige periode in haar leven en in jullie samenzijn, die ze ook een plek moet geven. Daar ben jij nog niet, dat komt voor jou nog later, en dat moet zij zich ook realiseren denk ik: dat je nog bezig bent met je bevrijding, en je kan nu eenmaal geen twee dingen tegelijk. Erken haar gevoelens, maar vraag haar tijd...om nu even gewoon samen te kunnen zijn zonder drank, en zonder de dingen die de drank veroorzaakt heeft...niet dat je die dingen gaat bagatelliseren of zelfs vergeten, maar dat het nu even om het NU gaat, en dat het belangrijk voor jou is om nu even alleen maar positief met jezelf (en daarmee met haar) om te kunnen gaan, of denkt deze eeuwige vrijgezel nu te gemakkelijk over de complexiteit van relaties?

Benthe: hier reageert ook iedereen stomverbaasd, terwijl ik al heel lang aangeef zoveel te drinken...misschien heb ik m'n eigen glazen ingegooid doordat de soep meestal niet zo heet gegeten word als ik ze opdien (ik ben nogal extravert), maar nu zit ik toch met een soort boosheid naar mijn lieve vrienden toe, die mij nog steeds niet serieus nemen hierin ("Ach Kaia, het valt toch allemaal wel mee, je hoeft toch niet zo fanantiek te doen, gewoon normaal drinken, hoe kan je huisarts nu weten of je lever hard is, etc etc etc ".....grrrrrr!).

Flipsen: ik heb ook de ziekte van M ;-) Leven van genot- tot genotmoment, steeds ergens helemaal in op willen gaan, en altijd bezig met het volgende om in op te kunnen gaan. Terwijl ik ook echt kan genieten van de kleine dingen, zoals gewoon 'zijn' in de natuur.....maar dan kijk ik wel naar de eendjes, hoor ik de vogels, ruik ik versgemaaid gras.....zintuigen moeten steeds opnieuw geprikkeld worden. Ik denk dat als we onszelf de destructieve kanten daarvan af kunnen leren, we best heel bijzonder zijn ;-)))

Link naar opmerking
Deel via andere websites

overdenking:

ben ik zo mateloos.........omdat ik dat gat van leegte in mezelf zo graag wil vullen met dingen van buitenaf............

en is het niet zo dat ik de leegte van binnen uit moet vullen.........

want met dingen van buitenaf.........is het niet aan te slepen

valt het zo door de "hole in my soul" raakt de buitenkantjes soms van het gat......maar verdwijnt in het niks

alleen ik kan het gat dichten.........

och sorry dat ik er een tweede lijn in heb gegooid, we kunnen hem morgen ook verder oppakken
zet ik de wekker en maak hem morgen aan.

groet flip

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik geloof wel degelijk dat onmatigheid een typisch kenmerk is van een alcoholist. Voor mijzelf geldt in ieder geval dat ik weinig of niets met mate kan doen. Frisdrank en water giet ik in enorme hoeveelheden naar binnen. Toen ik stopte met drinken ben ik ter compensatie drop gaan eten (deed ik ook toen ik gestopt was met roken, 30 jaar geleden, tot mijn bloeddruk de pan uitsteeg), en het kost me de grootst mogelijke moeite dat enigszins te matigen.
Als ik me op iets nieuws stort, op mijn werk of thuis, doe ik dat met volledige overgave, en weet ik van geen ophouden tot het doel bereikt is. Hetzelfde doe ik als ik iemand wil helpen: onmatig, ik dring me op, zou de eerste de beste zwerver bij wijze van spreken in huis nemen in plaats van alleen een euro te geven.
Het gevolg is dat ik voortdurend over mijn grenzen ga (onmatig dus) en over de grenzen van een ander. Dat mensen gemakkelijk misbruik maken van mijn goede wil, ik nodig ze er zelf voor uit. Dat ik in paniek raak, en in een diepe put wegzink, als ik mijn gestelde doel ondanks alle inzet niet kan bereiken, en ook dat doe ik onmatig.

Het scheelt dat ik me er inmiddels van bewust ben. Ik probeer erop te letten, en probeer onmatig te matigen in het onmatig zijn. :D:PB)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat iedere verslaafde, maakt niet waaraan, onmatig is.
Dat onmatigheid bij een verslaving hoort en dus ook bij alcoholisme!

Water, je hebt altijd aangegeven adat je redelijk makkelijk kon stoppen. Excuus als ik je niet goed begrepen heb. Wellicht dat dat de reden is, omdat je niets hoefde te verdrinken, dat het iets makkelijker gaat dan bij iemand die drinkt omdat hij/zij bijvoorbeeld problemen weg wil drinken?
Sla me niet als het niet zo is...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Flipsen, misschien is het voor iedereen wel anders, ik geloof in de kracht van de motivatie, voor mij werkt het in ieder geval zo, vind het slap gedrag van mezelf als ik toegeef aan iets van een verslaving of iets dat schade aanbrengt ipv mijn verstand te gebruiken. Vind dat als ik toegeef aan gremlins mezelf een slappeling die niet hard genoeg ervan heeft willen blijven, want er is niemand behalve ikzelf die mezelf wel of geen toestemming geeft toe te geven aan die gremlin of het gevoel te moeten drinken, dat is een keus die ik met voldoende motivatie ook anders kan maken. Vind mezelf als ik teveel drink dader, geen slachtoffer. Dat zijn de kaders waarbinnen ik op het moment denk, kan best zijn dat die van een ander anders zijn, als die persoon dat voor zichzelf kan accepteren en de juiste manier van denken vind, is dat voor die persoon ook zo.
Misschien ben ik te hard, misschien terecht, misschien niet, ik weet het niet.
Succes Flipsen, lijkt me heel moeilijk als je denkt dat je het niet kan, denk dat het dan voor jou moeilijker is dan als je denkt het zelf in de hand te hebben.
Wens je het beste in je strijd.

Groetjes Cal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Flipsen
heel herkenbaar...pak koekjes moet op...zak drop moet op..chips, nootjes, taart, drank...moet op
Mateloosheid...zo had ik het nog nooit bekeken.
Maar merk wel dat vriendinnen van me die met mate kunnen drinken ook met mate kunnen eten...of is dat alleen in gezelschap...want dan kan ik het ook...behalve met mensen die ook geen mate kunnen houden...alcoholisten en drugsgebruikers meestal..dan kan ik me ook in hun gezelschap mateloos te goed doen aan wat er maar op tafel komt.
Ik neem me soms wel eens voor het in een schaaltje te doen...gewoon een beetje...zak weer in de kast...dat houd ik vol tot het schaaltje een kwartier leeg is en dan gaat het kastje weer open...schaaltje weer vol tot de zak leeg is....heel soms lukt het me om me te beheersen maar dat is echt heel soms.

Koop nu meestal niks dat is het enige dat werkt net als alcohol...is het in huis...dan moet het op

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...