Spring naar bijdragen

dinsdag 20 mei


knuffie

Aanbevolen berichten

PIEP......Hei allen,

Genoten van m'n zetel en m'n tv na m'n nachtdiensten!! Nu met m'n laptop (en m'n ventje) in m'n bedje!! Slapen is er nog niet bij, Maar naast me ligt er wel eentje te ronken, hihi... Nuja, m'n bioritme staat nog ingesteld op nacht, dus dat wordt vanavond weer een latertje voor mij!!! Ben lichamelijk Vanavond kapot na een reeks zéér zware nachtdiensten en ook geestelijk is het moeilijk.. Ben nu vaste waak op de oncologie-afdeling sedert deze week en eerlijk gezegd is dat even moeilijk, vooral als je er nog patiënt bent geweest! Maar anderzijds kan ik me meer inleven in hun situatie door wat ik reeds heb meegemaakt!! En dat maakt het makkelijker om met CA patiënten om te gaan.. je begrijpt soms dingen beter en leeft meer mee door wat je zelf hebt meegemaakt! Zijn de beste helpers niet diegenen die écht weten waarover ze praten?? Is dit ook niet de kracht van dit forum?? Een groep mensen van alle soorten klacht en kleur die toch ergens een gemeenschappelijk doel hebben? Soms gaat dat pico-bello, soms met wat tegenstand, zelfs soms met een soort van ruzie.. Maar altijd vind je toch iemand of meerderen hier waar je mee op dezelfde golflengte zit en waar je een klik bij voelt, ja toch? En dat doet het zo verslavend werken!! Iedereen is steeds op zoek naar aanvaarding van zichzelf zoals echt is , aandacht als je het nodig hebt, erkenning van wat je doet of gedaan hebt... en hier krijg je dat!! Dus dat is voor mij de kracht van het forum!!!

Aan allen een héél fijne dag gewenst, een dikke knuf en zoen voor alle mijlpalen en vooral, danke aan allen die me er soms bovenop helpen!! Het voelt fijn om hier een deel van te zijn!!!

Morgen heb ik een leuk gesprek voor de boeg, zie er echt naar uit dus dat doet me ook al weer positief verder kijken!!
Voor nu aan alle slaperkes een heel goeie nachtrust gewenst en morgen fris en monter een nieuwe dag beginnen!!

Ik ga nu een dvd van csi bekijken, even heerlijk ontspannen!!

Tot later forummerkes!!! Lieve groetjes en knuffel van knuffie!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 164
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hihi, wat ik ga doen is mijn eigen raad opvolgen en opschrijven wat me dwarszit.
Waarom ben je wakker Vie
Nou omdat ik verliefd ben.
Waarom vind je dat erg?
Nou omdat ik wel heel veel van mijn man hou.
Waarom...enzovoort.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen
Adam en Knuf hopelijk toch nog wat kunnen tukken?
Adam, aangrijpend verhaal heb je geschreven en ja een mens wordt geormd door wat hij heeft meegemaakt!
Knuf, nu even geen nachtdiensten meer, lekker. Respect inderdaad voor de mensen van mijn kant met zo'n zwaar beroep.
Het viel niet me eruit te komen, poeh, ben erg moe de laatste tijd, na ja zal er wel bijhoren.
Ik ga zo werken, de zon schijnt, dus dat stemt mij vrolijk.
Allemaal een fijne dag en tot laters. liefs Visje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alweer wakker. Vannacht schreef ik dat ik verliefd ben en ook veel van mijn man hou. Dat zijn twee verschillende dingen. Ik hou van J. en ik ben een beetje verliefd op R. Maar ik ben tot de slotsom gekomen dat ik het mezelf moeilijk maak.
Adam, ik heb zelden zoveel inzet ervaren als in het ziekenhuis de laatste tijd. Ja natuurlijk moeten ze nare dingen met je doen. Je bent ziek en je moet beter worden dus er wordt in je geprikt en gevoeld enzovoort. Dat kan voor een kind bedreigend zijn.

Ik wens iedereen een heel erg goede en welbestede dag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goh, indrukwekkende verhalen van jullie zeg. Heftig Adam dat je in een plas bloed hebt gelegen, tis natuurlijk ook zeer confronterend voor een manneke van die leeftijd.
Wel vind ik bijzonder dat je omschrijft een uittreding(?) te hebben meegemaakt...heb je dat eerder gedeeld met anderen? Bedankt voor je verhaal.

Sterk trouwens dat het nu over ziekenhuizen gaat. M. ligt nu op dit moment onder het mes, ze wordt onder narcose geopereerd aan haar spataderen. Enkele aders worden nu definitief verwijderd (ze is er al een paar keer aan geholpen) het gebeurd volgens de nieuwste methode, met een laser. Er wordt een goed resultaat van verwacht, met die inspuitingen bleef het maar half werk.
Haar 2 kinderen gaan voor haar zorgen de komende 2 dagen; ze mag vanmiddag al naar huis maar mag niet alleen thuis zijn i.v.m. de nawerking van de narcose. Voel me daardoor wat op afstand staan omdat met name haar zoon nog(?) niet zover is om mij te ontmoeten. Tsja, Jww en de gevolgen....
Hij lost vanavond zijn zus af dus ik hoop haar voor die tijd nog te kunnen bezoeken; haar dochter kan mij wel weer accepteren.

Gisteren een fijne avond bij de AA gehad. We waren maar met vieren en hebben heel persoonlijke dingen met elkaar gedeeld...zijn dus wat afgeweken van de Stap.
Is zo goed bevallen dat we gaan overwegen ééns per maand een thema te behandelen wat om toerbeurten gekozen wordt, naar behoefte van de initiatiefnemer.

Ik hou het droog vandaag, jullie ook?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal,

Niet vaak en actief op het forum, wel af en toe even meelezen en ook nog druk bezig met de internettherapie. Met mij gaat het over de hele lijn genomen goed, al ken ik natuurlijk ook de zwakke momenten maar kan hier steeds beter mee om gaan.
Las net het verhaal van Adam, heel herkenbaar, merk om me heen (en spreek ook uit eigen ervaring) dat veel mensen, vooral tussen de 40 en 50 jaar, zich realiseren wat voor invloed hun opvoeding en jeugd op de vorming van hen als persoon heeft gehad. Vaak gaat dit samen met behoorlijk heftige emotionele / psychische gevoelens en kun je er soms behoorlijk van uit balans raken. Ook bij mij was dit dikwijls de reden om naar de fles te grijpen....
Nu mijn leven weer en beter op de rit, echt mede dankzij de therapie die je verplicht veel bewuster met je alcoholgebruik/verleden om te gaan,
fijne droge dag allemaal,
Rosan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Har veel beterschap voor M.
Knuffie een knuffie terug
Vie blijf maar lekker bij de realiteit!
Adam ik heb je verhaal nog niet gelezen maar wel van anderen begrepen dat het nogal heftig is, ik hou niet van gruwelverhalen, kan er slecht tegen.

Zelf was ik wat aan het browsen op net web en kwam een interesante webpagina tegen waar het volgende geschreven werd

Quote van :Simplylife.nl
Accepteer
Sommige dingen zijn zoals ze zijn

* Soms is het nodig om dingen te veranderen. Een relatie bijvoorbeeld waar je echt ongelukkig in bent, moet je beëindigen. Maar het besef dat dingen soms zijn zoals ze zijn, raakt in de mogelijkhedenmaatschappij steeds vaker op de achtergrond. Het geeft veel rust als je meer 'zaken des levens' accepteert, en niet altijd - soms tegen de bierkaai - blijft streven naar iets beters of mooiers.
* Accepteer de werkelijkheid. Narigheid, somberheid, vervelende dingen horen allemaal bij het leven. Je kunt niet elke dag leuk, gelukkig, blij en energiek zijn, en anderen ook niet. Sterker nog, het hoéft ook niet.
* Leer te ontvangen en te waarderen. Sta even stil bij datgene wat je krijgt, of hebt gedaan. Geniet van een keuze die je gemaakt hebt. Probeer vaker dankbaar te zijn voor wat er goed is aan een beslissing of ervaring. Dat helpt je ook om tevreden te zijn met wat je hebt en wat er is.
* Hou je emoties onder controle. Lang heeft het idee geheerst dat bijvoorbeeld het uiten van woede, 'stoom afblazen', helpt om je van deze gevoelens te bevrijden. Recente inzichten laten zien dat het juist beter is negatieve gevoelens bewust waar te nemen, ze te beschouwen zonder te oordelen, en ze dan los te laten (zie ook mindfulness simpel) Vaak is de kwestie waar het om gaat ook minder belangrijk dan we op het moment zelf geneigd zijn te geloven.
* Jezelf accepteren kan moeilijk zijn. Vaak leggen we voor onszelf de lat veel hoger dan voor anderen en zijn we streng voor onszelf. Probeer wat milder te zijn voor jezelf, te bedenken dat ook narigheid bij het leven hoort en jij niet de enige bent die 'fouten' maakt of vervelende dingen meemaakt. En besef dat je al waardevol bént, en dat niet steeds (tegenover jezelf) hoeft te bewijzen.
* Probeer anderen niet te veranderen. Ook zij zijn zoals ze zijn. Probeer een manier te vinden om om te gaan met de dingen die je minder leuk vindt aan anderen, of maak goede afspraken. Dat scheelt veel stress.


Mindfulness simpel

Je kunt je gedachten niet stoppen, maar je kunt wel stoppen ze te geloven. Dat is eigenlijk de kern van 'mindfulness', of aandachttraining. Een steeds meer gebruikte methode om, zoals dat zo mooi heet, 'in het hier en nu te zijn', en je niet te laten beheersen door pijn, verdriet, boosheid en andere ondermijnende gevoelens. Hoe kun je in je dagelijks leven 'mindful' zijn?

Letterlijk betekent 'mindful' in het Nederlands 'opmerkzaam'. Aandachttraining leert je dan ook om je bewust te zijn van alles wat zich hier en nu voordoet. Misschien laat mindfulness zich het makkelijkst uitleggen door een voorbeeldje van het tegendeel, mindlessness te geven. Je hebt je bijvoorbeeld verheugd op een lekker kopje koffie na afloop van een lastige klus. Maar terwijl je het kopje koffie drinkt zit je met je gedachten al weer bij de volgende klus, en proef je nauwelijks wat je drinkt. Je bent niet in het hier en nu, en geniet dus niet van wat er op dit moment is. Of je bent in gesprek met een vriendin die je een tijdje niet hebt gezien, maar denkt ondertussen aan de boodschappen die je nog moet doen voor het avondeten, en hoort nauwelijks wat ze zegt.
Gepieker

Nu zijn dit twee voorbeelden waarvan je kunt zeggen 'Jammer, maar niet rampzalig.' Vervelender wordt het, wanneer je door gepieker over het verleden of over de toekomst het huidige moment 'verpest'. Want je kunt rustig stellen dat piekeren, of vervelende gedachten, altijd over vroeger of later gaan, zelden over nu. Door bijvoorbeeld, wanneer je in een vergadering een voorstel moet doen en verdedigen, van te voren te denken: 'Ik kan het niet, ik ben niet goed in zulke dingen, ik ga vast blozen en stotteren, ze vinden het vast een dom voorstel', kun je jezelf al bij voorbaat een negatief resultaat aanpraten. Door niet in het moment te zijn en je te concentreren op wat je wilt zeggen, beïnvloed je zélf het resultaat op een negatieve manier. Nóg lastiger wordt het, wanneer je het gedrag van anderen (je partner, je baas, je kind) gaat interpreteren en beoordelen, en er zo, puur met je eigen gedachten, een negatieve lading aan geeft. Een hele trein van analyses en conclusies raast er langs in je hoofd, met als resultaat dat je boos, verdrietig, gefrustreerd, bang of gestresst wordt. Allemaal veroorzaakt door je eigen gedachten.
Accepteren

Mindful zijn betekent dan ook dat je aanwezig bent in het moment. Belangrijk daarbij is, dat je over dat wat zich op dat moment aandient niet oordeelt. Want het zijn juist onze oordelende gedachten die gebeurtenissen of herinneringen pijnlijk maken, en weer tot boosheid, verdriet e.d. kunnen leiden.
Dus: je observeert, accepteert, en laat weer los. Dat klinkt simpel, en zo willen we het ook graag houden - de wat ingewikkelde theorie achter de training ten spijt (zie boekbespreking Uit je hoofd in het leven). Momenten waarop je in het hier en nu bent, ken je echt al wel. Als je naar prachtige muziek aan het luisteren bent en daar helemaal in op gaat, bijvoorbeeld. Als je een inspirerend gesprek hebt met je partner, een goede vriend of vriendin, waarbij je het gevoel hebt dat je elkaar écht bereikt en verstaat. Als je aan het koken bent met al je aandacht en al je zintuigen, en echt opgaat in het samenstellen, proeven, kruiden etc. van je gerechten. Wat je doet is goed, en je hebt geen bijkomende, afleidende, of oordelende gedachten van 'Straks moet ik...' of 'Wat als ik...'.
Levenshouding

Maar misschien zijn dat soort momenten vrij zeldzaam voor je, en overkomen ze je eerder dan dat je ze zelf creëert. Dat geldt voor de meesten van ons. Het is heel goed mogelijk om mindfulness te trainen en meer tot een levenshouding te maken. Dat gaat niet vanzelf, en niet van de ene dag op de andere. Maar allerlei simpele en leuke oefeningen kunnen je helpen om steeds vaker met je aandacht in het moment te zijn. Zo kun je bijvoorbeeld eens een wandelingetje gaan maken door je buurt. Kies welbewust een route die je goed kent, maar loop hem alsof het de eerste keer is. Kijk om je heen alsof je de gebouwen, het asfalt, de tuinen, de mensen of wat je ook maar tegenkomt, nog nooit eerder gezien hebt. Wat zie je? Wat hoor je? Wat ruik je? Wat voel je? Een ander simpel oefeningetje is bijvoorbeeld dat je eens een appel eet met je volledige aandacht. Was hem onder de kraan, voel de schil, zet je tanden erin, kauw en proef. Neem alles waar, de textuur, de temperatuur, het gevoel in je mond, de geur. Er zullen geen spectaculaire dingen gebeuren, behalve dat je uit het automatisme stapt en met je volledige aandacht in het hier en nu bent.
Dieper niveau

Aandachtig leven helpt je dus op de eerste plaats om meer te genieten van de dingen om je heen, van het kleine geluk dat zich in het hier en nu voordoet. Maar op een dieper niveau kan mindfulness je helpen om, zoals de openingszin zegt, je gedachten niet meer voor waar te nemen. Als je jezelf dat aan kunt leren, kun je jezelf een hoop pijn besparen. Negatieve gedachten willen we niet graag hebben. We zijn misschien geneigd om onszelf te verbieden die te hebben. Om te proberen gauw aan iets anders te denken. Om er een oordeel over te hebben: "Verdorie nou doe ik het wéér! Denk toch niet zo slecht!" of iets dergelijks. Dat zijn geen zinvolle methoden. Wat je weg probeert te stoppen komt altijd als een boemerang weer terug, en met de negatieve oordelen trap je jezelf nog verder de grond in. Als je mindfulness traint, kun je op den duur die gedachten zien als niet meer dan dat: gedachten. Ze komen en ze gaan, als passerende vogels. Je kijkt ernaar en laat ze weer gaan.
Niet meedoen

Wanneer wij pijn, stress, vervelende gevoelens ervaren, dan willen we daar iets aan doen. Zo zit de mens in elkaar: als iets vervelend is, bedenkt hij hoe hij er vanaf kan komen en voert dat uit. Maar bij (innerlijke) pijn werkt dat juist averechts. Door dat krampachtige proberen het 'op te lossen', het vechten tegen de situatie zoals hij is, worstelen we ons er alleen maar verder in. Denk aan de formule van Hayes: lijden = pijn + de onwil om die te voelen. Je kent misschien wel de uitspraak "Stel het is oorlog, en niemand gaat er naartoe". Dat is wat mindfulness je wil leren. In je hoofd speelt zich een strijd af, en jij doet niet mee. Je kijkt alleen maar toe. Ook daarmee wordt een automatisme doorbroken. In plaats van je mee te laten slepen, stap je eruit. Je neemt waar wat er gebeurt, op een vriendelijke, niet-oordelende manier. De woorden daarbij zijn niet 'Ik ben kwaad', 'Ik ben depressief', 'Ik ben een negatief mens', of 'Mijn partner is altijd kritisch'. Bij mindfulness horen zinnen als 'Ik heb nu een negatieve gedachte', 'Ik heb nu de gedachte dat mijn partner kritisch is'. Je hebt de gedachte wel, maar je identificeert je er niet mee. Het zijn maar gedachten, het is niet de waarheid. Als je het gevecht opgeeft, zul je merken dat er ontspanning komt, en daardoor ruimte voor verandering. Zo uiteengezet klinkt het simpel, en dat is het ook. Maar het gaat niet vanzelf. Mindfulness vergt oefening, want het is een andere levenshouding. Oude patronen en automatismen heb je niet zo maar afgeleerd.

unquote

Fijne dag vandaag:sun:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Joehoee, ik ben er ook weer, was even ontbijten. Ja Safi, dat vriendje van me kan ik maar beter op afstand houden, al is dat moeilijk. En ja Jozi, het is ook wel een beetje leuk. Maar een beetje TE leuk. Het lijkt wat op drank, het verleidt je zo, maar je weet dat er niks goeds uit kan komen.
Har, sterkte voor M. en ook voor jou.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe ik Safi...
He, Carolien..leuk dat je gisteren wat van je werk hebt geplaatst, de afbeelding van die honden en de man roept een bijzondere sfeer op.
Je hebt wat moeilijkheden met de grootte en de goede kwaliteit te plaatsen heb ik gelezen. Als je Imageshack de afbeelding laat verkleinen heb je inderdaad kwaliteitsverlies. Je kunt dat beter zelf doen met een fotobewerkingsprogramma. Een erg goed programma vind ik Photofiltre...ik kan je de link geven als je dat wilt, het is een gratis zeer uitgebreid programma.
Succes met je crea bezigheden!
Groet
Har

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Moggûh!

Bedankt! Lieve medemensen.
Bedankt Safi! Je laat zien wat Water en mijn Klaas van nature hebben.
Het was hier gisteravond weer helemaal mis, het lijkt of ik niet meer kan of wil genieten, alles kost me zoveel moeite!
Dus ik zal het maar uitprinten en oefenen, want zo kan ik makkelijk gek worden van mezelf!

Knuffie en Adam, ik was onder de indruk van jullie verhalen...

Har, volgens mij heb jij het te pakken. Jij bent een invoelende man, maar omdát je man bent kun je waarschijnlijk ook beter loslaten! Verd...! Nee hoor, het is je gegund! Sterkte met je vriendin en haar zoon, hopelijk draait ie nog bij!

Liefs voor vandaag van mij!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je Marjo, maar je kunt je trainen om los te laten zoals Safi ook in die tekst heeft aangehaald. Of je nu een man of vrouw bent maakt niet uit alhoewel een man vaker geneigd meer vanuit zijn verstand te reageren en gevoel op een lager pitje te zetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve Vie toch! :P Geen gemakkelijk pakket waar je in zit. Ik hoop voor je dat je liefdesgevoelens voor die ander jouw relatie met je man kunnen verdiepen....misschien dat die gevoelens dan zo toch van pas komen :heart:

man

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inmiddels weet ik dat het inderdaad mijn gedachten zijn, niet de omstandigheden. Maar zelfs dat maakt me vaak dat ik naar de diepste afgronden glijd, het lukt me niet om los te laten en te accepteren....

Wat dan weer wel heel vreemd is, is dat ik eigenlijk heel gemakkelijk zonder drank door het leven kan, dat is dus wel gelukt. En dat zat natuurlijk ook het meest in mijn hoofd. Maar de rest lijkt een stap te ver... Dat eindeloze zwoegen! En het helpt me niets!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...