Spring naar bijdragen

zaterdag 25 oktober 2008

blacky

Aanbevolen berichten

Spud, dat had ik eerder ook.
De lat kwam inderdaad steeds hoger.
Qua werk, gezinsleven, sporten om te compenseren...
Alleen maar lachen, gieren, brullen.
Van binnen stompte ik steeds verder af.

Deze keer heb ik de lat een flink stuk lager geschroefd.
Zodat het lijkt dat ik er bíjna niets voor hoef te doen.
Niets blijkt minder waar.
Ik ben terug op weg naar mijn basis.
En die moet eerst goed zijn!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 181
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Sommigen vragen zich af waarom mensen zo lang aan dit forum blijven hangen. Ik zal hier vertellen hoe ik dat ervaar, beleef en zie. Dus helemaal mijn visie en interpretatie.

De snelheid of traagheid waarmee men stopt met drinken eens men op het forum is, is afhankelijk van hoe lang men daarvoor al bezig was met actie tot stoppen.

Ik was al twee jaar bezig met minderen en stoppen voor ik hier kwam. Een maand nadat ik hier op het forum was gekomen, ben ik gestopt met drinken.

Ik zie mensen komen die besluiten om te gaan minderen of stoppen. Zij staan helemaal aan het begin van een periode vol vallen en opstaan. Vol twijfels op het ene moment, vol overtuiging in het stoppen op het volgende moment en dan weer ervan overtuigd 'dat het allemaal niet zo een vaart loopt en dat ze het wel in de hand hebben' en dus weer vrolijk doordrinken. Ik heb over die periode dus 2 jaar gedaan, waarvan dik een half jaar met verslavingszorg.

Ik zie mensen komen die een terugval hebben gekregen na een hele lange periode van niet drinken. Bij zowat ieder van deze mensen is de terugval begonnen met het idee dat ze wel 'genezen' waren en nu best wel 'eentje' konden nemen bij een gelegenheid. Dat ging een tijdje goed totdat ... De een heeft eerder door dat hij/zij de verkeerde weg is ingelopen dan de ander. Ik hoop dat ik nooit opnieuw zal moeten stoppen met drinken. Daarvoor dien ik ten allen tijde dat eerste glas te laten staan. Ik blijf alert door hier te blijven komen en te lezen hoe moeilijk het is om opnieuw dat hele proces te moeten doormaken.

Ik zie mensen hier die hard hun best doen om van de drank af te komen of om hun gebruik te beperken. Voor iedereen hoop ik op succes bij het terug de regie krijgen over hun leven.

Ik zie ook een lijn in de reacties (een lijn die ook bij mij hoort) van gestopten op terugvallers en beginnende stoppers.
De eerste weken vastklampen aan het forum. Lezen, vragen, lezen, klagen en vragen over afkickverschijnselen, angsten onder woorden brengen, troost zoeken, steun zoeken en vooral om bemoedigende schouderklopjes (heel belangrijk als je stopt) te krijgen.
Rond de 3 à 4 maanden treedt de eerste craving op. Die doorstaan maakt dat je je sterker gaat voelen. Rond die periode word je ook fanatiek voorstander van de nullijn. Dat is ook te merken aan je reacties; die worden harder naar mensen die een misstap maken en naar mensen die minderen willen.
Daarna word je weer wat milder in je reageren.
Rond het half jaar raak je in een soort van euforische toestand. Het gevaar ligt dan ook weer op de loer. Wat dat betreft, hebben mijlpalen iets gevaarlijks.
Negen maanden heeft iets van een bevalling.
Tien maanden was gevaarlijk voor me.
Twaalf maanden ontging me bijna.
Ik ben nu op 1,5 jaar. Ik ben er nog niet en zal er nooit komen. Dat is niet erg, zolang ik die eerste maar niet neem en regelmatig in mijn dossier lees.
Wat ik ook zie, is dat de hard liners meer terugvallen dan de milder gestemden.

Maar hard liner of softy, het maakt niet uit wat onze relatie met alcohol betreft.
Iemand zonder een alcoholprobleem kan gewoon op een avond of middag een glas nemen en daarvan genieten, zonder alvast aan het volgende glas te denken en zonder zich te hoeven afvragen of dit nu wel een geschikt moment was om een glas te drinken.
Dat is voor ons gestopten niet weggelegd en ook niet voor de minderaars/gerantsoeneerde drinkers onder ons.

Ik hoop de komende 10.000 dagen, net als vanavond, te kunnen afsluiten als geheel nuchter persoon.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo is het ook, je moet het zelf willen toch !!
En bij sommigen gaat dat met vallen en opstaan.
Bij mij was het de bedoeling om aanvankelijk 1 maand niet te drinken, en dat werden er 2.5. En nu drink ik minder dan ooit.
Ik zeg ook niet dat ik nooit meer zal drinken, alleen vandaag drink ik niet. Als het een keer wel gebeurd ben ik toch trots op wat ik bereikt heb.
Vroeger was ik al blij als ik 1 dag niet dronk, wat later was ik blij dat ik doordeweeks niet dronk. Ik had nooit gedacht dat ik een weekend zonder drank zou beleven, en het bevalt me prima.
Zit er wel aan te denken om een groot vel papier in de keuken te hangen met dikke stift erop wat de redenen zijn voor mij. Zodat ik er regelmatig aan herinnerd word.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het klopt precies wat je zegt, Corinne!
Mooie samenvatting!

Ik heb er 10 jaar over gedaan.
De eerste schreden naar de hulpverlening alleen voor de drank is
inmiddels 5 jaar geleden. Ik kreeg toen een leefstijltraining bij verslavingszorg.
En ben een jaar daarna in therapie geweest bij een psycholoog voor mijn
verdere problemen.

Een jaar geleden (bijna), heb ik eindelijk een heel bewuste keus voor mezelf
gemaakt. Als ik toen was doorgegaan. Was ik nu niet hier, en had ik niets en
niemand meer gehad!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tsja
Ik heb mezelf op gelegd dat als ik drink ik niet op het forum kom, uit solidariteit ofzo. (dat wil niet zeggen dat ik drink als ik hier niet ben natuurlijk). Dus dan mis ik de gesprekken, de gezelligheid, de warmte, de discussies enz. En dat vind ik niet leuk. Dus dan is het kiezen, of de hele avond naar mn glas wijn staren of gezellig hier op het forum in de huiskamer komen !!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is fijn dat dieren je lief kunnen hebben.

Toen ik mijn hondje net had, kon ik haar bij tijd en wijlen
niet uitstaan. Dat kwam door mijn met alco overgoten kop.
Zelfs de katten negeerden me.
Nu deel ik ook weer meer liefde met ze, en erger me niet meer zo snel..

Ik ga slapen.
Het was een wijze les vanavond voor mij.
Ik neem het weer mee.

Nu lekker uitrusten! ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tjonge wat een drukte hier op de vroege morgen.
Ben er even uit (uit bed dus) met een boterham pindakaas met stukjes.
Heb even bijgelezen, nou ja, EVEN, het was een hele lap tekst, met veel frikadellen en juspannen. Grappig toch wat hier allemaal voorbij komt.

Spud, ik zeg ook niet dat iedereen overal tekst en uitleg van moet geven. Mijn ervaring is alleen, dat een zelfmoord meer vragen oproept en moeilijker te verwerken valt dan een natuurlijke dood, of een ongeluk. Ik zeg nooit nooit, maar wat de zelfmoord van F. met mij heeft gedaan, dat zou ik mijn familie en vrienden niet aandoen. Maar zo is dat voor iedereen anders waarschijnlijk.

Ik kan ook niet genoeg krijgen van katten en denk aan een vriendje voor B. Maar of ik hem daar een lol mee doe weet ik niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bolletje wol door de kamer gooien Spud? okee, is eigenlijk meer een kattenspelletje

Het is trouwens erg herkenbaar wat je schreef, over dat sensatie zoeken. Ik moest ook altijd spanning hebben anders functioneerde ik niet. Als er een tijd niks gebeurde dan zakte ik in, had ik niet meer het gevoel dat ik leefde, voelde ik niets en zorgde ik er zelf wel weer voor dat ik over mijn grenzen ging zodat ik weer kon voelen waar die grenzen waren.
De laatste tijd ontdek ik dat ik dat niet meer zo nodig heb en dat ik steeds meer leer de spanning te doseren. Niet meer dat heftige alles of niets. Leven hoeft geen 'vechten' te zijn, leven mag ook gewoon leven zijn, ietsje saaier dan je gewend bent maar ook niet te saai want saaiheid is stilstand. Niet meer tot het gaatje hoeven gaan maar steeds vroeger afremmen.
Wie weet is het ook de leeftijd want je schijnt er overheen te groeien en inmiddels is het ook een soort sport geworden om op tijd in te grijpen. Leven zonder die enorme heftigheid is eigenlijk ook best wel fijn. Zonder heftigheid zou ik nog steeds niet kunnen leven maar ik zoek het nu op een andere manier. Hardlopen is bv ook een vorm van heftigheid met daarna ontspanning, of een end knalhard fietsen, of meedoen aan een tv opname. ;)

Als ik was blijven drinken was me dat niet gelukt. De dagbehandeling 9 jaar geleden heeft me heel veel handvaten gegeven maar ik moest het wel zelf doen. Ik kreeg een keuze, kiezen voor het oude zwart wit of gaan proeven aan de tussenweg (en dan snel weer in het zwart witte schieten), langzaam aan is het omgekeerd, en is het proeven meer dan dat geworden, nog steeds als het heftig wordt schiet ik in het zwart wit maar dan stap ik nu uit de situatie, neem afstand, raas eerst uit, denk na, en kan er dan op terug komen of checken of iets klopt of niet.
Ik had nooit gedacht dat het kon maar het kan dus wel en ik verbaas me er nog elke dag over. Maar ik kan dat alleen als ik veel rust voor mezelf in bouw. Als ik het te druk heb dan schiet ik snel weer in het heftige zwart witte.

Over katten gesproken, die van mij weigerde weer eens binnen te komen maar het is me gelukt, met veel creativiteit, touwtje buiten de deur bewegen, met blaadjes wiebelen en dan heel snel haar pakken.. dus kat is nu pissig!! eigenwijze rotkrengen zijn ze. Ze zal straks uit nijd wel weer in mijn benen gaan hangen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:

Originally posted by:
Geer

Spud je bent dus rustiger nu?> Ja dat kan

Hoe bedoel je dat? Qua drank? Ja ben aan m'n 3de pot thee bezig en had al een pot thee op voordat ik hier met m'n billen bloot kwam. :D Bedoel je I ja daar ben ik ook rustiger in, ze zit daar goed op d'r paarse wolk en ik weet dat ze in m'n hartje zit. Je kan in je gevoel verzuipen maar gelukkig ben ik deze keer weer vrij rap met m'n pootjes op aarde terecht gekomen.
Lief dat je het vraagt. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nou, niet als madammeke niet binnen wenst te komen, maar er ligt salami in de ijskast dus een volgende keer ga ik dat zeker proberen!
Ik ga trouwens van het voorjaar met doggydance beginnen. Mijn hond kan al wat truukjes die ik hem met de clicker aangeleerd heb, omrollen, tussen mijn benen zigzaggen.
ben benieuwd of ik meer met hem kan leren, hij is nogal eigenwijs (ook al) en doet alleen iets als hij het leuk vind. Het liefst doet ie dingen waar hij bij na moet denken dus dat zit dan wel goed!

en nu ga ik slapen want ik lig er verdorie weer te laat in, vrijdag was het half 3, gisteren half 4 en nu kan ik gelukkig een uur terugrekenen dus is het pas kwart over 1 ;)
weltrusten en tot morgen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Woman, ga ik zeker iets mee doen thanks! :D Maar ik ben Corinne niet hoor, die is veel wijzer dan ik. ;)

@Tapas, zat ik toch tijdens het lezen te denken "zou je eroverheen kunnen groeien? Hihihi, en dan zeg jij het ook! :D Nou ik hoop dat die groei zich dan snel aandient want ik ben er eigenlijk een beetje klaar mee om steeds maar uitersten te zoeken.
Hé succes morgen met de uitzending! Ik ga zeker kijken! :D RTL 7 10 uur toch? Hihihi en ik heb geen breedbeeld dus met je formaat zal het wel goed zitten. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor mij zou het beter zijn om helemaal geen zomer of winterklok in te stellen, heb daar elke keer weer een hele tijd voor nodig om er in te komen. Zomertijd erger dan de winter dus vandaag zit ik goed. :D

Ga me ook zo bedvaardig maken, is me wel een dagje geweest zeg! Wat een muts kan ik soms zijn. :huh:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...