hanneke1 Geplaatst 10 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 10 augustus 2008 daar zeg je wat Carlolien, ik heb al 2 maanden ( dus sinds ik gestopt ben met drinken) geen tv meer aangehad. ga ik nu ook even doen! lekker een ijsje erbij Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Houtje Geplaatst 10 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 10 augustus 2008 Beste Sandman,Een uitglijder kan iedereen overkomen. Als een uitglijder maar géén terugval wordt. Daarom is het belangrijk om min of meer zo postief mogelijk met je uitglijder om te gaan.Er zijn tips en adviezen voor, ik ga ze even zoeken voor je.Tot zo. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Houtje Geplaatst 10 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 10 augustus 2008 Vuistregels bij een terugval auteur Dirk, iZZa Gent Enkele vuistregels om de schade te beperken als je uit de bocht gaat. (Hoe te vermijden dat eenmalige "terugval" tot een volledige "terugval" leidt) Stop: Stop onmiddellijk met wat je aan het doen bent en ga weg uit de situatie. Blijf kalm: Het is normaal dat jij je schuldig voelt. Geef je gevoelens de tijd om over te gaan. Vermijd het jezelf alles te verwijten ("ik ben een lozer") en terug te kijken naar het verleden (" 't is altijd zo geweest"). Leren mag wat kosten: zie je val als een fout; een fout is een vergissing terwijl je iets aan het leren bent. Zo'n fout is niet zo erg, tenzij je er aan toegeeft en de controle uit handen geeft. Bekijk deze fout als iets eenmaligs, iets wat vermeden kon worden en waaruit je veel kunt leren. Als je steeds opnieuw een terugval hebt, spreken we niet over een fout maar over een verkeerde attitude. Wat had je met jezelf afgesproken? Denk terug aan de redenen waarom je besloot om te stoppen met drinken, en schrijf ze op. Denk aan de voordelen op lange termijn. Wil je die opgeven omwille van één terugval? Kijk waar je al geraakt bent. Lees de voor- en nadelen van gebruik nog eens na op het lijstje dat je in je portefeuille draagt. Herinner jezelf eraan dat je dit doet om zorg te dragen voor jezelf, je gezondheid en je leven. Wat is hier aan voorafgegaan? Bekijk opnieuw de situatie die leidde tot deze terugval. In plaats van jezelf de schuld te geven, stel je volgende vragen: Welke gebeurtenissen hebben geleid tot deze terugval? Waren er waarschuwingssignalen voor deze val? Heeft één van de volgende zaken bijgedragen tot de terugval: plaats, tijdstip, andere mensen, stemming? Probeerde je om te gaan met de situatie voor de val? Was je motivatie verzwakt door vermoeidheid, druk van anderen? Wat kan ik de volgende keer anders doen om efficiënter met deze situatie om te gaan? Maak nu een plan op: zet je ervaring om in een plan dat je onmiddellijk kunt uitvoeren. Hierbij de volgende tips: gooi alle drugs, drank, pillen die je in verleiding kunnen brengen onmiddellijk weg. Zorg ervoor dat je wegblijft uit riskante situaties, ga weg, naar huis, wandelen... Vraag hulp en stimulans aan vrienden of lotgenoten, praat met je begeleiders over je situatie. Waar een wil is, is een weg (de geest staat boven het lichaam): Een hardnekkige mythe bij gebruikers is de "lichaam boven geest" - theorie: de stelling dat het onmogelijk is de controle weer in handen te krijgen als je eenmaal terug aan het gebruiken bent (een terugval beleeft), en je dus gedoemd bent om verder te gebruiken. Zo is het ook meestal gelopen in het verleden. Controle en onthouding zijn binnen handbereik. Onthouding kan op elk moment terug gewonnen worden, door, eenvoudigweg, het gebruik niet te hervatten. Je verlangen om opnieuw te gebruiken kan weldegelijk bedwongen worden. Vroeger lukte je dat misschien niet, wellicht lukt het nu wel, met de hulp van deze vuistregels. Leren mag wat kosten: zie je val als een fout; een fout is een vergissing terwijl je iets aan het leren bent. Zo'n fout is niet zo erg, tenzij je er aan toegeeft en de controle uit handen geeft. Bekijk deze fout als iets eenmaligs, iets wat vermeden kon worden en waaruit je veel kunt leren. Als je steeds opnieuw een terugval hebt, spreken we niet over een fout maar over een verkeerde attitude. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Houtje Geplaatst 10 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 10 augustus 2008 Ik ga naar mijn favoriete zomerprogramma nl. Zomergasten. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
water Geplaatst 10 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 10 augustus 2008 Hoi Allen en hallo Elsje, een hartelijk welkom voor jou!Ik kom even melden dat ik niets te melden heb.Alles gaat hier z'n gangetje, doordeweeks werken en in de weekends uitrusten, lekker simpel en de tijd glijdt voorbij als een trage rivier in eindeloos laagland (of hoe zat dat ook alweer).Wat klussen betreft staat het nu even stil, ben me aan het opladen voor het volgende karwei: boven een studeerkamer en een logeerkamer afmaken. Ik merk aan mezelf dat ik minder op het forum ben, ik doe veel meer andere dingen tegenwoordig. Lees ook niet alles meer, sorry daarvoor. Het maakt me eigenlijk ook niet meer zo uit dat ik niet drink, het wordt een gewoonte, ik denk er niet meer zo bij na, ik drink gewoon niet.Maar ik besef me dat dat zo weer kan veranderen, ik zal er nooit te licht over gaan denken.Daarvoor heb ik er teveel ellende van meegemaakt.Sandman, wat zijn die paar pilsjes vergeleken met wat je drie maanden eerder wegwerkte? Alleen maar domme dommigheid, nauwelijks schadelijk, en een goede les van hoe het niet werkt.Niet te min over jezelf denken, 8 weken is al super, maar alle begin is moeilijk.Kop op en er weer voor gaan!En ladies, laat je niet gekmaken door die make-overs, er is al genoeg nep in deze wereld, puur natuur is veel mooier.En ik ben ook niet zo van de magere sprieten hoor, er moet wel wat te knuffelen zijn he... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mai Geplaatst 10 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 10 augustus 2008 Nah jaaah... Hier eigenlijk ook niets te melden. Vanochtend het kastje nog een laatste lik roze verf gegeven. Verder wat om gedingest en vanmiddag naar de film geweest. kinderen morgen weer naar school, dus die lagen er weer wat vroeger in. Heb geloof ik nu ook wel een beetje zin in wat meer ritme en regelmaat. Vanavond nog een ander kastje in de grondverf gezet. misschien zo nog even 1x lakken, misschien ook niet. Ben moe. Vind ook dat het te snel donker wordt... blèèèh! Wat kan het dan opeens allemaal hard gaan... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mai Geplaatst 10 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 10 augustus 2008 Hihi Water, bijna tegelijk komen melden dat er weinig te melden valt...lekker, dat je er niet meer zo bij nadenkt eigenlijk. life goes on! Zit ook wel een beetje in de "riviermood"...Elsje, welkom inderdaad! Ik hoop dat je, net als ik, veel aan het forum zult hebben. Succes!Sandman, lieslaarzen aan en dóór! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
water Geplaatst 10 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 10 augustus 2008 Ha ja Marjo, dat valt me ook al op, dat het weer eerder donker wordt. Moet uitkijken voor m'n najaarsdip, dat sluipt er soms wel eens in. Aan de andere kant is het weer de tijd van klussen in huis, ook wel lekker.Ik woon hier nu precies een jaar en boven is nog steeds een zooitje... schaam schaam.Gewoon rustig blijven en bezig blijven, werkt het beste voor mij. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
druppeltje Geplaatst 10 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 10 augustus 2008 Dank Houtje Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
juffie Geplaatst 10 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 10 augustus 2008 Heb ook wel zin om wat te "kletsen". Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
druppeltje Geplaatst 10 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 10 augustus 2008 Nou Pip die herrieschopper is effe stil van haarzelf hahahah Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
juffie Geplaatst 10 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 10 augustus 2008 Wat een saaie zondag...ppff!!!blij dat morgen weer een nieuwe week met de nodige bezigheden begint1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
water Geplaatst 10 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 10 augustus 2008 O ja, da's waar ook: de komende twee, drie nachten niet vergeten om omhoog te kijken, er zullen weer veel vallende sterren zijn en je weet het, als je er èèn ziet mag je een wens doen... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
juffie Geplaatst 10 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 10 augustus 2008 Ben vanmiddag aan het schilderen gegaan, moest me ff bezig houden.Schilderij gemaakt!! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
water Geplaatst 10 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 10 augustus 2008 Ja, als je het vertelt komt het niet uit, Pip... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
juffie Geplaatst 10 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 10 augustus 2008 Komende nacht hoop ik enigszins te kunnen slapen, maar doe toch maar een wens! You never know!!!! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
water Geplaatst 10 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 10 augustus 2008 Jeetje, Juffie ook al schilderaar... wat veel hier eigenlijk! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
juffie Geplaatst 10 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 10 augustus 2008 Nou, iets teveel gezegd!!!Misschien een manier om me te kunnen uiten, verder niets aparts! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
juffie Geplaatst 10 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 10 augustus 2008 zal proberen op caroliens creatieve draadje de 2 schilderijen die ik tot nu toe gemaakt heb, neer te zetten.Alleen.....ben niet zo handig op de pc1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
druppeltje Geplaatst 10 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 10 augustus 2008 Drup geeft het op, eerlijk geweest, weinig steun dus doggy uit en lekker onder de veertjes. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mai Geplaatst 10 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 10 augustus 2008 Zoon net uit bed, kon niet slapen. Had ik wel verwacht.... Spannend, morgen naar groep 7, z'n beste vriendje is verhuisd, is de juf wel leuk... Noualles eruit gepraat, kopje slaapkruidenthee gezet en even lekker geknuffeld. Hij slaapt volgens mij al!Sorry Drup, tegenwoordig reageer ik geloof ik sowieso wat minder. maar.. Kreeg de indruk dat je er zelf ook niet zo zwaar aan tilde...Flink balen pip, met zo'n mond! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mai Geplaatst 10 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 10 augustus 2008 Ooh.. Vallende sterren. Nou morgen nog een kans, zit al in pyama, gedoucht en wel.. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Tatum Geplaatst 10 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 10 augustus 2008 Kom nog even langs het forum vliegen voordat ik onder de wol kruip Morgen begint mijn werk weer en zit de vakantie er definitief op. Toch ook wel weer lekker om straks het dagelijkse ritme weer op te pakken. Ik zal nog minder tijd hebben voor het forum, maar Houtje blijft op de hoogte via het vouw-fiets-team met flow & spirit. Het werkt inderdaad geweldig. Dankjewel Houtje.Vandaag een mooie en droge zondag geweest - met kermis en uit eten gaan - en morgen een frisse start van een nieuwe (werk)dag. Welterusten iedereen Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
juffie Geplaatst 10 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 10 augustus 2008 zoals verwacht: geen idee hoe ik die foto's hier krijg! Vanalles geprobeerd!!! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mai Geplaatst 10 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 10 augustus 2008 Wat leuk, dát doen ze hier niet hoor!Verwende nesten vinden alles maar gewoon... (nee hoor).Of zouden het gewoon stugge Friesjes zijn? Wel fijn voor je dat het toch zo gewaardeerd werd, terwijl je er zo tegenop keek! Doet je vast goed, hou vast!Drup, bedoelde het trouwens niet l@llig hoor. Balen voor je als het niet de bedoeling was. misschien toch maar helemaal niets? Niet opgeven in elk geval, maar dóór! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden