Spring naar bijdragen

Woensdag 5 december 2007

water

Aanbevolen berichten

• Antwoorden 305
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Tapas, grappig dat je dat zegt, die fases van niet meer drinken.
Voordat ik bijna vijf maanden stopte, was ik ook al eens vaker pogingen begonnen. En die varieerden van trots naar zeer gedeprimeerd: "sh*t!, weer mislukt!"
Het is me nu toevallig al die tijd gelukt, maar ik geef mezelf daarom nog geen garanties. Na de eerste week van afkicksel vond ik het altijd wel leuk om niet te drinken. Tot het moment dat ik kwaad werd en dacht, kan mij het r*tten, wie zit er nou op een drankloze Benthe te wachten!
Die dagen heb ik nog steeds maar nu herken ik ze beter, en misschien wil ik nu ook wel overtuigder drankloos zijn.
Dus ik heb niet echt fases gehad, na de eerste korte periode van rouw.

Tolie er is je al veel support gegeven, dus een beetje mosterd na de maaltijd. Maar toch, deze dag kom je ook wel weer door.

Dit is drie keer mosterd in 24 uur: gisteravond de wekelijkse Geert Mak op tv, over de geschiedenis van Europa: mosterdgas in WOI.
Vannacht gedroomd over potten Marne mosterd.
Nu weer mosterd na de maaltijd.

BamBam, mijn eigengemaakte erwtensoep is klaar. Voor jou een virtueel kopje daarvan, met daarbij een heel bruine boterham met mosterd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tolie..ik was druk bezig met mijn foto lijstjes invullen en nu liggen er zo'n 30 stuks die aan de muur moeten.
Ik wens je veel kracht vandaag om toch vooral die eerste te laten staan.
En besef elk moment vandaag dat je je rot voelt heel duidelijk, blijf er bij staan en voel de rottigheid, de somberheid, de ellende want.....datzelfde moment zul je weer moeten doorstaan als je wel gaat drinken.
Eigenlijk is 1 keer wel genoeg, toch?!!!
Morgen is weer een nieuwe dag..bekijk het vandaag en doe met me mee...laten we gewoon NIET drinken:heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hè, hè, internet doet 't weer. Kreeg storing externe gelukkig.

Vanwaar ik eigenlijk m'n vraag stelde is dat ik de laatste dagen mezelf voor de geest haal dat ik het over een jaar misschien wel eens kan proberen om "normaal" een glaasje mee te drinken.
Weet dat dat volkomen onzin is en eigenlijk hoop ik dat ik er over een jaar heel anders over denk.
Maar nu maak ik me er volkomen gek mee in m'n hoofd, omdat ik weet dat ik nou juist met het nu bezig moet zijn en niet 10 stappen vooruit. Ik ben snel geneigd als me iets makkelijk lijkt af te gaan om dan de lat hoger te leggen en dat is een valkuil van me. Ik vroeg me dan ook af of dit ook bij het geheel onthouden hoort. Die twijfels, voornemens, etc.
Tevens denk ik steeds omdat ik die gedachte heb, dat ik 't maar eens fout zou moeten gaan om weer duidelijk te hebben waarvoor ik stop. Ook weer een valkuil denk ik, ben teveel gewend van mezelf dat ik mezelf teleurstel. Ik zou 't nu zo zonde vinden als ik 't zou doen.
En 't achterlijke aan alles is, dat ik terwijl ik die gedachtes heb totaal geen trek heb in iets of dat er gremlin/freggles op de loer liggen. Hoort dit ook bij het stoppen? Het jezelf moeilijk maken, als er geen moeite is?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Soothe, ben je nu nog niet weg? En ik maar wachten bij die %* C1000, tussen de schreeuwende kindjes en de uitpuilende boodschappenkarretjes!

Over de verschillende fases van niet drinken kan ik wel meepraten. Die zijn er inderdaad naar mijn gevoel. En ik heb ze intens doorleefd, omdat ze bij mij allemaal nogal lang duurden/duren. :wacko:
De afkick zo'n twee weken, en die tweede week was eigenlijk nog het ergste. Daarna inderdaad een gevoel van euforie, omdat het lukt. Vervolgens een soort gevoel van 'is dit het nu' en 'waar blijft de beloning'.
Daarna wegzakken in een diepe depressie. Nu dronk ik (weet ik achteraf) om die depressie te onderdrukken, dus niet iedereen hoeft dat hetzelfde en even diep te hebben als ik het had. Met ik weet ook van mijn huisarts en uit medische artikelen dat het vrij gebruikelijk is dat alcoholisten na enkele maanden niet drinken in meer of mindere mate depressief worden. Dus Tolie, als ik je een raad mag geven, praat er eens over met je huisarts. Die weet dat dit verschijnsel op kan treden, en kan het met je in de gaten houden. Je hoeft niet persé door het diepste dal, daar kun je hulp bij krijgen, en je moet ook uitkijken dat je hier alleen niet uitkomt. Wat je nu voelt is geen lichamelijke trek meer, de lichamelijke afkick heb je al lang gehad. Dit is psychisch, het gevoel dat je alles wat op je af komt niet zonder je dempertje aan kunt, en een heel gevaarlijke valkuil. Je hoeft dit niet alleen te doen hoor!

Op het moment bevind ik mij in een fase van veel grotere rust dan ik tot nu toe in mijn leven ervaren heb. Ik WEET inmiddels dat ik heel veel aan kan zonder drank, ook al ben ik bang, in paniek, verdrietig of wat dan ook. Al die stemmingen gaan ook weer voorbij, en het is een hele geruststelling dat te weten. Ik weet ook dat ik het allemaal niet alleen hoef te doen, en dat gevoel had ik wel toen ik nog dronk. Er zijn mensen die ik kan bellen, ik durf met mijn huisarts te praten, en met mijn therapeute, ik zonder me minder af. Allemaal positieve ontwikkelingen die een gevolg zijn van niet drinken.

Het is jammer dat het zo verdraaid lang duurt voordat je in staat bent al die positieve gevolgen van niet drinken te ervaren, maar ik kan het niet genoeg benadrukken dat ze er wel zijn, en dat het moment dat je ze ziet wel komt! Als je maar blijft doorgaan met dat eerste glas niet te nemen. Dat zo aantrekkelijke eerste glas, dat eigenlijk helemaal niet aantrekkelijk is omdat er altijd meer op volgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo daar,

m'n slaapje wilde niet zo lukken, ik kreeg en krijg m'n hoofd niet stil. Ben ff gaan hardlopen maar ook dat biedt weinig soelaas. Ik moet huilen, dikke tranen stromen over mn wangen. Stoppen met drinken betekent voor mij ook; opnieuw leren omgaan met emoties. Om leren gaan met relaties, om leren gaan met afscheid nemen, om leren gaan met liefde, verdriet, afscheid nemen, woede, wrok, kijken naar m''n eigen aandeel, hulp vragen, kortom lekker veel.
Toch ben ik niet bang dat ik op dit soort momenten ga drinken want dat wil ik niet. Maar soms vind ik het en heb ik het even moeilijk. En dat mag.
Weglopen voor m'n emoties wil ik ook niet meer. Ik was bang dat door de anti depressiva m'n gevoel zou afvlakken. Nou, dat blijkt wel wat mee te vallen dus.

Ik ga ff doucen, zit hier nog in m'n hardloopplunje.
Wat is het ook vreselijk grijs kl*te weer, #@$%^&***()##@!+_)()*(&&^GRRRRRRRRRR

Tja, iets of iemand 'moet' toch de schuld hebben.....Hihi, maar ook dat werkt niet.
Afscheid nemen, verdriet, vreugde alles hoort bij het leven en ik ga er doorheen. En ik probeer niet weg te lopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Spud, waarom over een jaar eventueel wel en nu niet?? wat is er over een jaar anders dan nu? Gewoon die eerste niet nemen. Omdat ie niet nodig is.. zet je over die eerste heen en alles is werkelijkheid... Leuk of niet, maakt niet uit. Werkelijkheid is waar we in leven.. daar kan geen alco tegenop... Je zult jezelf alleen maar dankbaar zijn dat je in het NU kunt leven. Ook als dat NU niet zo leuk is... altijd beter dan in het "ik in de alcoroes"....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Spud. volgens mij hoort dat gewoon een beetje bij de "moeilijke" mensen die alcoholisten van nature zijn. De zaken iets zwaarder maken dan ze echt zijn. Waarom zouden we anders zijn gaan drinken?
Als je nou vandaag maar niet drinkt is er al veel gewonnen.

Koh, voor jou dan ook een kop echte erwtensoep, en dan bedoel ik ook soep naar grootmama's recept hè. Met verse worst, buikspek en kluifjes. En veel peper.

De komende dagen even van het vega-principe af.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Kohtje, ik zit me alleen maar gek te maken!
Misschien omdat ik niet van mezelf gewend ben dat ik sommige dingen wel goed kan laten gaan.
Ben nogal een filosoof dus wanneer ik iets ontdek aan mezelf moet dat van alle kanten geïnspecteerd worden. Is dit angst, wil ik 't stiekum toch niet echt, waar loop ik voor weg? Zoiets ga ik dan allemaal verzinnen.
Vandaag laat ik de 1e i.i.g. staan. Ik wil goed voorbereidt zijn op het moment dat ik 't zwaar krijg denk ik, kan er anders ook geen verklaring voor vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb gelezen, daarbij lang onderbroken door gegeit met dochterlief.

Ik ga dus niet op een ieder reageren, want pakjesavond komt er aan en dus moet ik tijdig klaar zijn, zo niet, zijn jullie allemaal riebedebie.

@Tapas,
Gelukkig hoef ik die onderbroek niet aan.

@Blacky,
Heel veel sterkte met je sinisitus en je valling. Hopelijk gaat het herstel spoedig.

@Rudy,
Die Sint toch. Vraag je een notenkraker, krijg je een pepermolen. Tja.

@Trees,
Jij bent het die niet drink. De Refusal helpt wel natuurlijk. Daarom neem ik die ook. In die eerste maanden ben ik vele keren (achteraf) blij geweest dat de te verwachten reactie van alcohol en Refusal mij weerhield van drinken. Je zult merken dat naarmate de tijd verstrijkt en je je gedachten en gedrag makkelijker en meer gedachtenloos kunt bijsturen, minder last zult hebben van die trekmomenten.
Dus hou moed en blijf die Refusal slikken. Je gaat goed en laat je niet (ook niet door jezelf) wijsmaken dat jij niet sterk genoeg zou zijn. JE KAN HET! BEGREPEN!
Zo sprak een ervaren Refusalgebruikster.

@Kohtje,
Een Marokkaanse ex-collega van me (helaas is hij vorig jaar overleden) dronk regelmatig bier. Wel met mate, maar daaraan zie je dat je niet alle Marokkanen over een kam moet scheren.

@Anna,
Mag ik uit jouw uiteenzetting afleiden dat het feit dat ik nu van zulke intense depressies last heb, zijn oorzaak vindt in het stoppen met drinken? Dat zou wel een opluchting zijn voor me.

@BamBam,
Heel veel sterkte met je gevoelens en emoties. Laat die tranen lekker weg stromen, samen met het douchewater.

He, he, ik ben bij.

Ik ga zo even mijn brief aan mijn begeleidster afmaken en opsturen en mijn lijst meten en weten invullen en terugsturen, de allerlaatste actie in van mijn behandeling.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Benthe,

Ja, ik kan 't mezelf zo moeilijk maken soms! Ik gebruikte de alcohol destructief dus waarschijnlijk ben ik nu op zoek naar vervanging van dat. De dingen nu moeilijker maken nu ik nuchter ben ofzo.
Enfin, ik laat vandaag de 1e staan.

Fijn om toch even ervaringen van anderen te horen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Corinne, ik kwam hier ook op door het feit dat ik tijdens mijn behandeling ook een marokkaanse jongen tegenkwam.. hartstikke aardige vent.. en zo moslim als maar kan (kreeg altijd halal (?) maaltijden).. maar toch verslaafd.. niet zozeer de drank alswel gokken en cocaïne... toch zie ik daardoor dat verslaving iets universeels is.. Als ik in een alco-vrije omgeving was opgevoed was ik misschien ook wel drugs-verslaafde geweest... Wat ik maar wil zeggen: Wees jezelf.. dan heb je in principe geen verslaving nodig. Tja, nou lijk ik weer op de Kohtje die hier net op het forum kwam kijken toen ie net vier maanden droog stond... Die simpele boodschap heb ik nu ook weer voor ogen.. zet een knopje om... het is eigenlijk zo heel eenvoudig.. Wat heb je nou eigenlijk voor meerwaarde als je toegeeft aan een drogerend middel??? Wat zou het leuk zijn, en ook inspirerend, een forum te bezoeken van mensen die gewoon zichzelf zijn... Maar dan wel weer met elkaar, als ervaringsdeskundigen!!!! Snappie een beetje wat ik bedoel te zeggen???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Trees,
Sterkte. Beter een stapel stroopwafels naar binnenwerken dat jww.

@Kohtje,
Ik begrijp waar je naar toe wil. Zoiets is maar moeilijk in woorden te vatten.
Er bestaan gewoonweg geen hokjes waarin je mensen kunt neerzetten.
Ieder mens is helaas vatbaar verslavingen.
Helaas is de ene mens daar vatbaarder voor dan de anderen.
Vergeet ook niet dat de omgeving waarin een mens zich beweegt hierop invloed kan uitoefenen.
Als je opgroeit in een omgeving waar alcohol een onbekend product is, zal je niet hieraan verslaafd raken. Verruil je die omgeving voor een waar alcohol wel gebruikt wordt, zal blijken of je verslavingsgevoelig bent.
Ik ben bv. nooit in aanraking geweest met cocaïne. Ik ben er dan ook niet aan verslaafd. Maar wie zegt dat als (ben het niet van plan hoor) ik dat ga gebruiken er ook daadwerkelijk aan verslaafd raak?
Genoeg mensen in mijn omgeving die alcohol gebruiken, doch er niet verslaafd aan zijn.
Zeg, je gaat me toch niet inhalen met al die berichten?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hahaha. Corinne.. jou inhalen... ja, als je ergens door aan de drank zou raken dan is het wel het streven om jou in je aantal berichten in te halen... Nee, die ambitie heb ik niet... nooit gehad... hoewel ik wel een tijdje na Anna op de tweede plaats stond... hihi.. ik hield het dus wel in de gaten.. maar het is nooit vooropgezet doel geweest. En dat is het bij jou duidelijk ook niet... En dat is ook goed... de quantiteit zegt niets over de qualiteit... en bij jou gaan ze toch op de een of andere manier hand in hand... complimenten hoor...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Corinne, om je vraag te beantwoorden: het KAN zo zijn dat je nu depressief bent omdat je al zoveel maanden niet drinkt, het hoeft niet. Eigenlijk zou ik die depressie dan al eerder verwacht hebben, maar jij hebt het heel lang weggeduwd volgens mij, en ieder mens is bovendien anders. Dit is zo'n beetje de kip en het ei verhaal. Sommige mensen gaan vanuit depressieve gevoelens drinken, krijgen er een probleem bij, waarna oorzaak en gevolg verweven raken.

Voor mij gold dat ook. Ik gebruikte alcohol als medicatie tegen mijn depressie. Door de gesprekken met mijn huisarts en mijn therapeute ben ik er achter gekomen dat ik eigenlijk al heel erg lang depressief ben, je zou kunnen zeggen chronisch. Ik heb altijd huisartsen getroffen die zeer terughoudend waren met medicatie, misschien omdat ik toen ook nog vrij jong was, en waarschijnlijk ook omdat ik nooit echt open was over wat er in me omging. Dat was te moeilijk, en ik ben niet het type om aan te dringen.
Als ik alcohol gebruikte voelde ik me iets beter, en omdat alcoholgebruik in mijn omgeving altijd heel normaal was heb ik daar jarenlang geen vraagtekens bij geplaatst, maar het gewoon gebruikt. Pas de laatste twee jaar dat ik dronk was ik me er min of meer van bewust dat ik een probleem had.

Kohtje, gefeliciteerd met je meer dan 3000 berichten! :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om te beginnen, wil ik laten weten, DAT IK VIND, dat er een lekkere ontspannen sfeer op het forum hangt.

Corinne, wat Anna schrijft, over een depressie na het stoppen, kan ik ook wel onderschrijven. En als ik eerlijk naar mezelf toe ben, dan heeft mijn drankverleden ook wel te maken gehad met het verdrijven van depressies.

Tollie, goed dat je hier kwam, hopelijk gaat het nu beter met je.

groet Ferry.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...