Spring naar bijdragen

Zaterdag 01 September 2012


AlbertRemmo

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 260
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hihi, hij is leuk.....

Bout is een Bargoens woord voor 'uitwerpselen, poep' en hachelen is Bargoens voor 'eten'. Het Bargoens was de geheimtaal van dieven, landlopers en rondtrekkende handelaren; het bevat veel Jiddische en daardoor ook Hebreeuwse elementen. Zo gaat het Jiddische achelen ('eten') terug op het Hebreeuwse 'akhal ('eten'). Bout had in het Bargoens verschillende betekenissen, waaronder dus 'poep'. Volgens het Bargoens Woordenboek (1974) is deze betekenis voortgekomen uit de associatie met 'iets ronds/kogelachtigs' (vergelijkbaar met de vorm van de bout die in de bouw wordt gebruikt).

'Je kunt me de bout hachelen' betekent dus letterlijk: 'je kunt m'n poep opeten'. Het is niet verwonderlijk dat F.A. Stoett het een "verwensching" noemt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tjah he , wat zal Snoepie ons missen als ze nu wakker ligt te zijn he :)

pff ik ga maar snel wat nuttigs doen, moet echt opzoek naar een zitmaaier, dit zo maaien trekt me rug en nek eg nie meer en grasveld wor ook telkens groter, we winnen terrein op onkruid, samen met vele wilde planten dus dan die blij, alleen de zuring , klis en brandnetels enzo ff nie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja dat van die bouten was duidelijk, bouten = poepen. maar rest wist ik ook weer nie.

ja ze zeggen dan dat er wel veel jiddish in t bargoens zit, maar bij elk spreekwoord of uitdrukking zit ut wel , ja ja vrij veel = altijd, als ze dat ontkennen , kenne ze me de bout hachelen ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...