Spring naar bijdragen

1e paasdag 23-03-08


jozias

Aanbevolen berichten

Fruitvliegje misschien je dit al eens eerder gelezen maar misschien is het nieuw voor je.
Je vraagt je af waarom je weer begint en natuurlijk zal er een reden zijn...al is het misschien de eenvoudige reden en dat is dat je niet echt wilt stoppen met drinken omdat je verslaafd bent.
Dus wel kunnen beredeneren waarom je het moet laten maar op de moeilijke momenten spreekt de verslaving voor je .

Ik heb hier veel aan gehad en misschien jij ook...voor vele anderen scrollen maar!

Vuistregels bij een terugval: auteur Dirk, iZZa Gent

Enkele vuistregels om de schade te beperken als je uit de bocht gaat.(Hoe te vermijden dat eenmalige "terugval" tot een volledige "terugval" leidt)

. Stop: Stop onmiddellijk met wat je aan het doen bent en ga weg uit de situatie.

. Blijf kalm: Het is normaal dat jij je schuldig voelt. Geef je gevoelens de tijd om over te gaan. Vermijd het jezelf alles te verwijten ("ik ben een lozer") en terug te kijken naar het verleden (" 't is altijd zo geweest").

. Leren mag wat kosten: zie je val als een fout; een fout is een vergissing terwijl je iets aan het leren bent. Zo'n fout is niet zo erg, tenzij je er aan toegeeft en de controle uit handen geeft. Bekijk deze fout als iets eenmaligs, iets wat vermeden kon worden en waaruit je veel kunt leren. Als je steeds opnieuw een terugval hebt, spreken we niet over een fout maar over een verkeerde attitude.

. Wat had je met jezelf afgesproken? Denk terug aan de redenen waarom je besloot om te stoppen met drinken, en schrijf ze op. Denk aan de voordelen op lange termijn. Wil je die opgeven omwille van één terugval? Kijk waar je al geraakt bent. Lees de voor- en nadelen van gebruik nog eens na op het lijstje dat je in je portefeuille draagt. Herinner jezelf eraan dat je dit doet om zorg te dragen voor jezelf, je gezondheid en je leven.

. Wat is hier aan voorafgegaan? Bekijk opnieuw de situatie die leidde tot deze terugval. In plaats van jezelf de schuld te geven, stel je volgende vragen:

o Welke gebeurtenissen hebben geleid tot deze terugval?

o Waren er waarschuwingssignalen voor deze val?

o Heeft één van de volgende zaken bijgedragen tot de terugval: plaats, tijdstip, andere mensen, stemming?

o Probeerde je om te gaan met de situatie voor de val?

o Was je motivatie verzwakt door vermoeidheid, druk van anderen? Wat kan ik de volgende keer anders doen om efficiënter met deze situatie om te gaan?

. Maak nu een plan op: zet je ervaring om in een plan dat je onmiddellijk kunt uitvoeren. Hierbij de volgende tips:

o gooi alle drugs, drank, pillen die je in verleiding kunnen brengen onmiddellijk weg.

o Zorg ervoor dat je wegblijft uit riskante situaties, ga weg, naar huis, wandelen...

o Vraag hulp en stimulans aan vrienden of lotgenoten, praat met je begeleiders over je situatie.

. Waar een wil is, is een weg (de geest staat boven het lichaam): Een hardnekkige mythe bij gebruikers is de "lichaam boven geest" - theorie: de stelling dat het onmogelijk is de controle weer in handen te krijgen als je eenmaal terug aan het gebruiken bent (een terugval beleeft), en je dus gedoemd bent om verder te gebruiken.

Zo is het ook meestal gelopen in het verleden. Controle en onthouding zijn binnen handbereik. Onthouding kan op elk moment terug gewonnen worden, door, eenvoudigweg, het gebruik niet te hervatten. Je verlangen om opnieuw te gebruiken kan weldegelijk bedwongen worden. Vroeger lukte je dat misschien niet, wellicht lukt het nu wel, met de hulp van deze vuistregels.


En natuurlijk hebben we het tenslotten in eigen hand door de eerste te laten staan vandaag...morgen weer een nieuwe dag!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 143
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Jullie maken er een mooi begin van de paaszondag van dames!
Hou vast dat gevoel, ik wens jullie alle goeds en sterkte! :present:

Zelf heb ik niet zoveel met de pasen hoor, het is voor mij een lekker lang weekend, that's it.
Ik zat vanmorgen om zeven uur al Formule 1 te kijken, en ondertussen was ik frames aan het zagen voor de horren. Blijkt dat er in de handleiding een fout zit van 3 millimeter... DRIE! Als volleerd insectencopulator is dat in mijn ogen een gigantische blunder, en "vroeger" zou ik weer eens uit m'n dak gegaan zijn om die stomme fout van die puntjepuntjepuntje fabrikant maar ja je kunt maar 1x te kort zagen he... dus met die te kleine hor langs alle ramen gelopen waar er eentje voor moest (4 stuks), en in de slaapkamer... hmmm... als ik nou het hele ding ondersteboven achterstevoren er zo en zo voor zet, dan daar nog twee hoekjes eraf halen... even de montage dingetjes iets bijvijlen... en ja hoor, zo strak, dat kan niet beter! Klemvast!
Moraal van dit verhaal: je blijft jezelf tegenkomen, de kunst is om jezelf te blijven verbazen... ;)

Ik zou wel willen dat ik mezelf zou kunnen verbazen wat betreft mijn losvaste LAT-vriendin. Daar ben ik nog lang niet uit, en ik wil echt niet weer in het diepe springen, dat heb ik afgeleerd. Moeilijk. Zekerheid heb je nooit. Nou ja, kan ik mooi nog even over doorsudderen terwijl ik die andere horren maak... er komt wel een keer een antwoord.

Maak er een mooie dag van allemaal, en doe het goede! Hou vol! :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Water...dat was even balen maar wat goed dat die drie centimeter fout jouw niet van je weg af bracht en je in die diepe kuil deed belanden.
Wat je LAT relatie betreft...ik zou zeggen ...volg je hart...als het goed voelt...springen in dat diepe en laat de toekomst samen zijn.
Voel je twijfel dan gewoon zo lekker verder gaan...misschien is de zekerheid slechts om de hoek??
Knutsel ze vandaag...ik doe trouwens ook niet aan pasen hoor...heb zelfs geen eitjes!!
Gewoon domweg vergeten..hahaha

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik las trouwens iets erg interresants en misschien hebben anderen er ook iets aan die ook kampen met zichzelf en de maatschappij

quote:


"De Vier Inzichten" door Don Miguel Ruiz

Het eerste inzicht: Wees onberispelijk in je woorden

Het klinkt simpel, onberispelijk zijn in je woorden, maar er schuilt een grote kracht in. Het woord is een scheppende macht en geeft uiting aan je creatieve vermogen. Door het woord manifesteer je jezelf. Met het woord heb je de macht om je te uiten, te communiceren en te denken en daarmee te cre&eumlren. Het kan prachtige dromen creëren of alles om je heen vernietigen. De menselijke geest is als vruchtbare grond waarin voortdurend zaadjes worden gepland in de vorm van meningen, ideeën en opvattingen. Helaas ontkiemen zaadjes met angst en twijfel erg snel. Het woord kan overtuigingen ten goede of ten kwade veranderen. Als je jezelf bijvoorbeeld dom of lelijk voelt en iemand bevestigt dit dan wordt het inzicht nog eens extra verstevigd. Onberispelijk zijn in je woorden houdt in dat je geen dingen zegt die tegen jezelf gericht zijn. Dat werkt direct maar ook indirect. Als ik iemand stom noem krijg ik dat terug in de vorm van de haat van de persoon voor wie het bedoeld was. Dus waren ook die woorden uiteindelijk tegen mezelf gericht. Als ik mezelf liefheb zal ik ook anderen liefhebben en zal die liefde ook weer terugkeren naar me. Onberispelijk zijn in je woorden betekent je energie correct gebruiken. Hierdoor zal al het emotionele gif in je opgeruimd worden. We gebruiken het woord vaak om ons persoonlijk gif te verspreiden, om uiting te geven aan woede, jaloezie, afgunst en haat. We gebruiken woorden om haat te kweken tussen rassen, families, mensen... Het woord is magie en misbruik ervan is zwarte magie. Allerhande meningen, vaak gedachteloos en niet letterlijk bedoelt, ventileren we op onze kinderen ("houd op met zingen, je hebt een vreselijke stem") die daardoor "inzichten" ontwikkelen over zichzelf ("ik kan niet zingen, ik heb een vreselijke stem"). Roddel is zwarte magie op z'n ergst, het is puur vergif. Het is de voornaamste wijze van communiceren geworden in onze samenleving. Het functioneert als een computervirus. Vaak wordt er opzettelijk en met kwade bedoelingen in een computer een virus aangebracht, die zich vermenigvuldigt en veel schade kan aanbrengen op deze maar ook op andere computers. Je bent er niet op bedacht omdat het verborgen is. Een valse mededeling kan de communicatie tussen mensen afbreken en iedereen die ermee in aanraking komt besmetten. Gebeurt de verspreiding met opzet en bewust dan moeten we er ons ook bewust van zijn dat deze handelingen ons steeds verder in onze eigen "hel" duwt.
We moeten leren begrijpen wat het woord is en wat het woord doet. Als je dit inzicht begrijpt dan zal je geest geleidelijk aan gereinigd worden van al het emotionele gif en zul je anders gaan communiceren in je relaties. Het zal je ook immuun maken voor de doem van anderen. Als je onberispelijk in je woorden bent dan is je geest geen vruchtbare bodem meer voor woorden die de zwarte magie dienen, maar wel voor woorden die uit liefde voortkomen. De mate waarin je jezelf lief hebt en respecteert is rechtsevenredig aan de kwaliteit en integriteit van je woorden. Maak de afspraak met jezelf om onberispelijk te zijn in je woorden. Gebruik witte magie.

Het tweede inzicht: Vat niets persoonlijk op

Wat er ook om je heen gebeurt, vat het niet persoonlijk op. Als je het ermee eens bent wat er gezegd wordt ("wat ben jij stom!") bevestigt het je idee (ik ben stom) en stroomt het gif door je heen. De dingen persoonlijk opvatten is een vorm van egocentriciteit. Je gaat ervan uit dat alles om jou draait en dat jij verantwoordelijk bent voor alles. Terwijl die ander alles doen vanuit en vanwege henzelf. Ze leven in hun eigen wereld. Als we ons iets persoonlijk aantrekken gaan we ervan uit dat ze onze wereld kennen. Wat anderen zeggen en doen hangt samen met hun persoonlijke inzichten, de manier waarop zij zijn geprogrammeerd. Als je het emotioneel afval van anderen aanneemt wordt het ook jou emotionele rommel. Maar als je het niet persoonlijk opneemt ben je immuun. Als je het persoonlijk neemt en "terugslaat", wat in feite ook alleen een projectie is van je eigen opgelegde inzichten, creëer je conflicten. Wat een ander doet en zegt, komt voort uit de wijze waarop deze tegen de wereld aankijkt en heeft alleen met hem te maken, niet met jou. Ook als mensen je vertellen dat je geweldig bent, doen ze dat niet vanwege jou. Je zienswijze is jouw waarheid. Als iemand kwaad op je wordt, is dat een manier om zichzelf aan te pakken. Iemand wordt boos omdat hij bang is. Als je niet bang bent, word je niet boos. Als je niet bang bent, word je niet verdrietig of jaloers. Als je vrij van angst kunt leven is er geen plaats voor dergelijke emoties en is er alleen liefde. Je houdt van alles om je heen, omdat je van jezelf houdt, omdat je blij bent met wat en wie je bent. Je bent blij met je inzichten en leeft in vrede.
Iedere overtuiging die je hebt leeft een eigen leven in je geest. Soms kunnen delen uit je geest het niet met elkaar eens zijn. Sommige delen van de geest hebben bezwaren tegen zaken die andere delen van de geest juist als fijn ervaren. Als we deze conflicterende inzichten inventariseren, kunnen we geleidelijk aan orde scheppen in de innerlijke chaos.
Verwacht niet dat mensen je de waarheid vertellen, ze liegen immers ook tegen zichzelf. Je moet op jezelf leren vertrouwen en kiezen wat je wel en wat je niet wilt geloven van wat mensen je vertellen. Je kunt op deze manier niet gekwetst worden.

Als je het eerste en het tweede inzicht in praktijk brengt, zul je breken met driekwart van je "voorgeprogrammeerde" inzichten die je niet verder helpen.

Het derde inzicht: Ga niet uit van veronderstellingen

We hebben de neiging om bij alles uit te gaan van veronderstellingen. We geloven dat die veronderstelling de waarheid is. We veronderstellen iets, begrijpen het verkeerd, vatten het persoonlijk op en creëren een drama. Bijna alle drama en verdriet zijn veroorzaakt door uit te gaan van veronderstellingen en deze vervolgens persoonlijk op te vatten. We zijn bang om tekst en uitleg te vragen en gaan uit van veronderstellingen. We zien wat we willen zien en horen wat we willen horen.
De reden dat we uitgaan van veronderstellingen is onze behoefte aan veiligheid. Om ons veilig te voelen hebben we behoefte om alles te rechtvaardigen, uit te leggen en te begrijpen. We hebben zoveel vragen en hebben de behoefte aan antwoorden maar vaak de durf niet om het te vragen. Een antwoord geeft ons een veilig gevoel, of dit nou correct is of niet. Vandaar dat we vaak zelf het antwoord verzinnen in een veronderstelling.
We gaan er ten onrechte van uit dat iedereen het leven beleeft en ervaart zoals wij, dat iedereen denkt op onze manier, voelt en oordeelt zoals wij. We hebben ook een aantal veronderstellingen ten opzichte van onszelf. Je overschat of onderschat jezelf, liegt jezelf misschien wel voor over je partnerkeuze en voelt je vervolgens gekwetst door je partner. Goede, duidelijke communicatie zorgt ervoor dat er geen verkeerde veronderstellingen geboren worden. Heb de moed om te vragen naar wat je wilt weten en om wat je wilt hebben. De dag dat je stopt met het maken van veronderstellingen zul je helder en duidelijk communiceren, vrij van emotioneel gif en word je bijna automatisch onberispelijk in je woorden. Het is moeilijk omdat het vaak het tegenovergestelde is van hoe we, onbewust, handelen. Word je eerst bewust van dit feit en begrijp het belang ervan.

Het vierde inzicht: Doe altijd je best

Doe onder alle omstandigheden je best. Dit is niet in iedere situatie evenveel. Het ene moment ben je sterker dan het andere moment. Dan zul je ook meer of minder kunnen. Overdrijf het niet, anders put je je lichaam uit en keert het zich tegen je. Aan de andere kant, als je minder doet dan je best, zul je last krijgen van frustraties, zelfverwerping, schuldgevoelens en spijt.
Door je best te doen ga je intensiever leven. Je wordt productiever en zorg beter voor jezelf en de mensen om je heen. Daardoor voel je je gelukkiger. Je doet de dingen omdat je er plezier in hebt, niet omdat je er een beloning voor verwacht. Veel mensen werken voor de beloning en hebben er geen plezier in. Dan worden ze gefrustreerd en ongelukkig. Ze houden niet van zichzelf en niet van het leven.
Als je je best doet geef je de rechter vanbinnen niet de kans om te oordelen en je schuldig te bevinden. Doe dit vanuit het gevoel dat je jezelf gelukkig maakt door je best te doen, je hebt er plezier in en dit maakt je gelukkig.
Durf te zijn wie je bent, durf te leven. Je hoeft niets te bewijzen. Je hebt de aanvaarding van anderen niet nodig. Heb jezelf en anderen lief zoals ze zijn.
De eerste drie inzichten zullen alleen werken als je altijd je best doet. Verwacht niet dat je alle oude gewoonten in een keer kunt doorbreken. Maar je kunt je best doen om het te bereiken. Door je best te doen zul je minder vaak je woorden misbruiken, dingen persoonlijk opvatten en uitgaan van veronderstellingen. Veroordeel jezelf niet als het niet altijd lukt. Maar als je je best doet word je een meester in transformatie. Oefening baart kunst. Sta voor wie je bent, respecteer je geest en je lichaam, zorg ervoor en houd ervan.
In het begin zal het zwaar zijn, maar iedere keer als je valt wordt het opstaan weer wat makkelijker.

Breken met oude inzichten

Vrijheid, ware vrijheid, zit in de geest. Het is de vrijheid te zijn wie we echt zijn. De enige persoon die ons belemmerd in deze vrijheid zijn we zelf. Als kleine kind waren we vrij. We waren niet bang om onze gevoelens te uiten, niet bang om lief te hebben, kenden geen angst voor de toekomst en waren niet beschaamd over het verleden. We leefden alleen in het hier en nu.
Wat is de reden dat we als volwassene niet zo in de wereld staan? Onze overtuigingen, het wetboek, de rechter en het slachtoffer zijn ons leven gaan beheersen. Zij staan ons niet toe te zijn wie we zijn. Daarom voelen we ons ongelukkig. Laten we niet de vinger wijzen naar onze ouders, die ons zo opgevoed hebben, noch naar de maatschappij of jezelf. Iedereen is zelf voorgeprogrammeerd dus kon niet anders dan het doorgeven. Een schuldige zoeken is niet relevant, jezelf veranderen wel. De vrijheid die we zoeken is de vrijheid onszelf te zijn, uitdrukking te geven aan wie we zijn. De eerste stap naar vrijheid is bewustzijn. Van daaruit kun je je eigen droom sturen en bewust keuzes maken. Er zijn drie meesterschappen volgens de Tolteken: het meesterschap van bewustzijn, het meesterschap van transformatie en tenslotte het meesterschap van de zin of de liefde. De zin is het leven zelf, is God, is de liefde. De Tolteken geloven dat de rechter, het slachtoffer en het geloofssysteem je droom beheerst als een parasiet. Sjamanen noemen zich krijgers, omdat ze in staat van oorlog verkeren met de parasiet in de geest. We kunnen de verschillende koppen van de parasiet een voor een aanvallen of we kunnen stoppen met het voeden van de parasiet, zodat deze een hongerdood sterft. Een andere oplossing is de initiatie in de dood. Door symbolisch te sterven wordt de parasiet vernietigd zonder het fysieke lichaam te schaden. Dit ritueel komt veel voor over de wereld. Hierna worden de verschillende mogelijkheden uitgewerkt.

Een manier om je overtuigingen te veranderen is een nieuwe droom te creëren waarin je al je aandacht richt op je nieuwe manier van denken en handelen. Ervan uit gaande dat je je er bewust van bent dat je hele leven een gevolg is van wat je tot nu toe geloofde. Maak een lijst van al je overtuigingen die je beperken en ongelukkig maken. Je kunt hierbij gebruik maken van de vier inzichten. Hoe sterker je wordt, hoe meer pseudo-inzichten je kunt doorbreken. Uiteindelijk ben je bij de kern en ontmoet je je demonen. Deze kun je omvormen tot je engelen.

Iedere overtuiging moet je vervangen door een nieuwe, die je gelukkig maakt. Verwacht niet dit in korte tijd voor elkaar te krijgen. De manier hoe je nu naar het leven kijkt is een resultaat van vele jaren aanpassen. Al die inzichten hebben we met de macht van het woord verstevigd. We investeren onbewust veel in het in stand houden van deze gedachten. Oude inzichten zijn zware verslavingen en niet eenvoudig te veranderen.

Je eigen gedrag meester zijn is een tweede manier om een verandering tot stand te brengen. Iedere dag hebben we een bepaalde hoeveelheid emotionele, mentale en fysieke energie. Als die energie voor het grootste deel gebruikt wordt door negatieve emoties dan hebben we niet genoeg energie over. Iedereen heeft een emotioneel gewond lichaam en iedere wond is besmet met gif door zaken als haat, afgunst, woede en verdriet. Alle mensen lijden aan een ziekte die angst heet en de symptomen zijn alle emoties die de mens doen lijden. Om te genezen moeten we hen die ons kwaad hebben gedaan vergeven. Niet omdat zij het verdienen maar omdat we onszelf liefhebben. Vergeving is de enige weg tot genezing. Vergeef je familie, je vrienden, God en uiteindelijk jezelf. Je liefde voor jezelf wordt zo groot dat je jezelf kunt aanvaarden zoals je bent. Dat is het begin van de vrijheid. Je weet dat je iemand hebt vergeven als je geen emoties vertoont als je die persoon ziet en als iemand zonder pijn iets bij je kan aanraken wat vroeger een wond was.
Het probleem is dat veel mensen geen baas zijn over hun emoties. Als we onze beheersing verliezen zeggen en doen we dingen waar we spijt van krijgen. Daarom is het belangrijk om onberispelijk te zijn in ons spreken en beheersing te krijgen over onze emoties. We moeten ze niet onderdrukken, maar ze in toom houden en daar op het juiste moment uiting aan geven.

De derde manier om tot vrijheid te komen is door de initiatie. De dood kan ons leren onszelf te zijn. Als we nog maar een week te leven zouden hebben hoe zou die laatste week er dan uitzien? Je bent niet meer bang wat anderen over je denken want je bent straks toch dood. Je kunt dan echt leven. Als je leeft alsof iedere dag de laatste is dan kun je deze gedachte meenemen. Op deze manier sterft je oude manier van denken en dus je parasiet. Het zal niet gemakkelijk zijn omdat je rechter en je slachtoffer zich zullen verzetten, ze willen niet sterven. Wie de initiatie in de dood overleeft krijgt het grootste geschenk: de wederopstanding. Je wordt weer als een kind, vrij, maar nu met wijsheid in plaats van onschuld. Je leeft niet in het verleden en niet in de toekomst maar in het nu.

De nieuwe droom: Hemel op Aarde Vergeet alles wat je je hele leven hebt geleerd. Dit is het begin van een nieuw begrijpen, een nieuwe droom. Zie in alles en iedereen liefde. Zie jezelf als vrij om te zijn wie je bent. Zie jezelf genieten van het leven, vrij van conflicten met jezelf en anderen. Stel voor dat je geen angst meer kent. Je durf om iets te vragen en durft iets te weigeren. Je oordeelt niet en bent niet bang voor het oordeel van anderen. Je opent je hart en bent niet bang om gekwetst te worden. Je bent niet bang om risico's te nemen, te onderzoeken en te verliezen. Je bent niet bang om te sterven. Je houdt van jezelf en van je lichaam zoals je bent.

Het is mogelijk.
/Q]
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Cacao: drie maanden :D:clock:B):musicnote::heart::light::sun::moon::present::):rose::P

Har: twee maanden: :D:clock:B):musicnote::heart::light::sun::moon::present::):rose::P

Iedereen: een vrolijk pasen!

Vandaag drink ik niet.


Jozias,
Zet 'm op. Een positieve instelling werkt altijd goed.

Nicky,
Ontwenningsverschijnselen horen bij het stoppen.
In hoeverre je er last van krijgt, hangt van persoon tot persoon af en van de hoeveelheden die je dronk.

An,
:)

Safi,
Er zijn hier bij de ggz cursussen om terug aan het werk te gaan na een burn out voor mensen met angst voor een nieuwe burn out.
De vier inzichten zal ik straks wel lezen. Nu wordt de tijd krap.

Kate,
:)

Albertina,
:)

Kaia,
:)

Pippi,
Bij het berichtje van 9.59 van Safi kan ik me enigzins aansluiten.

Druppeltje,
:)

Marjo,
Ik heb het maar makkelijk, wij gaan naar mijn ouders toe, als elk jaar.

Fruitvlieg,
Even uit eigen ervaring. Met alcohol demp je je gevoelens, maar op de duur komen die loeihard binnen ondanks de alcohol. Alcohol bevordert depressiviteit.
Goed idee dus om te stoppen met drinken.

Water,
Voorlopig vind ik het prima om elk jaar met pasen naar mijn ouders te gaan. Ik hoop dat nog vele jaren te kunnen doen. Als mijn ouders en grootmoeder er niet meer zijn, dan kan het niet meer. Dan vervalt, denk ik het onderlinge contact met mijn broer. Kerst en pasen zijn de enige keren per jaar dat ik mijn broer zie. Nee, ik ben niet dol op hem, maar het is mijn broer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vrolijk pasen allemaal!
Hier schijnt de zon, heerlijk, wat ziet het er dan allemaal vrolijk uit.
Voor mij zijn de weekend/feestdagen nog steeds erg moeilijk om droog door te komen, maar blijf er uiteraard voor gaan, maar het gaat prima tot nu toe, hopelijk bij jullie allemaal ook!
Groetjes,
Rosan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Allemaal vrolijke, en bovenal droge Paasdagen!

Zelf heb ik niet zoveel met Pasen. Ik ben niet (meer) gelovig, en als ik op zaterdag de drukte in de winkels zie voor zulke dagen, dan lijkt de wereld me compleet gek geworden.
Toch vind ik het wel leuk te proberen het gezellig te maken. Ik heb leuke herinneringen aan het paaseieren zoeken door de kinderen toen ze nog klein waren, en de vrolijke paasversieringen. Eigenlijk spreekt het idee van een nieuw begin, de opleving van de natuur uit de voorchristelijke natuurgodsdiensten me ook wel aan. Alleen lijkt het weer dit jaar niet zo mee te doen. :wacko: Hier sneeuwt het alweer.

Safi, die vier inzichten sluiten wel aan bij de cognitieve gedragstherapie waar ik op het moment mee bezig ben. Net als de positieve en negatieve gedachten van Tactus trouwens. Ik ben er nog niet zo heel lang mee bezig, dus pas in een beginfase. Op het moment moet ik in alle moeilijke situaties stil staan bij mijn gevoel, en de achterliggende gedachten. Heel confronterend soms, maar het leert me wel zien hoe mijn negatieve gedachten mijn angst en onzekerheid, en daaruit voortkomende vluchtneigingen beïnvloeden en in stand houden.
Overigens zijn er waar ik woon ook cursussen en gesprekken mogelijk voor mensen die bang zijn voor een nieuwe burn/out, dus ik denk dat dat er waar jij woont ook moet zijn.

Sterkte met je horren Water. Iets dergelijks is mij ook eens overkomen met een hordeur, ik heb een dag zitten prutsen om het ding nog redelijk passend te krijgen. De op een gegeven moment daarbij rijkelijk vloeiende wijn hielp achteraf gezien ook niet echt mee, dus blijf er maar rustig en droog bij. Daar heb ik het volste vertrouwen in.

Fruitvlieg, mogelijk zie jij het niet zo, maar toch jammer dat je je paasbrunch hebt afgezegd vanwege je katerdepressie. Jij zegt dat je geen kater hebt, maar waar denk je zelf dat die depressie door veroorzaakt wordt, en die behoefte om alleen maar op de bank te hangen? Ik herken dat wel hoor!

Mensen, ik ga de kou trotseren. Maak er een fijne dag van!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gnigni, hier al met zoon door de polder gesjouwd en de kou getrotseerd. Helpt mij altijd vreselijk om negatieve gedachten even van me af te zetten! Lekker!

Eens even zien, wat voor lekker broodjes ik nog even kan snaaien....

Toedels!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goede paasmiddag allemaal!

Gòh wat kan er binnen een dag toch weer veel gebeuren hier op het draadje! Mijn verstrooide hoofd houdt 't allemaal niet bij... Maar ik ga een poging wagen..

Allereerst voor alle nieuwe mensen die er weer bijgekomen zijn welkom! Laat die eerste staan dan is het al snel met de zorgen gedaan! Dag per dag is te overzien, niemand kan immers in de toekomst kijken...
Heel veel succes met ADB worden! :present:

An & Kohtje succes met stoppen met roken! Door jullie standvastigheid had ik hier ook bijna m'n shag weggegooit! Maar aangezien ik gisterenmiddag een onverwachte dranksmoes te verslaan had vond ik het toch iets te rap om ook te beginnen met NDB te worden. Eerst de basis van ADB nog maar even versterken want 't gevaar loert soms in kleine hoekjes heb gisteren wel ontdekt. Bovendien wil ik ook wel per 1 juli kijken hoe het deurbeleidt omtrent buiten roken werkt ... :D Dus Kohtje, als je nog van je peuken afwil? Je kunt ze altijd opsturen hoor dan vergoedt ik ze wel! ;)

Wat me vannacht ook bezig gehouden heeft is de opmerking over sociaal drinken die ik gisteren las. Wat dat betreft was ik een hele goeie sociale drinker, ik haalde immers de schade dubbel en dwars in wanneer ik alleen was... Dat maakte het zo moeilijk voor mijn omgeving om te begrijpen dat ik een drankprobleem had, zij hadden immers weinig last van mij ondervonden. Er viel bij mij dan ook een last van mijn schouders toen ik het eindelijk wèl aan hun verstand kon brengen door te zeggen dat ik naar AA ging en hier op het forum schreef. Harde feiten en open eerlijk waardoor ik veel support ondervonden heb.. Het maakte het stopproces wel een stuk minder eenzaam voor me...

@ Fruitvlieg, je twijfels van gisteren of je misschien te jong bent om te stoppen hebben mij ook geraakt. Die twijfels heb ik namelijk ook gehad. Ik ben 30 en in de groepen waar ik kwam was iedereen veel ouder dan ik en hadden dan ook veel meer met de drank meegemaakt en verloren. Waardoor ik het gevoel kreeg dat mijn probleem blijkbaar niet zo erg was.
Intussen heb ik uit al die verhalen mijn leering getrokken, waarom zou ik wachten totdat ik het vertrouwen van mijn omgeving geschaadt heb of echt een grote puinzooi van m'n leven gemaakt heb? Dan is de weg terug nog veel harder en moeilijker en krijg je nog eens met extra schuldgevoelens te dealen. Het stoppen opzich is al moeilijk genoeg, de confrontatie met jezelf aan gaan ook.. En waarom met iets rond blijven lopen waar je nu de lasten van ondervind? Dan doe je jezelf echt tekort.
Ik kon ook geen redenen vinden waarom ik steeds terug viel.. Het waren er wel 1001 en vaak geen touw aan vast te knopen. Uiteindelijk ben ik per situatie gaan kijken waarin ik drankzucht kreeg. Waarom had ik nou juist op dat moment trek om het op een zuipen te zetten? Wat voor resultaat wilde ik er mee bereiken? Vaak dat ik dan er op uit kwam dat het eigenlijk een behoorlijke smoes was om weer te drinken omdat het maar een tijdelijke oplossing zou zijn. En de teleurstelling, depressie en frustratie achteraf veel groter. Dus mijn advies is aan jou, kijk van moment tot moment waar de zucht naar drank vandaan komt. Wil je ermee ontspannen, wil je er iets mee uitstellen etc. En zet daar de voors en tegens tegenover. Uiteindelijk krijg je zo beter in kaart waarom je steeds terugvalt en kun je daar veel beter op inspelen. Succes en bekijk het van dag tot dag... Uiteindelijk ben jij degene die je in je eigen gevangenis vast houdt en ben jij ook degene die die gevangenis af kan breken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Joann, ik kreeg gisteren m'n supervisor niet te pakken! Ik kreeg de voicemail en daar stond alleen zijn thuisnummer op.. Ging me net ff iets te ver om hem thuis te bellen en bovendien had ik geen pen en papier bij m'n bed liggen. ;) Zodoende dat ik het heugelijk feit maar door gegeven heb aan een collega.. Vond het wel jammer want zo viel heel de grap een beetje in duigen.. Tja je gaat toch niet op een zaterdagochtend je collega extra de ogen uitsteken door te zeggen dat je je nog ff lekker omdraait. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemiddag,

Fijne paasdagen! Mijn afwezigheid is geen slecht voorteken. We zaten de hele ochtend eieren te schilderen. Een mens moet iets om handen hebben, nietwaar?
Laten we het allen droog houden!! Degene die vinden dat een drankje wel kan, moet ik in alle toonaarden tegenspreken. Als er sprake van alcoholisme is, lijkt dit mij geen optie. een ieder moet echter doen wat hem/haar behaagt.

Groet van de Paashaas! :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen

Ik zit hier al strak in Paas-Outfit. Ga zometeen mee met mijn Relatie (50/50 relatie) Los-Vast Relatie mee koffiedrinken met zijn ouders.

Had zin om eens wat moois uit de kast te trekken dus aangezien ik altijd in spijkerbroek loop krijgt hij een hartverknettering net mooi :D.

ANSA-team, ik zou er absoluut NASA van maken: Op naar de sterren en daar voorbij!!!!!!! Maar goed, ik heb geen team (jammer! wil er iemand nog meedoen, alleen Ziza zit bij mij in buurt).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Soothe, eieren verven...en dat zonder trillende handen? Wat zitten er toch een hoop voordelen aan het niet-drinken hè?
Fijne dag met Anna & gezin!

Water, Tactus, jullie ook fijne dagen!

En Houtje, van jou kan ik me voorstellen dat je weer bezig bent alles tot in de puntjes te regelen, schitterende tafel, en een zo harmonieus mogelijke Pasen! Meid, ik gun het je van harte!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fruitvlieg, probeer je gedachten eens bij te stellen. Laat alleen vandaag dat dwangmatige eens los, en drink alleen vandaag niet! Morgenochtend zal je je motivatie dan kunnen halen aan het feit dat het je vandaag gelukt is! EEN dag tegelijk, we kunnen het hier niet vaak genoeg zeggen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb net gehoord dat een hele mooie oude woonwagen die ik een jaar geleden kon krijgen, nog steeds te krijgen is. Hij is 14.5 meter lang en 3 meter breed en heeft 4 verschillende ruimtes.
We waren er toen al gelijk verliefd op maar omdat we wisten dat het kamp waar we woonden dit jaar afgebroken gaat worden hebben we het niet gedaan. Maar nu kwamen we de vriend op de paaswandeling tegen en hij is nog steeds te krijgen voor noppes. Op het moment staat hij bij zijn vader op een woonwagenkamp in Groningen, een heel mooi alternatief kamp met veel kunstenaars. Maar die wilde ons vorig jaar ook al niet bij hem op het land erbij hebben. We zullen de poging nog eens wagen en het hem vragen,want het benauwt me wel tussen de betonnen muren en ik mis mijn houtkachel. Bovendien trekt het alternatieve me erg. Lekker een beetje buiten prutsen, schuurtjes timmeren van oud bouwafvalhout en terrasjes enzo aanleggen.

Mocht er iemand een staplaats weten in de omgeving van Groningen, misschien op een boerderij en desnoods op een industrieterrein dan hoor ik het graag!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fijne zondag. Ben zo christelijk/katholiek aangelegd. Natuurgodsdienst voldoet voor mij :).
Gisteren enorm genoten van mijn beloonavondje. De verfilming van het boek van Doyle (Paula Spencer) opgelegd dat ik van iemand op video gekregen had. Daarna naar "het mysterie van Avignon" gekeken.
Was plezant, sfeerlicht aan, dame blanche had ik 's namiddags al op, belegd broodje gegeten, citroensorbet voor de t.v. en after eight geopend met biosapje erbij.
Languit op de bank en er volop van genoten!
fijne zondag!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Opnieuw 2 weken droog vond ik wel leuk om te vieren (vandaag doe ik verder), het klinkt weinig als je x-aantal maanden al droog gestaan hebt, maar gisteren had ik er echt wel zin in. Vandaag mijn cake die ik gisteren ging bakken, gemaakt (enfin, broodmachine heeft hem gemaakt). Kon ik er maar een stukje van doormailen, kunnen jullie meegenieten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeiemiddag alweer, haar in de verf, heb al hardgelopen vanmorgen en verder doe ik weinig vandaag, ja kijken naar de sneeuwvlokken... jammer dat ze zo snel weer smelten.

Ik zat vandaag voor mezelf te denken wat het toch is met die alcohol, of je nou veel of weinig dronk... In de ogen van velen hier zal mijn alcoholgebruik niet zoveel voorgesteld hebben. Dagelijks misschien 2 biertjes en 1 a 2x per week een grote hoeveelheid, nooit overdag alleen savonds endie grote hoeveelheid dan ook nog alleen als ik de volgende dag vrij was. Mijn omgeving had er niet eens veel last van omdat ik voornamelijk alleen thuis dronk... en toch ben ik ermee gestopt gewoon omdat ik er zelf last van had.

Ik denk dat het niet eens het drinken was wat ik zat was maar ook dat mijn eigen ontwikkeling vastliep.Ik wilde verder groeien maar de drank hield dat tegen. De keuze was dan ook niet zo zeer om voor of tegen de drank te kiezen als wel voor mezelf te kiezen.

Al is het leven nog steeds geen groot feest, ik ben blij dat ik de keuze heb kunnen maken om mezelf een beter leven te geven. Niet meer en niet minder, maar wel zuiver en eerlijk naar mezelf toe... en nee, ik heb daar geen spijt van, allesbehalve!!

Spijt dat ik niet eerder gestopt ben? nee ook dat niet. Alles heeft zijn eigen tijd. Spijt van het verleden? nee ook dat niet. Het verleden kan ik niet meer veranderen, ik kan het alleen vandaag anders doen en morgen.

dus ook vandaag drink ik niet!
fijne paasdagen iedereen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...