Spring naar bijdragen

Zaterdag 2 augustus 2008


water

Aanbevolen berichten

Tapas ik denk dat je eerst een paar keer flink met je rug tegen de muur moet hebben gestaan voordat je dat zwart/witte in werking kan zetten.
Ik snap precies wat je bedoelt.
Je hoofd en hart wil misschien drinken maar je handen en je voeten hebben ook een funktie en die kunnen iets doen wat je hoofd en hart niet wil...de alcohol wegkieperen.
Als je maar vaak genoeg het gevoel hebt gehad dat die sh%t drank het van je won, dan leer je wel vechten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 200
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Kirky
6 :present::present::present::present::present::present: voor 6 weken.
Je hebt het 'ergste' erop zitten..de gewoonte is doorbroken.
Nu de nieuwe gewoontes aanleren, positieve gedachten klaarzetten, en andere ontspannings aktiviteiten in de start blokken klaar hebben.
Wilskracht is een mooi ding. helaas kom je daar alleen. niet ver mee. is mijn ervaring.
Heb jij de internet behandeling ook gedaan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Water wat ik probeerde uit te leggen is dat mijn vriendin al maanden bezig is het vuur te blussen.
De stress uit hun huis te bannen
De zonen van 17 en 19 verwennen omdat een scheiding voor hun zo moeilijk is
Iedereen het naar hun zin probeert te maken en zichzelf daarin vergeet.

wat doet haar man, gaat al daten op het internet, verteld in geuren en kleuren hoe geweldig al die vrouwen hem vinden, gaat met een nieuwe vlam in hun dorp lunchen zodat de kinderen hem zien...al het werk van mijn vriendin voor niets...alleen maar praten over zijn nieuwe leven, zijn nieuw huis, koelkast, super-duper de luxe douchecabine, terwijl hij nog gewoon thuis woont.
Enz elfs aan mijn vriendin vraagt of zijn kleren hem leuk staan want hij heeft een afspraakje.

Kids zeuren alleen maar over dat het eten niet lekker is, de was niet is gedaan, mam er 1 avondje niet was omdat ze met mij uit eten was..enz enz
Sorry hoor dan gaan bij mij de haren in mijn nek recht overeind staan.

Maar je hebt gelijk Water, generaliseren is niet goed, ik hou er ook niet van
Mijn excuses aan de mannen mensheid;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt Safi, ik ben ook oprecht blij dat ik dat moment zo duidelijk ervaren heb, dat ik me jankend vol zat te gieten, me waardeloos voelde en echt van mezelf kotste op dat moment. Ook ik wilde niet meer maar kon niet meer stoppen. Het is misschien ook niet eerlijk dat het mij nu tamelijk makkelijk afgaat en dat ik daarom de lat voor anderen wel eens te hoog leg maar het begon er wel mee dat ik die fles waaraan ik bezig was leeg heb gegoten en dat dat weer het begin was van dat ik ervoer dat ik zelf de verantwoordelijkheid kon nemen en drank mij niet de baas was. Die avond was echt drama maar ook het begin van een ommekeer. Daarna kon ik mijn gedrag gaan veranderen door elke dag te besluiten om niet te drinken en het per dag te doen, ging ook nog een keer goed mis en toen heb ik mezelf weer volgegoten met helaas dezelfde gevoelens als de keer daarvoor, bier, sterke drank, alles nog een keer proeven en doen maar het rotgevoel, al werd ik nog zo dronken, kon ik niet meer wegdrinken. Ook de kater daarna was enorm maar het was wel mijn laatste kater en dat is 8 maanden geleden.

Drinken gaat bij mij hoofdzakelijk om dronken te worden en niet om de smaak dus 1 glas drinken voegt voor nu niks toe. Ik probeer het dan ook maar niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tapas, pas toen ik jankend wakker werd van weer een heel weekend zonder slaap, stijf van de speed, trips en alcohol, kon ik besluiten dat ik dit echt niet meer wou.
Maar ik ging wel heel diep en was heel hardleers.
Ze kunnen nu allemaal voor mijn neus gaan gebruiken en het doet me niets meer.

Maar ik moet bekennen dat ik met de hard drugs wel van de ene op de andere dag gestopt ben, de muur was zo hard en vies en pijnlijk.
Met speed wel een keer een uitglijder gehad , jaren later met oud en nieuw maar het opgejaagde gevoel was zo verschrikkelijk. Ik snapte niet dat ik dat vroeger zocht..waar was ik toen met mijn emoties, wie was ik?
En was gelijk genezen...afgrijselijk...nooit weer.
En trippen...brrrbrbrbr...to many bad trips gehad...dus dat risico zou ik ook nooit weer willen lopen.
Al vind ik trippen als het goed gaat ontzettend geestveruimend en leerzaam over wie je bent.
Op die momenten voel je je Zelf heel duidelijk en staat je Eho op de achtergrond.
Weet dat ik hier niets aan het promoten ben...hard drugs maakt niet gelukkiger.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik schreef laatst en stukje over je Ego, je Zelf en je Schaduw idie gevormt worden in je jeugd.
Ik las daar nog een interesant stukje over en plaats het hier.
Misschien dat er meer mensen zijn die er meer duidelijkheid over zouden willen

Je 'schaduw' in Yin / Yang perspectief

Wie zich met bewustzijnsontwikkeling bezighoudt komt vroeg of laat het begrip 'schaduw' tegen. Het is een begrip dat (net als het Yin / Yang-principe) eenvoudig te begrijpen is, maar waarachter een wereld schuil gaat. Een definitie zou kunnen zijn: je schaduw bevat alles wat deel van je uitmaakt maar wat uit beeld is geraakt of nooit in beeld is geweest. De schaduw maakt daarmee deel uit van (maar is niet identiek aan) je Onbewuste of Onderbewuste, dat hangt een beetje af van de definitie die je daarvoor wilt gebruiken.
Waarom heet dit de Schaduw? Stel je voor dat je op een zonovergoten plein staat. Op het plein komen steegjes uit, er staan huizen met portieken en er is ook een zuilengalerij. In de steegjes, de portieken en in de zuilengalerij is er schaduw. En omdat je zelf in het licht staat kun je niet zien wat er in de schaduw gebeurt. Het zou kunnen dat er niets gebeurt, maar de kans is groot dat zich in de steegjes, de huizen en de zuilengalerij van alles afspeelt. Wat? Daar zul je pas achterkomen als de wezens die zich daar ophouden zelf het plein opkomen of wanneer je zelf in de schaduw een kijkje gaat nemen.


Wat heeft dit met Yin / Yang te maken?

Eén van de Yin / Yang-polariteiten is donker / licht. Hiermee wordt duidelijk dat de Schaduw in zijn geheel 'Yin is' ten opzichte van al datgene wat je wel kunt zien (wat daarmee 'Yang is'). Het is echter ook zo, dat de schaduw van iemand die 'Yin' van groter belang acht dan 'Yang' relatief veel 'Yang' zal bevatten, en omgekeerd. Waartoe dat kan leiden kun je bijvoorbeeld lezen op de pagina over geweld, maar ook op de pagina over mannelijk/vrouwelijk vind je hiervan voorbeelden.
Hoe ontstaat de schaduw

Voor het gemak beperk ik me op deze pagina tot de persoonlijke schaduw. Er bestaat absoluut zoiets als een collectieve (gemeenschappelijke) schaduw in families, sexes, organisaties, landen, volken en vermoedelijk zelfs de mensheid en de betekenis daarvan is vermoedelijk verstrekkend, maar daar waag ik me hier even niet aan.
Als je er van uitgaat dat je als een 'geheel' op de wereld komt (ik heb geen idee of dat zo is...) dan is het zo, dat je in de jaren na je geboorte heel veel aspecten van die heelheid in je schaduw stopt. Meestal is dat onbewust, soms ook bewust en daarna pas onbewust. Waarom? De eerste jaren lijken met name de verwachtingen van je ouders een behoorlijke invloed te hebben: mag je niet boos zijn? hups boosheid in de schaduw; mag je niet huilen? hups, verdriet en pijn in de schaduw; mag je niet lekker aan je lijf zitten? lekker aan je lijf zitten in de schaduw; mag je niet uitgelaten zijn? braafheid blijft, uitgelatenheid in de schaduw. Enzovoorts. Over het algemeen gaan bij jongens meer 'vrouwelijke' eigenschappen de schaduw in en bij meisjes meer 'mannelijke' eigenschappen, al zijn daarop forse uitzonderingen (jongens die opgroeien in een omgeving met veel 'Yin-' of 'vrouwelijk' geweld moeten heel veel 'mannelijke' eigenschappen en kwaliteiten in hun schaduw stoppen om acceptabel te blijven). Zo tegen de tijd dat je een jaar of zeven bent is al vrij duidelijk wat jijzelf en anderen als beschouwen als wat er bij jou hoort en wat er niet bij jou hoort. Je persoonlijkheid is al behoorlijk gevormd.
In de latere jaren worden je ouders minder belangrijk, maar de andere kinderen en pubers in je omgeving worden belangrijker. Wat hoor je wel te doen, te zeggen, te denken, te voelen, te vinden, en wat niet. En nog weer later zul je hetzelfde zien gebeuren tijdens studie, werk en zelfs in je relatie(s).
Is dit nou niet te vermijden? Nee, waarschijnlijk niet. Het lijkt niet te vermijden te zijn dat je grote stukken van je oorspronkelijke heelheid wegstopt. In ieder geval helpt het niet als je als ouders probeert alles te accepteren van je kind. Mogelijk helpt het als je je als ouder bewust wordt van je eigen schaduw. Niet om het vormen van een schaduw bij je kind te verhinderen, wel om je kind een voorbeeld te geven hoe het later zelf weer stukken uit zijn schaduw kan opdiepen. Maar dat is slechts een vermoeden.

begin van pagina
Hoe herken je de schaduw?

De meeste mensen gaan niet vrijwillig in hun schaduw kijken. Dus lijkt het zo te zijn dat de schaduw het zo af en toe welletjes vindt om altijd maar in de schaduw te zitten en even naar buiten piept. Dus dan kan het zomaar gebeuren dat die altijd zo zachtaardige vader zijn kind een enorm pak rammel verkoopt (en zich daarover daarna enorm schuldig voelt), of dat die 'tough guy' ineens sentimenteel wordt na een glaasje of wat. Of dat die accepterende hulpverlener ineens heel veroordelend uit de hoek komt. Of dat allerlei mensen die altijd vonden dat 'alles moet kunnen' ineens op iemand gaan stemmen die 'zero tolerance' roept (een stuk collectieve schaduw). Of dat iemand die sexuele onthouding preekt kinderen gaat misbruiken. En dat wie zich altijd opoffert begint te klagen dat niemand ooit rekening met haar houdt.
Op deze manier wordt de schaduw soms ineens even zichtbaar.

Er zijn ook andere manieren. Heel simpel gezegd kun je stellen dat je elke uitspraak die iemand over zichzelf doet gerust kunt omdraaien, en dan krijg je een beeld van de schaduw. Ik ben nooit boos? Ik ben razend! Ik bekijk altijd alles van de zonnige kant? Ik wanhoop aan het bestaan! Ik ben betrouwbaar? Ik belazer je zogauw je een andere kant opkijkt! Het kan me niets schelen? Ik weet niet waar ik het moet zoeken van ellende! Ik ben sterk? Ik ben kwetsbaar! Ik ben zwak? Ik bezit grote kracht!
Hiermee beweer ik niet dat de uitspraak die iemand over zichzelf doet op zich onjuist is. Het beeld wat iemand over zichzelf schetst is echter onvolledig.

Nog een goede manier om iets over je schaduw te weten te komen is om te kijken naar datgene wat je afkeer of bewondering inboezemt. Gruw je van leugenachtige politici? Er zit absoluut een gluiperige mooiprater in je verborgen! Bewonder je de zorgzaamheid van die andere moeder? Je hebt een zorgzame kant die je niet onder ogen ziet! Heb je de pest aan werkschuw tuig? Je zou je het liefst van de wieg tot het graf laten verzorgen! Bewonder je de zelfstandigheid van je collega? Je kunt veel meer op eigen benen staan dan je dacht!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goemiddag,
heb donderdag 250 gram refusal genomen dus vijf dagen geen alcohol. Ik vind het wel moeilijk. Vorige week toch gedronken met refusal en voelde mij goed ellendig(had gelezen dat het na 48 uur uitgewerkt zou zijn. Wie heeft ervaring met de duur van refusal, is het per persoon verschillend. Veel succes allen,Burton.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu en dan weg achter dat toetsenbord is niet verkeerd voor je nek Kirky.

Ik begrijp dat je naast hier te komen schrijven professionele hulp hebt voor jou problemen.
Dat is prima want ik ben nog steeds van mening dat alleen hier schrijven niet genoeg is om op lang termijn de verslaving te overwinnen.

Sterkte

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
kirky

ik heb nog een oud t-shirt liggen waar ik ooit een zelfbedachte tekst op heb laten zetten die tekst gaat als volgt : if you are afraid of the dark , don,t look into my eyes .


ik kwam hem van de week tegen en op een of andere manier past die tekst niet meer bij mij .




is wel grappig om te zien hoe negatief ik vroeger alles zag en hoe anders dat dat nu is .


zeker, ook ik zit nog in een tunnel waar ik doorheen moet , maar heel in de verte zie ik het licht .



Grappig, ik had zo rond mijn 16de een tshirt met een wereldbol erop met de tekst : What da f*ck is going on". Ik was punk in die tijd, begon met jointjes en schopte tegen het systeem, voor zover ik wist wat dat precies inhield. Ik voelde me helemaal HET met dat ene woordje, maar had geen idee van wat er really going on was, en in feite was ik zelf nogal going down.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kirky, je gaat goed joh.

Burton: tjee, door de refusal heen drinken. Lijkt me geen goed idee. Ik hoorde vaker dat mensen door medicijnen heen drinken. Ik kwam vijf jaar bij AA en heb wel zo ongeveer alle variaties gehoord. Waarschijnlijk is dat de rede dat ik absoluut geen medicijnen wil. Ik vertrouw mezelf niet zo goed. Ik drink wel of niet. Nu dus ff niet. Burton ik vind het ook ontzettend moeilijk het niet drinken ondanks het feit dat ik nu een paar weken verder ben.
Maarja, wat willen we nu eigenlijk.
Kijk Kirky is nu al zover dat hij de 'gewoonte' heeft doorbroken. Men zegt dat het zes a zeven weken duurt voordat je ander gedrag hebt aangeleerd. Daarna is het een kwestie van doorgaan, lijkt me zo.
EN niet meer beginnen.

Edflobe: waarom moet er wijn in huis zijn voor je vriendin. Ze was toch solidair met je om niet te drinken? Dus de volgende keer hoeft ze ook geen wijn DUS heb je die wijn niet meer nodig. DUS kan je hem net zo goed weggooien.

Ik heb tijden gehad dat ik ladingen drank in huis haalde voor het bezoek. Het bezoek drinkt dan netjes twee glaasjes en de rest... een keer raden, was dus voor mij. Bah. Bluch.
Dinsdag komt er voor het eerst weer sinds weken hier drank in huis. Nu hebben al in de vakantie kunnen oefenen met drank om me heen, maar eigenlijk verdraag ik het nog niet in huis.
Nadenken hoe ik daar toch mee om kan gaan??????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
Edflobe

Nee Corinne, ik wil niet laten zien hoe sterk ik ben; ik wil zelf zien of ik zo sterk kan zijn. Ik zie de valkuil en het is heel goed mogelijk dat de fles vandaag nog uit het schuurtje (waar hij nu staat), hup zo de gootsteen ingaat. Er zal vandaag geen druppel drank ingaan! Ik ben overtuigd van mezelf en hou jullie op de hoogte.



Je wil je zelf laten zien hoe sterk je kan zijn maar je ik is al overtuigd? :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...