Spring naar bijdragen

Zaterdag 31 oktober 2009

Gast Loen

Aanbevolen berichten

• Antwoorden 282
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Dat bedoel ik ook Coco, er was een soort gewoonheid rond alcohol, dat werd altijd maar erbij gehaald, ook in (te) grote hoeveelheden. Niemand die dan nadien zei dat dat wel eens minder kon. Het was eerder zelfs onderwerp van vrolijkheid, goh wat was ik toen dronken, haha. Terwijl ik het als kind al vaak ver over de grens vond gaan, van wat leuk en gezellig was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Birthe
ja dat klopt. Bij ons was het normaal op een
verjaardag (en in de hele familie overigens, en
ik heb een grote familie) op
verjaardagen en feestjes, visites om 12 uur in de
middag aanwezig, 2 bakken koffie en hup de
drank op tafel. Heel normaal.
Buurvrouw op visite of bij de buurvrouw
op visite, neuten op de tafel. Ik weet niet beter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Birth mijn moeder dronk tegen de klippen op. Dit omdat wij jarenlang een café hebben hadden. Van de een op de andere dag, nadat wij het café verkocht hadden, is ze gestopt. Nooit meer gedronken.
Mijn vader dronk nooit, maar moest voor het verdunnen van z'n bloed, een borrel drinken. Was daarna ook als een toeter.
Mijn oudste broer heeft veel gedronken, mijn jongste nooit. Erfelijk? Ik weet het niet. Mijn oudste broer en ik zijn in het café groot geworden, mijn jongste broer leefde bij mijn vader.?????????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Birthe

Even van Internet geplukt

Vraag:
Hoe zit het met de erfelijkheid voor alcoholverslaving?
Antwoord:
Kinderen van alcoholverslaafde ouders lopen meer risico om een alcoholprobleem te krijgen dan andere kinderen.
Dit heeft te maken met drie zaken:

?erfelijkheid: uit onderzoek is gebleken dat er een zekere erfelijke aanleg kan bestaan voor het krijgen van alcoholproblemen. Voor zonen van alcoholafhankelijke vaders geldt dat nog wat sterker dan voor dochters. Het is niet bekend hoe groot het extra risico is maar kinderen van alcoholverslaafde ouders moeten wel met een vergrote kans op het ontstaan van alcoholproblemen rekening houden. Sommige onderzoeken spreken van een verhoogde kans van ongeveer 50%!
?invloed van de omgeving: als je opgroeit in een omgeving waar veel gedronken wordt kan het zijn dat je als kind daar veel last van hebt; je voelt je dan als kind minder gelukkig omdat je minder aandacht krijgt of omdat je erg onzeker wordt door het soms onvoorspelbare of misschien wel bedreigende gedrag van je vader of moeder. Een ongelukkige jeugd kan vervolgens een rol spelen bij het ontstaan van alcoholproblemen op latere leeftijd.
?als er door je ouders veel gedronken wordt kan het zijn dat je erg gewend bent dat er altijd en overal alcohol aanwezig is; je kunt de gewoonte om veel te drinken zonder daarover na te denken overnemen van je ouders.

Het is goed dat iemand zich van het bovenstaande bewust is en zelf voorzorgsmaatregelen te treffen. Het komt voor - als je zelf ouders hebt die overmatig drinken en een verslaving hebben ontwikkeld- jezelf minder last hebt van de korte termijn effecten van alcohol. Je kunt meer drinken voordat je het effect merkt. Daardoor kun je denken dat je er beter tegen kan dan een ander en minder bezorgd hoeft te zijn. Het omgekeerde is echter het geval.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goh wat een drukte hier op de zaterdagavond
en had nog wel gedacht dat ik hier alleen zou
zitten met mijn akelige trekmomenten in het
weekend, want dan zijn ze toch wel errug
aanwezig....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...