Spring naar bijdragen

dinsdag 12 augustus


Houtje

Aanbevolen berichten

Trees, moedig van je dat je je uitglijder opbiecht. Maar niet alles is verloren als je één keer een uitglijder hebt.
En naarmate de tijd vordert en je breiwerk vordert, zie je uiteindelijk steeds minder die éne fout als je nu maar netjes probeert dóór te breien.

Ik ben natuurlijk vroeg wakker na mijn slaap-exercitie van gisteren. Hoewel al vaker gezegd, zal ik het nog maar eens herhalen.

-------------------------

Vuistregels bij een terugval.

Leren mag wat kosten: zie je val als een fout; een fout is een vergissing terwijl je iets aan het leren bent. Zo'n fout is niet zo erg, tenzij je er aan toegeeft en de controle uit handen geeft. Bekijk deze fout als iets eenmaligs, iets wat vermeden kon worden en waaruit je veel kunt leren. Als je steeds opnieuw een terugval hebt, spreken we niet over een fout maar over een verkeerde attitude.
Wat had je met jezelf afgesproken? Denk terug aan de redenen waarom je besloot om te stoppen met drinken, en schrijf ze op. Denk aan de voordelen op lange termijn. Wil je die opgeven omwille van één terugval? Kijk waar je al geraakt bent. Lees de voor- en nadelen van gebruik nog eens na op het lijstje dat je in je portefeuille draagt. Herinner jezelf eraan dat je dit doet om zorg te dragen voor jezelf, je gezondheid en je leven.
Wat is hier aan voorafgegaan? Bekijk opnieuw de situatie die leidde tot deze terugval. In plaats van jezelf de schuld te geven, stel je volgende vragen:

Welke gebeurtenissen hebben geleid tot deze terugval?
Waren er waarschuwingssignalen voor deze val?
Heeft één van de volgende zaken bijgedragen tot de terugval: plaats, tijdstip, andere mensen, stemming?
Probeerde je om te gaan met de situatie voor de val?
Was je motivatie verzwakt door vermoeidheid, druk van anderen? Wat kan ik de volgende keer anders doen om efficiënter met deze situatie om te gaan?


Maak nu een plan op: zet je ervaring om in een plan dat je onmiddellijk kunt uitvoeren. Hierbij de volgende tips:
gooi alle drugs, drank, pillen die je in verleiding kunnen brengen onmiddellijk weg.
Zorg ervoor dat je wegblijft uit riskante situaties, ga weg, naar huis, wandelen...
Vraag hulp en stimulans aan vrienden of lotgenoten, praat met je begeleiders over je situatie.


Waar een wil is, is een weg (de geest staat boven het lichaam):
Een hardnekkige mythe bij gebruikers is de "lichaam boven geest" - theorie: de stelling dat het onmogelijk is de controle weer in handen te krijgen als je eenmaal terug aan het gebruiken bent (een terugval beleeft), en je dus gedoemd bent om verder te gebruiken. Zo is het ook meestal gelopen in het verleden.
Controle en onthouding zijn binnen handbereik. Onthouding kan op elk moment terug gewonnen worden, door, eenvoudigweg, het gebruik niet te hervatten. Je verlangen om opnieuw te gebruiken kan weldegelijk bedwongen worden. Vroeger lukte je dat misschien niet, wellicht lukt het nu wel, met de hulp van deze vuistregels.

Leren mag wat kosten: zie je val als een fout; een fout is een vergissing terwijl je iets aan het leren bent. Zo'n fout is niet zo erg, tenzij je er aan toegeeft en de controle uit handen geeft. Bekijk deze fout als iets eenmaligs, iets wat vermeden kon worden en waaruit je veel kunt leren. Als je steeds opnieuw een terugval hebt, spreken we niet over een fout maar over een verkeerde attitude.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 274
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Trees.

Voel je alsjeblieft geen looser (want dan zou ik het ook zijn :D) niet iedereen bereikt het doel in één keer zonder een enkele misstap joh.

Kom op meissie, we gaan gewoon samen verder.

Het is altijd moeilijk na zoiets de draad weer op te pakken en niet te blijven hangen, maar dat kun je!
Enne, je hebt toch je pact-genoten An en Charlie? Kun je niet aan 'één van hen vragen of aan allebei om elke dag even een sms-je te sturen tot dat je weet dat je weer heel zeker op je pootjes staat?
In ons team ervaren wij allemaal de dagelijkse sms-jes als zeer ondersteunend, en ik weet dat ik ook namns de anderen spreek.

Komo meid, zet hem op, verzin een list ! Je kant het!

XXX

Sterkte & moed gewenst!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Carolien

Ik wil geen zieltjes winnen voor mijn draadje maar ik wilde ervan uitgaan dat een uitglijder niet erg is en daarom heb ik een apart draadjes geopend, het is geen egoisme of zo. Met een wat méér postitieve inslag hoop ik dan een "mislukking". Ik wil hiermee Trees een positieve feedback geven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pippi, dat horen we dan wel als ze er weer is.

Ik zou als ik jou was toch maar naar de TA gaan, ik heb een keer een ontstokend tand gehad (tand was gebroken tijdens een behandeling, spoelen met Corsodyl enz.) maar de ontsteking was al gaan reizen en uiteindelijk oor- en kaakholteonsteking en toen ook nog aan de andere kant. Was echt dood- en doodziek.

Neem het risico niet alsjeblieft je bent alleen en moet voor twee kinders zorgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen allemaal,

goed idee van Trees om een apart draadje te openen.
Alhoewel het schrijven van een uitglijder toch op dit forum thuishoort.
En het niet altijd een positief begin van de dag hoeft te zijn.
Het is de realiteit en daar mag ik best mee geconfronteerd worden.
Zelf voel ik me altijd vreselijk na een uitglijder, heb er dagen voor nodig om
er bovenop te komen.
Ook kan ik wat mezelf betreft niet meer licht denken over een uitglijder.
Vaak lijdt een uitglijder ook naar een terugval.
Dat is tenminste mijn eigen ervaring.

Houtje ik ben blij dat je je weer wat beter voelt.

Pip,
Oppassen hé thuisdoktertje.
;)

Zo en nu een bakje koffie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Morge :)
Nog even over gisteren: Ziza, wat een beroerd nieuws :( De waarheid is hard, dan weet je weer waarvoor je het doet. Kan me het moment nog herinneren waarop ik besloot te stoppen, na het 2e kratje wat ik op die dag had leeggedronken...ben gestopt op het moment dat ik gemiddeld het meeste dronk, het kwam letterlijk mijn neus uit maar ik stond nog wel op mijn benen. Ongelooflijk hoe ver je kunt gaan; ik bleef maar doordrinken zonder dat het me echt vloerde..ook wel de fase van alcoholisme genoemd waarin je immuun voor de effecten van alcohol lijkt te zijn. De op één na laatste fase, de laatste fase is dat je helemaal niets meer kunt drinken zonder doodziek te worden.

Ik mag werkelijk van geluk spreken dat ik toen het tij kon keren. Wellicht heeft dat te maken gehad met het licht wat in die donkere tunnel was doorgedrongen doordat in december M. weer contact met me had gezocht en ik een week bij een zus van mij ben geweest, zodat ik het idiote idee dat ik alleen op de wereld ben wel los moest laten.....maar niet, voordat ik toch helemaal tot het gaatje ging in januari.
Pffff, moet er niet aan denken wat er was gebeurd als die contacten er niet waren geweest...dan was ik als een zombie doorgegaan ben ik bang. Kan me wel herinneren dat die ontmoetingen vaak in een waas door me heen spookten, als een laatste houvast aan de wereld om mij heen en de mensen die er voor mij toe doen. Het lijkt nu heel ver weg, maar ik besef dat het altijd op de loer blijft liggen, nog sterker als ik weer begin zal ik nog destructiever te keer gaan...helaas is dat in bijna alle gevallen zo wanneer een alcie helemaal terugvalt in oud gedrag.

In die zin kan je het dus niet alleen, want je bent al zover dat je in feite onbereikbaar bent geworden: jij en de drank, meer is er niet. Geen wonder dat je dat gevecht verliest. Ik besef maar al te goed hoe belangrijk het is om contact te houden met die wereld om mij heen nu ik weer nuchter door het leven stap. Als ik merk dat ik me om wat voor reden dan ook weer ga afzonderen (emotioneel op een dood spoor bijv.) moeten de alarmbellen gaan rinkelen; liever gezegd moet de telefoon bij mijn naasten gaan rinkelen omdat ik aan de lijn hang. Blijven uitzenden anders krijgt de drank je weer te pakken.

Daarom ben ik blij met het forum. Je posting Ziza heeft weer in mij naar boven gehaald dat ik alert moet blijven, ik noem het maar een beetje oneerbiedig misschien, een grote onderhoudsbeurt.
Angst helpt me niet, bewust blijven van gevaren wel. Er is niets mis met het ophalen van herinneringen uit de tijd dat ik geen controle had over mijn leven...herhaling maakt me alleen maar scherper en strijdlustiger. Ik hoef het niet alleen te doen en ik hoop met het delen van mijn ervaringen anderen te kunnen helpen...niet als voorbeeld om in angst te leven maar om als overwinnaar verder te gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen, ook op dit draadje..

Vind het vreselijk.
De redn waarom Trees weer naar de drank greep.
Waarom? Het gebeurt hier toch vaker, en dan treft het me minder..
Was zelf ook in een bad mood en maar een kleine stap verwijderd van...

Pippilotta!!! Hoop dat je vandaag een arts of tandarts gaat bezoeken!
Beetje stoer ook wel om met zoveel pijn in je eigen mond gaan porren :D;)
Hou je het goed in de gaten?!!! Ja!!!!

Houtje, blij dat je er weer bent. Veel pijn gaat alleen met rust over, maar dat wist je vast! :wacko:
Hoop dat je in dat opzicht ook nog andersom leert denken. What's best for you!!!!!!!

Verder niets, geloof ik. Ben een beetje melancholisch of in een soort impasse (istie weer..).
Moet oppassen dat mijn gevoel niet met me op de loop gaat... Ben ik héél goed in!

Twee draadjes... En ik wil niemand voor de kop stoten....
Lieve vrede voor altijd! :D

Met drank op, kom ik nog eens lekker schelden en tekeer gaan....
Moet ook al ongesteld worden en slaap weer veel!

Ach.. ach.. de tijd...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik las je posing met een groot gevoel van herkenning, Har.
Je hebt het heel goed verwoord!
Kijk waar we staan, en de boel openhouden is voor ons van levensbelang....
Terwijl ik soms de neiging heb terug te kruipen in dat hol...
Wat een lol...

Dus.. Bedankt voor het kwartje!
Ik liet hem vallen... :huh:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog een forum? Ook over ons gevecht tegen alcohol? Ik snap dat eerlijk gezegd niet! We hebben elkaar hier al zo hard nodig. Doet me een beetje denken aan vluchtgedrag...sorry.
Waarom hier weglopen...voegt dat andere forum soms iets toe wat hier niet mogelijk is? Ik spreek maar gewoon mijn bedenkingen uit, zonder er het fijne van te weten. Eigenlijk ben ik best benieuwd naar het waarom, lijkt me een goede vraag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Marjo :) Yep, er is weinig voor nodig om in oude gedachten (lees onmacht) terug te vallen, gelukkig dat er nog kwartjes zijn die kunnen vallen :D Lang leve het dubbeltje trouwens....want wie als dubbeltje geboren is kan nooit een kwartje worden is ook zo'n mooie uitspraak, duh....of niet?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hum...nee, Carolien. Gissen of invullen heeft idd geen zin, zie mijn post maar als een knuppeltje in het hoenderhok ;) Dan bén ik maar het knuppeltje wat niet goed nadenkt voordat ie zoiets schrijft, kunnen de dames vast bij mij laten...

Trees, JE BENT NIET ALLEEN! Dat doet de alcohol met je, dat gif doet je niets liever dan dat te geloven! Wake up, draai de boel niet om! Alcohol=eenzaamheid....kom op meid, we zijn er voor je!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
Brudie

Ik kan me de reden van Charlie en Drup heel goed voorstellen.

Nou, wat let je...wat doe je dan hier eigenlijk nog? Maar ja, onrust stoken vind je misschien ook wel leuk en daar moet je dan weer hier voor wezen. Goh, dilemma :angry:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

&%$#@&% = heel boos zijn !!!!!!

Trees, de eerste de beste keer dat jij je eenzaam voelt en zin krijgt om te gaan drinken dan ga je je uitspreken op het forum, luid en duidelijk : 'ik voel me eenzaam en ik wil drinken, hellup'.

Je schrijft:

>>>>>Ik ben al eerder gesneuevld, en nu, tja, ik haak af, nu, alweer. >>>>>>

Je BENT niet gesneuveld en je HAAKT niet af.
Dus dat klopt al niet.
De zucht heeft de overhand gekregen en je kon je gedachten niet meer omkeren.

Hoe komt het dat je helemaal vastzat aan het willen drinken.
Dit moet je voor je zelf helder gaan krijgen zodat je een 'vluchtplan' hebt voor een volgende 'aanval'.

Mister Gremlin is een loeder, een duivel, die al jouw zwakke plekjes kent.
OK hij blij; hij heeft je even gehad en nu ga je hem weer uitlachen en dan zeg je
'en nu opgeduveld jij, engbek'.....
'met je valse leugentjes en je valse praatjes, alsof ik me nu niet meer eenzaam voel, kijk eens naar mij, nu voel ik me NOG eenzamer met mijn schaamte en mijn ellende'.

Trees gooi de banden van je gevangenschap af en stop met de eeuwige twijfel.

Je schreef:

>>>>>>Vreselijk, ik kon nu écht even niet anders. >>>>>

Geloof me als ik je zeg dat ik dit gevoel ken 'het niet anders kunnen',
Maar ook dat is een hele grote leugen die mister Gremlin je influisterd 'neem mij, neem mij, neem mij ....',
Hij zeurt en dreint als een klein kind en hoe ga je met zeurende kleine kinderen om???
Daar luister je niet meer naar.

Ik zeg vaker tegen mijn kinderen 'ga jij maar in de garage tegen de fietsen staan zaniken, ik ga even iets leuks doen'. En als ze geen aandacht meer krijgen stoppen ze vanzelf.

Er is dus niks verloren.
Je hebt WEER wat geleerd. (al is dit een vreselijk harde leerschool).

Het schijnt zo te moeten zijn, we hebben tijd nodig en veel lessen om uiteindelijk van die zooi af te blijven.

Denk vandaag nog eens goed na Trees, wil je diep van binnen helemaal stoppen met drinken .....

JA of NEE ?????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Corinne:

>>>>>>>>>>>An, Hoe bedoel je 'helder'? Nuchter, wakker, inspirerend, geitig?>>>>

Ik bedoel hiermee dat je zoals altijd goede, inzichtelijke adviezen geeft. Knap vind ik dat.



Har: wat ontzettend goed wat je schreef. Ja daarom ben ik ZO ontzettend blij met dit forum.
Mijn grote terugval is ontstaan mede doordat ik geen band meer had met AA of wie dan ook.
Daar werd ik de grote speelbal van de 'zucht' en de 'waanideeen' van de drank.

De laatste keer dat ik sterke drank dronk was vorige zomer. Na wederom zovee stoppogingen.
Ja, ik had excuses genoeg om mezelf te bezatten.
Maar precies wat je zegt, deze momenten zijn NOG gevaarlijker, want je gaat van niet drinken over tot het consumeren van drank toen je nog wel dronk en nog meer. Je lichaam kan er dan helemaal niet meer tegen. Ik was bang van mezelf en dacht werkelijk dat ik erin zou blijven.
Toen heb ik het besluit weer genomen om hulp te zoeken en zo kwam ik hier.
Doodsbang, onzeker. Ik zag heel mijn leven al in puin vallen.

Alcoholisme is een chronische aandoening waar we nooit meer vanaf komen.
Dat telt voor mij. Ik had n.b. vijf hele jaren niet gedronken !!!!!
En toen heeft het nog maanden geduurd voordat het kwartje viel.
Dat heb je hier op het forum kunnen lezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is iets An, waar elke alcoholist zich in kan herkennen zonder als doemdenker door het leven te hoeven gaan. Daarom is een positieve instelling voor ons zo belangrijk...zorg dat je in balans komt door alles wat je in de weg staat om een vreugdevol leven te leiden, wordt opgeruimd of opgelost.
Ingrijpend, maar drank grijpt nog veel dieper in!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Har: precies, drank grijpt nog dieper in. Dat is het punt dat al snel vergeten wordt.
Verslaving aan drank is nog erger dan het ergste.


Marjo:

Ik heb moeten nadenken over jouw schrijven en ik herken daar veel in.
Hoe je man met je omging toen je vroeg de drank weg te doen.
Ohhhhhhhh dat kan mij, nog steeds harstikke boos maken.
Hoe vaak ik hem niet heb gezegd 'SNAP JE DAN NIET DAT DIE ZOOI MIJ KAPOT MAAKT".

Als ik dan lees hoe Adam ermee om moet gaan als barkeeper dan kan ik alleen maar denken:
'dat is harstikke knap, maar het kan'. Vandaag is er weer drank in huis en moet er weer mee zien te dealen. Ik ben het dan niet helemaal met Carolien eens om te zeggen 'waarom gooi je dan zelf die drank niet weg'. Natuurlijk doe je dat dan wel, maar je verwacht toch enige medewerking van een huisgenoot.
Ik ben nu zover dat ik snap dat mijn man niet snapt wat alcoholisme is en ben daardoor minder boos.
Daarmee gun ik hem zijn pleziertje, maar tegelijkertijd verwacht ik van hem dat hij mij een drankloos huis gunt. Ik doe wat voor hem en hij doet wat voor mij. Dan snapt hij het maar niet en dan vindt hij het maar niet leuk, het is niet anders. Ik vind het ook niet leuk en daarmee... Har.... denk ik een soort balans gevonden te hebben.
Ik hoop Marjo, dat je iets hebt aan mijn gedachtengang, we komen er wel uit joh, want we zijn die ZOOI harstikke zat.

IK drink vandaag geen alcohol, heb er helemaal geen zin in.
IK kan wel leukere dingen verzinnen dan me op te sluiten met een fles drank.
Dus ga ik ff lekker werken en dan heel gezellig shoppen en sluit ik de dag af met een bezoekje... aan het forum :D

Sterkte allemaal vandaag en nog een WARM welkom voor BART!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Trees, waarom neem je de Refusal niet onder toezicht in. Waarom ga je niet naar de AA, desnoods met Refusal. Het lijkt me dat je het zo niet trekt.
Ga er aan werken Trees.
Sterkte en een groet!





Aanpassing, de lettertjes komen anders dan de bedoeling is! Niet goed wakker!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...