Spring naar bijdragen

Zaterdag 26 januari!

Leeuw

Aanbevolen berichten

Ja BamBam, zo ben ik ook op de vierde stap terecht gekomen, door te googlen. Maar stel dat ik nou nuchter blijf door Revnosvka te doen, en ik zeg tegen jullie, ik heb gisteren zoveel geleerd van knoetsjki, zonder verder uit te leggen wat dat is, dan werkt dat misschien niet helemaal voor de rest die er wellicht iets van op wil steken.

Die fietsverhalen kende ik al wel zo'n beetje, maar ik weet nog steeds niet hoe het zit met dinges van de weerberichten die kennelijk iets heel grappigs schreef over een kip.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 295
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Precies Benthe als wij E-ningszins weten waar het over gaat kunnen we wat meer meeleven en ons iets erbij voorstellen. En ja, natuurlijk kan ik googelen maar ik vind het juist belangrijk dat BB vertelt aan ons in haar woorden wat het inhoudt (en dat hoeft dus niet te zijn wat het voor jou inhoudt of wat het privé met je doet hè).
Benthe, ben jij al bij Knoetsjki, tjonge tjonge ik heb de DVD van Revnosvka al 4 weken liggen en ben pas bij Petrovskaja deel II dan hè. Ik vind het nog een hele kluif :o.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@BamBam,

Als jij het niet doet, zet ik hem hier dus integraal neer zoals hij in het boekje van mijn groep staat.

Ik heb het boekje van mijn groep (hm, ik ben pas 1 keer geweest) hier bij de hand. Deze groep heeft alle HM eruitgewassen. Hier de tekst van de

Vierde stap.

Wij maakten een diepgaande en eerlijke morele balas van ons leven

De morele boekhouding van een alcoholist is nooit bijgewerkt en wij moeten het dus doen aan de hand van een kladboekje, dat ons geweten bijhoudt.
Dat is een heel onplezierig werk, want je schrikt als je de posten die in je kladboekje staan, boekt op de plaats waar ze horen.
Dat het woord 'dronken' zo vaak staat genoteerd is nog tot daar aan toe. Maar dan komen de schulden die gemaakt zijn, de trucs om aan geld te komen, de verbroken beloften, de oplichterijen, de diefstallen en de gemiste kansen aan de orde.
Het wordt heel duidelijk hoe we ons werk verwaarloosd hebben en hoe we, met een eindeloos aantal uitvluchten en leugens, hebben getracht dit goed te praten.

Wij hebben onze omgeving veronachtzaamd. Degenen met wie we een gemeenschappelijk leven kozen door ons gedrag veranderd en van ons gestoten.
De rekening 'dronken thuis gekomen' of 'dronken thuis aangetroffen' gaat ons aangrijnzen.
Hoe houdt een vrouw het uit, als de man steeds maar laveloos thuiskomt en dan nog agressief wordt ook?
Hoe voelt een man zich, als een vrouw dronken en niet meer aanspreekbaar is?
Hoe 'kapot' en machteloos voelen zich de kinderen van een alcoholist?
Immers, in dronkenschap is men geneigd het gemeenst te zijn tegen diegenen die het meest nabij staan.

Een mens kan niet proberen schuld te belijden, dat móet gedaan worden!

Dat moet gedaan worden, om terstond daarna te ontdekken, dat men zich bevrijd voelt.
Dat men bevrijd is.
Moeilijk deze stap? Welnee!
Wie de balans van 'de verzopen jaren' opmaakt, ontkomt er eenvoudig niet aan.

De AA-nieuweling, die er niet aan ontkomen kon, heeft de deur geopend die toegang geeft tot een ander leven!

En mensen, ik ben geen aa-adept, of hoe dat ook mag heten.

En aangepast, want 's avonds blindtypen in een slechte werkomgeving eist nazicht voor het plaatsen van een bericht en niet achteraf, zoals ik deed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En dan toch ook graag nog even googelen en de stap lezen zoals tie beschreven is in het Big Book.

Man, man, man, wat een gezeik over die Stap. Als het je genoeg inetreseert zoek je em op. En Benthe, jou vergelijking slaat als een *** op een drumstel. Dit is een site om te praten over alcohol en niet over noedeliksjajsgdfdaga ofzo.

En de Stap Vier beslaat 11 bladzijden. De stap die Corinne beschrijft is een slap aftreksel. Die gebruiken wij ook op onze groep in mijn woonplaats maar dat is niet de Vierde Stap zoals deze beschreven staat in de 12 Stappen en de 12 Tradities.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

BamBam wat doe jij ehhmm, agressief? Ik weet niet wat noedelik..enz is, en ja, zoals gezegd heb ik de vierde stap opgezocht. Vind je het zo erg dat ik daar een grap over maak? Waarom?
Ik vind het niet leuk als jij "de vierde stap" aanbrengt alsof we dat allemaal zouden moeten weten. Daarom maak ik die vergelijking.
Niet iedereen weet alles van de AA. Je zou het ook kunnen zien als: hee, blijkbaar hebben mensen daar interesse in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je wel BamBam, voor het met ons willen delen, Benthe voor je vraag om verder uitleg, Corinne vooor je uitleg, en Houtje voor je eeuwige humor!
Ben ik nou de enige die de afgelopen dagen zo ingrijpend vind, of ben ik gewoon aan een verder stap toe
dat het me zo bezig houdt?:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ok, gezeik is niet ok. Maar ik ga geen 11 blz typen om 1 Stap te beschrijven. Voor wie met tien vingers kan typen; graag, zet em op het draadje. Want dat andere is echt een slap aftreksel en daar staat echt de helft niet in. Eigenlijk vind ik het een wardeloos aftreksel maar ja, zo is dat nu eenmaal. Daar kan ik niets aan doen. De Stappen zijn echt leuk om te lezen maar dan wel de goeie versie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Trees ik denk van wel. Stap voor stap is lichaam en geest bezig met genezing. Dit gaat met pijn/verdriet, maar ook blijdschap. Het is hard werken Trees. Stoppen met drinken is hard werken aan je zelf. Je zelfrespect terug zien te vinden. Een vernieuwde identiteit opbouwen. Woede en opstandigheid horen daar ook bij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

OK, BamBam, mogelijk een slap aftreksel. Kan ik niet beoordelen, maar ik ga er vanuit dat in dat slappe aftreksel de essentie staat.
En iemand die dan daardoor benieuwd is naar het hele verhaal, kan zich het grote boek aanschaffen.
En gaat het nu zozeer om het boek, het fenomeel aa, of wat dan ook.
Voor mij is de essentie: een nuchtere alcoholist te worden, te zijn en vooral te blijven.
En pas vanuit die nuchterheid is het mogelijk om mijn leven op orde te krijgen en daarmee mijn relatie naar mensen die mij meegemaakt hebben te verbeteren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Big Book Online Fourth Edition- [ Vertaal deze pagina ]Complete text of "Alcoholics Anonymous" also known as "The Big Book" is available in English, French, and Spanish. This is the only site authorized to have ...
www.aa.org/bigbookonline/ - 3k - In cache - Gelijkwaardige pagina's
voor wie interesse heeft het big book is online te lezen
engels frans of spaans

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In feite komt het op een volgende neer :

Een 4e stap schrijf je.. dus niet in je hoofd maar zwart op wit...
Je hebt 4 lijsten.. wroklijst , angstlijst , pijn die je anderen hebt aangedaan zonder wrok tegen ze te koesteren en een lijst met sexuele relaties....

Je begint met de wroklijst...(resentmentlist)

In de eerste kolom:
Schriijf alle namen op van mensen , instellingen , waar je een hekel aan hebt...
in de tweede kolom:
Achter die namen schrijf wat de oorzaak daarvan is.
in de derde kolom:
Waar heeft je dat geraakt : Trots , zelfwaarde , emotionele geborgenheid , persoonlijk relaties , financiele zekerheid , ambitie of je sexuele relaties...
in de vierde kolom:
wat is je eigen aandeel ; waar was ik egoistisch , bang , oneerlijk en onredelijk...

etcet....

Het mooie van de 4e stap is dat het een inzicht geeft in je patronen die je vaak alleen maar pijn opleveren.. en het heeft na verloop van tijd bar weinig met drank of drugs te maken...
Het geeft mooi aan hoe verstoord mijn blik was op de wereld en van mijzelf...
En wrok koesteren is al helemaal waanzinnig.. want waarom tijd verspelen met negatief denken over anderen ?.. what a waste of time...

Enzovoort...

Is wel een ideetje voor een aantal mensen op dit forum...om zo een wroklijst te schrijven en eens uit te filteren wat je zo dwars zit... is echt heel makkelijk..in een avond gedaan...
Benodigde ingredienten om het op te schrijven : 1. een pen 2. papier 3. wat bereidheid 4 EERLIJKHEID...(en dat is een killer!)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Corinne, ik vind het echt een slap aftreksel. In ons boekje zijn stap 6 en 7 gecombineerd. Die snapte ik echt niet, ik kon er geen chocola van maken. Pas toen ik ze las in de echte versie, zeg maar, begreep ik beter wat er mee bedoeld wordt.
Dat is geen aanval op jouw boekje maar het is, laat ik het dan zo zeggen, een zeeeer summiere versie van wat er echt instaat.

Dus please, gun jezelf echt es de tijd om ze te lezen in de goeie versie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ook het AA-boekje Nuchter leven gelezen. Er staan aardig wat handvatten in, maar ook dingen waar ik niets mee kan.
In de Dikke Van Dale staan de meeste Nederlandse woorden verklaard. Niemand gaat die allemaal lezen, maar zal met graagte dit werk ter hand nemen om de betekenis(sen) of de schrijfwijze van een woord op te zoeken.
Een supermarkt staat vol met allerlei artikelen. Ik koop alleen diegenen die ik nodig heb en soms wel eens iets wat ik wil uitproberen.
Ik ben nog nooit in Albanië geweest, maar ik weet dat het bestaat en weet een klein beetje van de geschiedenis van dat land. Wie weet bezoek ik ooit dat land of niet. Geen idee, maar de mogelijkheid bestaat.
Zo gaat het in het leven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo zie je maar weer BB, er blijkt meer warme belangstelling dan kritiek te zijn hoor meis.....

Trees, ik wil je niet afschrikken, maar de veranderingen in het nuchtere leven gaan langzaam, heel langzaam. Ik had in de kerstvakantie een ontmoeting met mijn coach van Annazorg, wel grappig op die manier iemand te ontmoeten die je alleen kent van achter de pc. Ik zei tegen haar (ik had inspiratie) dat het net lijkt of je zo'n kermisattractie, een Octopus, weet je wel, die ronddraait en omhooggaat, en die bakjes draaien ook nog om hun as, alsof je dat ding, heeeeeeel erg langzaam in beweging gaat zetten. Als je dan in zo'n bakje zit, draai je met het hele ding mee, maar ook nog eens om je as, en je krijgt voortdurend nieuwe beelden en uitzichten voor je neus, in het begin gaat het tergend traag en heb je ook moeite met overschakelen, en later gaat dat steeds sneller en sneller en wen je aan het "nieuwe" en "andere" leven. Het brengt mij nog elke dag nieuwe inzichten, dat ik hier zit met een groot glas sinas en een broodje rookvlees en het smaakt me voortreffelijk, had ik 2 jaar gelden (en toen dronk ik al niet meer hoor maar was ik constant in gevecht) nooit kunnen denken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...