Spring naar bijdragen

Donderdag 21 juli 2011


Susana

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 248
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Oh ja, nog es wat.
DE AA bestaat vlgs mij niet. Iedereen die het verlangen heeft te stoppen met drinken en een andere alcoholist kan vinden kan een AA groep starten.
Je hoeft je niet te verantwoorden, je kuntr gewoon beginnen.
Het Big Book en de twaalf stappen en twaalf tradities zijn de leidraad.


Er zijn groepen die nooit over God praten.
Er zijn groepen die de twaalf stappen hebben herschreven en hun eigen versie gebruiken.
Er zijn groepen die niet lezen uit het Big Book.
Er zijn groepen die de stappen hebben herschreven en God en Hogere Macht eruit hebben gehaald.

En zo zijn er vast nog veeeel meer groepen die het op hun eigen wijze doet/doen.

Dus bestaat DE AA vlgs mij niet. En vergeet niet, het zijn de mensen die AA maken.
Er is niet iemand die bij alle groepen langs gaat om te kijken hoe er gesproken wordt en of alles wel vlgs de juiste manier gaat. Want die persoon is er niet. De AA kent geen leiders, hooguit gekozen vertegenwoordigers. En de juiste manier is er ook niet. Het is hoe iedere groep het invult.


Soothe schreef dat de AA statisch is, geen weerwoord. Ik vind het zo jammer dat mensen een mening zo stellig verkondigen. Ik vermoed dat Soothe refereert aan meetings. Daar vertel je je verhaal en een ander mag daar niet op inbreken, geen advies geven of zijn of haar mening.

Maar...vergeet niet dat AA de suggestie doet dat je een sponsor zoekt. Dat is iemand die ook in het programma zit, de stappen heeft gewerkt en dat nog doet. Deze sponsor bespreekt wel degelijk zaken met je. En na elke meeting kun je met mensen praten en van gedachten wisselen. Er is zoveel meer.

Maar goed, dat is hoe ik het ervaar. Ik heb er veel baat bij. De twaalf stappen geven mij een leidraad.

Wat is mis met het erkennen dat ik het niet alleen kan.
Wat kan er mis zijn met het maken van een inventaris waar ik kijk of ik mensen gekwetst en/of beschadigd heb.
Wat kan er mis zijn met het feit dat ik mijn fouten probeer te herstellen, als dat kan.
Wat is er mis als ik aan het einde van mijn dag mijn dag overschouw en kijk wat ik goed heb gedaan en wellicht morgen beter kan doen?
Wat is er mis met gebed en meditatie?
En wat is er mis dat ik keer op keer mijn verhaal wil vertellen aan nieuwkomers. in de hoop dat ze er iets aan hebben en wellicht de drank kunnen laten staan en een start kunnen maken met de rest van hun leven zonder drank?

Ik ervaar dat het niet drinken geen probleem is. Mijn obsessie voor de drank is weg.
ik ervaar het leven soms wel als ingewikkeld. Door voortdurend naar mezelf te kijken of ik eerlijk ben, of ik zaken anders had kunnen aanpakken groei ik en leer ik. Ik doe dat met nietsontziende eerlijkheid maar dat valt niet mee! En mn sponsor helpt me daarbij. Mn sponsor natuurlijk niet alleen. Mn partner, collega's, zij het op een ander vlak. Maar door open te staan voor leren help ik mezelf.

Niet het drinken was mijn grootste probleem, het aankunnen en handelen van het leven met alle emoties die daarbij komen was en is soms nog mijn probleem.

Starheid of zeggen dat een groep zo en zo is of iemand is zo en zo roept bij mij altijd iets op. Is altijd al zo geweest. Ik weet waar het vandaan komt en probeer er op een juiste manier, voor mij, mee om te gaan. Dat lukt soms wel en ook vaak niet. Mensen of groepen in hokjes stoppen stoort me elke x weer. Dat komt mede omdat veel mensen al mijn hele leven lang mij in hokjes proberen te stoppen. Dat ik dat weet helpt me om er beter mee om te gaan. Dit is maar een voorbeeld maar goed.


Zou ik dit niet hebben kunnen bereiken zonder AA. Natuurlijk wel. Ik had al veel geleerd, ook toen ik nog dronk. Maar ik probeer uit te leggen hoe zaken voor mij werken en hoe ik het ervaar.

DE AA bestaat niet, mensen maken AA.
Net zo min als dat alle Friezen en Groningers stug zijn.
Brabanders gezellig.
Zeeuwen stug of weet ik veel. Al die generalisaties, ach toch.

Nou my 2 cent. ff dan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mmmmmm, sorry vind ik best moeilijk Fleur...

Maar ik doe het wel......soms.....best vaak nog....grrrrr.

Enne Spike, mot je klappen hebben....Tsssssssss, tekst geplakt zeker:o
Die rammelde ik er zo uit. Dat heb ik soms, dan lopp ik erover te broeden en dan
hoppa; heel verhaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ho nou Fleur.. Maar dan moet je ook naar les 2 en daarna naar les 3 enzovoorts gaan toch? ;)

En fragiel of tonnetje rond .. maakt niks uit.
Trap onder je eigenste kontje en volgende les op je mp3 speler dus ..:angry:
En een knuf van mij :sun:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
fleurtje

Hey echt niet vonneke
:angry:
. Ik heb net les vijf gedaan..

Dat begint met 2 min lopen en dan 2 min stappen en daarna 3 x 3min van elks..

Hooooooolaaaaaaa zo ni hé lamme tamme
:D
:D


Oeps... je had het vervolg er niet bij gezet dus...
Dan neem ik diep en diep mijn petje voor je af :)
... en ga me vervolgens een beetje zitten schamen in een hoekje :$

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lytse :heart:

Heintje noemen ze elkaar als ze zeggen dat ze even weg zijn maar toch telkens terugkomen om te reageren. Is iets Ollands denk ik..Ik wou het ook een gebruiken maar wist niet goed hoe ongeveer ;)

Een fleuris? Een hartaanval, een toeval, een crisis :D

Is je pijn al wat beter?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
Lytse

Fleur,

Wat is een heintjes ding? Wat krijg je als je een fleuris krijgt? Fleur met de pleuris erin?

Ik vind je ook lief hoor. Geniet maar van al die mensen die je aardig vinden. Je doet kennelijk toch iets goeds!
;)
Lytse.



Uhmmm, sorry... maar dit klinkt wel heel negatief Lytse.
En ja, Fleur doet heeeel veel goed.
Fleur luistert naar mensen, denkt met ze mee, en wil helpend ziljn.
Daarnaast is Fleur een heftige, soms een heel heftige.. en zij zal de laatste zijn om dat te ontkennen.
Zie haar eerdere postings van vandaag.

En op voorhand Lytse, als je berichtje niet sarcastisch is bedoeld.. mij oprechte excuses

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...