Spring naar bijdragen

Jan Doedel wil wel eens gaan leven


FrisseJan

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

Sinds een paar dagen bekijk ik berichten op dit forum en ik moet zeggen dat het heel fijn is om medelotgenoten over ons gezamenlijke vriend/vijand te horen spreken. Het moedigt me aan om mn probleem aan te pakken in plaats van het te benevelen.

Mijn uit de hand gelopen hobby heeft een rasdrinker van me gemaakt.
Eerste drankjes rond mijn vijftiende, dat werd geleidelijk meer, maar toen ik op mn 20e op kamers ging begonnen de problematische trekjes te komen. Vanaf toen werd het bijna dagelijks en steeds meer. Uiteraard wel tussenpozen met minder drank en zo nu en dan een dagje (paar daagjes) even niet.
Rond mn 30e bij AA geweest. Dat heb ik een paar maanden volgehouden en toen is het drinken er weer ingeslopen. Ook rond die tijd een training bij de Helderheid gehad. Werkte ook niet.

Momenteel ben ik bijna 41 en heb 7 jaar een relatie met een lieve meid.
En altijd veel te veel drinken. Regelmatig was/ben ik 's ochtends nog enorm katerig en zat de alcohol nog in mn bloed waardoor ik weer eens niet naar mn werk ging of andere plannen niet uitvoerde.
Pas sinds 3 jaar is mn vriendin er ook goed van bewust dat ik een groot probleem heb, en zij juist dus ook.
Ze vind het verschrikkelijk en stelt steeds vaker vragen bij onze gezamenlijke toekomst.
Steeds vaker oppert ze om uit elkaar te gaan wat ik heel erg zou vinden.

Die onzekerheid over toekomst heb ik ook.
Ik ben sowieso steeds onzekerder geworden door de drank.
Het vernietigt ook mijn wilskracht. Graag zou ik me op allerlei terreinen willen ontwikkelen, maar ja...En ik kan wel veel meer nadelen opnoemen. En toch doordrinken.
Vorig jaar een traject doorlopen bij de Jellinek. Dat werkte in het begin vrij goed maar ik kon DIE keuze om echt te stoppen, niet maken. Het is toch oneerlijk?
"Zij drinken wel sociaal en ik mag niet drinken?"
Toch heb ik een paar maanden niet gedronken en dat ging best goed. Ik miste de drank wel heel erg.
Maar ik voelde me fris en vrij en helder.
Geleidelijk aan sloop het er weer in, begonnen tijdens een vakantie in Frankrijk (september 2009).
Samen een wijntje op een terrasje en bij de tent.
Ik zorgde er dan natuurlijk wel voor dat ik een voorraadje had om toch wel een goede dosis binnen te krijgen.
Stiekem dus, dat heb ik heel veel gedaan. Eigenlijk al sinds ik mn vriendin ken, op de wittebroodsmaanden (het eerste jaar) na dan. Sindsdien dus steeds meer gaan drinken. In het begin alleen een paar dagen per week. Maar vanaf december eigenlijk elke dag. En veel. Ca 1,5 fles wijn of meer. En weekends natuurlijk meer!
Sinds drie weken zit ik ook zonder werk (deels door alcohol) en sindsdien is het helemaal mis. Nu ook nog.
Bijna dagelijks is mn vriendin verdrietig. En ik voel me heel slap en zonder wilskracht. Ik begin nu steeds meer in die fuik te belanden waar het steeds moeilijker uitkomen is.
Ik weet dat als ik nu stop, ik een hele nacht niet slaap, heel veel verwarrende gedachten zal hebben, etc.
Toch zal het op korte termijn moeten, al is het maar om mn vriendin niet te verliezen.
Maar vooral omdat ikzelf verder wil groeien en weer een nieuwe baan wil.

Overigens na die vakantie een paar gesprekken gehad met een psycholoog, die zei na 5 keer dat het hem verstandig leek om eerst met de alcohol aan de slag te gaan alvorens we verder gaan. Hij adviseerde de Brijderstichting. Welnu, daar heb ik gister een eerste intake gehad en morgen de tweede.

Het liefst zou ik een pilletje nemen dat ervoor zorgt dat het probleem ineens als sneeuw voor de zon verdwenen is. Tja, wie wil er ook niet een miljoen op zn rekening gestort zien?

Ik hoop met zo veel medestrijders op dit forum en de Brijder, dat ik de kracht op kan brengen om mijn leven weer in eigen hand te krijgen.

groeten,

Droe Rooi





:confused;

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 69
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Welkom!

Je bericht kwam laat in de avond. Hopelijk lees je dit nog?

Ik ken het: onzeker worden van de drank.... en ondertussen maar vinden dat het leven moeilijk is......
en iedereen de schuld geven. Slachtoffer zijn??? Maar we deden onszelf dit aan! Schaam schaam...

Terwijl er zoveel te winnen is: weer kracht in de benen krijgen - weg met de slapte! - helderheid terug vinden. Gaan staan voor wat ons lief is. De partner. maar domweg ook het leven zelf. Voelen dat je leeft.
(ik krijg dat met sporten weer wat terug!) Werk, talenten...... er is zoveel!!!

Ik hoop voor jou dat de Brijder je gaat helpen. En wij hier...?

Er is veel info te vinden.
En als je meepraat op de dag "draad" (zie: ditjes en datjes) dan zit je er zo tussen.
Kom met je problemen. Je bent niet alleen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

welkom, ik ben laucas. of je nu drinkt of niet, slaapproblemen kunnen in beide gevallen voorkomen. neem mij nu. zit dit bericht te tikken om half 5 s'ochtends, klaar wakker. je boft nog met je vriendin dat ze er nog voor gaat, uiteraard onder voorbehoudt. ik heb in de loop der jaren ook veel gedronken, gemiddeld 10-12 biertjes per dag! ook ik heb de cursus gedaan bij de helderheid in utrecht, werkte een maandje. uiteindelijk 3 maanden jellinek gedaan, intern. ging erg goed. tot een paar maanden geleden, ik had een fantastische vriendin, deed alles voor me, maar toen ik vertelde over mijn jellinek tijd werd mijn drankkgebruik uit vergroot, ook zij dronk behoorlijk, maar het is uiteindelijk wel daarom uitgegaan. ik was behoorliijk teleurgesteld, en ben daarom juist meer gaan drinken, zit weer op 10-12 units per dag. en juist drinken helpt mij niet, serker, het brengt mij dieper in de put. ik heb weer hulp gezocht, ik wil er vanaf, wil uit die lusteloosheid, uit die depressie, wil weer leven! schrijven, schilderen, van alles zo ook sporten. ik baal er ook van. oh ja ik ben bijna 50, heb 2 kinderen van 6 en 12, heb weer een leuk huisje, na een dolend bestaan door amsterdam, en een avontuur van 3 jaar in het buitenland. niet drinken is volgens mij een proces, acceptatie met jezelf, waarom zij wel en ik niet! zover ben ik ook gekomen, alleen, ik kan het allemaal niet zelf. laucas die je sterkte wenst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve mensen bedankt voor het warme welkom!
Het gaat allemaal niet makkelijk worden, hoewel...misschien zit dat vooral tussen de oren.
Ik hoop dat we allemaal de strijd aan gaan en deze ook winnen! We zitten er in ieder geval nu nog midden in (Desi, Laucas en ik)
Cathy, jij bent er toch al een tijd vanaf dacht ik?

Gisteravond tot half drie met mn vriendin over mn probleem gesproken en haar twijfels of het ooit goed komt. Ze lijkt steeds meer haar grenzen aan te geven en wil het niet langer.
Al eerder probeerde ik te stoppen en telkens kwam het sluipenderwijs weer terug. Wat zegt dat het deze keer wel goed gaat?
Ze heeft er steeds minder vertrouwen in.
Ze haat het dat ik lieg over mn drankgebruik en de hoeveelheden. Liegen past niet in een goede relatie. Natuurlijk niet, vind ik ook. Het is zo'n rot probleem.
Eigenlijk lieg ik ook steeds tegen mezelf.
Toch na half drie, toen ze naar bed ging, een bierTJE (het Kanon van Grolsch, 11,5 %) en een fles rose gedronken.
Toen ik opstond was ze al vertrokken voor een weekend bij haar ouders.
Daar zal dit probleem zeker ter sprake komen.
Ze bracht het al meer dan een jaar geleden ter sprake.
Sindsdien is mijn relatie met haar ouders niet al te best.

Maar ze liet een lief briefje achter en wenste me veel sterkte en sprak de hoop uit dat het ooit goed komt met mij.
Ik ben echt bang dat het te laat is en dat ze bij me weg gaat, ongeacht wat ik nu doe.

In ieder geval heb ik een keus gemaakt: vanaf zondag is het over met de drank.
Dan heb ik twee dagen tijd om van mn grootste vriend en vijand afscheid te nemen.
Koning alcohol, zoals ik dat ergens op deze site heb gelezen. Vaarwel!

Vandaag voor de tweede keer bij Brijder geweest.
Vanaf volgende week vrijdag begint er een traject.
Ze adviseren om niet ineens te stoppen maar het geleidelijk af te bouwen.
En het liefst met Librium om de ontwenningsverschijnselen te onderdrukken.
Tja, ik ben vastbesloten om zondag te stoppen. Ineens. Cold turkey methode dus.
Heb daar weinig zin in maar wil niet dat wanneer mn vriendin zondag terug komt, dat ik dan in een afbouwperiode zit. Dan moet t voorbij zijn.
Heb mn huisatrs gebeld. Ze kunnen niet zomaar even librium verstrekken.
Op z'n vroegst maandag. Tja dat past niet in mn plan. Dubbel Cold dus.
Ook daar adviseren ze om het geleidelijk af te bouwen.
Ik heb het wel eens vaker zo gedaan. Het wordt gewoon een nacht niet slapen, onrustig zijn, veel gedachten, misschien trillen. Maar het duurt maar een etmaal ofzo, daarna verdwijnt het snel.

Ik hou jullie op de hoogte.

groetjes,
Kalkoen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Jan, welkom hier
Ik las je verhalen en als ik eerlijk ben denk ik
hallo
neem je besluit echt en neem dit weekend om jezlef geloofwaardig te houden.
Niks geen weekend lam zuipen en brak zijn als je vriending thuis komt.
Nee, afscheid nemen doe je het best ritueel:
hup alles wat je hebt door de gootsteen of weggeven aan je beste vriend
zodat je meteen een vertrouwensmaatje hebt om op terug te vallen.
Wat voegen 2 dagen dronkenschap toe aan al deze verloren jaren? Niets toch zeker.
Acjterdeurtjes open houden is liegen tegen jezelf en ik dacht dat je daar van af wilt juist.
Weet je, je hebt jezelf en vriendin al zolang voor de gek gehouden.
Bekijk het eens van de heel andere kant: Je drinkt nu niet meer en bekijkt het per dag.
die rotdag heb je alleen en na het weekend ben jij juist sterk en krijgt je vriendin een vastbesloten welkom en het bewijs dat je het meent en kunt. Een beter begin om haar vertrouwen weer terug te winnen kun je je niet indenken. Dus aan jou de keus.
De beste tip die je hier steeds leest is, ga per dag: vandaag drink ik die 1e niet.
Als je al hebt gedronken: vanaf nu drink ik niet.
En morgen is weer een dag. Niet te ver vooruit en zeker niet gaan vergelijken waarom mag zij wel sociaal drinken en ik niet? Omdat zij sociaal kan drinken en jij niet. Simpel toch? Ik zou haar wel vragen met je mee te doen om je te steunen. das voor haar ook niet verkeerd, even versoberen en ze helpt je daar gigantisch mee, als ze dat kan. En dan kun je volgende week een leukere naam uitzoeken!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Jane,
Over spiegels gesproken en jezelf voor de gek houden....
Ik las gister je bericht en ik wist dat je zooo gelijk had...
Inderdaad was ik al begonnen met drinken en heb flink doorgehaald.
Op de bank in slaap gevallen, half acht naar bed gegaan en twee uur 's middags er uit.
Het is mooi nu, ik stop nu!
Vandaag neem ik die eerste niet.

Uiteraard verwijst Jan Doedel naar een zelfbeeld, het had ook Hans Worst kunnen zijn.

groetjes Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hai Erik,
Tof dat je het zo opneemt.
Het wordt niet altijd als helpend ervaren
en ik begrijp dat iedereen zijn/haar eigen tijd en proces nodig heeft.
Maar ik bedoel het natuurlijk wel helpend, en vind het zooo zonde om jezelf voor de gek te houden met
achterdeurtjes, smoesjes ed als je eigenlijk al weet geen sociale drinker te kunnen zijn. t is uitstel van executie en t wordt steeds moeilijker. Nou jij had dus gisteren nog nodig.
Maar eenmaal besloten lukt het ook meestal dus we gaan ervoor he!
Ben je al aan meeschrijven toe; de huiskamer is de ditjes & datjes dagdraad. Op de andere afdelingen kunt je allerleid tips en adviezen en thema's opzoeken, genoeg te doen hier om je door de moeilijkste fase heen te helpen. Als je lichaam verder gezond is zou je versneld kunnen ontgisten; die zure appel weetjewel. Succes en ik hoop je vaker te lezen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een laatste update van een pas gestopte drinker...

Zaterdag en zondag niet gedronken. Vandaag wordt dus mn derde dag.
Vrij slecht slapen en wat zweten maar het is draaglijk.

Ik ben vastbesloten om hiermee door te gaan.
Dat mn vriendin nu echt keihard NEEEE heeft gezegd is hard aangekomen.
Ze wil dat drinken, dat stiekeme gedoe en liegen niet meer.
Ze houdt van de ware nuchtere ik, maar zeker niet van die zwarte duivelse kant die er ook kan zijn.

En gisteren heel lang met een goede vriend al deze dingen besproken.
Hij wist al jaren dat ik meer drink dan goed voor me is maar dat het zo erg was geworden was ook voor hem best schokkend. Ook hij is van mening dat het op een kiertje houden van de achterdeur niet werkt:
gewoon STOPPEN!

Ik ben nog niet eerder zo vastberaden geweest als nu.
Maar het zal ook moeilijker worden dan andere keren ben ik bang.
Na een weekend bij haar ouders kwam ze gister terug.
En ze lijkt haar besluit te hebben gemaakt.
Het voelt voor haar goed dat ze voor zichzelf kiest.
Ik ben bang dat ik nu te laat ben en het te ver heb laten komen.

Ik kan me wel voor de kop slaan:
Gelijktig na jaren werk en samenwonen met een lieve vriendin, allebei ineens kwijt.
Ik zie het al voor me: zal nu moeten verhuizen in een stad waar ik nog maar net woon en dus niemand ken, in mn eentje werkloos in een klein huisje in een of andere lelijke buitenwijk.
Zonder alkohol.
Gatver wat een doemscenario.
Ik hou me maar zelf voor dat als ik het red, ik er sterker uit kom. Jaja.

Hopelijk vind ik steun bij jullie en de Brijder waar ik vrijdag begin.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jan je schrijft ze houdt van de nuchtere Jan, in tegenwoordige tijd.
Aan jou te zorgen dat je die Jan weer wordt, want ergens ben je die nog niet kwijt.
Je vriendin heeft laten zien dat zij doet wat jij niet kon, nl voor zichzelf kiezen.
Als je dat van iemand anders zag zou je die persoon er om bewonderen.
Probeer dit nu ook zo te zien, zij is de persoon waar jij van houdt, misschien wel mede hierom.
Is veel moed en kracht voor nodig wat zij doet.
De toekomst ligt open
en als je niet naar je doemsenario's kijkt ben je er al sterker uitgekomen,
maar je bent er nog niet uit.
Probeer in het hier en nu te blijven, elke dag bewust met nu bezig zijn.
Dat helpt helen naar het verleden en vertrouwen naar de toekomst!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hai Jane,

Ik ben druk bezig te leven zoals je hierboven beschrijft.
Probeer in het hier en nu te leven.
Probeer ook weer die nuchtere Jan te zijn die ik wel eens kon zijn tussen het vele drinken en bijkomen door.

Het is thuis een wat vreemde situatie nu.
We wonen nog gewoon samen en mn vriendin is erg vertwijfeld over wat nu te gaan doen.
Vorige week was het duidelijk dat ze zo absoluut niet verder wilde en haar aktie zou dan zijn om bij me weg te gaan, omdat de oplossing niet van mijn kant zou komen.
Sinds zaterdag zet ik alles op alles om een gezond en nuchter leven te leiden.
(en echt niet alleen voor haar maar vooral ook voor mezelf).
Samen met haar naar bed (uniek!), en gelijktijdig eruit (zij moet werken, ik ben werkloos maar heb genoeg te doen hoor).
Ik hoop dat ik haar kan overtuigen dat het me dit keer echt menens is!
Tijd zal leren hoe dit gaat verlopen.

Ondertussen ben ik aan mn vijfde droge dag bezig!!!
En dat voelt heel goed!! HOERA!
Wel wat moe soms maar dat is ok.
Ik ben gewoon fris en nuchter en ook veel relaxter.
Er mist de onrust die ik altijd voelde.
Dat is natuurlijk die drive op zoek naar drank, of die drive om overdag weer een beetje bij te komen.
Altijd was het alcoholgerelateerd.
Ik kan nu veel beter op een stoel zitten en in stilte gewoon even stil zijn en rust zoeken. Niets moet en niets hoeft. Wat heerlijk!

Ik besef wel dat ik in de eerste euforische frisse dagen zit en dat er nog klappen zullen komen....
Gelukkig begint vrijdag voor mij de Brijder.

groetjes,
Jan






:heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En tussendoor tank je gewoon hier wat bij Jan!
Als ik je zo lees, kom je vol bewustzijn over, dat is fijn.
Voor je vriendin is er nu geen oplossing en voor jou ook
niet zo een twee drie. Je kunt een time out afspreken en
de situatie aanzien, zonder hals over kop beslissingen.
Als je geluk hebt ontstaat er dan een nieuwe basis van vertrouwen.
En na de euforie van de eerste dagen, is het aan jou te ervaren dat die euforie
over mag gaan in een meer stevigere basis. Jouw vertrouwen kan sneller herstellen dan de hare, want jij ervaart aan je lijf en psyche dat je sterker wordt. Zij moet afwachten. heb geduld met elkaar.
Hoe moeilijk ook. Ik ben nu na ruim 1/2 jaar steviger en weet dat ik geen drank meer nodig heb.
Dat geeft zoveel rust. Hopelijk kan ik nu een volgende stap zetten om werk te vinden.
Mis de structuur, het zelfvertrouwen om in eigen levensbehoefte te voorzien, en de voldoening
na een werkdag. Dat gun ik jou ook, maar intussen kun je ook blij zijn dat geen werk hebben, betkent meer tijd voor herstel. En het ontbreken van werk geeft je ook een nieuwe kans, want tijdens je werkperiode dronk je en nu niet. Achteraf kunnen we pas zien wat de functie was van dit alles. Nu je er middenin zit, niet.
Ik doe een mindfulness training en krijg die vergoed, via een verwijzing van de huisarts. Elke dag een CD
met instructies en tussendoor korte oefeningetjes om in het hier en nu te blijven. Het is zoveel simpeler dan dat gemaal over verleden en toekomst. Ik hoop dat de Brijder ook wat kan toevoegen, heb er goede berichten van gelezen hier, en anders kun je ook de ADB training hier online nog doen.
Voorlopig nog geen reden om te gaan drinken he!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voorlopig zeker geen reden om te gaan drinken!!!

Jij bent goed bezig Jane!
Persoonlijk ontwikkelen op allerlei manieren.
Kennelijk zat/zit jij in een situatie dat je alleen en werkloos van de alcohol af probeert te komen.
Geen makkelijk uitgangspunt, maar het doet me goed om te zien dat je al een half jaar onderweg bent en zo zien veel sterker in je schoenen staat.
Dat geeft mij moed en doorzettingsvermogen: HET KAN DUS WEL!

Hee Jane, je bent helemaal hooked aan de Yeba Mate he?
Vroeger heb ik dat weleens een tijdje gedaan, uiteraard 's avonds weer veel drank.
Drink je het dan op momenten als andere mensen koffie drinken?
Drink je t ook 's avonds? Ik drink in de avond nooit koffie ivm slaapproblemen.
Ik zag laatst dat bij een biologisch winkeltje in de buurt, dat se daar ook mate-groene thee verkochten. Een zakje met losse blaadjes die je dan in een thee-ei doet.
Wat gebruik jij? Want ik zag ook dat t in poedervorm beschikbaar is.
Dat zal wel geconcentreerder zijn denk ik ...?

groetjes,
Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik drink de yerba in gemalen vorm;
omdat het prut geeft zet ik het in zo'n cafetiere
en giet het door een zeefje als het bijna afgekoeld is.
2 kopjes smorgens.
ik ben helaas nog koffieverslaafd
2 mokken smorgens en na het eten s avonds, maar laat dat wel zo hoor.
hoef niet perfect te zijn.
Ik koop de Yerba bij Argentijns restaurant Santosh (Scheveningen)
je schijnt het ook in zakjes via internet te kunnen bestellen
en ja vroeger (heerlijk om te kunnen schrijven!) dronk ik ook
mijn kater er mee weg, nu dus alleen voor de energie.
Isabella Allende schrijft er in haar boeken ook over, tijdens haar
vlucht over de Andes hielden ze altijd om16. u yerba pauze om weer nieuwe energie
op te doen. is al heel oud gebruik in Zuid/Midden Am.
De groene versie ken ik niet, zal er eens naar uitkijken, maar ben eigenlijk erg tevreden met wat ik heb,
kost maar €7,- voor 1 kg en daar doe je meer als een jaar mee, dus wat zal ik gaan veranderen?
Misschien voor de smaak? Ik doe er nu altijd een kruidenzakje bij omdat ik de smaak wat modderig vind.
Maar er zijn ook mensen die m zo drinken en lekker vinden. Ik koop altijd voor nog 3 kennissen hier, raad het echt iedereen aan. Beter als al die commerciele hype dingen.
Nou ik ga eens naar buiten, zulk mooi weer,
fijne frisse dag Jan!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Jandoedel, ik zag dat jij op je 15e was begonnen en nu 41 was, een verdrietige vriendin hebt en je baan bent kwijtgeraakt...?
Ik was ook een jaar of 14-15, ik ben nu ook 41, ik had ook een verdrietige vriendin en ben mijn werk kwijt...
Alleen er is één heel groot verschil, jij bent nu nog gezond, ik was te laat.
Ik kan je niet genoeg smeken om op te houden voordat je er net zo aan toe bent als ik.
Mijn vriendin was het de laatste jaren ook echt zat en is weggegaan...
Ik was ook elke dag katerig en lusteloos, ik kreeg niets meer voor elkaar.
Op een dag ging ik naar een huisarts, ik bleek levercirrose te hebben en de rest kun je lezen in mijn verhaal een regel of wat lager "30 Jaar te laat"
Ik ga hoogstwaarschijnlijk veel te vroeg en op een zeer pijnlijke manier dood.
Zorg ervoor dat hier over twee jaar niet jouw verhaal neergeschreven staat.

Groeten en heel veel succes ExFeestbeest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Jandoedel,

In tegenstelling tot ExFeestbeest was ik er (gelukkig) net op tijd bij. Ook ik ben mijn baan en mijn relatie kwijt. Na een opname waar het kantje boord was heb ik het roer totaal omgegooid. Begin eens met voor jezelf op papier te zetten wat jouw redenen zijn om te leven. Mijn leven stond altijd in dienst van anderen maar voor mezelf zorgde ik erg slecht. Dat heb ik langzaamaan veranderd, met behulp van mijn psychologe en de verslavingszorg. Nu ben ik op een punt waarop ik eerlijk kan zeggen dat ik mezelf aardig vind en dat is een mooi uitgangspunt om verder te gaan. Ik wens je veel kracht en sterkte toe.

Aanpassing: domme typefout.. eens een perfectionist altijd..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...