safidepafi Geplaatst 23 maart 2008 Rapport Share Geplaatst 23 maart 2008 Nicky je lichaam mist de suikers die in alcohol zitten, vandaar die hang naar zoetigheid.Ik ga ook even een fruithapje maken.En ja het is heel erg voor mijn vriendindat haar man nu hier zit maar ze is vast blij dat hij hier zit en niet ergens in de kroeg in de stad. Nu kan hij zo naar huis lopen.Ik heb haar al een paar keer gewezen op de website voor partners van alkies www.ikenmijnalco.nlMaar ze wil of kan niet inzien dat ze daar steun zal vinden en ik wil me er ook niet teveel in mengen.ik heb het al druk genoeg met mijn eigen problemen want ook hier is mijn man een drinkende alcoholistEn de laatste tijd is het wel weer heel wat vaker raak.Misschien niet meer indezelfde hoeveelheden maar het gaat wel weer die kant opDus een goed gesprek is hier ook nodig maar ik ga nu eerst het goede voorbeeld geven en dat volhoudenEn dan komt het gesprek beter aan.Hou vol hoor! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ferry Geplaatst 23 maart 2008 Rapport Share Geplaatst 23 maart 2008 Hallo allemaal,Ik ben hier niet meer zoveel, omdat het goed met me gaat. En ik het forum eigenlijk niet meer nodig heb.Af en toe zal ik nog wat van me laten horen, hoe het met me gaat.Ik wens een ieder, nog prettige Paasdagen. En succes, met hetgene waar je hier voor bent.Groet, Ferry. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
safidepafi Geplaatst 23 maart 2008 Rapport Share Geplaatst 23 maart 2008 Ferry goed om te horen!Ik zie net een interesante website voor mensen die erachter willen komen waarom ze zich zo gestresst voelen">http://www.nuevenniet.com/Daar kan je aan de linkerkant de stress test doen...ik moet aan vier dikke punten werken..pfffMaar verder staan er erg veel handige tips vooral onder assertiviteit enz Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ferry Geplaatst 23 maart 2008 Rapport Share Geplaatst 23 maart 2008 Hallo Jozias,Ik wil toch nog even op jou, reageren. Nu nog drinken, want morgen stop ik.Ik geloof niet in je!!! Maar hoop wel voor je, dat je het tegendeel gaat bewijzen.Sterkte, Ferry. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
safidepafi Geplaatst 23 maart 2008 Rapport Share Geplaatst 23 maart 2008 Vind ik een beetje een flauwe, onnodige en negatieve reaktie van je Ferry! quote: Ik geloof niet in je!!! Zou jij dat graag willen horen?? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
nicky Geplaatst 23 maart 2008 Rapport Share Geplaatst 23 maart 2008 SafiDat van die suikers geloof ik graag want telkens ik de dag na het drinkenmottig was nam ik veel zoetIk wou juist afsluiten om tv te kijken en tot mijn verbazing ben ik binnengeraaktbij de internet behandeling,ik dacht langer te meoten wachten maarik ben blij dat het zo vlug is.Tot morgen voor een nieuwe frisse dag Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
safidepafi Geplaatst 23 maart 2008 Rapport Share Geplaatst 23 maart 2008 Hey Nicky dat is goed nieuws.De internetbehandeling heb ik al achter de rug en heeft er voor gezorgt dat mijn drankgebruik met 80% achteruit is gegaan en daar zaten dan ook twee keer twee hele maanden bij dat ik niet heb gedronken.Ik heb erg veel gehad aan het besef dat ik bij een trekmoment een besluit kan uistellen en dat noemen ze hier op het forum ook wel 'surfen op de trek' Wamnt he gevoel gaat vaak na een half uurtje weer over.Dat heeft mij al vaak geholpen.En alle helpende gedachten die je er leert zijn ook fantastisch, maar het beste voor mij was mijn drankgebruik eens grondig te onderzoeken met positieve onderbouwende mensen die het goed met je voorhebben.Ik wens je veel succes! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gem Geplaatst 23 maart 2008 Rapport Share Geplaatst 23 maart 2008 Nicky,erg goed van je, dat je niet gaat drinken vandaag!Lastig als je partner wel drinkt, maar ook dat went, als je maar van je zelf weet dat je het niet wilt.Dat helpt! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
druppeltje Geplaatst 23 maart 2008 Rapport Share Geplaatst 23 maart 2008 Nou ik geloof wel in JoziasVie en Pip gaat het een beetje met jullie verdriet?Soothe ik kan je doggy niet vinden hier in de sneeuw.Orleando hoe gaat het nu met je?Saf je blijft een moordmens, wat een rijke geest heb je en wat een medeleven.Ach, eigenlijk is iedereen een KANJER en iedereen heeft zijn/haar problemen want anders waren we niet hier als alco-tjes onder elkaar. Vandaag is het me gelukt het 2e hoofdsuk van mijn 2e boek te schrijven dus jippie ik ben ook een kanjer.Op naar een 2e Paasdag droog en warm van binnen en kl@#$%^&* weer buiten Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bliksem Geplaatst 23 maart 2008 Rapport Share Geplaatst 23 maart 2008 goeienavond allemaal. ik heb zo,n trek.... daarom maar hier even gekomen. dat helpt wel weer. bij de nuttige zaken van stien stond er voot mij ook een nuttige bij: knopen doorhakken moet ik, maar ik ben er zo bang voor. toch draait alles die kant op. ook het briefje wat ik vandaag van een vriendin kreeg. daarin schreef ze me dat ze steeds aan me moest denken, vanwege het thema : als je waagt groeit je moed. als je niets waagt groeit er niets. dat stond op een week kalenderblaadje van haar. ze stuurde het mij omdat ze weet dat ik nogal aan het piekeren ben. en ik herinnerde mezelf aan mijn eigen thema: wat is goed voor mij???? dat moet ik doen en het zeker niet laten omdat ik voor mezelf zoveel excuses kan verzinnen.zo zie je maar. het zal moeten gebeuren denk ik. mijn moeder weer ontmoeten, na meer dan 10 jaar. ik vind zelf dat ik er nog steeds niet aan toe ben, maar wanneer zal ik dat wel zijn? als het echt aan mij ligt nooit denk ik. toch denk ik er nu beter aan dan ooit. ok ik kan er nog even over denken. eerst maar eens zien dat ik droog de avond doorkom. succes voor iedereen en vooral voor nicky, die aan het begin van de grote verandering staat.groetjes Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
safidepafi Geplaatst 23 maart 2008 Rapport Share Geplaatst 23 maart 2008 De schotse sterke verhalen vloeien hier rijkelijk:DIk moet toch wel lachen! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
safidepafi Geplaatst 23 maart 2008 Rapport Share Geplaatst 23 maart 2008 Druppie..ik geloof ook in Jozias! Dus Jozias bij deze een onder je riemBliksem..ik ken dat die gedachten maar verandering is eng en hoe ik me nu voel is niet leuk en voelt niet goed maar het voelt bekend...maar we willen het niet...toch??? Staan blijven..we willen verandering en groeien!Iemand zette dit ooit op het forum...misschien heb je er wat aan!Wat is piekeren eigenlijkPiekeren is een energievretende bezigheid: we zijn dan bezig met problemen of eventuele problemen die kunnen gebeuren. Vaak maalt het maar door en door en het lijkt haast onmogelijk om uit die vicieuze gedachtencirkel van dat moment te geraken. Je leeft niet in het heden. En je raakt gevangen in een web van een oneindige reeks van gedachten die begint met: wat als.. en wat als.. maar als dat en dat...Dit denkpatroon van "wat als" is net een kleverig goedje waar alles aan vast blijft plakken. Totdat je je bijna nooit en nergens veilig bij voelt: het zwaard van Damocles kan elk moment vallen. Nu bevat het leven ook veel onzekerheden. Maar het gaat erom de gevaren in een reëel perspectief te zien.Waarover piekeren wij40% over dingen die zich nooit zullen voordoen30% over zaken die in het verleden plaatsvonden22% gaan over triviale dingen die eigenlijk de moeite niet waard zijn4% over zaken waar we niets aan kunnen doen4% gaan over dingen waaraan we wel iets kunnen doen (The Nation, 1999)Mensen piekeren vaak uit angst voor het onbekende: "als ik ga piekeren komt dat omdat ik wil weten hoe het afloopt". We zijn dan vooral bang om controle te verliezen. Hoe minder vertrouwen iemand kan stellen in het leven, des te meer zal hij of zij alles in de hand proberen te houden. Het gepieker komt voort uit een gevoel van kwetsbaarheid gekoppeld aan een gevoel van machteloosheid. Hoe groter de kwetsbaarheid en machteloosheid, hoe meer het gepieker de kans krijgt.Piekeren is een speciale vorm van angst. Deze angst neemt vele vormen aan:Zelfkritiek: had ik niet beter dit of dat kunnen doen, wat als ik het niet had gezegd.. hele dialogen met jezelfPerfectionisme: alles tot in de puntjes goed willen doen, zodat niets fout kan gaan. En steeds ben je maar bezig met wat er allemaal wel niet fout kan gaanControle: alles in de hand willen houden. Dit hangt nauw samen met het denken: als ik alles goed doe, dan gaat het goed. Maar deze overtuiging heeft ook haar schaduwzijde: als het fout gaat, heb ik het fout gedaan.Wat doet piekeren met jeHet gepieker levert niets positiefs op, alleen iets negatiefs: het kost je veel energie. En daardoor kun je vaak minder presteren. Wie vol zit met zorgen, kan ook weinig hebben en raakt snel geïrriteerd of boos.Het piekeren zelf is veel bepalender voor je geluk dan het eigenlijke probleem. Mensen die veel piekeren, lijden ook veel. Het gepieker kan je zelfs letterlijk ziek maken.Wie zijn rasechte piekeraars.Piekeraars weten veelal dat ze zich onnodig zorgen maken. Maar ze weten niet hoe zij het gepieker kunnen stoppen. Toch zijn zij dikwijls erg intelligent en hebben vaak een grote verbeeldingskracht.Op de een of andere manier heeft deze persoon het gepieker evenzo tot een gewoonte gemaakt als van het ademhalen. Vaak komt de "gewoonte" om (te) veel te piekeren in de familie voor. Bijvoorbeeld bij een van uw ouders, en heeft u deze manier (on)bewust overgenomen. Het lijkt haast gewoon voor u, terwijl u het aan de andere kant ook heel vervelend vindt bijvoorbeeld als u er 's nachts niet van kunt slapen. De grootste piekeraars zijn trouwens vaak zorgzame mensen. Dikwijls tonen zij dan ook hun genegenheid voor een persoon door zich zorgen te maken over die persoon.Piekeraars zijn vaak mensen die rondlopen met een geschonden geloof of vertrouwen in het leven. Zo'n mensen voelen soms alsof ze op de rand van de afgrond leven: wat zal er nu weer gebeuren. En zij stellen zich vragen zoals: wat betekende dat telefoontje nu echt .. zal het nu ooit gemakkelijk worden in mijn leven.."Do not worry about things falling into place, where they fall, is the right place"Uit de vicieuze cirkelHet geheim van het hanteren van piekeren zit hem eigenlijk in de houding die jij tegenover problemen hebt. Zie je piekeren als iets wat je kunt beheersen of als iets waaronder jij alleen maar lijdt en wat jou overkomt.Elk gedrag is aangeleerd gedrag. Ook het gedrag dat jijzelf vervelend vindt, zoals het piekeren. Als het aan te leren is geweest, dan kun je het ook weer afleren. Hoe?Zie het gepieker als een diepe groef die jij hebt gemaakt. Elke keer als je er invalt, roep je je zelf een halt toe, door simpel te zeggen STOP.Straks (vanmiddag, vanavond, morgenvroeg) ga ik systematisch aandacht aan dit probleem besteden dwz dan besteed ik er een bepaalde tijd aan, schrijf op wat ik hieraan kan doen, en dan laat ik het probleem los. In vertrouwen dat het goed zal komen, Ik heb mijn best gedaan: ik heb aandacht aan het probleem gegeven, meer kan ik niet doen. Punt.Als je dit nieuwe gedrag van systematisch denken en tijdsgebonden inzet, gecombineerd met vertrouwen, steeds meer oefent, dan zal er een nieuwe positieve groef in je mind ontstaan. En als vanzelf groeit er gras op het oude karrenspoor. Onthoud: alleen datgene groeit waar jij je energie in stopt. Wilt je een nieuw gedrag aanleren, dan kan dat, door hieraan veel energie te geven."Try, try, try and the rope will cut the stone, that is the power of trying"Nieuw gedrag is moeilijk aan te leren, maar het is niet onmogelijk!Pieker Opdracht ZelfanalyseGa terug in de tijd. B.v. een jaar of een maand geleden. Waar maakte je je toen druk om. Welke dingen zijn hiervan werkelijk gebeurd?Maak een lijst van de ergste dingen die jou zijn overkomenHoeveel gebeurtenissen heb je voorkomen door te piekerenElk gedrag levert winst op. Wat is het voordeel van piekeren (dat is er werkelijk). Waarom pieker je eigenlijk. Wat denk je dat het jou oplevert.Wat zou er gebeuren als je je geen zorgen meer ergens over maakt. Kan dat wel volgens jou.Hoe kleiner je je voelt, hoe groter de kans op piekeren. Hoe zou jij je kwetsbaarheid kunnen verkleinen, welke stappen zijn hiervoor nodig.TipsActie verlicht gepieker. Vraag je dus af: wat kan ik nu doen. Zorgen hebben de neiging zich in je te nestelen. Op het moment dat het piekeren dreigt te beginnen ga dan meteen iets doen. Hierdoor kun je de groei van het piekeren stoppen b.v. ga:Bewegen: loop, wandel, loop de trap op en neerNeem een douche: ga het van je afspoelenPraat met iemand, schrijf een briefAls je het gepieker niet kunt stoppen, ga dan iets doen wat je leuk vindtZing als je gepieker voelt opkomenGa lezen of muziek luisterenHuil: een huilbui kan gepieker wegwassen.Probeer op een bepaald tijdstip van de dag flink te piekeren b.v. 5 min lang. Elke keer als je weer de neiging hebt om hierna weer te beginnen, schuif die neiging dan op naar de volgende dag: morgen mag ik weer piekeren, nu niet.Richt je zoveel mogelijk op vertrouwen i.p.v. op angstProbeer je aandacht elke dag te richten op dat wat goed loopt, i.p.v. dat wat slecht loopt. Dit vergroot je gevoel van eigenwaarde en vermindert je kwetsbaarheid.Zet alles in een breed perspectief: uiteindelijk, als het er op aankomt dan.. b.v. dan red ik het wel.Probeer positief i.p.v. negatief tegen jezelf te praten: ik kan het aan, het zal goed gaan etc. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
druppeltje Geplaatst 23 maart 2008 Rapport Share Geplaatst 23 maart 2008 Saf, lijkt me meer Iers. Maar ook daar om te lachen maar de muziek zweept me altijd op. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
druppeltje Geplaatst 23 maart 2008 Rapport Share Geplaatst 23 maart 2008 Waar haal je in Godsnaam al die wijsheid vandaan Saf? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
water Geplaatst 23 maart 2008 Rapport Share Geplaatst 23 maart 2008 quote: Originally posted by: ferryIk ben hier niet meer zoveel, omdat het goed met me gaat. En ik het forum eigenlijk niet meer nodig heb. Hee Ferry... misschien heeft het forum jou nog wel een beetje nodig... ... juist omdat het je goed gaat, kunnen wij nog wat van je opsteken? Maar evenzogoed natuurlijk hartstikke fijn om dit te horen! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
druppeltje Geplaatst 23 maart 2008 Rapport Share Geplaatst 23 maart 2008 He Ferry,Waarom doet onze positive zo naar tegen een lotgenoot? Je bent een kanjer en die weet wat het is dus help dan een beetje door te geloven in zijn voornemens. Immers die tijd heb jij ook gehad.......... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
CPAS Geplaatst 23 maart 2008 Rapport Share Geplaatst 23 maart 2008 Er is hier weer veel bruikbaars gezegd.Voor mij was het de tweede keer dat ik een droge pasen had.Vorig jaar zat ik erbij als een verkrampt hoopje ellende. Het was mijn eerste dag. Ik was overmoedig gelijk met roken gestopt. De dinsdag erna ging ik helemaal onderuit. Mijn dochter was boos, want hoe stiekum ik het ook deed, het was te ruiken. We hebben toen gepraat en ik heb toen gezegd voorlopig maar te blijven roken en eerst de drank aan te pakken. Die nacht om 12.00 uur heb ik alle resterende wijn en jenever aan de gootsteen gevoerd. Heel wat tranen gelaten en mijn bed in gedoken. Sindsdien heb ik niet meer gedronken. Ik hoef niet meer te drinken. Wat een bevrijding!Ik wens het iedereen toe. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ferry Geplaatst 23 maart 2008 Rapport Share Geplaatst 23 maart 2008 Safi,Het is geen flauwe of negative reaktie, Als je het goed LEEST. Is dit een uitdaging.En druppel, als je het goed Leest, is het niet naar bedoeld.groet, Ferry. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
safidepafi Geplaatst 23 maart 2008 Rapport Share Geplaatst 23 maart 2008 Dat vind jij ferry maar ik vind dit geen postieve uitdaging het is eerder je kan het niet want ik geloof er niet in Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bliksem Geplaatst 23 maart 2008 Rapport Share Geplaatst 23 maart 2008 zo, safidepafi, dat is wel een hele uitgebreid antwoord op mijn berichtje. en voor mij ook zo raak. idd. piekeren kost veel energie. ik heb ook nu het idee dat het me tegenhoud om iets te doen. dat is van een afstandje naar mezelf gekeken het 'nut' van piekeren. aan dat denkpatroon ga ik nog iets doen. na de anti-alcoholcursus ga ik nog voor een tijdje cognitive therapie. daar heb ik 1 april een eerste gesprek voor. als het goed is leer ik dan om 'anders' te denken, zodat ik niet steeds weer in hetzelfde patroon terechtkom. piekeren heeft voor mij ook met angst te maken. ik ben ook heel onzeker wat me kan gebeuren door dingen aan te gaan. er zit zoveel onzekerheid in mij. daar moet ik me onderhand maar eens overheen zetten. het stoppen met drinken heeft me al wat meer zelfvertrouwen gegeven. het gevoel van dat ik er wel mag zijn, dat ik niet zo'n ....... ben als ik zo vaak zelf denk.de tips die je geeft zijn eigenlijk ook dezelfde als waarmee ik mijn alcoholtrek onder controle houd. bewegen, zwemmen douchen ect. en schrijven natuurlijk. eerst vooral voor mezelf, maar sinds ik hier bij het forum kom, kan het ook hier dus. en weet je wat het voordeel van hier is??? je zit niet tegen jezelf te ........dank je wel voor je uitgebreide reactie. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
onehorse Geplaatst 23 maart 2008 Rapport Share Geplaatst 23 maart 2008 Vraagje: gisteren of eergisteren heb ik een mail gekregen dat ik mijn mailadres opnieuw moet bevestigen voor internetbehandeling. Daar zag ik staan € 2200 voor de hele behandeling (kan ik niet betalen). Uiteindelijk ergens gevonden dat het nog gratis kon. Klopt dit of hoe zit dit eigenlijk in mekaar? Zorgverzekering komt bij mij niet in aanmerking want ik woon (momenteel) niet in Nederland. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bliksem Geplaatst 23 maart 2008 Rapport Share Geplaatst 23 maart 2008 nog even een reactie voor jozias. geweldig dat je nu je wilt stoppen hier al het forum kent. het kan je echt helpen, daar ben ik van overtuigt. dat ferry het als prikkel bedoelt, dat had ik voor mezelf ook gegokt. alleen is het als je de gezichten niet bij de tekst ziet moeilijk te raden hoe het echt bedoelt wordt.cpas. gefeliciteerd met je droge pasen. je tweede al. dat van de drank door de gootsteen gieten ken ik ook. en de tranen..... je zult je heel wat zekerder voelen na zo'n lange tijd. het roken? is dat inmiddels ook verleden tijd?hehe. ik ben blij dat ik deze trekaanval weer overwonnen heb. vandaag was ik naar de pasar malam in zwolle. dat geeft me altijd zo'n heimwee gevoel..... toch is het altijd weer lekker om er te lopen. ik kijk nu alweer uit naar de pasar malam in den haag heerlijk.nou voor iedereen welterusten en slaap lekker. misschien morgen sneeuwballen gooien. dat is weer eens iets anders dan eireren gooien met de pasen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
safidepafi Geplaatst 23 maart 2008 Rapport Share Geplaatst 23 maart 2008 Bliksem...ik moet ook in therapie maar heb daar slechte ervaringen mee en stel het al maanden uit.En de informatie is echt niet alleen van mij hoor ik kopieer hier veel van anderen en haal anderen dingen van het internet.maar de ervaring hoe een alcoholist voelt en denkt is natuurlijk wel van mezelf en ik probeer ook al 12 jaar mijn leven te veranderen en dat lukt toch aardig.het fijne is dat ik deze keer weet waarvoor ik in therapie wil en dat was daarvoor door de drank helemaal wazig Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
safidepafi Geplaatst 23 maart 2008 Rapport Share Geplaatst 23 maart 2008 Nu ga ik met de hond aan de wandel en gooi het maatje de deur uit..mijn man ligt al voor apegapen! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
An Geplaatst 23 maart 2008 Rapport Share Geplaatst 23 maart 2008 Hoi allemaal. Een heerlijke dag gehad. Ontzettend veel gegeten en me bij tijden bijna in paniek. Bezoek is weg. Niet gedronken, kostte me geen moeite. 28 uur niet gerookt. Ging redelijk goed. Tot nu dan.Dus ik zit hier te paffen Maar dat doet er verder niet toe.Ik blijf me nu toch concentreren op het niet drinken.Safi, we blijven een team. Heb zo veel nagedacht vandaag. Las net het verhaal van Corinne nog. Ach ik ben verward. En ik ga zo naar bed en zo blij dat ik niet heb gedronken. Dat ik ook niet hoefde, geen drang, geen behoefte. Ik zit in een heel groot proces. En ik ga goed, harstikke goed. En dat wil ik vasthouden. En ik gun mezelf nog wat tijd. Morgen weer verder met mijn studie. Bezoek voor morgen afgebeld. Een goede stap vooruit. Safi ik voel me verbonden met je. Ergens snap ik je zo goed. We gaan ervoor ok? Jij hebt het heel knap gedaan vandaag. En ik ook! We mogen trots zijn op onszelf. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden