Houtje Geplaatst 17 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 17 mei 2009 Soothe heeft gelijk: stoppen is eigenlijk geen kunst maar gestopt BLIJVEN wel.Toch gaat dat in de loop van de tijd wel makkelijker. Ik heb ook een patroon bemerkt bij mezelf: het eerste jaar ben je alleen maar met dat stoppen bezig en ben je supertrots op jezelf, het tweede jaar vond ik een stuk moeilijker, de lichamelijke verschijnselen maken plaats voor geestelijke verschijnselen (wat nu, hoe verder, allerlei dingen komen veel harder en sneller op je af) en in dat tweede jaar is het echt nodig dat je in je bovenkamertje gaat stoffen en opruimen. Daarna, na 2 jaar zeg maar, vond ik echt in het teken staan van een nieuw leven leiden, geestelijke groei. Ik weet dat meer mensen dit zo ervaren hebben. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
FishermansFriend Geplaatst 17 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 17 mei 2009 Ik ga nu naar buiten met de honden! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Vie Geplaatst 17 mei 2009 Auteur Rapport Share Geplaatst 17 mei 2009 Waai ze met de honden Fish.Schorpioen, met "geen jubelstory" bedoel ik, dat niet drinken echt geen prins op het witte paard is die nooit meer weg gaat.Het is soms hard werken, af en toe een gevoel van afzien. Zoals Soothe ook al schreef, alle gevoelens komen scherper en helderder binnen en daar hoort ook verdriet bij, of ergernis, of andere niet zo prettige gevoelens. Maar, gelukkig ook blijheid en ja, geluk. Als ik het nu op de weegschaal leg, zeg ik: het voelt beter zo.Dus geef jezelf een kans! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
linde Geplaatst 17 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 17 mei 2009 Voel me vanddag toch wel down dat ik na 3 jaar niet drinken na een ruzie met mijn partner weer aan drank dacht. Houdt het dan nooit op? Zijn er mensen die al hèèl lang niet meer drinken en dit soort momentenniet meer hebben? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Vie Geplaatst 17 mei 2009 Auteur Rapport Share Geplaatst 17 mei 2009 Linde, ik had je nog willen antwoorden op je eigen voorsteldraadje, maar dat is er even tussendoor geschoten.Je hebt een bijzonder werkzaam leven gehad en mist die regelmaat nu, heb ik dat goed begrepen? Waarom ga je geen vrijwilligerswerk doen? Je lijkt me fit genoeg en fijn toch om iets te kunnen betekenen?Of het nooit ophoudt weet ik niet. Bedoel je de ruzies, onvrede met je partner, of de trek?Drank is geen optie mag ik aannemen, na drie jaar niet drinken.Of de trek naar vergetelheid nooit ophoudt weet ik echt niet. Ooit, toen ik 21 was, nam ik wel eens speed. Nu ben ik 49 en zelfs na al die jaren denk ik nog wel eens: goh, dat vrije gevoel zou ik nog wel eens willen hebben.Maar ik vind nuchter zijn toch beter. Geen nep meer, niet van drank of van welk ander middel dan ook. Hooguit een pijnstiller als ik erg last heb van ongesteld zijn. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
HenkT Geplaatst 17 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 17 mei 2009 nou Vie, ik fiets nog geen vijftig km hoor dat vinden mijn billen niet goed hier fietste ik zo mooien allemaal om de hoek Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ziza Geplaatst 17 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 17 mei 2009 Hoi Linde,So what dat je aan een borrel denkt... het is maar een gedachte en je bent je ervan bewust.Je deelt het met anderen en houd die gedachte niet geheim want dat is linke soep. En dat is harstikke goed. Zodra je de gedachte gaat "entertainen" wordt ie zwaarder en zwaarder.Ik denk ook wel eens aan drank of cocaine. Niet gek want ik heb het jaren en jarenlang gedacht.En ook uitvoering aan gegeven aan die gedachten.Nu kan ik er wel om lachen als ik er aan denk. Geen probleem meer voor mij.Als ik echter elke dag er aan zou denken om wat te nemen dan is het pas foute boel.Maar in al die jaren dat ik clean en nuchter ben is dat nog nooit gebeurd.Misschien dat je wil gaan kijken naar jouw aandeel in die ruzie en je excuses eventueel kan maken voor de kwetsende dingen die je misschien gezegd hebt tegen je vriend.Dat zal een stuk beter opluchten dan een drankje. Mijn ervaring.Succes. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
tapas Geplaatst 17 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 17 mei 2009 Zeker mooi Henkie! hoe hollands is dat landschap wel niet Ben weer thuis, nog even rondgekeken op het buurtplein, genoeg voor dit weekend.Verder met mijn huis opruimen! Orde!!! Rust Reinheid en Regelmaat!!Ik kan trouwens Houtje's ervaringen beamen. Het eerste jaar was ik voornamelijk bezig met niet drinken. Eerst de euforie dat ik dat kon en daarna de rouw omdat het dus echt niet mogelijk is voor mij om (gematigd) te drinken.. inmiddels bijna 2 jaar verder en dit jaar staat veel meer in het teken van groei. De zaken anders aan gaan pakken, nuchter met emoties omgaan en keuzes maken. Hoe verder met mijn leven, elke dag leren hoe het anders kan. Ontdekken dat ADHD een rol speelt maar altijd weggemoffeld is met alcohol en daarmee leren omgaan.De behoefte aan drank is er niet meer zo, drinkende mensen vallen ook steeds meer af in mijn omgeving en de dingen die ik doe zijn ook niet meer drankgerelateerd. Niet meer iets doen omdat we daarna een borrel verdiend hebben maar gewoon iets doen wat zonder borrel ook leuk is. Dit leven lijkt een stuk saaier maar bevalt me wel veel beter dan die hopeloze dranksessies met hun enorme katers. de schaamte en het schuldgevoel achteraf en de lusteloosheid en depressieve gevoelens die daarbij hand in hand gingen.zou het 3e jaar weer voor stabilisatie staan? zou ik trouwens niet erg vinden Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
CPAS Geplaatst 17 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 17 mei 2009 Hoi lieve lieden,Somber weer hier en ik ben gewoon moe.Zoonlief heeft gisteren een aantal wassen gedaan. Dat scheelt toch enorm voor mij. Ik heb hem nog niet gezien vandaag, maar een bedankt krijgt hij zeker wel van me.Kate, mijn sociale angst ben ik aan het overwinnen. Heel belangrijk is wel dat ik ontdekt heb dat drank dus niet helpt om die te overwinnen. En ja, met die groep mensen van gisteren heb ik inmiddels zo een band opgedaan, dat een forumbijeenkomst me best makkelijk afgaat. Niet alleen omdat het niet de eerste keer is, maar door het forumcontact weet iedereen wie ik wel ben en hoef ik mij niet te verschuilen achter een masker. Ik hoef mijn makke niet te verbergen bij jullie en jullie bijten niet . En gisteren had ik eigenlijk ook nauwelijks last van mijn angst. Een prettige constatering, want dit betekent dat ik nog steeds groei. Het leven is een leerproces en kennelijk heb ik een drankperiode nodig gehad om op een keerpunt te kunnen komen. Door me vol te gieten heb ik me leeggezogen. Een leeg vat kun je vullen met wat je wilt. Zo zie ik mijn proces een beetje. De ontkenning van mijn problemen is voorbij. Nu ben ik bezig te leren wat ik wel kan en ook nog leuk vind. Het gekke is dat ik mijn sociale angst moet overwinnen om de dingen die ik leuk vind te kunnen doen. Nuchter durf ik die uitdaging dus wel aan. Komende week maak ik weer een sprong in het diepe. Dinsdag heb ik een gesprek met het productieteam van een theaterspectakel. Afhankelijk van dat gesprek ga ik wel of niet meedoen. Alle nieuwe forumleden: hartelijk welkom! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jane Geplaatst 17 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 17 mei 2009 Hallo allen. Sta nu een week droog, voel me trots, maar ook bang, ervaring heeft geleerd dat het voor mij dan moeilijk wordt. Als ik me fitter ga voelen en uberhaupt beter, denk ik ook weer gauw"ach, ik kan wel sociaal drinken", nou forget it, wel de eerste 3 dagen voorbeeldig, maar dan gaan weer de remmen los en zit ik op 1 1/2 fles wijn of meer per dag,. En begin ik weer van voren af aan, jaar in jaar uit. Stom toch, weet ik het nu nog niet! Vanochtend even sterk de behoefte, toen snel naar forum gegaan, gewoon wat lezen en herkennng zoeken, o ja zo was het ook alweer. Helpt me echt, tenminste vandaag. Nu schijn hier de zon, ga zo even lekker een stuk lopen,Geweldige tekst volgens mij van Carolien: Als het stormt kun je beter windmolens bouwen, dan schuilen, of iets dergelijks, staat in mijn hoofd geprent, hij is zo waar. Dank,Jane Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
druppeltje Geplaatst 17 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 17 mei 2009 Het weer klaart hier niet op en mijn hummetje nog veel minder:(, tot laters en sorry:present: Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sammy Geplaatst 17 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 17 mei 2009 Druppeltje,Jammer dat je geen kijkers hebt gehad. Maar dat hoeft niks te betekenen.Mensen kunnen altijd een afspraak maken.ik denk dat ik niet zo snel op zo,n dag per sé zou willen kijken.Ik hoop echt dat je het binnenkort kwijt kunt, en bij Caro in de buurt kunt gaan wonen.De belofte dat ik je kom helpen, staat nog hoor.U bel ik snel. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
tapas Geplaatst 17 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 17 mei 2009 Jane, niet te ver vooruit denken, niet verder dan 1 dag.Vandaag niet drinken en morgen zie je wel weeren wees nieuwsgierig wat er elke dag op je pad komt en zoek de uitdaging om dat zonder drank aan te gaanNieuwgierigheid naar wat komen gaat en niet verder dan 1 dag kijken is wat mij enorm geholpen heeft.gewoon het drinken steeds een dag uitstellen!!en nu naar het bos en hopen dat het droog blijft!! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sammy Geplaatst 17 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 17 mei 2009 Mensen, wat fijn dat jullie het gisteren zo naar de zin gehad hebben.Ik heb er ook nog even aan gedacht, maar omdat ik hier niet meer zoveel ben , dacht ik.Ach, laat maar. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kaia Geplaatst 17 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 17 mei 2009 Jane gefeliciteerd met je hele week (!) en wees blij met je zelfkennis... niet bang zijn maar jezelf erop betrappen als die bedrieglijke gedachten weer komen, je kent ze nu wel toch?! Zo, ik ben nu pas terug, onze ober was gewoon te lekker om alleen te laten Alle apen op een roerstaafje: allemaal KANJERS daar gisteren en wat vloog de tijd... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
HenkT Geplaatst 17 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 17 mei 2009 ja mooi he Tapas, das noordhollands mooigoed hoor jane, een week is een week, dag voor dag is t goed te behappendoet druppeltje ff een dikke knuffel Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
sneeuwwitje Geplaatst 17 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 17 mei 2009 Hallo allemaal, ik heb bijgelezen, maar ben te moe om te antwoorden. Mijn man gaat toch voetbal kijken, dan ga ik even slapen. Het zal wel van de refusal komen, dit is eigenlijk de eerste dag dat ik zo moe ben. Maarja, als ik een kater had gehad was het nog veel beroerder.Dag 9 vandaag. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Schorpioen81 Geplaatst 17 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 17 mei 2009 Gefeliciteerd Jane:present:, ik loop achter je aan en kijk nu wel dondersgoed uit dat ik niet weer struikel;)!Heeft iemand hier het boek 'De verslaving voorbij' gelezen? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Soothe Geplaatst 17 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 17 mei 2009 Scorpioen Welkom!!Het staat hier in de kast. Wat is uw vraag?Groet. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Schorpioen81 Geplaatst 17 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 17 mei 2009 quote: Originally posted by: SootheScorpioen Welkom!! Het staat hier in de kast. Wat is uw vraag? Groet. Nou ik ben er al vrij ver in en er dagen mij wel dingen (zie ook mijn onderschriften), maar ik heb nog niet dat gevoel van 'en nu is het kwartje gevallen'. Het kwartje staat nog te draaien op zijn kant nu.Het zal wellicht (goh) helaas ook wel door de drank komen dat het kwartje nog niet helemaal valt....Hoe heb jij (en anderen) dat boek ervaren en je eigen proces? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Schorpioen81 Geplaatst 17 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 17 mei 2009 En: zijn er mensen bij wie dit boek echt de doorslag heeft gegeven? Zo ja, op welk punt in je verslaving heb je dat boek dan gelezen? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Soothe Geplaatst 17 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 17 mei 2009 Weinig boeken doen bij mij kwartjes vallen, nog dubbeltjes rollen.Uit de vele dingen, die over dit onderwerp geschreven zijn, pikte ik een graantje mee.Het deed me niet het licht zien maar er staan zinnige dingen in!!Men kan lezen wat men wil, dat deed ik ook, maar de knop moet om.De dingen die ik over drinken (niet drinken) heb gelezen,daar zal vast wat van zijn blijven hangen.Punt is, dat je er klaar mee moet zijn. Het was genoeg.Het hoeft niet meer. Ik mag wel, maar ik wil niet meer!De levensverhalen uit het AA boek, waar ik er soms een verhaal uit lees,tonen nadrukkelijk, de teloorgang die drinken met zich meebrengt!!Allerlei psychologische invalshoeken, daar kan ik weinig mee.Maar nogmaals, het klinkt redelijk plausibel, dus helpt het, dan is het goed!Groet. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
FishermansFriend Geplaatst 17 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 17 mei 2009 Pfff....Naar het hondenstrand geweest, wel droog gehouden op een enkele druppels na, maar op de terugweg een stevige tegenwind! Het was wel mooi, een heel stuk gelopen zonder strandtenten maar met duinen. Nu zijn we dus moe maar voldaan...ik moet nog wel verder met studeren! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ziza Geplaatst 17 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 17 mei 2009 Hoi Schorpioen,Ik heb dat boek nog nooit gelezen.Toen ik midden in mijn verslaving zat las ik boeken over boedhisme , christendom , spititualiteit , mentale trainigen etcetc. En ik pikte ook dingetjes op maar was die meestal na een dag weer vergeten.Sommige zinnen klinken zo mooi maar het zijn maar zinnetjes en als ze niet in praktijk worden gebracht (aktie) dan zijn het net wolkjes die weer verdwijnen.Bij mij viel het kwartje na twee jaar klooien met clean zijn en weer terugvallen.Tot op een dag (en ik weet nog exact waar ik was en hoe laat het was) ik mij helder besefte dat ik niet met drank en drugs kon leven en ook niet zonder drank en drugs kon leven. Het was allebei naadje en geen pretje. Toen was ik pas bereid om alles op te geven voor een nuchter leven en emotioneel te groeien.En ik ben via het 12 stappenprogramma van de AA nuchter en clean geworden.Mijn aanpak werkte niet en ik was bereid om voor 100% iets anders te proberen.Dus geen woorden maar daden.groet Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
FishermansFriend Geplaatst 17 mei 2009 Rapport Share Geplaatst 17 mei 2009 Welk boek bedoel je met het AA boek, Soothe? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden