Spring naar bijdragen

Vrijdag 28 september 2007

Houtje

Aanbevolen berichten

Geen idee Gem, ik weet ook niet waarom ik pas een paar maandjes geleden ben gestopt. Het is gewoon mijn afwijking dat, wanneer het gaat om wezens die zich niet kunnen verdedigen of afhankelijk van je zijn, het me een beetje rood voor ogen wordt.
Wat iemand zichzelf aandoet mag die persoon zelf weten.
Ik bedoel het ook allemaal niet zo persoonlijk. Wat ik bedoel is, voor degenen met kinderen, let toch op wat je doet!
Daarom zeg ik het misschien nogal cru, niet om iemand pijn te doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 218
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Pepita: ja gelijk heeft Benthe, alcohol is niet bepaald goedkoop

Pippi: twijfel niet langer en neem alle goede raadgevingen aan. Voel je nu niet te schuldig naar je kinderen toe, want dat helpt je nu ook niet. Zoals ik al eerder schreef, kinderen zijn enorm flexibel, maar er zijn grenzen. Begin nu , verander je leven en alles keert ten goede, echt waar. Ik heb er zelf ervaring mee en ben blij, tot vandaag dat ik dat gedaan heb.
En voor mij was het rede genoeg om het voor mijn kinderen te doen. Al deed ik het niet voor mezelf, ik deed het voor hen. Wilde hen ook niet in de afgrond zien storten, ik zou me dat zelf nooit vergeven, nooit.

Gem: goed uitleven in de super, maar wegblijven bij een bepaalde afdeling !!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gem. zei een waar woord,
Stoppen met drinken doe je in de eerste plaats voor JEZELF, en niet voor een ander.

Houden van jezelf is in onze cultuur toch een beetje taboe, maar als je het niet doet, hoe kan een ander dan van jou houden of jij van die ander.

ik merkte eigenlijk al heel lang dat mijn echte grote liefde de wijnfles was.
Al het andere: man, kind, werk, hobby's enz. was daar min of meer ondergeschikt aan.

Ik stel het nu wel zwart/wit maar zo was het wel.
ik had ook buitengewoon weinig incasserings vermogen, voelde me snel op mijn teentjes getrapt.

Gaat nu al beter.

Heb het wel erg moeilijk nu hoor. Het word altijd weer half zes en dan die vreselijke trek.......

Maar nee we doen het niet, we houden vol.
Ga zometeen even stoppen even wat klusjes doen.

IK HOUD VAN MEZELF-VANDAAG DRINK IK NIET

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het "zielig" voelen is wel zo ongeveer de grootste valkuil om jezelf in een depressie te houden.. en weet je dat je juist van drinken depressief wordt?
Pippi, mijn tenen krommen zich in hun schoenen als jij schrijft hoe je dag eruit ziet.. Het lijkt mij hoog tijd om jezelf daar aan je haren uit te gaan slepen
weet je dat kinderen heel snel denken dat jouw ellende hun schuld is? of dat ze denken te falen omdat ze je niet gelukkig kunnen maken?
en wat leer je je kinderen als je laat zien dat je bij tegenslag het beste maar kunt gaan drinken? ipv je eigen leven op te pakken?

jij bent de enige die hier verandering in kan brengen, niet morgen, niet volgende week maar vandaag, nu, op dit moment!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hè, Tapas jij zegt nou prcies wat ik had moeten en willen zeggen, maar bij mij gaat het altijd van dik hout.
Ik gun geen enkel kind dat voortdurende gevoel van zorg en zichzelf in bochten wringen, omdat het zichzelf verantwoordelijk voelt, en omdat het denkt dat het niet goed genoeg is. Dat werkt een heel leven door.
Nogmaals, ik heb dus niemand willen kwetsen, maar het is iets dat mij zelf heel na aan het hart ligt.

Tapas, hoe staat het met je humeur en je laptop?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben het niet met je eens Pepita, misschien is dat voor jou zo, maar ik ben echt gestopt, destijds al, jaren geleden met zulk gedrag als Pepita, VOOR MIJN KINDEREN!!!!! voor mezelf lukte het niet, maar voor hen wel. Vreselijk waarmee ik ze opzadelde, had ik ze daarvoor op de wereld gezet?? Ik ben verantwoordelijk voor ze, hoe dan ook.
Maar goed we mogen van mening verschillen. Ik weet in ieder geval dat mijn kinderen toen niks zeiden, maar naderhand kreeg ik het toch wel te horen. Kinderen schamen zich ook voor je, ze durven geen vriendjes mee naar huis te nemen b.v. Het zijn vaak kleine dingen. En ja, dat ze ook nog gaan denken dat het hun schuld is, ook zeer herkenbaar, bluchchchchc..... Het maakt me weer sterk deze discussie. Ik wil nog heel veel voor ze kunnen betekenen. Zolang als ik leef.
Daarom lijkt het me des te moeilijker wanneer je geen kinderen hebt, dan zoeken naar andere motiverende factoren en als er dan HELEMaal niks of niemand is, dan blijf je inderdaad bij jezelf, dan moet je het voor jezelf doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Benthe,

Wat ik ervan vind? Tja, moelijk!! De leeftijd van de kinderen speelt ook een rol, denk ik! Mijn oudste is bijna 13 jaar en hij heeft m'n slechte periode redelijk bewust meegemaakt, vooral dan m'n wisselende stemmingen!! Ik kon zo snel omslaan van blij naar boos en omgekeerd dat hij er niets van begreep!! Ik dronk ook alleen maar 's avonds en nooit tot ik ladderzat was (zo'n beetje zoals cal, denk ik)! Van zodra ik me wat draaierig voelde stopte ik! Daardoor zag ook niemand in dat ik een probleem had met alco want ik kon toch stoppen?? Maar mijn probleem was dat ik elke dag begon te drinken en dat ik steeds meer moest drinken voordat ik me draaierig voelde, begrijp je? Door de internet-behandeling heb ik inzicht gekregen in het 'hoe' en het 'waarom' en dan volledig gestopt! Dit is nu al zo'n 9 maanden geleden! Nu drink ik soms weer een glas (sociaal, zolas julie dat noemen) maar niet meer voor de verkeerde redenen! Nu, sorry, het ging over kinderen maar ik wou je eerst wat meer info over mij 'nu' meegeven!!
M'n oudste zoon ziet nu wel een andere mama dan zo'n tijd geleden en ik merk het zelfs aan z'n gedrag! m'n dochter is 8 jaar en zij heeft daar (denk ik dan) weinig van gemerkt?! Ze heeft er nooit iets over gezegd, maar of dat een maatstaf is??? M'n jongste zoontje is bijna 3 jaar en m'n jongste dochter bijna 2 jaar dus ik denk niet dat zij er last van hebben gehad, allé, dat hoop ik toch!! Maar ik voel aan mezelf dat ik nu wel een betere moeder ben dan tijdens m'n drink-periode!! En ik ben vast van plan om dat ook te blijven!!!

Liefs van knuffie!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Tapas:

"Pippi, mijn tenen krommen zich in hun schoenen als jij schrijft hoe je dag eruit ziet.. Het lijkt mij hoog tijd om jezelf daar aan je haren uit te gaan slepen weet je dat kinderen heel snel denken dat jouw ellende hun schuld is? of dat ze denken te falen omdat ze je niet gelukkig kunnen maken? "

Ik kan het niet méér met je eens zijns Tapas. Mijn hele lijf en hoofd doet zeer. Ik ga niet zeggen dat het bij mij minder erg was, dat kan ik niet beoordelen, maar mijn kinderen weten donders goed dat ik NIET meer rook en GEEN alcohol meer drink. Ze hebben wel eens gevraagd of ik het moeilijk vond géén alcohol meer te drinken, en dan zeg ik dat ik dat best moeilijk vond, maar dat het niet meer mocht met mijn medicijnen (dat is wáár, alleen dronk ik daarvóór gewoon er door heen)....en nu kan ik ook eerlijk zeggen dat ik het best moeilijk vond, maar dat het voor iedereen, ook voor de kinderen zelf, beter is om géén wijn te drinken.

Ik schaam me kapot voor de keren dat ik teveel gedronken had en dat ze erbij waren. Ik schaam me kapot voor de keren dat ik om half negen 's avonds nog naar school ging, terwijl 4 wijntjes (zeg maar: 4 flinke glazen wijn) ophad en iedereen moet dat geroken hebben, ik ruik het nu ook bij iedereen.

Ik schaam me kapot voor de keren dat de kinderen zeiden: mamma, ga maar naar bed, je bent zo moe en ik gewoon voor, tijdens en na het eten gedronken had.

Ik schaam me kapot voor de flessen die ik verstopte en die leeg weer afgevoerd moesten worden.

Ik schaam me kapot voor het geld dat ik uitgaf aan mijn verslaving terwijl ik donders goed wist dat ik het geld er niet voor had.

Ik schaam me kapot voor alle ochtenden dat ik er niet voor mijn kinderen kon zijn, omdat ik hoofdpijn had (ja, waarom hè)???

----------------------------

Als ik nu hoofdpijn heb ik het nooit meer van de drank.

Ik kan elke avond rijden, ophalen en wegbrengen.

Ik hoef niets meer te verstoppen.

Ik hoef bij een glasbak nooit meer om me heen te kijken.

Ik spaar een hoop geld uit, 700 dagen x 3 euro (minimaal) = 2100 euro !!!!!!!!!!!!

Als ik nu depressief ben, is het nooit meer van de drank.

Enz, enz. enz.

Mijn kinderen zijn het waard, ze hebben nergens om gevraagd. Ik vind het leven als alleenstaande moeder ook niet makkelijk, en voel me vaak depressief, en soms écht kl***. Maar ik weet altijd nog de volgende dag (en daar ben ik best trots op) dat ik de vorige dag NIET gedronken heb.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Knuffie, even wat anders, jij komt wel eens binnen en dan zeg je Piep, hè. Ik heb een klein nichtje dat een knuffie heeft en dat noemt ze haar Piep. Zonder Piep kan er niet worden geslapen, dramaaaas als dat ding kwijt is.

Ik vind jouw verhaal wel fijn eigenlijk, dat het proces dus toch nog omkeerbaar is voor de kinderen. Als je het op tijd onderkent. Gefeliciteerd dat jij af en toe weer een glas kan drinken als je dat prettig vindt. Zonder meteen weer aan de limit te zitten.
Maar, je moet me niet kwalijk nemen als ik onbescheiden ben, ik ben echt onverbeterlijk nieuwsgierig, hoe heb jij dat met drinken gedaan de keren dat je zwanger wilde worden, en als je het eenmaal was?
Als je dat te eigen vindt snap ik het hoor.

An, ik ben in het begin gestopt voor een paar van mijn beste vrienden, omdat ik zag dat ik ze verdriet deed. Hetzelfde verdriet dat een heel goeie vriend mij vorig jaar deed toen hij zich dood-dronk. Dat was voor mij gewoon de max, die zelfde machteloosheid die ik toen voelde, in hun ogen te zien.
En gaandeweg begon het steeds meer voor mezelf te worden, omdat het gewoon best goed aanvoelt om nuchter te zijn.
Het zal dus wel een combinatie zijn van voor jezelf en voor anderen, denk je niet?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@An, Danke!!! Is echt een oppepper!!!

@Benthe,

Mooie anecdote van je van je nichtje!! Mijn dochtertje haar knuffel heet...knuffie!!! Ook drama als we die even niet vinden!!
Nu, om antwoord te geven op je vraag! Tijdens m'n zwangerschappen dronk ik weinig tot geen alco! Ik deed dat zonder problemen want ik voelde me verschrikkelijk verantwoordelijk naar dat piepkleine wezentje in m'n buik toe!! Ook heb ik pas een alco-probleem ontwikkeld (of hoe zeg je dat??) na de geboorte van m'n kleinste!! Daarvoor was ik een 'gewone' sociaal drinkster! Het was hier plots zo heel erg druk in huis! Een jongen van bijna 11, dus het begin van wat puberen (plus het feit dat hij ADHD heeft!), een meisje van 6j, een baby van 1j en dan een pasgeboren bubbelke!! Veel kraambezoek en eerst regelmatig een glaasje champagne meedrinken en beetje per beetje werd dat meer! Ik had de stomme gedachte dat ik alles veel beter aankon als ik er met alco wat de scherpe kantjes van afsleet, begrijp je? Toen m'n jongste een jaar oud werd begon ik steeds meer vragen te stellen bij m'n drink-gedrag! Zo ben ik dus hier terecht gekomen! Nog net op tijd vooraleer ik definitief op de verkeerde weg ging!! Ik koos ervoor om direct hulp te zoeken en door dit forum en de internetbehandeling is het me gelukt!! Daat ben ik nog steeds heel erg blij om!! Nu weet ik wat m'n valkuilen zijn en ook hoe ermee om te gaan!! Ik drink dus nooit meer om gevoelens te 'verdrinken', want zoals je weet...gevoelens kunnen verdraaid goed zwemmen!!!:D

Liefs van knuffie!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Houtje,
Het kost sommige mensen ontzettend veel moeite om met een computer te leren omgaan.
Vind het knap van je dat het je toch lukt, al kost dat veel geduld.
En toch moet je met een WW-uitkering rekening houden als je vrijwilligerswerk doet. Teveel kan je je uitkering kosten. Nederland op zijn smalst.
Als je ook nog vrijwilligerswerk doet voor de kerk, dan zou de plaatselijke Amnesty International jou ook nog een ideale vrijwilliger vinden voor het kerkewerk.

@Anna,
:)

@Stien,
Ik kan wel tegen de slechte hum van een ander.
Hopelijk brengt de dag je zoveel goeds dat je straks weer het zonnetje in huis bent.

@Water,
Je hebt deze zomer niet veel van je motor kunnen genieten. Vind dat jammer voor je.

@Safi,
Overbelicht???
Ik heb mij vanmiddag 2 mokken koffie gezet, dat had ik niet moeten doen, ik stuiter nu een beetje en mijn maag houdt allang niet meer van zoveel koffie. pffffffff

@Charlie,
Lekker weer om overdag te slapen.
En lekker opknappen voor je dochter.
Je kunt toch ook kleine manneke even bij oma laten spelen?

@Gem,
Even je lijf verwennen.
Volgende week ga ik van dins- t/m vrijdag werken.
Daarna maan- t/m donderdag. Werktijden zijn 9 - 12.30 uur.
Dus tijdig, maar niet ontzettend vroeg opstaan.
He, luxe werktijden eigenlijk.
Pfff, die mensen die je toch altijd porren om te stoppen met roken, zo had ik vanmiddag een pianomaatje aan telefoon. Iedere keer dat ik ze spreek begint ze erover. Dan zeg ik altijd dat zijn in beweging moet komen. Dat doet zij echt veel te weinig.

@Xienix,

@An,
Wat goed, dat je die fles kon weerstaan en dat je ze vanochtend aan de gootsteen hebt gevoerd.
Mijn mijn begrijpt dat ook niet helemaal, maar doet wel ontzettend zijn best om rekening met me te houden. Ik ben ook een keer thuisgekomen met een fles wijn, mijn man was wel thuis en ik heb ze gelijk aan hem gegeven om weg te zetten. Ik weet ze staan, maar ik heb ze hem gegeven, dus is niet meer van mij. Op een of andere manier werkt dat wel prima voor me.

@Benthe,
Stopdata laten invullen, lijkt me een warboel worden.
Zelf vind ik het handen de ADB datum als uitzwaaier te zetten.
Die strijkkennis van je zou hier gek worden van onze kasten. Bij mij en mijn kinderen valt het wel mee, maar mijn man is een hopeloos geval. Ik strijk weleens bloezen voor hem, maar het is zonde van het werk, want zoals hij met zijn voorraad omgaat, is gewoon hopeloos.
Benthe, ik ben het met je eens dat je je kinderen bepaald geen plezier doet door overmatig te drinken, maar ik wil er wel expliciet op wijzen dat je vrouwen met kinderen veel pijn doet met te benadrukken dat ze maar een slechte moeder zijn. Dat is juist een van de stigma's die er toe leiden dat vrouwen veel te lang wachten met hulp zoeken. Mijn vraag aan jou is, kom daar niet steeds op terug. Ik was en ben een harstikke goeie moeder en jij weet niet eens wat het is moeder te zijn.
Zo, dat moest er even uit.

@Blacky,
Wat goed dat je naar de huisarts bent gegaan. Nu wachten op de uitslag.

@Kate,
Als ik naar dat feestje ging, zou ik niet drinken. Toch, aan jou blijft de keus.

@Pippi,
Ja, alcohol zet veel kilootjes aan.
Goed dat je het overlijden van die kennis van een chatvriend nu kunt relativeren.
Dat is dus betalen om te werken? Nederland is toch een krom land. Trouwens was iets dergelijks de reden waarom ik dat baantje in R'd de rug heb toegekeerd.
Kijk eens bij de plaatselijk vrijwilligersvacature bank, keus zat.
Nog steeds twijfelend, he. Doe het dan zo: stel jezelf voor om gedurende vijftig helemaal niet te drinken en het dan weer te bekijken. En wees maar zeker dat je kinderen in die leeftijd er onder lijden. Zelf waren mijn kinderen in de leeftijd toen ik begon met steeds meer drinken.

@Pepita,
Ik vind de prietpraat en een mop ook leuk. De boog moet niet altijd gespannen staan.
Je zielig voelen is een grote valkuil en weet je, ook niet-drinkend mag je je zielig voelen. Echter je zielig voelen is geen reden om te gaan drinken, want dan voel je je nog meer zielig.

@Kaia,
Mijn rokersknopje is nog niet om. Wat je vakantie betreft, ik denk dat er idd een gremlin om je heen fladdert.

@Tolie,
De eerste keer begreep ik dat ook niet dat er nog zoveel berichten in mijn postbus zouden zitten. Inmiddels weet ik wel beter en is het nodig om om de 2 weken de boel te schonen en op te slaan.

@Tapas,
Aan de slag met je laptop. Herinrichten kost alleen zoveel tijd.
Goed trouwens dat je dinsdag een gesprek hebt, kun je het helemaal doornemen. Is ook in hun belang.

@Knuffie,
Mijn kinderen zijn ook heel blij dat ik niet meer drinkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dankjewel voor je eerlijke antwoord Knuffie, en oeps, wat willen die gevoelens graag zwemmen.
Lijkt me trouwens dat je het met vier kinderen veel te druk hebt om te drinken :D

Houtjedepoutje, die schaamte van vroeger. (Op z'n frans uitgesproken is dat trouwens hoetjedepoetje.) Worstel je daar nog mee? Nu ben je toch een heel betrokken moeder?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo, ik ben het weer kwijt.
Boodschappen gedaan, was gedaan, opgeruimd, waar een discussie al niet goed voor is.

Houtje,
creepy onderwerp inderdaad, ik herkende heel veel in wat je beschreef.

Ik ben blij dat ik de vicieuze cirkel heb kunnen doorbreken. Spijt dat ik het niet eerder heb gedaan is er wel, maar heb ik niets aan. Ik kan alleen maar doorgaan op de ingeslagen weg en ik heb weer een enorme boost gekregen door hierover te praten om door te gaan!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, daarom (omdat ik dat gedaan heb) vind ik mezelf met terugwerkende kracht géén goeie moeder. Een syndroom waar ik wel méér last van heb.

Ik ben zeker niet zo zeker van mezelf als Corinne is.

Overigens kan Corinne niet weten of jij wel of niet weet wat het is om een moeder te zijn. Sorry Corinne, maar misschien zorgt Benthe al 12 jaar perfekt voor haar neefje of nichtje of pleegkind, ik vind de conclusie iets te snel door de bocht. Maar dat is mijn mening alleen maar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, Benthe..Ik vraag me ook soms af waar ik de tijd nog vandaan haalde!!:$
Nuja, Ik ben een nachtmensje, dronk gewoon 's avonds als de kindjes sliepen!! Nu ga ik al wat vroeger naar bed..allé, wat ik vroeger noem!!:D

@houtje, waarom 'the creeps'?? Je bent er NU toch wel, blijf niet kijken naar wat er in het verleden allemaal misging want dat is toch ook een valkuil?? Kijk vooruit, niet naar steeds achter en niet steeds naar de grond, dan kun je niet zo makkelijk struikelen!!

Liefs!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sjjsst Corinne, koest, af! Ik heb nergens gezegd dat iemand geen goeie moeder is. Ik zeg alleen maar dat ik mijn ervaringen als kind heb, en dat het onderwerp me daarom nogal aangrijpt. Het is voor mij ook leerzaam om die ervaringen van de andere kant te lezen, want aan mijn opvoeders kan ik het niet meer vragen.
Ik heb er bewust voor gekozen om zelf geen kinderen te hebben (hoe ik dat soms ook miste) omdat dat mij niet zo'n goed idee leek met mijn ervaringen en karakter.
Nou weer wat meer begrip?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...