Spring naar bijdragen

Zaterdag 2 augustus 2008

water

Aanbevolen berichten

• Antwoorden 200
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Goedemorgen allemaal,

Heb de berichtjes van gisteravond gelezen en ik was ook even ingelogd om er te reageren maar heb het niet gedaan... want ja wat is the point ? ... en dat doe ik wel vaker ... heb ik een berichtje getypt en dan wacht ik even met plaatsen en lees het nog een keer door na 5 minuten en vaak staat er gewoon onzin hahaha en dan delete ik het maar...wat kan ik toevoegen aan een ruziezoekende sfeer ?
Het tegenovergestelde van ruzie is stilte dus kies ik maar voor stilte want ik kan het toch niet veranderen als mensen ruzie maken en of elkaar willen aanvallen... waar ik wel de keuze in heb is hoe ik daar mee om kan gaan... accept the things i cannot change... acceptance was the answer to all my problems...

Een een andere vraag die ik mijzelf kan stellen is als ik bepaalde berichten lees waar van mijn nekharen krom gaan staan "how important is it really?"... wil ik mijn peace of mind laten verstoren en mijzelf laten meeslepen?... een boeddhistisch gezegde is ook "to protect one's happiness"... ik moet mijn eigen happines beschermen en automatisch bescherm ik die dan ook van een ander...
Een paar simpele regeltjes voor mij zijn dan : geen kritiek geven , niet op een bedreigende en manipulatieve manier schrijven , zodra het maar lijkt op insinuatie wissen en duidelijk schrijven en als ik het niet weet wat ik moet doen zwijgen... lukt mij ook niet altijd maar is wel mijn streven...

Safi schreef onlangs iets over dat overal waar je kijkt je in een spiegel kijkt... laat ik eens aannemen dat dat zo is (dat is het mooie van denken ; jezelf openstellen) dus als ik geirriteerd raak doe ik dat helemaal zelf ; het is mijn keuze dan om er in mee te gaan... en hoe werkt mijn hoofd ? ik leg het neer bij de ander... mijn denken probeert mij er van te overtuigen dat het die ander is die mij ongelukkig maakt , mij beledigd en mij aanvalt... echter als ik in een spiegel kijk kan ik alleen maar tot de conclusie komen dat ik dan zelf de oorzaak ben van mijn eigen geirriteerdheid , boosheid en mijzelf beledigd voelen... en waarom raakte ik altijd zo snel van streek ? omdat ik niet met mijzelf overweg kon.. ik wist niet hoe ik met die emoties om moest gaan... ik haatte die spiegel en dus mijzelf...
Vandaag niet meer gelukkig...

In meetings zeggen we wel eens "kijk naar de overeenkomsten en niet naar de verschillen"... de meeste van ons zijn alleen maar bezig met het kijken naar verschillen en blijven op die manier verwijderd van peace of mind... en van andere mensen...om een echte relatie te bouwen...

Oke ga mijn kids even aankleden.. we hebben ook een logeetje... en straks met die gasten naar de kapper...

Ik wens iedereen een hele fijne :rose: dag

:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

idem Houtje, dat was ook mijn gevoel. Toen mij voor het eerst gezegd was dat ik dingen zelf in stand hield werd ik heel opstandig en voelde ik me onbegrepen en boos en dat heeft best lang geduurd voordat ik begreep wat men bedoelde. Nu snap ik het en leef ik er naar maar daar gaat een enorm proces aan vooraf. Zonder goeie hulp had ik dat trouwens niet gered hoor!

Floor, we slepen jou vandaag de dag door, laat je horen, schrijf op wat je denkt en voelt. Jij lijkt me inderdaad iemand die heel goed voor anderen kan zorgen maar zichzelf daarbij uit het oog verliest. Je bent echt de moeite waard om er te mogen zijn met al je nukken en dingen en eigenlijk zou je jezelf wat meer op de 1e plaats mogen zetten.

An, ik schrik er echt van als ik tussen de regels lees bij jou dat je het speeltje van je man zou moeten zijn en dat dat een reden is om te gaan drinken om dat te kunnen ondergaan en de lieve vrede te bewaren. Als jij dat niet wilt dan hoef je dat niet te doen. Jammer voor hem, maar s*x is er toch om alletwee van te mogen genieten? Er mag nooit dwang achter zitten.
Je bent het zo waard om te mogen leven zoals jij het wilt. Niemand mag en kan jou dwingen tot iets wat jij niet wilt. Dat ben jij echt waard!

oja goeiemorgen trouwens, rol weer laat mijn bed uit vandaag!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

What we think of as people's guilt is their fear. All negativity

derives from fear. When someone is angry, they are afraid.

When someone is rude, they are afraid. When someone is

manipulative, they are afraid. When someone is cruel, they

are afraid. There is no fear that love does not dissolve.

There is no negativity that forgiveness does not transform.

-- Marianne Williamson

To forgive is not to do, but to undo. To undo a judgment, say

to yourself "The judgment I made is untrue. It was made in

ignorance. It says more about me than it does about you.

But it is not even true about me. This judgment is a ref-

lection of my fear. I would rather face my fear directly

than to judge you or myself."

-- Everyday Wisdom

:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Marianne Williamson schreef het onderstaande citaat wat vaak - ten onrechte- aan Nelson Mandele wordt toegeschreven en wat ik al vaak gelezen heb:

"Our deepest fear is not that we are inadequate. Our deepest fear is that we are powerful beyond measure. It is our light, not our darkness that most frightens us. We ask ourselves, Who am I to be brilliant, gorgeous, talented, fabulous? Actually, who are you not to be? You are a child of God. Your playing small does not serve the world. There is nothing enlightened about shrinking so that other people won't feel insecure around you. We are all meant to shine, as children do. We were born to make manifest the glory of God that is within us. It's not just in some of us; it's in everyone. And as we let our own light shine, we unconsciously give other people permission to do the same. As we are liberated from our own fear, our presence automatically liberates others."

En voor "God" mag je alles lezen wat je wilt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ziza je schreef laatst een stukje

If you can recognize illusion as illusion,

it dissolves. The recognition of illusion is also its ending.

Its survival depends on your mistaking it for reality. In the

seeing of who your are not, the reality of who you are

emerges by itself.

-- Eckhart Tolle

Vertaald=====
Als je de illusie, die je hebt over jezelf, kan herkennen als een illusie dan verdwijnt ie
Het herkennen wat een illusie is in jezelf betekend ook het beeindigen van die illusie.
Het blijven vasthouden aan de valse werkelijkheid, over wie je bent, houd de illusie in stand.
In het zien wie je niet bent, dus de illusie opgeven, onstaat de realiteit wie je wel bent, vanzelf.

Het sluit een beetje aan bij wat ik nu aan het lezen ben.
Nl dat de er in werkelijk geen wereld om ons heen bestaat die ons bepaalt, vormt, beinvloedt of ziek maakt.
De wereld om ons heen is een spiegel, waarin wij slechts onszelf zien en nog duidelijker onze Schaduw waarvoor wij bij onszelf blind zijn.

Onze Schaduw boezemt ons angst in, omdat hij bestaat uit gedeelten van de werkelijkheid, die wij het verste bij onzelf hebben weg geschoven, die wij het minste willen beleven of in onzelf willen aantreffen. daarom hebben we een illusie over onszelf gemaakt.

Ik had je dit ook al bij Tips en Adviezen geschreven maar misschien hebben anderen er hier ook wat aan.

Er is en blijft voor iedereen werk aan de winkel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een heel lief mens, van het forum, zei gisteravond na mijn klaagzang zoiets van 'ja, ik begrijp dat je aan de drank ging'. Iemand die je begrijpt, dat is zo heerlijk.
Soms geeft het leven te veel om te dragen en dan is 'vriendje alcohol' snel te vinden.

Floor: je voelt je nu misschien wanhopig omdat je overspel hebt gespeeld met je 'oude vriendje'. Een die jou uiteindelijk misbruikt en in de hoek smijt. Die jou hard uitlacht, waardoor je je nog ellendiger voelt zodat je hem NOG harder nodig zult hebben. Weet je nog hoe je uit deze beeldspraak veel kracht putte.
Denk daar eens over na. Kom voor jezelf op en zeg tegen jezelf. Ik ben goud waard en jij bent mij helemaal niet waardig, je bent te min voor mij en hoepel maar op en als je niet weggaat dan keur ik je geen blik waardig en ga je wat anders doen. Kop op Floor je hebt bewezen dat je het kan laten. Het is een goede leerschool geweest en zeker niet voor niks!!!!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Floortje, ik lees nu net alles. Je kunt die tweede niet weggooien, zeg je, morgen weer een nieuwe dag.
Geloof me, het geeft je zoveel kracht als je nu de drank door de afvoer gooit en gedag zegt. Zelf ook gedaan, gaf een enorm goed gevoel. Ik hoefde niet te denken 'morgen weer een nieuwe dag', ik kon denken 'vandaag begint mijn dag'!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Safi: wat is de 'werkelijkheid', en wat is 'illusie', hier kan je dagen, weken, maanden , jaren over filosoferen....

Verder het verzoek om teksten te vertalen zoals Safi doet.
Ik kan het natuurlijk gewoon niet lezen, maar ik lees liever in mijn eigen taal.

Tapas: ja het is een ingewikkelde boel hier. Zoals ik maanden geleden ook al schreef houd ik dat zelf ook in stand, dus ik zie mijn aandeel zeker wel. Ik ga nu de confrontatie aan, het is zwaar, maar ik ga ervoor.

Zo ben ff aan het bijkomen, heb net met zo'n loei zware heggeschaar mijn agressie op mijn struikjes afgereageerd. Het is behoorlijk kort nu allemaal. Nu de boel nog opruimen.
Het lijkt wel een oerwoud hier.

Vandaag drink ik zeker niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

An vertaald uit Wikipedia

Een illusie is een schijnbare werkelijkheid of een onjuist idee van de werkelijkheid. Het beeld dat iemand van de werkelijkheid heeft is gebaseerd op diens waarnemingen via de zintuigen en verwerking van deze signalen in de hersenen.

Filosofisch gezien

Strikt gezien is datgene wat als de werkelijkheid wordt beschouwd slechts een beeld van de werkelijkheid. Er bestaat een filosofische opvatting, het solipsisme, die ervan uitgaat dat alleen de waarnemer bestaat, en dat alle waarnemingen zich uitsluitend in de waarnemer voltrekken.

Meestal gaat men er echter van uit dat er zich buiten de waarnemer ook een werkelijkheid bevindt. Er zijn verschillende uitgangspunten om die werkelijkheid te beschouwen, twee belangrijke daarvan zijn wetenschap en religie. Volgens sommigen, met name aanhangers van het Kantianisme, kan het belangsrijkste derde uitgangspunt, de filosofie, slechts de uitgangspunten van de andere twee bespiegelen in respectievelijk de wetenschapsfilosofie en de godsdienstfilosofie; volgens anderen is het een aparte kenmethode van de werkelijkheid.

De Boeddha beschouwde het idee van 'zelf' (ik, mijn, mijn zelf) als een illusie. In werkelijk is de wereld volgens de Boeddha anatta (niet-zelf, zonder zelf).

Het begrip werkelijkheid is een aanduiding voor de wereld, waarin we leven, en is verwant aan de begrippen "realiteit" en het bestaan. Dit begrip is een heel elementair begrip, dat evident lijkt en geen tekst en uitleg behoeft. Veel vakwetenschap gebruikt het begrip werkelijkheid ook als evident ofwel als zeer duidelijk, maar in de filosofie en de wetenschapsfilosofie is dit begrip omstreden.

Tja zoals je zegt daar kan je dagen, weken, maanden over filosoferen.

Wat ik probeerde duidelijk te maken is:
Dat je als alcoholist vaak heel goed verbergt wat je zwaktes zijn en als je de illusie over jezelf eindelijk eens opgeeft, je een stap verder komt naar genezing.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Floor, gooi de rest weg, dan is het morgen ook meteen een stuk makkelijker want heb je de eerste dag eigenlijk toch al gehad.
Het geeft je alleen maar een rotter gevoel als je vandaag door blijft drinken, wat levert dat je op? dat je van jezelf baalt, boos bent en je schuldig voelt.
Wat Edflobe zegt is waar, Dat gevoel kun je vandaag al omzetten in trots op jezelf door alles weg te gieten en over te gaan op alcoholvrij.
gooi het weg, het is nog zo vroeg en de dag is nog zo lang!!

Ik weet nog zo goed dat iemand dat ooit tegen mij zij, gooi die fles nu leeg, en na veel gesputter (want deze dag was toch al verloren) heb ik het toch gedaan: ik heb enorm gejankt toen ik die fles leeggoot door het afvoerputje. Boos, verdrietig, boos op mezelf en op die ander, balen dat het op was maar na een uurtje was ik zo opgelucht dat ik het gedaan had en ik werd steeds trotser op mezelf. Ik wens jou dat gevoel ook toe Floor!! want dat je het kan heb je al eens bewezen!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

en 'ik kan niet' bestaat niet Floor, het is een handeling, gedrag, je kunt je denken even uit zetten en naar de wasbak lopen met de fles en kieperdekiep. Laat je denken niet de baas zijn!
Druppel, is de hele bak ijs nu leeg? mmmmm.. dan was het wel erg lekker!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:

Originally posted by:
safidepafi

Wat ik probeerde duidelijk te maken is:

Dat je als alcoholist vaak heel goed verbergt wat je zwaktes zijn en als je de illusie over jezelf eindelijk eens opgeeft, je een stap verder komt naar genezing.

Wat ik bedoel te zeggen is dat 'illusie' en 'werkelijkheid', net zoveel houvast geven als een handje vol water. Safi, ik geloof niet dat een alcoholist kan genezen. Ik geloof dat ik ermee moet leren leven, dat is mijn werkelijkheid en dus een illusie dat ik er ooit van zal genezen. Ik ken veel 'droge alcoholisten' via de AA, het waren nuchtere mensen die vaak veel meer mensenkennis en zelfinzicht hadden dan menig ander mens. Ik probeer in ieder geval niet d.m.v. alcohol mijn zwaktes te verbergen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

An dat bedoel ik nou.
Vanmorgen schreef je nog
Drinken om de lieve vrede hier maar te bewaren. Leuk, lief en aardig gevonden worden. Het speelte van mijn man. Mooi niet meer dus.
unquote

Dus drinken om je zwaktes te verbergen nl je angst om assertief te zijn en je angst om niet lief en aardig gevonden te worden.

Ik geloof wel dat een alcoholist kan genezen door zelfinzicht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja maar Tapas we weten toch allemaal dat als de eerste op is het stoppen bijna niet meer kan. Ik verdedig dit niet maar we weten allemaal dat de rem er dan af is en om de rest dan door de plee te spoelen is vaak een gedachte van dat doe ik wel met die lege. We hebben niet voor niets de intentie de eerste te laten staan en kennen allemaal de uitdrukking:

alcohol in de man
wijsheid uit de kan

Morgen doet ze weer mee alleen lieve Floortje doet me dat zo denken aan morgen stop ik en die dag stelde ik het weer uit tot morgen (nog liever overmorgen). Zo gebeurd er elke dag wel iets om uit te stellen en vooral een alcoholist heeft veel redenen om te gaan drinken. Als bij mij de kat maar kotste had ik weer een rede. Meis het wrede is dat je er zelf aan begonnen bent en er nu zelf ook weer af moet komen, pas goed op jezelf en een knuff van druppeltje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...