Spring naar bijdragen

Vrijdag 20 februari


tasseke

Aanbevolen berichten

Honestly,

Mijn ervaring was, dat ik me erg opgejaagd voelde. En dat heeft bij MIJ ongeveer anderhalve week geduurd. Als ik me opgejaagd voelde, ging ik hardlopen. En ik heb in het begin heeeeeeel veeeeeeeel
water gedronken. Misschien kun je hier iets mee. Maar knap dat je al zo ver bent. En nu volhouden.

Succes en sterkte,

Ferry.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 197
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Dank voor jullie reacties Vie en Wing,

Het gaat nu alweer wat beter. Op de site stonden een onrustig gevoel, angstiger, meer gespannen zijn als ontwenningsverschijnselen.
Precies wat ik heb dus.
Dat stelt me dan ook weer gerust.

Net heerlijk boodschappen gedaan en voor het eerst sinds tijden geen drank meegenomen. Ik heb er gewoon geen behoefte aan en wat voelt dat heerlijk !!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vogel dat is lief van je.

Honestly lees de Cirkels van van Dijk eens.
Bij Thema's of Tips

of misschien heb je hier wat aan...
Als je wilt stoppen met drinken kun je hieronder informatie vinden ter ondersteuning. Het is belangrijk om te weten dat wanneer je al lang en veel drinkt, je fysieke problemen kan tegenkomen waarbij je begeleiding of ondersteuning met medicijnen nodig hebt. Je lichaam is dan zo gewend aan een bepaalde hoeveelheid alcohol dat het geheel uit balans kan geraken. Neem altijd contact op met je huisarts en vertel dat je stopt met drinken. Laat dit ook huisgenoten weten zodat zij niet voor verrassingen komen te staan.

Verder is stoppen met drinken de eenvoudigste en snelste stap: je doet het gewoon.
Het is een fractie van een seconde, alsof je van de ene plek, waar jij verslaafd bent, springt naar een andere plek, waar jij niet meer drinkt. Zo gemakkelijk is het.

Aan het nemen van deze stap zitten consequenties: je hebt de verantwoordelijkheid voor je keuze. Er zal van alles met je gebeuren. Vervelende gevoelens komen langs; angsten, misschien paniek, zin in drank, veel zin in drank, boosheid, slapeloosheid, lichamelijk ongemak etc. Maar misschien ook mooie dingen zoals helderheid, plezier, uitgerust zijn, tevredenheid, trots, blijdschap, intimiteit, concentratie etc.
Aan al deze dingen hoef je je niet vast te grijpen, ze komen en gaan weer, als wolken aan de hemel. Jij blijft, met je besluit!

Wat kan er fysiek gebeuren? Stoppen met drinken ?

Als je veel en regelmatig drinkt en je stopt plotseling met drinken, dan kan er in je lichaam van alles gebeuren. Dan reageert je lichaam hierop met onthoudingsverschijnselen. Deze reacties hebben te maken met het feit dat je centrale zenuwstelsel en je organen zich aan alcoholgebruik hebben aangepast. Ze hebben zich voortdurend moeten 'verdedigen'. Onthoudingsverschijnselen kunnen in verschillende mate optreden. Dat hangt helemaal af van jouw gezondheid (zowel geestelijk als lichamelijk). Verder hangt het af van hoeveel, wat en hoelang je al drinkt. Zo'n onthoudingsperiode kan zo'n week tot 10 dagen duren. De volgende fases kunnen optreden:

1. De eerste twee dagen (soms langer): je kunt last krijgen van trillingen, misselijkheid, braakneigingen, transpiratie, verhoogde bloeddruk, snellere hartslag en soms kan het zijn dat je dit allemaal tegelijk ervaart.
2. De derde tot en met de vijfde dag: je kunt last krijgen van een vermoeid gevoel, hevige bevingen, enge dromen, ziek voelen. Je lijf is aan het ontgiften.
3. Na de vijfde dag kun je in meer of mindere mate last houden van wat hierboven beschreven is. Ook kan er slapeloosheid optreden. Je huid kan anders gaan aanvoelen, jeukerig of droog, of gaan ruiken. Je kunt afvallen of juist aankomen. Je kunt erge dorst krijgen en een droge keel.
4. Gedurende een wat langere periode zul je in meer of mindere mate lichamelijke klachten kunnen krijgen zoals hoofdpijn, vermoeidheid, pijntjes, rommelende darmen, aanvallen van eetlust. In deze periode zul je jezelf ook meestal als uitgeruster, frisser en helderder ervaren.

Wat kan emotioneel en mentaal gebeuren? Stoppen met drinken ?
Als je stopt met drinken, snijd je eigenlijk iets door waar je erg aan gewend was. Je doorbreekt een vast patroon. Dit kan pijnlijk zijn. In de eerste dagen kun je je soms angstig en verward voelen. Er kunnen onverklaarbare angsten omhoog komen. Je kunt hevig zwetend wakker worden uit enge dromen. Je kunt rare dingen gaan zien, het zou zelfs kunnen dat je een delirium tremens kunt krijgen. Dat is een soort bewustzijnsvernauwing die met angsten, het zien en voelen van beestjes of andere enge dingen te maken heeft. Je kunt je onstabiel gaan voelen, niet in staat om op eigen benen te staan. Je kunt langere tijd sneller prikkelbaar zijn, je sneller op je teentjes getrapt voelen. Je kunt iets van verlies, gemis of afscheid voelen. Je zou leegte kunnen voelen. Bedenk dan dat leegte tevens betekent dat er ruimte is waarin iets nieuws mogelijk is.

Als je na lange tijd weer zonder alcohol door het leven gaat, kan het voorkomen dat je alles intenser gaat ervaren. Prettige emoties en ervaringen worden scherper maar ook de minder prettige emoties en ervaringen. Kortom: je wordt gevoeliger. Het leven raakt je meer en je komt daardoor meer tegen van jezelf.

Bedenk dat de hierboven beschreven situaties kunnen voorkomen, en dat er vast nog meer reacties mogelijk zijn. Bedenk daarbij ook dat ze allemaal te maken hebben met het ontgiftigingsproces van je lichaam en geest. Dat ze een gevolg zijn van jarenlang alcoholgebruik. Bedenk dat je je uiteindelijk helderder, fitter, schoner, uitgeruster en vooral veel mooier gaat voelen, maar dat je lichaam eerst het gif eruit moet werken. De ervaring van deelnemers tot nu toe is dat ze weinig last hebben gehad van ontwenningsverschijnselen.

Het is raadzaam om de eerste tijd veel tijd voor jezelf te nemen. Gun je lichaam en geest rust en tijd om weer te helen. Vraag daarbij ondersteuning van je naasten en schroom zeker niet om in een vroeg stadium je huisarts op de hoogte te stellen en als nodig is om hulp te vragen. Probeer de komende tijd goed en gezond te eten, en drink veel water of kruidenthee. Probeer iedere dag iets aan rustige lichaamsoefeningen te doen en een moment te zoeken voor inkeer en rust voor je geest. En als belangrijkste wellicht:

Geef jezelf iedere dag een compliment dat jij de stap hebt genomen om opnieuw te beginnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vooral de vermoeidheid kan maanden aanhouden..daar is hier al veel over geschreven,
jarenlang drinken is als het hebben van een burn-out.
als je op houd met rennen, drinken, je zelf overwerken en uit te putten door slecht voor jezelf te zorgen, door al dat gif te vaak en te veel in je lichaam te gieten
dan neemt je lichaam wraak en slaat de vermoeidheid toe al naar gelang het aantal jaren dat je je lichaam misbruikt hebt.
Maar het gaat voorbij..ook die vermoeidheid gaat voorbij en je lichaam zal je dankbaar zijn en dat zowel geestelijk en lichamelijk aan je laten voelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die onrust herken ik maar al te goed.. zo'n soort hyper en opgewonden gevoel was het bij mij, doordraven en alles doen behalve drinken. Het was ook onwennig, en ook de kick van het niet drinken...
dat heeft eigenlijk best lang geduurd als ik terugkijk... en volgens mij ben ik daar ook nog van aan het 'herstellen' ;)

papieren zijn uitgezocht.. nu de rest nog! kan er nog niet veel kaas van maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal,

Safi wil ik even complimenteren met de ontzettend mooie schilderijen, vooral de 1ste vind ik prachtig

Woman, gaaf dat buikdansen hoor qua kleding denk ik (zoals je al zei `t is donker)prachtig en zelf gemaakt en met je ingestudeerde dans sla je absoluut geen flater

Verder zijn er heel veel aan het hossen zeker?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pip, ik herkende de snode plannetjes...
Alleen werkt het bij mij zo dat als ik ze openbaar maak,
door ze bijv uit te spreken....dan is het ineens over ???

En ik snap je vraagstelling naar Trees ook wel...
Trees vraagt veelvuldig hoe het met iemand is, of hoe iemand iets oplost..
Maar over Trees zelf lezen we niet meer dan dat het of te wel goed gaat, of niet goed gaat..
en dat ze gaat slapen..
Ik ben ook geen dagelijks schrijfster meer hier.. ik deel mijn ding... als ik daar behoefte aan heb!
En een ieder zal dat op zijn eigen wijze doen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goh, ik heb het idee dat als ik aan iemand vraag hoe het met hem/haar is, dat belangstelling is.
Zo is het in ieder geval wel bedoeld.Als dat anders overkomt, vind ik dat vervelend, en dan zal ik dat voortaan niet meer vragen!
En ik ben gewoon niet zo goed in koetjes en kalfjes...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...